Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det står beløp i brevet i helgen skal være usagt, det er jeg jammen ikke helt sikker på. Men, jeg nevner arbeidsgiverperioden fordi det er det den er, arbeidsgiverperioden er somsagt ikke medregnet av de feriepengene nei. Din arbeidsgiver dekket 2 dager, og nav dekket 18 dager. Du får ikke feriepenger av det nei.... 

Håper det var klarere for deg nå. 😊

Anonymkode: 15bda...92b

Nei, det er ikke klarere. Fordi arbeidsgiverperioden var på to dager, og er den perioden som arbeidsgiver står for. 

lønnskompensasjonen var én månedslønn utbetalt av NAV

Anonymkode: aac4a...b05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var et veldig godt spørsmål. Det er jeg jammen usikker på.

Antar du har gått på dagpenger i over 52 uker og har rett til å ta ut ferie med dagpenger, siden du spør? 

Håper noen andre her kan svare deg på denne. Hvis jeg husker det i morgen skal jeg jammen se om jeg kan bli noe klokere på det...jobber ikke direkte med denne ytelsen, men jobber i nav og relatert, så jeg skal høre hvis jeg husker det 😊

Takk for svar :)

Har vært permittert siden mars i fjor og har fått beskjed om at jeg har rett til å ta ut ferie og beholde dagpengene, ja.

Jeg ingen planer om å ta ut ferie i nærmeste fremtid om jeg får jobb, men hadde håpet å kunne ta ut et par uker utpå høsten om jeg kommer ut i jobb. Om jeg ikke får feriepenger fra NAV kommer jeg ikke til å ha råd til det, det blir jo fri uten lønn hos ny arbeidsgiver og uten feriepenger å leve på de ukene blir det umulig.

Anonymkode: fa4da...91b

AnonymBruker
Skrevet

Synes man skal få feriepenger for lønnskompensasjonen også. Det kommer jo på en del for de fleste, og hadde det ikke vært korona så hadde man jo fått feriepenger for arbeidsgiverperioden. 

Anonymkode: 798f0...bbf

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Er du sikker på at det er korrekt? Det gjelder jo bare de 18 første dagene. Du må jo ha mottatt særs mye for at det skal utgjøre tusenlapper...også plutselig få kroner på dagpenger. Alt du fikk etterpå de 18 første dagene gjelder jo.... bare ikke de 18 første dagene nav hadde utbetaling.

Mange var 100% permittert første 3 ukene da samfunnet stengte ned, og 50-70% permittert en god stund etterpå. Og så har det vært litt gjenåpning med 100% jobb, og plutselig et koronautbrudd og permittert igjen. På den måten kan kanskje løsningen med kun feriepenger på dagpenger (og ikke på kompensasjon/arbeidsgiverperioden) slå negativt ut?  

Kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Mange var 100% permittert første 3 ukene da samfunnet stengte ned, og 50-70% permittert en god stund etterpå. Og så har det vært litt gjenåpning med 100% jobb, og plutselig et koronautbrudd og permittert igjen. På den måten kan kanskje løsningen med kun feriepenger på dagpenger (og ikke på kompensasjon/arbeidsgiverperioden) slå negativt ut?  

Kanskje? 

Generelt svar, altså ikke kun til deg jeg siterer: 

Arbeidsgiverperioden er og forblir irrelevant i denne diskusjonen. 

Lønnskompensasjonen var jo en utbetaling fra NAV til arbeidstakere som skulle dekke kostnader for arbeidstaker i den nedkortede arbeidsgiverperioden(igjen: hvor mange dager den var på er irrelevant, enten du ble permittert før 20. mars eller etter), som arbeidsgiverne ble fritatt for å betale. Lønnskompensasjonen var en ordning staten ga fordi tiltakene var av en så omfattende grad at arbeidsgiverne ikke skulle belastes for de. Og siden heller ikke arbeidstakeren skulle belastes av tapet rundt tiltakene ble det til at staten tok støyten. 

