AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Jeg regner med det skjer i løpet av sommeren. Hen har venner som har begynt allerede, noen på samme alder og noen som er eldre. Jeg skjønner at det ikke er noe jeg kan gjøre for å forhindre det hvis hen virkelig vil, jeg håper bare hen er forsiktig og at det vi har snakket om når det gjelder å passe på seg selv og andre har sunket inn. Samt det at hen alltid kan ringe meg om det skulle være noe, uansett. Når begynte deres ungdommer å drikke alkohol, og hvordan reagerte dere? Anonymkode: b2a10...b69
Nymerïa Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Mine barn er i begynnelsen av tenårene og drikker ikke alkohol. Nå er det en drøss KG'ere som kommer til å skrive "Det tror du, ja". Fakta er at de holder seg mye hjemme, får besøk hjemme, en av oss voksne er stort sett hjemme og vi hadde merket det hvis noen av dem kom hjem fulle midt på dagen. Spesielt en av dem er litt av en regelrytter og jeg blir mer overrasket enn skuffet hvis han drikker før han er 18. Jeg festet ikke før jeg var 18, det gjorde ikke de jeg hang sammen med heller og i og med at dagens ungdom drikker mindre enn min gjorde så tar jeg dette fullstendig med ro. Det er ganske mange andre ting som bekymrer meg mer enn at barna mine skal drikke seg fra sans og samling. Men om de gjør det så skal jeg fikse det også. 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Vi snakker mye om utdannelse og mål i livet med vår femtenåring. Vi fokuserer på at man ikke MÅ drikke som ungdom. Resultat av god dialog med hen er at vårt barn ikke er interessert i allohol og henger i en trygg gjeng. Ja, jeg vet at de ikke drikker. Jobber i vgs og gjennomskuer løgner. Hvorfor tar du det som en selvfølge at barnet ditt skal drikke? Det er viktig at vi som foreldre elsker og støtter barna våre betingelsesløst, men vi skal ikke av den grunn ikke prøve å holde igjen litt. Hvor skal ungdommen ellers få grenser, nå som samfunnet er tilmærmet grenseløst ift.eksponering og utprøving. Anonymkode: b496f...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 1 minutt siden, NymeriaRhoynar said: Mine barn er i begynnelsen av tenårene og drikker ikke alkohol. Nå er det en drøss KG'ere som kommer til å skrive "Det tror du, ja". Fakta er at de holder seg mye hjemme, får besøk hjemme, en av oss voksne er stort sett hjemme og vi hadde merket det hvis noen av dem kom hjem fulle midt på dagen. Spesielt en av dem er litt av en regelrytter og jeg blir mer overrasket enn skuffet hvis han drikker før han er 18. Jeg festet ikke før jeg var 18, det gjorde ikke de jeg hang sammen med heller og i og med at dagens ungdom drikker mindre enn min gjorde så tar jeg dette fullstendig med ro. Det er ganske mange andre ting som bekymrer meg mer enn at barna mine skal drikke seg fra sans og samling. Men om de gjør det så skal jeg fikse det også. Signerer. Slik er det hos oss også!:) Anonymkode: b496f...e2c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Når begynte deres ungdommer å drikke alkohol, og hvordan reagerte dere? Det er 18 årsgrense på alkohol og ulovelig for mindreårige og drikke alkohol. Om du lar barnet ditt drikke alkohol og gå på fester håper jeg noen melder. Anonymkode: 5ded3...a7a 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Jeg begynte å drikke da jeg var 14 år. Når starta dere andre, ts? Anonymkode: b0cda...943
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Min 15 åring har ikke begynt å feste, og hun sier at jentene på trinnet ikke drikker, men guttene drikker på fest. Det er mange av guttene som drikker i helgene og det virker som om det er mye festing. Jeg har en sønn som nærmer seg tenårene og jeg er myyyye mer bekymret for han enn for storesøsteren. Jeg har snakket med barna om bruk av alkohol og gjort det klart at selv om jeg ikke aksepterer at de drikker er det viktig at de tør å ringe hvis de skulle komme opp i problemer. Selv er jeg litt usikker på hva vi skal gjøre med alkoholen vi har i hus, vi har en del stående selv om vi ikke drikker så mye selv. Tipper den ene uåpnede vodkaflasken er 10 år... Selv festet jeg fra da jeg var ca 15, men jeg krysser fingrene for at barna venter litt lenger. Anonymkode: 6f8f1...48c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er 18 