Gå til innhold

Lave mennesker - når avtok veksten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det vanlig at veksten dabber av for mennesker som "skal" ende opp som lave? Kan man ligge på 50%-percentilen til langt opp i barneårene, og så avtar det derfra for eksempel?

Vi har en sønn på 18 måneder som jevnt har ligget litt over 50%-percentilen, til tross for at begge vi foreldrene er veldig lave.  

Er ingen krise å være lav, men er ikke å komme unna at livet er _litt_ enklere for menn som ikke er mye lavere enn normalen. Så sitter og lurer på om høyden hans nå er et godt tegn for framtida, eller om det er helt tilfeldig.

Andre med erfaring rund dette?

Anonymkode: eebc2...aba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på at han ender opp som lav?

Anonymkode: 2d2b1...234

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn vokser i rykk og napp. Selv var jeg et langlemmet barn som man skulle tro ble veldig høy. Jeg stoppet å vokse når jeg nådde 162 cm, med andre ord ikke særlig høy. Min mor er 160 cm og min far 190 cm.
Mannen min er 189 cm og sønnen vår på 17 er foreløpig 179 cm, han vil kanskje vokse et par cm til, men så høy som faren blir han nok ikke. 
Høyde påvirkes ikke bare av arv, men også av miljø. Så skjer det noe traumatisk i løpet av barnets liv kan dette også hemme veksten. 

Anonymkode: 0b7c5...8d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan kan du være så sikker på at han ender opp som lav?

Er jo ikke sikker, men han har ikke statistikken på sin side. 

Anonymkode: eebc2...aba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er kun 18 mnd.

Det sies at ved 3 år, er barna 55% av det de vil bli. Usikker enda på om det stemmer. Men gutter vokser jo lengre enn jenter, altså i år. Jeg er kvinne og slutta å vokse starten av ungdomsskolen. Mens guttene vokser gjerne både i høyde og bredde langt lengre siden de generelt kommer senere i puberteten enn jentene.

Anonymkode: 6d217...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange jenter slutter å vokse rundt tiden de får mensen. Guttene strekker deg gjerne litt senere i puberteten. Ikke lett å si nå hvor høy gutten deres blir. 

Er det en myte at familien gjerne blir litt lenger for hver generasjon? Eller ikke? Gutten deres blir jo trolig høyere enn deg siden du er både lav og kvinne. Hvis mannen din også er lav havner han kanskje på cirka samme høyde eller litt lavere enn ham (siden du også genetisk sett "trekker ned"). 

Anonymkode: e074e...0d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er både jeg og mannen lave, og sønnen vår har hele veien ligget litt over i høyde, han er nå 14 år og er 175 cm, så han skal jo vokse mer og. Så han ser ut til å bli høy, med tanke på at han har lave foreldre.

Anonymkode: 0da12...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 163 cm. Var alltid lavest i klassen. Tror ikke jeg vokste noe særlig mer i høyden etter ungdomsskolen. Fikk mensen i 9. 

Anonymkode: 30060...816

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lav at jeg må ha hjelp fra andre voksne hvis jeg skal nå ting som er på de høyeste hyllene i butikkene. Både på en Joker-butikk, og klesbutikker. Det et passe flaut. Heldigvis er jeg kvinne. Jeg tror det er verre for menn å være så lave, da en del kvinner dessverre blant annet velger ut fra det, når de skal velge sin livspartner. Jeg håper det ikke skjer med din sønn. I parforhold er det mer normalt at kvinner er lavest. 

Anonymkode: 379c6...3b5

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er så lav at jeg må ha hjelp fra andre voksne hvis jeg skal nå ting som er på de høyeste hyllene i butikkene. Både på en Joker-butikk, og klesbutikker. Det et passe flaut. Heldigvis er jeg kvinne. Jeg tror det er verre for menn å være så lave, da en del kvinner dessverre blant annet velger ut fra det, når de skal velge sin livspartner. Jeg håper det ikke skjer med din sønn. I parforhold er det mer normalt at kvinner er lavest. 

Jeg stoppet for øvrig sannsynligvis i veksten min på ungdomsskolen. Var ikke blant de første til å få mensen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 155. Var helt gjennomsnittlig som lite barn. Utover barneskolen tok alle meg igjen. Jeg sluttet å vokse da jeg fikk mensen som 11 åring. 

Anonymkode: f601f...e65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er 155. Var helt gjennomsnittlig som lite barn. Utover barneskolen tok alle meg igjen. Jeg sluttet å vokse da jeg fikk mensen som 11 åring. 

Anonymkode: f601f...e65

Samme her. Fikk mensen som 10-11 åring og er i dag 158.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som var over gjennomsnittlig lang ved fødsel og som kun har vokst 1 meter siden da og frem til voksen alder. Var altså 55 cm ved fødsel og er nå 155 cm.

Anonymkode: 0ec77...d3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I automatikk i at barn blir lave, jeg er 156, faren 1,70, og alle barna våre er høye. Datteren min på 11 år er høyere enn meg, guttene over 1,80 begge to. (14 og 17 år)

Jeg vaks ikke mer etter 9.klasse.

Anonymkode: d0664...6e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

157 cm her, alltid vært liten. Stoppet å vokse i 8-9 klasse i høyden.

begge mine foreldre er nokså lave, min mor ca 155cm og min far ca 173cm

er kvinne

Anonymkode: 6ba10...0b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*ingen automatikk

Anonymkode: d0664...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 163, og sluttet vel å vokse et par år ut i puberteten. Jeg fikk mensen når jeg var 12 og da var jeg også 158 cm og faktisk en av de høyeste jentene i klassen 😅 vokste ikke mye etter det gitt! 

Anonymkode: baec6...8cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 163 cm. Var alltid lavest i klassen. Tror ikke jeg vokste noe særlig mer i høyden etter ungdomsskolen. Fikk mensen i 9. 

Anonymkode: 30060...816

Men du er da ikke et "lav menneske". 

Anonymkode: f5a90...63d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både søsteren min og nevøen min er lave mennesker (søster godt under 155, nevø utvokst ca 165). De har iallefall alltid vært lave. La nok ikke helt merke til det når de var 18 mnd, men de har alltid fulgt sin egen kurve og alltid vært blant de laveste i klassen osv. Lillebroren min lave nevø er høyrere, litt under 180. Jeg er gjennomsnittlig høy og har også gjennomsnittlig høye barn (ett av barna er litt lavere enn gjennomsnittet). Så det er ikke nødvendigvis sånn at alle søsken blir like høye og at barna alltid arver foreldrenes høyde. Selv om det selvsagt ofte er slik at høye/lave foreldre gir høye/lave barn  

Anonymkode: 84aa0...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og broren min var blant de laveste i klassen på barneskolen. Jeg begynte å ta igjen de andre på ungdomsskolen, men han forble liten helt til han fikk en intens voksespurt litt senere. Vi endte begge opp med å være høyere enn gjennomsnittet (han er 184, jeg er 172). Vet om flere av de høye barna som endte opp lavere enn oss. 

Anonymkode: 55db2...19e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...