Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har søkt master i juss i Oslo. Er det forskjell på høst og vårsemesteret? Noen fordeler/ulemper ved å starte til våren? :) 

Anonymkode: 4e684...e8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen forskjeller, bortsett fra at det vanligvis er litt lettere å komme inn på våren. 

Anonymkode: 4f936...fce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på vårsemesteret, og var veldig fornøyd med det. Ingen forskjeller.  

Lykke til! Jeg er storfornøyd med studieretningen jeg valgte. Gikk rett ut i stilling som advokatfullmektig i Oslo etter endt studie. 

Anonymkode: 264db...24a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lykke til! Jeg er storfornøyd med studieretningen jeg valgte. Gikk rett ut i stilling som advokatfullmektig i Oslo etter endt studie. 

Fikk du jobb som advokatfullmektig etter 5 år master? Er man ikke nødt til å ta 2 år "kurs"?

Skrevet (endret)

Advokatkurset tar man når fullmektigperioden er over. Man jobber typisk som fullmektig i to år.

Endret av Arcade
AnonymBruker
Skrevet
Arcade skrev (31 minutter siden):

Advokatkurset tar man når fullmektigperioden er over. Man jobber typisk som fullmektig i to år.

Så det er først 5 år master, deretter 2 år jobb for å kunne kvalifisere seg som advokatfullmektig?  

• Liker 1
Skrevet

Advokatfullmektig er det du er før du får den faktiske bevillingen. Det er der du starter etter studiene. Du er ikke faktisk en advokat, men har fullmakt til å opptre som en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så det er først 5 år master, deretter 2 år jobb for å kunne kvalifisere seg som advokatfullmektig?  

Nei. Du jobber som advokatfullmektig etter jusstudiet. Det er en slags "læringsperiode". Etter 3 rettssaker og advokatkurs kan du søke om advokatbevilling. Det kan ta mer enn 2 år, avhengig av hvor du jobber. Men det tar vanligvis 2/3 år.  

Anonymkode: 1a8a2...c06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk du jobb som advokatfullmektig etter 5 år master? Er man ikke nødt til å ta 2 år "kurs"?

Som andre har beskrevet, er stilling som advokatfullmektig en "lærlingperiode". Du må være fullmektig i minimum to år, samt prosedere minimum tre rettssaker av et visst omfang. Jeg har vært heldig og har allerede prosedert ti rettssaker i løpet av 1,5 år sommfullmektig. Til høsten tar jeg advokatkurset, og vil trolig få advokatbevilling vinteren 2022. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 19.30):

Hei, jeg har søkt master i juss i Oslo. Er det forskjell på høst og vårsemesteret? Noen fordeler/ulemper ved å starte til våren? :) 

Kan jeg spørre om du søker deg inn på ordinær eller førstegangsvitnemål, og hva snittet ditt er? Søkt det samme og er nervøs om jeg kommer inn😅

Anonymkode: 48cb9...b2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 14.55):

Tusen takk! Hvordan var det å studere det? Hvilke fag hadde du på vgs? Selv har jeg realfagskompetanse (kjemi 1 og 2, bio 1 og 2, r1 og r2). Har du noen tips til kommende studenter?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre om du søker deg inn på ordinær eller førstegangsvitnemål, og hva snittet ditt er? Søkt det samme og er nervøs om jeg kommer inn😅

Jeg hadde min siste eksamen idag, og har fått regnet snittet mitt nå. Jeg satset egentlig på å komme inn til høsten med 56.2 poeng, men ser ut som snittet mitt nå er 55,7. Da får jeg satse på å komme inn til våren. Hva med deg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor tenker du å studere?

AnonymBruker
Skrevet
Skyskraper skrev (22 timer siden):

Advokatfullmektig er det du er før du får den faktiske bevillingen. Det er der du starter etter studiene. Du er ikke faktisk en advokat, men har fullmakt til å opptre som en.

Nå skjønner jeg det :) Har man eksamen etter at man har fylt kravene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som andre har beskrevet, er stilling som advokatfullmektig en "lærlingperiode". Du må være fullmektig i minimum to år, samt prosedere minimum tre rettssaker av et visst omfang. Jeg har vært heldig og har allerede prosedert ti rettssaker i løpet av 1,5 år sommfullmektig. Til høsten tar jeg advokatkurset, og vil trolig få advokatbevilling vinteren 2022. 

Kan jeg spørre hvilke emner/hvilken retning du valgte? Er det ofte at man kan jobbe med alle mulige saker/ha alle mulige jobber når man er jurist? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor tenker du å studere?

Oslo, men jeg konkurrerer med ordinært vitnemål og ikke på førstegangs slik som deg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Oslo, men jeg konkurrerer med ordinært vitnemål og ikke på førstegangs slik som deg

Åjaa, men hva er snittet ditt om jeg kan spørre? Hvor mye tror du at det vil øke med? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan jeg spørre hvilke emner/hvilken retning du valgte? Er det ofte at man kan jobbe med alle mulige saker/ha alle mulige jobber når man er jurist? 

Ja. Det hvilke emner man tar under studiet begrenser ikke fremtidige arbeidsmuligheter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk! Hvordan var det å studere det? Hvilke fag hadde du på vgs? Selv har jeg realfagskompetanse (kjemi 1 og 2, bio 1 og 2, r1 og r2). Har du noen tips til kommende studenter?

Det hvilke fag man har på VGs har ingenting å si for jusstudiet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå skjønner jeg det :) Har man eksamen etter at man har fylt kravene?

Ja, etter endt advokatkurs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...