Lønnskompensasjonsutbetalingen faller derfor mellom to stoler, hverken som vanlig lønn ELLER som dagpenger. For min del utgjør selve lønnskompensasjonen mye mer enn dobbelt så mye som dagpengeutbetalingene jeg fikk. 

Derfor er det for meg viktigere å få feriepenger av lønnskompensasjonspotten enn av dagpengepotten. Det er bedre å få feriepenger for kun dagpengene enn ingen av delene, men best å få for begge deler selvfølgelig. 

Teoretisk diskusjon: hvis lønnskompensasjonsutbetalingen til arbeidstaker skulle dekke arbeidsgivers besparelser av kostnader knyttet til nedstengningen bør det jo inkludere feriepengene de i utgangspunktet skulle satt av for meg fra lønna de slapp å betale meg. 

Hvis lønnskompensasjonen IKKE gir feriepenger er det altså arbeidsTAKERNE som må ta tapet. Ikke arbeidsgiver (de slapp å betale), ikke staten (de slapp å betale) men MEG. 

Hvem skal ta støyten og hvorfor er en helt annen diskusjon vi sikkert kan ta, jeg har bare prøvd å finne ut av "hvem tar støyten?" her i tråden. For jeg er ikke interessert i å ta den selv, rett og slett. Derfor jeg spør. 

Lønnskompensasjonsordningen var fantastisk og jeg satte selvfølgelig pris på den måneden med full lønn fra staten da jeg var permittert(jeg ble permittert før 20. mars), da jeg i en ikkekoronasituasjon ville sittet igjen med mye mindre om jeg hadde havnet på "alminnelige dagpenger" fra arbeidsledigdag nummer 1. 

Skjønner fremdeles ikke hvorfor uttrykket arbeidsgiverperioden dras inn her, da lønnskompensasjonsutbetalingenfra NAV dekket det arbeidsgiverperioden IKKE dekket, slik at jeg som arbeidstaker ikke skulle tape noe den første måneden av koronatiltakene. 

hvis du har mottatt en hundrelapp, og 2 kroner kommer fra arbeidsgiver, og 98 kr kommer fra NAV - så er det irrelevant med disse to kronene når jeg spør "får jeg feriepenger fra de 98 kr fra NAV?" 

jeg spurte(nå uten å forvente svar😞 får jeg feriepenger av lønnskompensasjonen?. Jeg trenger ikke noe svar her inne, fordi jeg forstår nå at ingen vet enda - derfor skriver jeg at jeg venter på brevet fra NAV. Men velger å svare på innleggene her allikevel fordi det tydeligvis plager meg at ingen forstår spørsmålet mitt :fnise:  Er dere med da? Eller får jeg ikke formulert spørsmålet godt nok? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte noen av dere og har nå sjekket litt mer på jobb. Jeg jobber ikke direkte med dagpenger, så hadde tydeligvis ikke 100% kontroll, beklager det. Her kommer mine korrigeringer.

Det planlegges utsending av vedtak i løpet av helga 12. og 13. juni 2021. Altså ikke NÅ til helga, så dvs at hvis man per 7. juni ikke mottar dagpenger mer, (har kommet i jobb), så vil man da motta brev helgen etterpå at man kan få feriepenger av dagpenger. Det vil i vedtaksbrevet man mottar neste helg (etter planen), så utfall: Ja du vil ha rett til feriepenger, eller Nei, du har ikke rett til feriepenger. 

Feriepenger av dagpenger beregnes med 10,2% av brutto beregnede dagpenger (altså før forskuddsskatt) som du har mottatt i hele 2020. Trekker ikke forskuddsskatt av feriepengene (med unntak for Svalbard)

Per i dag så planlegges det å kjøre beregning av feriepenger av dagpenger i helga 12. og 13. juni, med utbetaling i løpet av uke 24.

