Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du har en stilling x. I stillingsinstruks står det du har ansvaret for, men mye er upresist og såpass åpent som " hjelpe de andre og sørge for at daglig drift ivaretas"

Så har du en kollega som du vet har ansvaret for å registrere nye varer, prise og sørge for å avstemme beholdning.

Du har ansvar for nye kontrakter. Du har rolige perioder grunnet covid, men har merket deg ved tidligere erfaring at strekker du ut en hjelpende hånd, så får du jobben. Dessuten har du lang utdanelse og er redd du degraderes ved å overta oppgaver som ligger i en lavere stilling.

Du merker at du nå plutselig får spørsmål om hvorvidt du har tatt månedens avstemming av din kollega. Det er kun et spørsmål, men du vet at det aldri skulle vært stilt.

Svarer jeg ikke, kan jeg virke lute samarbeidsvillig. Svarer jeg " det er ikke min jobb", vil det virke lite hjelpsomt ( og jeg er pålagt å hjelpe ved behov). Svarer jeg " nei" har jeg åpnet for at jeg faktisk kunne ha gjort det, og at det er greit å avklare ansvaret

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 7452e...d83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke blitt spurt om å hjelpe til med det.

Nei, jeg visste ikke at X trengte hjelp. Jeg kan selvsagt bidra denne gang hvis X har det travelt.

Anonymkode: 9a87e...e0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du har en stilling x. I stillingsinstruks står det du har ansvaret for, men mye er upresist og såpass åpent som " hjelpe de andre og sørge for at daglig drift ivaretas"

Så har du en kollega som du vet har ansvaret for å registrere nye varer, prise og sørge for å avstemme beholdning.

Du har ansvar for nye kontrakter. Du har rolige perioder grunnet covid, men har merket deg ved tidligere erfaring at strekker du ut en hjelpende hånd, så får du jobben. Dessuten har du lang utdanelse og er redd du degraderes ved å overta oppgaver som ligger i en lavere stilling.

Du merker at du nå plutselig får spørsmål om hvorvidt du har tatt månedens avstemming av din kollega. Det er kun et spørsmål, men du vet at det aldri skulle vært stilt.

Svarer jeg ikke, kan jeg virke lute samarbeidsvillig. Svarer jeg " det er ikke min jobb", vil det virke lite hjelpsomt ( og jeg er pålagt å hjelpe ved behov). Svarer jeg " nei" har jeg åpnet for at jeg faktisk kunne ha gjort det, og at det er greit å avklare ansvaret

Hva gjør jeg?

Siden du har ansvar for at "daglig drift ivaretas" må du jo nesten svare at du har gjort jobben din. Hva med "denne måneden hadde jeg litt ekstra tid og NN hadde behov for hjelp, så da har jeg trådt til. Neste måned har jeg fullt opp igjen" med et smil. 

Men, hvordan kan du degraderes om du allerede har en høyere stilling? I så fall bør du søke ny jobb og påpeke hvorfor. 

Anonymkode: 6028a...723

AnonymBruker
Skrevet

"Videresender denne forespørselen til XX, som hos oss registrerer nye varer". Ja, det er lurt å ikke ta arbeidsoppgaver som egentlig ikke er dine sånn uten videre. Hvis spørsmålet kommer fra kolleagen som faktisk har dette ansvaret, så bør du svare "Nei, jeg trodde det er du som jobber med det"? 

Og ja, er man for hjelpsom, så får man jobben. Erfaringsmessig så gjør man jobben man har blitt ansatt til, that's it. Gjør din egen jobb bra, og la andre gjøre sin egen jobb. 

Anonymkode: b9de0...848

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært arbeidssky, foretrekker å ha noe å gjøre når jeg først jobber, slik at tiden går. Så såfremt det ikke sprenger 8-16, uten solid overtidsbetalt, hadde jeg bare tatt unna. 

Den holdningen har egentlig ført til at jeg styrer min egen arbeidshverdag, da jeg har full tillit fra leder. Som nå, når jeg sitter i solveggen hjemme og flekser solid gjennom dagen for å utnytte været. 

Anonymkode: 9eecb...e1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva gjør jeg?

Hvem sin jobb er det da? Hadde svart nei  det er xxx sin jobb hør med hen.

Anonymkode: d4601...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Er det samme kollega som spurte om hjelp forrige gang, som nå spør om du har ordnet det denne gangen også? 

Du virket litt i overkant konfliktsky. Det er helt innafor å si ifra på en skikkelig måte at nei, det er ikke mitt ansvar.

Anonymkode: dd850...aa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri vært arbeidssky, foretrekker å ha noe å gjøre når jeg først jobber, slik at tiden går. Så såfremt det ikke sprenger 8-16, uten solid overtidsbetalt, hadde jeg bare tatt unna. 

Den holdningen har egentlig ført til at jeg styrer min egen arbeidshverdag, da jeg har full tillit fra leder. Som nå, når jeg sitter i solveggen hjemme og flekser solid gjennom dagen for å utnytte været. 

Utfordringen er bare at det ofte ikke blir slik, men at man ikke kan flekse fordi det ikke lenger er  tid til å ta ut fleksitidstimer når man må gjøre andres arbeidsoppgaver. Så det er en balanse som må finnes, og det er faktisk ikke frekt å forvente at andre kolleger gjør de arbeidsoppgavene de selv er satt til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utfordringen er bare at det ofte ikke blir slik, men at man ikke kan flekse fordi det ikke lenger er  tid til å ta ut fleksitidstimer når man må gjøre andres arbeidsoppgaver. Så det er en balanse som må finnes, og det er faktisk ikke frekt å forvente at andre kolleger gjør de arbeidsoppgavene de selv er satt til. 

Saken er at jeg ganske raskt fikk lederoppgaver i stedet. Da jeg visste arbeidsvilje, og de visste at jobben ble gjort uansett hvilken frihet jeg hadde.

Jeg hadde hjemmekontor før Korona, og kan fortsette etter Korona. Mens de som slacker ble kommandert rett tilbake på kontoret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...