Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og er nå livredd for at jeg kan ha skadet fosteret! 

Jeg er i uke 4+4, og har nettopp tatt en test pga uteblitt mens. Graviditeten er uventet, og jeg har derfor ikke tatt mye hensyn til kosthold og livsstil. Jeg har snuset hver dag, og har drukket 4-6 enheter alkohol 2 -3 ganger i uka frem til nå (har vært sol, grilling, og jeg har faktisk vært på en konsert hvor det ble servert alkohol 😛 ). 

Hva tenker dere om dette så tidlig i svangerskapet? Hvor stor risiko er det for at jeg kan ha påført barnet varige skader?

Anonymkode: 776c1...1bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og er nå livredd for at jeg kan ha skadet fosteret! 

Jeg er i uke 4+4, og har nettopp tatt en test pga uteblitt mens. Graviditeten er uventet, og jeg har derfor ikke tatt mye hensyn til kosthold og livsstil. Jeg har snuset hver dag, og har drukket 4-6 enheter alkohol 2 -3 ganger i uka frem til nå (har vært sol, grilling, og jeg har faktisk vært på en konsert hvor det ble servert alkohol 😛 ). 

Hva tenker dere om dette så tidlig i svangerskapet? Hvor stor risiko er det for at jeg kan ha påført barnet varige skader?

Dette vet man lite om, bortsett fra at man vet alkohol kan skade veldig tidlig.

Men jeg hadde vel vært mer bekymret om du var lengre på vei ja, altså når organer er begynt å utvikle seg mer.

Nå er det jo mest en celleklump. 

Anonymkode: 250a7...cb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den er kanskje en uke gammel. I første dagene ligger den i slimhinnen og utvikler seg til flere celler før den på dag 5 blir en blastocyst. Jeg vet ikke om den får næring fra deg når den har blitt blastocyst. Men det har kanskje bare vært et par dager inne i bildet her hvor den kanskje har fått noe. Den får ikke næring fra morkake enda. Foreløpig får den næring fra plommesekk. Plommesekken er vel vår form for eggeplomme. Så jeg tviler. Det er ikke sikkert den har fått i seg noe som helst. Bare slutt nå. Du kan søke opp på Google når embryo får næring fra deg. 

Anonymkode: e59d8...3dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt sikkert ingen skade skjedd,det er jo kjempetidlig ennå :) Det ver veldig lite du kan påvirke noe på så tidlig stadie. 

Det er vanlig å ha drukket eller gjort andre ting man ikke egentlig skal som gravid før man vet om graviditeten, ihvertfall når det ikke er planlagt. Det viktigste er jo at du slutter så fort du finner du at du er gravid :)

Anonymkode: 64855...888

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Legen min sa det var null stress fordi fosteret var ikke "koblet" til meg enda..

Anonymkode: df85f...b63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lite sannsynlig at du har skadet fosteret. Husk at de fleste ikke finner utav at de er gravid før 6+ uker inn i svangerskapet. Viktigste er at du slutter nå, men også slutter å være unødvendig bekymret. Gratulerer!

Anonymkode: 07aac...3fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du så nøyaktig hvor langt du er på vei om det var uplanlagt? 

Anonymkode: 193ec...a7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi hun vet når hun hadde mensen sist?

Anonymkode: 18964...630

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, du kan lite om kvinner, eller?

Anonymkode: df85f...b63

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi jeg vet når jeg hadde mensen sist ;)

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for beroligende svar, alle sammen :)

Jeg ble veldig stressa når jeg fant ut at jeg er gravid, men glad jeg fattet mistanke såpass fort etter uteblitt mens.

TS

Skrevet

Skjønner du ble stresset av å finne ut dette, men det går nok helt fint :hug:

Da jeg var ung var jeg på grisefylla og drakk masse sprit (sånn type havne i grøfta med blackout), og få dager senere fant jeg ut at jeg var gravid. Barnet er i dag den smarteste personen jeg vet om ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slapp helt av :) jeg var på fylla dagen før positiv test med første (ikke planlagt graviditet), og det gikk bra. Så tidlig skal det mye til å skade fosteret, så dette går nok bra :) tenk så mange uplanlagte mennesker det finnes rundt om, også kan du tenke på at de aller, aller, aller fleste er friske, fine og oppegående mennesker. 

Anonymkode: adb1a...7aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet også når jeg har mens, men eggløsningen kommer når den kommer, ikke når mens kommer. Men okei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet også når jeg har mens, men eggløsningen kommer når den kommer, ikke når mens kommer. Men okei. 

Ja, ok. Jeg har en veldig regelmessig menssyklus, så om den stemmer med hvordan den pleier å være, så er jeg 4+4 uker på vei. Kan selvsagt være at jeg bommer med noen dager, men jeg har i alle fall positiv test..

TS

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (1 time siden):

Skjønner du ble stresset av å finne ut dette, men det går nok helt fint :hug:

Da jeg var ung var jeg på grisefylla og drakk masse sprit (sånn type havne i grøfta med blackout), og få dager senere fant jeg ut at jeg var gravid. Barnet er i dag den smarteste personen jeg vet om ❤️

Det var godt å høre 😅 TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Slapp helt av :) jeg var på fylla dagen før positiv test med første (ikke planlagt graviditet), og det gikk bra. Så tidlig skal det mye til å skade fosteret, så dette går nok bra :) tenk så mange uplanlagte mennesker det finnes rundt om, også kan du tenke på at de aller, aller, aller fleste er friske, fine og oppegående mennesker. 

Anonymkode: adb1a...7aa

Godt poeng det, takk for beroligende ord ☺️ TS

AnonymBruker
Skrevet

Det kan tenkes at barnet har tatt skade ja. 

Anonymkode: 868e9...763

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan tenkes at barnet har tatt skade ja. 

Anonymkode: 868e9...763

Nå får du slutte å skremme folk. 

Anonymkode: 8b520...002

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nå regnes graviditet vanligvis fra første dag i siste mens  (med mindre det er snakk om IVF), så når du har eggløsning spiller ingen rolle for tellemåten. 

Anonymkode: 18964...630

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...