Det kan også være verdt å merke seg at man ikke får feriepenger av de dagene arbeidstaker har mottatt lønnskompensasjon. Dette er ikke dagpenger og gir ikke feriepenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg svarte noen av dere og har nå sjekket litt mer på jobb. Jeg jobber ikke direkte med dagpenger, så hadde tydeligvis ikke 100% kontroll, beklager det. Her kommer mine korrigeringer.

Det planlegges utsending av vedtak i løpet av helga 12. og 13. juni 2021. Altså ikke NÅ til helga, så dvs at hvis man per 7. juni ikke mottar dagpenger mer, (har kommet i jobb), så vil man da motta brev helgen etterpå at man kan få feriepenger av dagpenger. Det vil i vedtaksbrevet man mottar neste helg (etter planen), så utfall: Ja du vil ha rett til feriepenger, eller Nei, du har ikke rett til feriepenger. 

Feriepenger av dagpenger beregnes med 10,2% av brutto beregnede dagpenger (altså før forskuddsskatt) som du har mottatt i hele 2020. Trekker ikke forskuddsskatt av feriepengene (med unntak for Svalbard)

Per i dag så planlegges det å kjøre beregning av feriepenger av dagpenger i helga 12. og 13. juni, med utbetaling i løpet av uke 24.

Det kan også være verdt å merke seg at man ikke får feriepenger av de dagene arbeidstaker har mottatt lønnskompensasjon. Dette er ikke dagpenger og gir ikke feriepenger.

Bingo. Her er problemet jeg prøver å få frem: 

arbeidstakerne tar støyten/kostnaden ( =taper feriepenger) fordi: arbeidsgiver har selvfølgelig ikke satt av penger til en lønn de aldri har betalt. 

Og da spør jeg ut, generelt altså,: hvorfor det? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis lønnskompensasjonsbeløpet hadde blitt utbetalt av arbeidsgiver hadde de spart opp feriepenger for meg. 

hvis NAV ikke skal utbetale feriepenger for en lønnskompensasjon de betalte, så er disse pengene bortevekk for oss som arbeidstakere. 

jeg kan umulig være den eneste som har oppdaget dette tapet? Ser at "feriepenger til utbetaling" på lønnslippen min er et beløp tilsvarende "100% opptjening feriepenger fra planlagt lønn 2020" minus de to månedene jeg var permittert. 

feriepenger får jeg for én måned jeg var permittert av NAV (dagpengegrunnlaget). 

hvor er feriepengene for den siste måneden som mangler (lønnskompensasjonen)? 

det tapet er det altså jeg som må ta. Det er det jeg prøver å finne ut av. 

note: hvis arbeidsgiver har satt av feriepenger til meg fra den måneden de var fritatt å betale meg lønnen ( = måneden jeg fikk lønnskompensasjon) er dette selcfølgelig et ikke-problem. Men det ser ikke sånn ut, nemlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvis man per 7. juni ikke mottar dagpenger mer, (har kommet i jobb), så vil man da motta brev helgen etterpå at man kan få feriepenger av dagpenger.

Lurer på hvilken luring det er som har satt 7. juni som den "magiske" datoen som avgjør om man får feriepenger eller ikke. Hvorfor får ikke alle dagpengemottakere feriepenger i denne ekstraordinære situasjonen vi er i?

Jobber på bakken på Oslo lufthavn og har vært permittert derfra siden månedsskiftet mars/april 2020. Jobbet litt i fjor sommer, men har ikke vært i jobb siden.

Har fått beskjed fra NAV om at jeg kan ta ferie med dagpenger, siden jeg har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker. Det er forsåvidt fint det, men for meg vil det sannsynligvis være null verdt. Jeg ønsker å ta ferie i oktober.

Arbeidsgiver har forespeilet at jeg kan komme på jobb igjen fra månedsskiftet juni/juli om flytrafikken kommer i gang som det er planlagt nå. Med andre ord vil jeg motta dagpenger per 7. juni og vil dermed ikke motta feriepenger av dagpengene fra i fjor.