årsgrense på alkohol og ulovelig for mindreårige og drikke alkohol. Om du lar barnet ditt drikke alkohol og gå på fester håper jeg noen melder. Anonymkode: 5ded3...a7a Da skulle barnevernet fått mye å gjøre, gitt! Jeg flyttet på internatskole da jeg var 16, hva mener du mamma og pappa skulle gjort, flyttet inn med meg? Når det er sagt, så er 14 år veldig tidlig. Jeg ville tatt en prat med tenåringen, ts. Prøv å forklar at alkohol ikke er bra i en så ung alder, hverken for hjernen eller kroppen. Og sørg for at ungdommen vet at det kan være livsfarlig å ta i mot drikke av andre, da man kan risikere å få farlige stoffer. Anonymkode: 30d34...dc1 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg begynte å drikke da jeg var 14 år. Når starta dere andre, ts? Anonymkode: b0cda...943 Jeg begynte å drikke da jeg var 14 år. Anonymkode: b478f...fda 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Det er ikke alle som har interesse av det. Jeg festa ikke på den alderen, og mener helt klart jeg ikke gikk glipp av noe. Folk blir veldig mye mindre interessante med mye innabords, personlighetene glir mer inn i hverandre. Konformitet er kjedelig. Anonymkode: 623a9...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 Sønnen vår ble kjæreste med ei jente i klassen sin når han var 14. Noe som egentlig var veldig greit siden tenåringer ofte blir roligere når de får kjæreste. De er begge 17 år nå og fortsatt kjærester, ingen av dem drikker eller fester. Selv drakk jeg for første gang sommeren etter konfirmasjonen, det var helt vanlig der jeg vokste opp. Jeg har inntrykk av at de ikke begynner så tidlig nå. Anonymkode: 75e1d...41b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 Jeg venta til jeg var 18, jeg. Ville ha lappen betalt, og da var avtalen med foreldre at jeg ikke prøvde alkohol eller røyk for jeg ble 18. Den holdt jeg Men vil råde deg til å være tydelig på at du ikke syns det er greit, men at om tenåringen noen gang trenger hjelp, så må de ringe. Og da kommer du på sekundet. La de vite at de har en forelder som kan komme om noe skjer, de blir for fulle, vennene blir for fulle etc. Og vær tydelig på at de ikke tar en sykedag fra skolen om de har vært på fylla. Anonymkode: 0c99f...903 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Jeg er i midten av 20-årene og jeg drakk heller ikke før jeg ble 18 år. Mamma og pappa spanderte førerkort på meg om jeg lovte å ikke røre noen form for tobakk/alkohol, og det holdt jeg. Greide meg helt fint uten. Dro på fest med en energidrikk eller to isteden, og jeg tror ikke folk merket at jeg var noe mer kjedelig enn andre av den grunn. Du har nok rett i at du ikke kan forhindre at det skjer om sønnen din virkelig vil, men samtidig så er det viktig at du setter grenser som forelder og hva du forventer at han gjør. Anonymkode: c6049...a68 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 Jeg har en som ventet til godt over 18, en som drakk 14 dager før 18 årsdagen, ei på 16 som er så seriøs i sporten sin at det ikke kommer til å skje. Men så har vi jackpot’en på 15🙄. Men vi er veldig tydelige på at de ikke skal drikke før 18 ( vi drikker aldri foran barna og tar kanskje ett par glass vin/øl i løpet av året hver), men at vi alltid er her for dem og kan hente dem hvis de havner utpå. Vi har generelt et veldig fortrolig forhold og snakker om det meste. Anonymkode: 4416a...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er 18 årsgrense på alkohol og ulovelig for mindreårige og drikke alkohol. Om du lar barnet ditt drikke alkohol og gå på fester håper jeg noen melder. Anonymkode: 5ded3...a7a Det er IKKE ulovlig for mindreårige å drikke alkohol, men det er ulovlig for personer over 18 år å gi eller kjøpe alkohol til mindreårige. Anonymkode: 61f24...5c4 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #17 Skrevet 1. juni 2021 For min del tenker jeg at jeg kan begynne å se gjennom fingrene på drikking fra 16-årsalder. Dvs at jeg ikke kommer til å straffe i utstrakt grad, men være våken og kjørbar når ungdommen er ute. Før det vil nok drikking få konsekvenser for ungene her i huset, som forhåpentligvis hindrer utstrakt festing. Selvfølgelig er dialog det viktigste virkemiddelet. De er noen år unna ennå, og veldig ulike, så de vil nok gi ulike