Gå til innhold

Hvor stor paiform må jeg ha??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planer om å ha en piknik og vi blir totalt 2 personer. Pai/quiche er jo veldig godt, men jeg er litt usikker på hvor stor paiform jeg må kjøpe (veldig glad i pai, har bare utsatt å kjøpe form selv). Valget står mellom 14 cm i diameter eller 26 cm i diameter. Jeg ønsker ikke å ha noe særlig med rester da vi mest sannsynligvis vil sitte ute i varmen en god stund og jeg ikke vil risikere at potensielle rester av quichen blir dårlig, men samtidig så vil jeg heller ikke at det blir for lite mat. I hodet mitt så ser jeg for meg en 14 cm i diameter quiche, en lett feldsalat, noe oppskjært frukt eller bær, og noe bakverk som croissant + drikke. Eller bør jeg gå for 26 cm i diameter? 🤔 Jeg er småspist og han er storspist.

(ps jeg har planer om å kjøpe en finere paiform på 30 cm på et senere tidspunkt, så denne vil jo bli brukt om jeg får flere gjester. Da blir det kanskje litt overflødig å ha en 26 cm paiform støve ned i skapet?)

Anonymkode: 50e13...112

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

26 cm holder til middag til to, så lunsj til to, hos oss. Men den er relativt dyp, og vi har alltid salat til. En tynn på 14 cm blir igjen for lite. 

Du kan jo vurdere å kjøpe aliminium, de er også lettere å frakte. 

Anonymkode: 2b4d0...ddd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

26 cm holder til middag til to, så lunsj til to, hos oss. Men den er relativt dyp, og vi har alltid salat til. En tynn på 14 cm blir igjen for lite. 

Du kan jo vurdere å kjøpe aliminium, de er også lettere å frakte. 

Det er snakk om lunsj, altså ikke middag. Jeg vurderer også å bytte ut melken i paien med kremfløte slik at den blir mer mettende :vetikke:
Ønsker ikke rester som blir dårlige i varmen og må kastes. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du lager pai i en firkantet ildfast form du allerede har, og deler opp i passe stykker som du tar med?

Anonymkode: d514b...5cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er snakk om lunsj, altså ikke middag. Jeg vurderer også å bytte ut melken i paien med kremfløte slik at den blir mer mettende :vetikke:
Ønsker ikke rester som blir dårlige i varmen og må kastes. 

ts

Kjøp porsjonsformer i alliminium. Lag en salat til. Man trenger ikke bli stappmett i varmen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om du lager pai i en firkantet ildfast form du allerede har, og deler opp i passe stykker som du tar med?

Anonymkode: d514b...5cc

Synes at pai ofte blir bedre i rund form beregnet for pai. Planen var å ha med hele formen på pikniken slik at skorpen ikker brekker eller flasser av 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kjøp porsjonsformer i alliminium. Lag en salat til. Man trenger ikke bli stappmett i varmen. 

De eneste porsjonsformene jeg finner er på størrelse med muffinsformer. Er det virkelig så lite med en pai på 14 cm diameter når man har både salat, frukt/bær, og croissanter til? Eventuelt noe øl 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De eneste porsjonsformene jeg finner er på størrelse med muffinsformer. Er det virkelig så lite med en pai på 14 cm diameter når man har både salat, frukt/bær, og croissanter til? Eventuelt noe øl 

ts

De på 14cm er gjerne veldig lave også. Jeg, kvinne, ville ikke blitt mett, om denne skulle bli delt. 

Clas Ohlson har, Jernia har, og sikkert mange andre steder også? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De på 14cm er gjerne veldig lave også. Jeg, kvinne, ville ikke blitt mett, om denne skulle bli delt. 

Clas Ohlson har, Jernia har, og sikkert mange andre steder også? 

😩 Kan jeg kanskje bare kjøpe en pose potetgull utenom? Og en ekstra croissant?

Jeg finner ingen aluminiumsformer som kunne passet størrelse og utseendemessig. Kunne også uansett tenkt meg denne 14 cm paiformen til desserter. Får bestille den, se hvor stor og høy den er når jeg får den, og eventuelt bite i det sure eplet og kjøpe noe større dersom jeg ser at det blir altfor lite

ts

AnonymBruker
Skrevet

Eller nei, denne ubesluttsomme frøkenen kjøper både 14 cm og 26 cm, og på sikt en pent keramisk 30 cm paiform. Tross alt veldig glad i pai og desserter i paiform 😅

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en dame på 169 cm og 70 kg. Spiser lett en halv stor (24 eller 26 cm?) pai 😅 Hadde blitt litt skuffa om jeg fikk bare litt. Elsker pai 😍 Husk at forholdet mellom diameter og areal ikke er lineært 😉 Har du en sirkel med 14 cm diameter er arealet 154 cm2, har du diameter 28 cm er arealet 615 cm2! (Kalkulator funnet på Google 😅)

Anonymkode: 26367...a4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...