De eneste feriepengene jeg får i år blir da det jeg har mottatt fra arbeidsgiver for de tre månedene jeg jobbet i fjor frem til pandemien gjorde sitt inntog. Dermed går ferieplanen min i oktober i vasken. Jeg vil jo måtte ta fri uten lønn de ukene og feriepenger for knapt tre måneder kompenserer ikke for tre ukers inntekt.

En tidligere kollega av meg er også fortvilet over dette. Hun har fått ny jobb og starter 14. juni. Akkurat en uke for sent til å få feriepenger av dagpengene sine og dermed ender hun også opp med å ikke kunne ta ferie i år, siden det lille hun har fått i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver ikke dekker det hun taper i inntekt om hun tar et par ukers ferie uten lønn utpå høsten.

Vi er mange i den båten og det føles veldig urettferdig, ettersom det overhodet ikke er vår skyld at vi er "navere" for øyeblikket. Hadde det ikke vært for det j@vla pandemien ville vi stått i jobb og på denne tiden skulle vi vært på vei inn i årets travleste tid for vår bransje. 

Anonymkode: 893bb...0d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bingo. Her er problemet jeg prøver å få frem: 

arbeidstakerne tar støyten/kostnaden ( =taper feriepenger) fordi: arbeidsgiver har selvfølgelig ikke satt av penger til en lønn de aldri har betalt. 

Og da spør jeg ut, generelt altså,: hvorfor det? 

Du kan jo tenke på den sinnsyke gevinsten du har hatt som korona-permittert.

Det er ufattelig mange som allerede var arbeidsledige før koronareglene ble satt inn, de fikk kun 62,4% av inntekt. Du fikk en høyere sats, opptil 80%. Altså MYE mer enn andre som ble permittert litt før deg. Det er urettferdig det.

Så ja, livet er urettferdig. Selv om du ikke får feriepenger på de lunkne 18 dagene, så fikk du med all sannsynlighet mye mer enn alle andre som allerede var arbeidsledig før korona kicket inn. DE har det urettferdig de!

Synes du skal være glad for dette ekstraordinære tiltaket som er vedtatt for det er ikke en normal ytelse. 

Noen vil alltid være grinete, er det rart verden er gal. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis lønnskompensasjonsbeløpet hadde blitt utbetalt av arbeidsgiver hadde de spart opp feriepenger for meg. 

hvis NAV ikke skal utbetale feriepenger for en lønnskompensasjon de betalte, så er disse pengene bortevekk for oss som arbeidstakere. 

jeg kan umulig være den eneste som har oppdaget dette tapet? Ser at "feriepenger til utbetaling" på lønnslippen min er et beløp tilsvarende "100% opptjening feriepenger fra planlagt lønn 2020" minus de to månedene jeg var permittert. 

feriepenger får jeg for én måned jeg var permittert av NAV (dagpengegrunnlaget). 

hvor er feriepengene for den siste måneden som mangler (lønnskompensasjonen)? 

det tapet er det altså jeg som må ta. Det er det jeg prøver å finne ut av. 

note: hvis arbeidsgiver har satt av feriepenger til meg fra den måneden de var fritatt å betale meg lønnen ( = måneden jeg fikk lønnskompensasjon) er dette selcfølgelig et ikke-problem. Men det ser ikke sånn ut, nemlig. 

Det er ufattelig mange som allerede var arbeidsledige før koronareglene ble satt inn, de fikk kun 62,4% av inntekt. Du fikk en høyere sats, opptil 80%. Altså MYE mer enn andre som ble permittert litt før deg. Det er urettferdig det.

Så ja, livet er urettferdig. Selv om du ikke får feriepenger på de lunkne 18 dagene, så fikk du med all sannsynlighet mye mer enn alle andre som allerede var arbeidsledig før korona kicket inn. DE har det urettferdig de!