utfordringer. Å «akseptere» drikkingen, øker sannsynligheten for at ungdom drikker mer og oftere. Så den uttalte holdningen her i huset er null alkohol før 18-årsdagen. Anonymkode: 0e6e8...3fa 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #18 Skrevet 1. juni 2021 Jeg gleder meg faktisk til barnet mitt blir gammelt nok til at vi kan drikke sammen uten å bekymre oss for hva andre kan si😅 Men for tiden drikker jeg kun med kompisene og venninnene mine (når jeg har barnevakt), jeg har aldri drukket med mine egne foreldre, men nå har jeg alltid vært flau for å ha ganske «gamle» foreldre (de var nærmere 40 da de fikk meg). Jeg tror det med drikke er ganske individuelt og har også noe med miljø å gjøre. Jeg har en kompis som er 17 år, som nekter å drikke med oss, fordi foreldrene hans har lovet han lappen når han fyller 18🙂 Det viktigste er vel å snakke om konsekvenser, kanskje friste med goder som feks. lappen? (Hvis man har økonomi til det). Også er det viktig å snakke om grenser, også vedrørende å ikke drikke for mye. Ta samtalen om dersom du en eller annen gang skal drikke, er det lurt å drikke med måte, annenhvert glass med vann feks, fortell om fyllesyke er ikke noe kult, og at de alltid skal ringe dere (uansett hva det er og at dere kan stille opp for å hente også om natta) pluss at hvis de sier de skal «sove hos en venn» kan det være løgn og da kan dere ringe den andre foreldren for å høre om det er fakta😉 Anonymkode: 5de6b...854
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg gleder meg faktisk til barnet mitt blir gammelt nok til at vi kan drikke sammen uten å bekymre oss for hva andre kan si😅 Men for tiden drikker jeg kun med kompisene og venninnene mine (når jeg har barnevakt), jeg har aldri drukket med mine egne foreldre, men nå har jeg alltid vært flau for å ha ganske «gamle» foreldre (de var nærmere 40 da de fikk meg). Jeg tror det med drikke er ganske individuelt og har også noe med miljø å gjøre. Jeg har en kompis som er 17 år, som nekter å drikke med oss, fordi foreldrene hans har lovet han lappen når han fyller 18🙂 Det viktigste er vel å snakke om konsekvenser, kanskje friste med goder som feks. lappen? (Hvis man har økonomi til det). Også er det viktig å snakke om grenser, også vedrørende å ikke drikke for mye. Ta samtalen om dersom du en eller annen gang skal drikke, er det lurt å drikke med måte, annenhvert glass med vann feks, fortell om fyllesyke er ikke noe kult, og at de alltid skal ringe dere (uansett hva det er og at dere kan stille opp for å hente også om natta) pluss at hvis de sier de skal «sove hos en venn» kan det være løgn og da kan dere ringe den andre foreldren for å høre om det er fakta😉 Anonymkode: 5de6b...854 Jeg håper du troller🙄 Eller at du selv er 17... Anonymkode: 0e6e8...3fa 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg gleder meg faktisk til barnet mitt blir gammelt nok til at vi kan drikke sammen uten å bekymre oss for hva andre kan si😅 Men for tiden drikker jeg kun med kompisene og venninnene mine (når jeg har barnevakt), jeg har aldri drukket med mine egne foreldre, men nå har jeg alltid vært flau for å ha ganske «gamle» foreldre (de var nærmere 40 da de fikk meg). Jeg tror det med drikke er ganske individuelt og har også noe med miljø å gjøre. Jeg har en kompis som er 17 år, som nekter å drikke med oss, fordi foreldrene hans har lovet han lappen når han fyller 18🙂 Det viktigste er vel å snakke om konsekvenser, kanskje friste med goder som feks. lappen? (Hvis man har økonomi til det). Også er det viktig å snakke om grenser, også vedrørende å ikke drikke for mye. Ta samtalen om dersom du en eller annen gang skal drikke, er det lurt å drikke med måte, annenhvert glass med vann feks, fortell om fyllesyke er ikke noe kult, og at de alltid skal ringe dere (uansett hva det er og at dere kan stille opp for å hente også om natta) pluss at hvis de sier de skal «sove hos en venn» kan det være løgn og da kan dere ringe den andre foreldren for å høre om det er fakta😉 Anonymkode: 5de6b...854 Du har et barn som er så liten at du må ha barnevakt, og gleder deg til du og h*n kan drikke sammen, sammen med 17 år gamle venner, som DU oppfordrer til å drikke alkohol? Hjelpes. Anonymkode: 1f16f...a74 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå