Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var delvis permittert i fjor og ikke hørt noe fra nav om feriepenger. Har de blitt sendt ut allerede, eller i det minste at man har fått en beskjed på mine sider?

Anonymkode: 84664...c94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også delvis permittert i et par måneder, og har ikke hørt noe fra nav om feriepenger enda. 

Anonymkode: 71c9e...3d7

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger fra nav? Det er vel ingen som får feriepenger fra nav. Det får du fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 16630...b8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feriepenger fra nav? Det er vel ingen som får feriepenger fra nav. Det får du fra arbeidsgiver. 

Det er vel annerledes med korona året 2020? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel annerledes med korona året 2020? 

Ser nå at dette stemmer. Og at pengene skal utbetales i juni. Og at alle som mottok dagpenger i 2020 får brev om de skal få utbetalt feriepenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter også på brev om feriepenger. Har ikke mottatt og aner heller ikke når det kommer. 

Noen som vet om det gjelder kun dagpengene, eller også lønnskompensasjonen? Lønnskompensasjonen var jo desidert høyest...

Anonymkode: aac4a...b05

AnonymBruker
Skrevet

Tar denne anonym da jeg jobber i NAV.

Det gjelder dagpengene som er utbetalt. Ikke arbeidsgiverperioden.

Forhåpentligvis vil alle få et brev fra NAV til helgen med informasjon om man får feriepenger eller ikke. Men som utgangspunkt vil alle som fikk dagpenger i 2020 og som ikke kan, per 7 juni 2021 få ta ut ferie med dagpengeytelsen. Er planlagt en kjøring med brevutsendelse den helgen.

Videre er planen at utbetaling vil skje i uke 22.

Feriepenger fra nav er skattepliktige, slik som alle feriepenger er. Men det vil ikke trekkes skatt av den aktuelle utbetalingen.

Anonymkode: 15bda...92b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan sikkert variere etter hvilken type ytelse du får, men jeg har allerede fått utbetalt feriepenger fra NAV for opplæringspenger.

Anonymkode: 538b5...229

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tar denne anonym da jeg jobber i NAV.

Det gjelder dagpengene som er utbetalt. Ikke arbeidsgiverperioden.

Forhåpentligvis vil alle få et brev fra NAV til helgen med informasjon om man får feriepenger eller ikke. Men som utgangspunkt vil alle som fikk dagpenger i 2020 og som ikke kan, per 7 juni 2021 få ta ut ferie med dagpengeytelsen. Er planlagt en kjøring med brevutsendelse den helgen.

Videre er planen at utbetaling vil skje i uke 22.

Feriepenger fra nav er skattepliktige, slik som alle feriepenger er. Men det vil ikke trekkes skatt av den aktuelle utbetalingen.

For å være ærlig forsto jeg ikke alt det som står her. 

hva mener du med arbeidsgiverperioden? Den var på to dager for oss som ble permittert. Lønnskompensasjonsordningen er ikke det samme som arbeidsgiverperioden? 

Forsto heller ikke setningen din om hvem som mottar feriepenger... 

er dette snakk om koronapermitterte eller generelle NAV-mottakere? 

:bond: jeg skjønner ingenting :( det står nesten ingen info på navs nettsider, på FriFagbevgelse fant jeg masse annen info om at man må ha vært permittert i mer enn åtte uker men at ikke alle mottar allikevel og jeg skjønner ikke hvilken bås jeg faller i. 

men hvis brev kommer til helgen så skal jeg klare å vente til da med mer info hvis ikke det går an å forklare det tydeligere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykemeldt i 4 mnd (som selvstendig næringsdrivende) i fjor. Vil jeg få sykepenger på det? Måtte betale ekstra forsikring til nav for å få full sykelønn, og måtte betale forskuddskatt av sykepengene. Noen som vet om man da får feriepenger av den perioden? Jeg hadde jo 0 i inntekt i nesten 5 mnd pga skade. Normalt må jeg jo selv legge av til feriepenger, men i den perioden ble jo inntekt halvert da nav jo kun dekket opptil 6G.

Anonymkode: d256b...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg var delvis permittert i fjor og ikke hørt noe fra nav om feriepenger. Har de blitt sendt ut allerede, eller i det minste at man har fått en beskjed på mine sider?