Synes du skal være glad for dette ekstraordinære tiltaket som er vedtatt for det er ikke en normal ytelse. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på hvilken luring det er som har satt 7. juni som den "magiske" datoen som avgjør om man får feriepenger eller ikke. Hvorfor får ikke alle dagpengemottakere feriepenger i denne ekstraordinære situasjonen vi er i?

Jobber på bakken på Oslo lufthavn og har vært permittert derfra siden månedsskiftet mars/april 2020. Jobbet litt i fjor sommer, men har ikke vært i jobb siden.

Har fått beskjed fra NAV om at jeg kan ta ferie med dagpenger, siden jeg har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker. Det er forsåvidt fint det, men for meg vil det sannsynligvis være null verdt. Jeg ønsker å ta ferie i oktober.

Arbeidsgiver har forespeilet at jeg kan komme på jobb igjen fra månedsskiftet juni/juli om flytrafikken kommer i gang som det er planlagt nå. Med andre ord vil jeg motta dagpenger per 7. juni og vil dermed ikke motta feriepenger av dagpengene fra i fjor.

De eneste feriepengene jeg får i år blir da det jeg har mottatt fra arbeidsgiver for de tre månedene jeg jobbet i fjor frem til pandemien gjorde sitt inntog. Dermed går ferieplanen min i oktober i vasken. Jeg vil jo måtte ta fri uten lønn de ukene og feriepenger for knapt tre måneder kompenserer ikke for tre ukers inntekt.

En tidligere kollega av meg er også fortvilet over dette. Hun har fått ny jobb og starter 14. juni. Akkurat en uke for sent til å få feriepenger av dagpengene sine og dermed ender hun også opp med å ikke kunne ta ferie i år, siden det lille hun har fått i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver ikke dekker det hun taper i inntekt om hun tar et par ukers ferie uten lønn utpå høsten.

Vi er mange i den båten og det føles veldig urettferdig, ettersom det overhodet ikke er vår skyld at vi er "navere" for øyeblikket. Hadde det ikke vært for det j@vla pandemien ville vi stått i jobb og på denne tiden skulle vi vært på vei inn i årets travleste tid for vår bransje. 

Luringen måtte nok sette en dato. Hvis man sa 1 Juni ville noen klaget på det. Poenget er at noen må sette en dato for at man skal kunne ha noe å forholde seg til. Hvis man sa 14 Juni, så ville to andre ha klaget. 

Jeg blir helt matt av hvor utakknemlige folk er for den fantastiske velferdsordningen vi har. Dette er en ekstra greie som aldri ellers forekommer, likevel er folk sure og grinete og utakknemlige. Ingenting er noen gang bra nok. Jeg blir helt paff.

Du får tenke på alle de tusenvis av menneskene som mottok feriepenger året før, i 2019, eller 2018, osv. Når de kom i jobb igjen var de bare sjeleglade og de fikk ikke feriepenger.... og hele grunnlaget var 62,4% mens deres var opptil 80%!!!!

Herregud.. 

Helt utrolig. Hva med å være glade for den sjeldne ytelsen man faktisk er så heldig å mottar, istedet for å være ei kjerring å klage på de kronene man ikke mottar. Er ikke rart det blir krig i verden med denne sutringa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Luringen måtte nok sette en dato. Hvis man sa 1 Juni ville noen klaget på det. Poenget er at noen må sette en dato for at man skal kunne ha noe å forholde seg til. Hvis man sa 14 Juni, så ville to andre ha klaget. 

Jeg blir helt matt av hvor utakknemlige folk er for den fantastiske velferdsordningen vi har. Dette er en ekstra greie som aldri ellers forekommer, likevel er folk sure og grinete og utakknemlige. Ingenting er noen gang bra nok. Jeg blir helt paff.

Du får tenke på alle de tusenvis av menneskene som mottok feriepenger året før, i 2019, eller 2018, osv. Når de kom i jobb igjen var de bare sjeleglade og de fikk ikke feriepenger.... og hele grunnlaget var 62,4% mens deres var opptil 80%!!!!

