Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare bekkenlåsning i forrige graviditet, noe som lett kunne fikses hos kiropraktor. Hadde en periode med mye ubehag rundt hoftene, men hjalp med en annen behandling. Nå er jeg i graviditet nummer to og kjenner mer rundt hoftene, blir fortere sliten i hoftene etc. 

Men jeg lurer på: hvordan kjennes det egentlig ut å ha bekkenløsning? Hvor er det vondt? Hva er det som gjør at man nesten ikke klarer gå etc.?

Anonymkode: 7da28...896

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, jeg hadde bekkenløsningssmerter i symfysen. Sleit med å løfte beina noe særlig høyt, så trapper var stress. Var også vondt å legge vekt på ene beinet eller å stå bredbeint. Kjempevondt å skli litt på glatta eller å gå på glatt gulv (pga. spente meg). Våknet av smertene når jeg skulle snu meg i senga om natta.

Anonymkode: 8acfe...d53

AnonymBruker
Skrevet

Det er så kjedelig med bekkenløsning når det blir plagsomt! ! 😬

Jeg har bekkenplager nå med nr 2, hadde ingenting med første. Det er mest vondt rundt klio-sakral-leddet:

image.png.ce30931cf08de84c41331190f65b4329.png

Jeg syntes det var veldig vanskelig å forklare hvor jeg egentlig hadde vondt hos kiropraktor, men jeg kjenner smerte om det trykkes der IS-leddet er. Jeg kjenner også smerte der når jeg løfter ting, går lenger enn en hundre meter og når jeg ligger på sidene. Hvis jeg overanstrenger meg litt så føles det ut litt slik det gjorde i bekkenet under fødselen med første - jeg får nedpress og det stråler ned i lårene. Jeg får veldig fort vondt i både lår og rygg og jeg får kramper i beina. 

Andre, spesielt damer som har hatt bekkenløsning, merker med en gang at det er noe - fordi jeg vagger ubevisst når jeg går, i tillegg til å gå med mye kortere skritt enn vanlig. Jeg går liksom fremoverlent, kroppen vil fortere frem enn det bekkenet klarer 😆  Det var egentlig første tegnet på at nå er det på tide å ta det litt med ro. Kan ikke si annet enn å lytte til kroppen! Kjedelig om du gjør det verre, sånn jeg sikkert gjorde 😕

For en som vanligvis er aktiv og liker å bevege meg er det sykt frustrerende. Har gått mye til kiropraktor og fysioterapeut i tillegg til jordmor og lege, men alle sier de ikke kan hjelpe og at jeg må bare må hvile. Er sykemeldt. Men jeg får massasje og øvelser som kan hjelpe meg slappe av og finne gode stillinger å sove i. Også er jeg superklar for opptrening etter fødselen! 

Anonymkode: 45d51...327

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig bekkenløsning?

Jeg har hatt vondt foran, på symfysen? Eller det noen kaller skambenet. Det er vondt å reise seg opp, gå (særlig lange skritt) og generelt å bruke magemusklene. Jordmor kalte det bare bekkenleddsmerter. 

Anonymkode: 2b975...88e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt vondt foran, på symfysen? Eller det noen kaller skambenet. Det er vondt å reise seg opp, gå (særlig lange skritt) og generelt å bruke magemusklene. Jordmor kalte det bare bekkenleddsmerter. 

Alle har bekkenløsning, for at barnet skal kunne komme ut, men ikke alle har bekkenløsningssmerter. Men veldig mange skriver bare bekkenløsnings når de mener bekkenløsningssmerter. 

Anonymkode: 8acfe...d53

• Liker 1
Skrevet

Mine smerter satt mest i korsryggen, føltes som om ræva skulle løsne fra ryggen 🙄 Jeg prøvde et slags belte som skulle stabilisere, men det hjalp ikke meg. Men vet andre som har hatt mest smerter i hoftene har hatt nytte av det. Ei som hadde symfysesmerter hadde nytte av svømming/bevegelse i varmebasseng. Jeg ble tilslutt teipet med sånn plasterteip, i kryss og tvers fra øverst på rumpeballene til noe over korsryggen. Det stabiliserte ryggen og gjorde at mange små muskler fikk slappe av.Kunne ikke dusje med teipen på. Hadde den i 5 dager, så 2 dager uten, deretter nye 5 dager. Det lindrer ei stund og ga meg pause i smertene. Vondt å gå langt, sette seg, reise seg, snu seg i senga osv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bekkenleddsmerter, bekkenplager,osv er alle plager som følge av bekkenløsning :) ikke alle gravide får plager, men bekkenløsning skjer uansett. 

Anonymkode: 45d51...327

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...