Jeg leste på NAV sine nettsider i dag at feriepengene utbetales (til de som har krav på det) i juni, så sant du ikke er mottaker av permitteringspenger også 7. juni 2021. Forsto ikke den helt, men de unnlot i hvert fall nøye å nevne noen bestemt dato på utbetalingen....

"På grunn av koronasituasjonen har Stortinget vedtatt at du som mottok dagpenger i 2020 kan få utbetalt feriepenger innen utgangen av juni 2021.

Du trenger ikke å søke om feriepenger. Hvis du mottok dagpenger i 2020 vil du få et brev der det står om du får utbetalt feriepenger eller ikke. 

Du har rett til feriepenger hvis:

• du mottok dagpenger i 2020, men ikke mottar dagpenger 7. juni 2021.
  • du mottar dagpenger 7. juni 2021 og helt eller delvis brukte retten til ferie med dagpenger i 2020.

Du har ikke rett til feriepenger, men har rett til ferie med dagpenger, hvis du fortsatt mottar dagpenger 7. juni 2021 og ikke har brukt noe av retten til ferie med dagpenger i 2020.

Du har ikke rett til feriepenger, men rett til ferie med dagpenger hvis du har opparbeidet deg retten til dette i perioden 1. januar til 7. juni 2021 fordi du har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker."

Fra NAV sine sider. https://www.nav.no/arbeid/dagpenger#feriepenger

Anonymkode: 2e84c...9fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var sykemeldt i 4 mnd (som selvstendig næringsdrivende) i fjor. Vil jeg få sykepenger på det? Måtte betale ekstra forsikring til nav for å få full sykelønn, og måtte betale forskuddskatt av sykepengene. Noen som vet om man da får feriepenger av den perioden? Jeg hadde jo 0 i inntekt i nesten 5 mnd pga skade. Normalt må jeg jo selv legge av til feriepenger, men i den perioden ble jo inntekt halvert da nav jo kun dekket opptil 6G.

Anonymkode: d256b...349

Nei, selvstendig næringsdrivende får ikke feriepenger av sykepenger. 

Anonymkode: 0e08b...d7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For å være ærlig forsto jeg ikke alt det som står her. 

hva mener du med arbeidsgiverperioden? Den var på to dager for oss som ble permittert. Lønnskompensasjonsordningen er ikke det samme som arbeidsgiverperioden? 

Forsto heller ikke setningen din om hvem som mottar feriepenger... 

er dette snakk om koronapermitterte eller generelle NAV-mottakere? 

:bond: jeg skjønner ingenting :( det står nesten ingen info på navs nettsider, på FriFagbevgelse fant jeg masse annen info om at man må ha vært permittert i mer enn åtte uker men at ikke alle mottar allikevel og jeg skjønner ikke hvilken bås jeg faller i. 

men hvis brev kommer til helgen så skal jeg klare å vente til da med mer info hvis ikke det går an å forklare det tydeligere. 

Når man blir permittert så er egentlig arbeidsgiverperioden 14 dager. Det er kun nå i korona tiden at det har vært et unntak. En periode var det 2 dager og nå 10.. Men det er den første perioden som permittert at du ikke mottar dagpenger. 

Kun dagpengutbetlingene som legges til grunn fra 2020. Og du mottar 10,2 % av dette i feriepenger fra nav.

Dette gjelder absolutt alle som mottok dagpenger i 2020. Og som per 7. Juni ikke kan ta ut ferie med dagpenger. Dvs noen har gått på dagpenger i 52 uker og får brev om at de kan få gå på dagpenger mens de tar ferie. Som en generell hovedregel kan man vel tenke seg at dette typisk gjelder de som gikk på dagpenger i 2020 og som nå er i jobb igjen f.eks. 

Dette er veldig veldig nytt og mye av artiklene er spekulasjoner. Dvs at det er det som er mest sannsynlig, men nav som en offentlig instas kan ikke gå ut med informasjon som ikke er 100% sikkert. Det må altså foreligge en forskrift (lov) om det før de kan gå ut med informasjonen. Og det tar litt tid å lage lover   

Men ja, det er til helgen planlagt at alle får et brev hvor det vil stå i klartekst hvorvidt man får eller ikke får.