Herregud.. 

Helt utrolig. Hva med å være glade for den sjeldne ytelsen man faktisk er så heldig å mottar, istedet for å være ei kjerring å klage på de kronene man ikke mottar. Er ikke rart det blir krig i verden med denne sutringa

Men altså!!!

Jeg har jo faktisk skrevet jeg er glad for den lønnskompensasjonen i et tidligere inn legg, jeg da. Jeg er takknemlig for at jeg kom tilbake i jobb etter to mnd. Jeg er også takknemlig for at jeg i utgangspunktet hadde en jobb å gå til før pandemien. 

Det ene utelukker ikke det andre, vet du!
Jeg sutrer og klager ikke, jeg SPØR. Istedenfor å sitte pent på gjerdet og vente om jeg kaaanskje får penger så er jeg der ute og bryr meg og spør og undersøker - fordi hallo, det hjelper jo ikke bare meg som person hvis vi hadde fått feriepenger av lønnskompensasjonen; det vil jo gagne alle de andre der ute også?! Jeg forventer jo ikke at jeg er den eneste som skal få feriepengene her 🥴 

Du må gjerne mene hva du vil, din mening påvirker ikke meg og min privatøkonomi! At jeg passer på og følger med derimot, det påvirker den, og det vil jeg STERKT anbefale absolutt alle andre å gjøre også!! Det er ikke kriminelt eller egoistisk, det er faktisk SMART og kan hjelpe andre i uføre ut av å følge med og passe på! Du som er ansatt i NAV burde vel strengt tatt OPPFORDRE ALLE til å nettopp gjøre dette i livene sine, så kanskje færre hadde behøvd å motta støtte fra NAV i lengden! 

Du burde trekke tilbake det å kalle andre for kjerringer når de er offensive rundt egen økonomi! Det er ikke meg eller deg som privatperson å avgjøre hvem som fortjener støtte, eller om man skal være takknemlig eller ikke! 

og for å svare din første setning: nei, jeg har ikke hatt noe sinnsyk gevinst av å være koronapermittert! Det hadde du vel kanskje forstått når du merker det er så viktig for meg å få feriepenger på lønnskompensasjonen, for korona har faktisk hatt store økonomiske konsekvenser for meg. Som for alle andre.

At andre sitter på gjerdet og "er takknemlig for det lille de kanskje får" som du mener man skal være takknemlig for, eller venter på penger fra histen og pisten får være opp til dem - JEG velger å følge med for å forbedre min egen situasjon så mye som jeg kan! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 18.22):

Om det står beløp i brevet i helgen skal være usagt, det er jeg jammen ikke helt sikker på. Men, jeg nevner arbeidsgiverperioden fordi det er det den er, arbeidsgiverperioden er somsagt ikke medregnet av de feriepengene nei. Din arbeidsgiver dekket 2 dager, og nav dekket 18 dager. Du får ikke feriepenger av det nei.... 

Håper det var klarere for deg nå. 😊

Om du jobber i NAV, så må du vite forskjellen på arbeidsgiverperiode og lønnspliktdager. Det er ikke arbeidsgiverperiode men lønnspliktsdager for permitteringer. Lønnspliktsdagene er med å regne som ordinær lønn og er derfor med i feriepengegrunnlaget.

Anonymkode: 1f435...9a2

AnonymBruker
Skrevet

Uten at det for øvrig har noe med spøsmålet å gjøre; 

Jeg synes det er blodig urettferdig at folk plutselig skal få feriepenger av dagpenger når vi som var sykemeldt i fjor knapt nok får det. Som permittert trenger man faktisk ikke ferie, det er pause fra JOBB, noe man ikke trenger når man er frisk. Vi som var  sykemeldt store deler av fjoråret trenger faktisk ferie/pause dette året, men jeg har kun råd til å ta en uke pga at Nav kun betaler sykepenger av en brøkdel av sykepengene. Jeg var syk pga fysisk belastning og kjenner godt at det sliter på kroppen. Med stor sannsynlighet blir jeg sykemeldt igjen siden jeg aldri får mange nok fridager til å hente meg inn. Må si dette er et idiotisk system!

