Gå til innhold

Halloumi/grillost er kjempegodt, men så salt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i halloumi om sommeren, men klarer ikke å spise det for ofte fordi det nettopp er så salt. Ellers har jeg null problem med "salt mat" som pizza og ferdigmat, men halloumi og grillost er jo ofte mellom 1,8-2,5 gram salt per 100 gram. Jeg vil gjerne ha halloumi som proteinet mitt til grillmaten og da må jeg jo spise sånn 100 gram :vetikke:

Er det noen som har noen erfaring med å få ut noe av saltet? Jeg har lest at noen koker halloumien i melk eller vann i noen minutter, men vil ikke dette ødelegge konsistensen for grilling?

Anonymkode: 8109e...c41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne 

Anonymkode: f5ccb...084

AnonymBruker
Skrevet

Skulle til å svare at typen jeg bruker ikke smaker salt. Men ser nå det er snakk om 2,6g per 100. 

Jeg kjøper innimellom fra innvandrerbutikker, har du sjekket om de har flere varianter?

Hva med å finne retter der du spiser det sammen med annen mat? Jeg liker det blant annet i salat, eller på burger, da salter man jo ikke øvrige ingredienser. 

Anonymkode: 52af4...06f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å finne retter der du spiser det sammen med annen mat? Jeg liker det blant annet i salat, eller på burger, da salter man jo ikke øvrige ingredienser. 

Enig. 

Anonymkode: a3dc1...07d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skulle til å svare at typen jeg bruker ikke smaker salt. Men ser nå det er snakk om 2,6g per 100. 

Jeg kjøper innimellom fra innvandrerbutikker, har du sjekket om de har flere varianter?

Skulle gjerne brukt halloumi eller grillost fra matbutikken da det er der jeg handler resten av middager :vetikke:

Jeg kan selvfølgelig skjære av en liten bit halloumi og "vanne den ut" med å ha den oppi en stor salat, men jeg vil at halloumi eller grillosten skal være hovedproteinet til til noen grillmåltid, følge diverse oppskrifter med halloumi eller grillost, eller lage halloumiburger. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er veldig glad i halloumi om sommeren, men klarer ikke å spise det for ofte fordi det nettopp er så salt. Ellers har jeg null problem med "salt mat" som pizza og ferdigmat, men halloumi og grillost er jo ofte mellom 1,8-2,5 gram salt per 100 gram. Jeg vil gjerne ha halloumi som proteinet mitt til grillmaten og da må jeg jo spise sånn 100 gram :vetikke:

Er det noen som har noen erfaring med å få ut noe av saltet? Jeg har lest at noen koker halloumien i melk eller vann i noen minutter, men vil ikke dette ødelegge konsistensen for grilling?

Du steker den sikkert? Ikke meninga å fremstå som teit med deg altså, men man vet jo aldri? Den mister jo endel av saltsmaken ved steking og grilling.. Kan jo hende du tenker nå at SELVFØLGELIG steker du den- og fortsatt opplever den som for salt.. 

Forsiktig hilsen meg😅

AnonymBruker
Skrevet

Synes du grillosten fra f.eks Rema er like salt?

Anonymkode: 5b719...2e2

AnonymBruker
Skrevet
MammaMums skrev (1 time siden):

Du steker den sikkert? Ikke meninga å fremstå som teit med deg altså, men man vet jo aldri? Den mister jo endel av saltsmaken ved steking og grilling.. Kan jo hende du tenker nå at SELVFØLGELIG steker du den- og fortsatt opplever den som for salt.. 

Forsiktig hilsen meg😅

Ja, jeg steker den 😂 Finnes det oppskrifter på ustekt halloumi også?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du grillosten fra f.eks Rema er like salt?

Anonymkode: 5b719...2e2

Jepp, den smakte jeg på i dag og derav inspirasjon til tråden 😛 Den smakte helt likt halloumi for meg, så det et et veldig økonomisk alternativ

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...