Gå til innhold

Grillmat - tilbehør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å prøve litt nytt og er ikke så flink å komme på ideer til grillmat tilbehør. Blir ofte det samme. Hva liker dere å ha til grillmaten? 😋😎

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melonsalat! Vannmelon i terninger, frisk mynte og feta ost, det er helt fantastisk godt! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Melonsalat! Vannmelon i terninger, frisk mynte og feta ost, det er helt fantastisk godt! 

Digg!! Det skal vi ha i dag! Garantert! 

maiskolber, squash eller aubergine i skiver på langs med en marinade/grillolje/krydder, grillet hjertesalat, champignon hvor du tar ut stilken ha har krydder smør i hullet, potetsalat

Anonymkode: e41e5...c35

• Liker 1
Skrevet

- Caprese-salat er nydelig.

- Kremet aspargesbønnesalat. Kok aspargesbønner 1-2 min, avkjøl og del i to. Bland med crème fraîche, salt, pepper, hakket sjalottløk og hakket gressløk. Stek loffsmuler gylne i godt med smør og presset hvitløk og dryss over rett før servering.

- Grillede grønnsaker. Alle grønnsaker kan grilles, f.eks. sommerkål, asparges, søtpotetskiver, squash, aubergine, sopp, mais, paprika osv osv.

- Hjemmelaget potetsalat. Hemmeligheten er å bruke hjemmelaget majones i stedet for kjøpt, det blir skikkelig godt. Jeg bruker poteter, rødløk, egg og mais, i tillegg til majonesen og litt rømme.

- Kremet mais. Stekt hakket løk og hvitløk i smør. Ha i noen bokser mais og en god skvett fløte og varm opp. Mos med stavmikser og smak til med salt og pepper.

- Cole slaw.

- Ovnsbakte potetbåter, bakte poteter, grillede småpoteter, saltbakte poteter.

- Gode dressinger/sauser som aïoli, fetaostkrem (mos fetaost med litt rømme, finhakket chili og gressløk, presset hvitløk og pepper), tzatziki, guacamole e.l. 

• Liker 3
Skrevet

Mange gode forslag her :) Vi legge til noen til:
-Brokkolisalat. Mange oppskrifter å finne på nett. Lett å lage og tilpasse til det du har i kjøleskapet

-Potetsalat med vinaigrette og dill. 
Kokte kalde poter blandes med tynne skiver rødløk (og gjerne avokado i biter). Hell over en vinaigrette (dressing basert på olje og eddik, Gjerne med Dijonsennep). Masse hakket dill. 

-Grillet maissalsa
Maiskolber svis av på grill eller i jernpanne (skal få fin, brun farge). Maiskornene skjæres av- Blandes med gode tomater skåret i biter, rødløk, sorte bønner, hakket frisk koriander, hakket chili, limesaft, salt, pepper, litt olivenolje, en klype sukker

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til alle gode forslag over her, slår jeg et slag for den gode gammeldagse kålrabistappen.  :)

Sammen med en vanlig salat gir den en god smak til grillmaten.

Anonymkode: a07fb...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Karamellisert løk og maisstuing er populært her i huset. 

Anonymkode: e1e56...db0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fransk potetsalat laget med nypotet/småpoteter - server gjerne mens potetene ennå er lune :) 

Finner oppskrift på nett.

Anonymkode: 711fb...22a

AnonymBruker
Skrevet

-Hjemmelaget potetsalat. Potetsalat kan også fint lages uten rømme eller majones. Det blir ikke en klassisk potetsalat, men fremdeles utrolig godt 

-Saltbakte poteter

-Maisstuing 

-Grillspyd med sopp, squash, paprika, rødløk og halloumi

-Tabbouleh / couscoussalat 

-Tzatziki 

-Foccacia

Anonymkode: a6f84...87f

Skrevet

Jeg kan ikke fordra dressing, så jeg setter stor pris på å få "rene" grønnsaker til grillmat. Klassisk potetsalat er det verste jeg får omtrent. 

Alle grønnsaker kan grilles. Jeg har en liten langpanne som brukes på grillen, det blir som en wok. Utrolig godt, og man trenger ikke passe på at småbiter faller nedi. Den kan også "tomatiseres" så det blir ratatoille.

Asparges med spekeskinke 

Griller små brød (lager en oljete pizza deig, legger små emner jeg drar ut til litt flate brød rett på rista). Har ofte urter i deigen. Kan også fylles ved at man steker en side, snur, har på spekeskinke, parmesanost, pesto etc, og bretter over. Må da snus med jevne mellomrom for å bli helt gjennomstekt. Grillet brød er kanskje det beste jeg vet å grille 🤤

Skrevet

Takker for mange gode forslag.

Her har jeg meny ut uken og en del til🙂.

En liten variant for meg er å grille en del grønnsaker og bruke det som tilbehør til risotto.

Skrevet

Her blir det grillede grønnsaker, potetsalat uten rømme/majones, grillede eller ovnsbakte potetbåter, tomatsalat, fylt paprika eller sopp, maiskrem, kryddersmør, grillede maiskolber, tzatiki, labneh, ajvar, aioli, salat med ønsket innhold, bulgur eller couscoussalat, hummus, fersk loff eller foccacia.

Varierer veldig etter hva jeg skal ha av grillmat. Bruker f.eks ofte kryddersmør til kjøttstykker, men ikke til burger eller fisk...

Skrevet

TS her! Så mye godt dere har kommet med her. 👍😊 Gleder meg til å prøve ut litt. Takker! 🥰

• 4 uker senere...
Skrevet

Enkle hvitløksskiver:

Del opp rundstykker i 3 skiver på langs. 
Lag hvitløkssmør av meierismør, hvitløk og gjerne litt persille.

Smør skivene og stek i ovnen. 

Alle liker disse når det grilles her.👍😃

AnonymBruker
Skrevet
Thomasine skrev (18 timer siden):

Enkle hvitløksskiver:

Del opp rundstykker i 3 skiver på langs. 
Lag hvitløkssmør av meierismør, hvitløk og gjerne litt persille.

Smør skivene og stek i ovnen. 

Alle liker disse når det grilles her.👍😃

Jeg lager hvitløksbrød av skiver fra et ganske fint (bare 20-30 % grovt) surdeigsbrød de har på Meny. Husker ikke om brødet heter noe mer, men det er helt vilt godt i alle fall 😍  Hvitløkssmøret lager jeg omtrent som deg, men liker ikke meierismør og bruker Olivero i stedet.   Det blir bare mye bedre enn ferdigkjøpte hvitløksbaguetter 😊

Anonymkode: 73cb7...051

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...