Anonymkode: 90ad3...7b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan si fra seg dagpengene på meldekort i helgen, eller eventuelt sende en beskjed til nav om at man ønsker å stanse dagpengene fra 6. Juni. Så kan man søke om gjenopptak 8. Juni. Er jo bare å regne på om det lønner seg eller ikke.

Anonymkode: 0e08b...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 12.11):

Ditto. Alle vi som antagelig skal tilbake på jobb på trinn 3 her i Oslo (medio Juni) er i samme situasjon. Jeg får ikke feriepenger fra Nav, og fra arbeidsgiver vil jeg kun få for halve året. Dvs at jeg ikke har råd til å ta meg ferie i år, og må jobbe på, akkurat som i fjor, da jeg først måtte starte krig med arbeidsgiver for å få feriepengene mine, for deretter å bruke dem på forefallende utgifter da jeg gikk ned i inntekt. 

Føler heller ingen forpliktelse til å sitte med lua i hånden, når vi i praksis har hatt yrkesforbud grunnet udokumenterte smitteverntiltak, samtidig som det i stor grad har vært fri flyt av importsmitte via arbeidsinnvandring, så får regjeringen trekke fingeren ut av den møkkete ræva si og kompensere. Feriepenger av dagpenger har vi også hatt tidligere, dette er noe den sittende regjeringen stanset for noen få år siden, så helt enig i at dette ikke bør være en særordning for koronapermitterte. 

Anonymkode: 184b2...8e6

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 18.18):

Jeg var på jobbintervju i dag. Om jeg får jobben kan det være at jeg kan starte allerede førstkommende mandag, altså 7. juni. Det er snakk om en 100% fast stilling.

Jeg skal sende meldekort førstkommende helg. Om jeg har fått jobb og skal starte 7. juni vil jeg jo krysse "Nei" på meldekortet for at jeg fortsatt vil være registrert hos NAV kommende 14. dager, den perioden starter 7. juni. Vil jeg da få feriepenger av dagpengene jeg fikk i 2020?

Anonymkode: fa4da...91b

Du kan vel trykke ja, men må selvsagt føre inn timene du evt har jobbet i neste meldekort ? Tror det er sånn nå at en kan trykke ja i 10 uker, for og ikke havne der du må søke på nytt ved ny nedstengning. Men du må føre timer da,, så du vil ikke få dagpenger i de ukene ( om du ikke jobber redusert ) 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er blodig urettferdig at folk plutselig skal få feriepenger av dagpenger når vi som var sykemeldt i fjor knapt nok får det. Som permittert trenger man faktisk ikke ferie, det er pause fra JOBB, noe man ikke trenger når man er frisk. Vi som var  sykemeldt store deler av fjoråret trenger faktisk ferie/pause dette året, men jeg har kun råd til å ta en uke pga at Nav kun betaler sykepenger av en brøkdel av sykepengene. Jeg var syk pga fysisk belastning og kjenner godt at det sliter på kroppen. Med stor sannsynlighet blir jeg sykemeldt igjen siden jeg aldri får mange nok fridager til å hente meg inn. Må si dette er et idiotisk system!

Hvis man har barn i barnehage og barneskolealder, hva gjør en med dem om en ikke kan ta ut ferie i dette ferieåret fordi en var permittert i fjor? 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er også arbeisplasser som har stengt i fellesferien. HVs skal disse leve av? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 13.45):

Enig. Det var først da jeg ble alvorlig syk at jeg så hvor sutrete nordmenn var. Uhu, har ikke råd til å ta meg ferie iår sutre sutre. Nordmenn flest har blitt bortskjemte, utakknemlige og ganske uspiselige. VI har en av verdens beste velferdsordninger og folk klager likevel..

Anonymkode: e5eca...d60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...