AnonymBruker
Skrevet

Men vil man få feriepenger av lønnskompensasjonen var det jeg lurte påJeg vet hva arbeidsgiverperioden er, derfor jeg skrev hvorfor du nevner den?  Lønnskompensasjonen er jo fra NAV, og har ikke noe med arbeidsgiveren å gjøre. Forstår jo selv at man ikke får for arbeidsgiverperioden - det var ikke jeg som nevnte den. For min del får jeg noen usle hundrelapper i feriepenger hvis det kun er dagpengene man får feriepenger av, lønnskompensasjonen var jo atskillelig høyere og vil gi meg tusenlapper i feriepenger. 

men jeg venter på brev jeg. :Nikke: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg venter også på brev om feriepenger. Har ikke mottatt og aner heller ikke når det kommer. 

Noen som vet om det gjelder kun dagpengene, eller også lønnskompensasjonen? Lønnskompensasjonen var jo desidert høyest...

Nei, det tror jeg ikke du får. Det er kun dagpenger som er nevnt i forskriften

Anonymkode: dfb86...b20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på jobbintervju i dag. Om jeg får jobben kan det være at jeg kan starte allerede førstkommende mandag, altså 7. juni. Det er snakk om en 100% fast stilling.

Jeg skal sende meldekort førstkommende helg. Om jeg har fått jobb og skal starte 7. juni vil jeg jo krysse "Nei" på meldekortet for at jeg fortsatt vil være registrert hos NAV kommende 14. dager, den perioden starter 7. juni. Vil jeg da få feriepenger av dagpengene jeg fikk i 2020?

Anonymkode: fa4da...91b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men vil man få feriepenger av lønnskompensasjonen var det jeg lurte påJeg vet hva arbeidsgiverperioden er, derfor jeg skrev hvorfor du nevner den?  Lønnskompensasjonen er jo fra NAV, og har ikke noe med arbeidsgiveren å gjøre. Forstår jo selv at man ikke får for arbeidsgiverperioden - det var ikke jeg som nevnte den. For min del får jeg noen usle hundrelapper i feriepenger hvis det kun er dagpengene man får feriepenger av, lønnskompensasjonen var jo atskillelig høyere og vil gi meg tusenlapper i feriepenger. 

men jeg venter på brev jeg. :Nikke: 

Om det står beløp i brevet i helgen skal være usagt, det er jeg jammen ikke helt sikker på. Men, jeg nevner arbeidsgiverperioden fordi det er det den er, arbeidsgiverperioden er somsagt ikke medregnet av de feriepengene nei. Din arbeidsgiver dekket 2 dager, og nav dekket 18 dager. Du får ikke feriepenger av det nei.... 

Håper det var klarere for deg nå. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke du får. Det er kun dagpenger som er nevnt i forskriften

Anonymkode: dfb86...b20

Adjø tusenlapper! 🥴 👋 ja ja! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var på jobbintervju i dag. Om jeg får jobben kan det være at jeg kan starte allerede førstkommende mandag, altså 7. juni. Det er snakk om en 100% fast stilling.

Jeg skal sende meldekort førstkommende helg. Om jeg har fått jobb og skal starte 7. juni vil jeg jo krysse "Nei" på meldekortet for at jeg fortsatt vil være registrert hos NAV kommende 14. dager, den perioden starter 7. juni. Vil jeg da få feriepenger av dagpengene jeg fikk i 2020?

Anonymkode: fa4da...91b

Det var et veldig godt spørsmål. Det er jeg jammen usikker på.

Antar du har gått på dagpenger i over 52 uker og har rett til å ta ut ferie med dagpenger, siden du spør? 

Håper noen andre her kan svare deg på denne. Hvis jeg husker det i morgen skal jeg jammen se om jeg kan bli noe klokere på det...jobber ikke direkte med denne ytelsen, men jobber i nav og relatert, så jeg skal høre hvis jeg husker det 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Adjø tusenlapper! 🥴 👋 ja ja! 

Er du sikker på at det er korrekt? Det gjelder jo bare de 18 første dagene. Du må jo ha mottatt særs mye for at det skal utgjøre tusenlapper...også plutselig få kroner på dagpenger. Alt du fikk etterpå de 18 første dagene gjelder jo.... bare ikke de 18 første dagene nav hadde utbetaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...