Gå til innhold

om å gå hjem fra jobb hvis man blir syk har man rett på det?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

har man rett på å få gå hjem fra jobbhvis man blir syk i løpet av dagen eller at man har har gått på jobb fra morgenen av selv om man føler seg syk , og dette blir verre utover dagen slik at man ønsker å gå hjem?

kan arbeidsgiver nekte deg dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir du så dårlig i løpet av en arbeidsdag at du ikke kan gjøre jobben din, bør du gå hjem. Tror ikke arbeidsgiver kan nekte deg det,nei.

Skrevet

Er du syk, så ER du syk. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å gå hjem.

Dette vil gå på vanlig egenmelding. Hvis du har brukt 4 (noen overenskomster har mer) egenmeldinger på mindre enn 12 måneder, kan arbeidsgiver kreve sykemelding.

Vanlig praksis er at man får varsel om at egenmeldinger er oppbrukt og at man de neste 6 mnd må fremvise sykemelding ved fravær. Egentlig skal dette diskuteres med arbeidstaker før avgjørelse blir tatt, men det er altså ikke så veldig vanlig at dette blir gjort.

Lilly

Skrevet

Lilly: er du sikker på at man må levere egenmelding dersom man går etter halv dag eller mer? (på grunn av sykdom da)

De stedene jeg har jobbet har man regnet det som vanlig arbeidsdag dersom man kommer på jobb, men blir syk og må gå etter ca tolv-tiden (midten av arb.dag) eller etter det.

Men jeg vet ikke hvordan det fungerer i regelverket? gjør du?

Her jeg jobber idag også, trenger man først å bruke egenmelding ved første hele dag du er borte, drar du hjem midt på dagen (noe som er en selvfølge at vi får gjøre dersom vi blir syke!!), så regnes det som vanlig dag.

Men reglene kjenner jeg som sagt ikke.

Skrevet

SNAKK MED ARBEIDSGIVEREN DIN!!!!!! Av og til stusser jeg over innleggene her, hvor man faktisk finner en bedre løsning ved å undersøke litt og snakke med de som er nær seg.

Skrevet

Blir du så syk at du ikke kan/greier å arbeide som normalt mens du er på jobb, har du krav på å få gå hjem. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å gå hjem, på samme måte som h*n ikke kan nekte deg å bli hjemme en hel dag ved egen sykdom.

Hvis du arbeider et sted med 8 timers dag, må du skrive egenmelding for dagen hvis du går hjem før du har vært på jobb i 4 timer.

Hvis du arbeider et sted med 7,5 timers dag, må du skrive egenmelding for dagen hvis du går hjem før du har vært på jobb i 3t 45min.

(m.a.o. halve dagen)

Har du vært på jobb minst halve dagen, regnes dette som en hel dag og du trenger ikke skrive egenmelding.

Det er iallfall slik det er i kommunal sektor, og det skal være slik i privat sektor også, men jeg kan ikke garantere at det i praksis blir gjort sånn i alle private bedrifter. Jeg har dessverre ikke funnet noen lov å referere til, men jeg har fått vite det er sånn gjennom et kurs jeg har vært på for 3år siden. (Såvidt jeg vet har det ikke forandret seg)

Skrevet

Aline.

De fleste har som praksis at man IKKE bruker egenmelding på halve dager. For noen år siden dukket det opp et skriv på jobb som tilsa at hvis man går hjem før endt arbeidsdag pga sykdom, så regnes dette med i evt egenmelding. Men er mulig dette bare gjaldt når man da blir borte neste dag også. Dvs at hvis man blir syk en fredag og går hjem fra jobb, så må man ha sykemelding om man også er syk mandag.

Men nå har vi jo fått link til Folketrygdloven så da kan det jo sjekkes der :)

Lilly

Skrevet

Jeg får visst lov til å gå hjem om jeg er syk, men jeg vil ikke. Hater å være syk og borte fra jobb, så de andre ansatte jager meg hjem :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvofor er du ikke på jobb nå da?????

Skrevet

Kjære Vinga

Det er FRYKTELIG dumt å gå på jobb når man er syk.

1. Man kan smitte sine medarbeidere

2. Man yter ikke 100%.

3. Det tar lenger tid å bli frisk igjen.

MVH Sissan (hjemme på 3. dagen - med sykemelding - og kjeder meg DØNN ihjel!!! Skulle ØNSKE jeg var på jobb...)

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg trodde det var enkelte spørsmål her i livet som var enkelt å svare på, MEN JA selvfølgelig bør man gå hjem på jobb hvis man er syk, og selvfølgelig kan ikke arbeidsgiver nekte deg dette... :hoho:

det er dumt å presse seg selv til å arbeide, eller få noen til å jage deg hjem..... selv om man vil....

Kroppen sier fra at nå er det nok, og da bør man hvile...

Skrevet

Sissan; du har så rett, så rett... Men jeg har bare vært ansatt der i mindre enn to mnd så jeg hater å gi inntrykk av at jeg er en sånn kronisk "syk" person, hvis du skjønner :wink:

Hvofor er du ikke på jobb nå da?????

Har du noe med det å gjøre egentlig? :P

Ganske enkelt fordi jeg har fått bihulebetennelse. Var hos legen igår, han målte feber på meg, sjekket meg og jaget meg hjem med sykemelding til og med mandag, som kanskje kan bli forlenget :wink: Fikk også resept på penicillinkur som jeg har begynt på.

Derfor! Ikke verre enn det :ler::roll:

Grunnen til at jeg orker å sitte litt foran dataen nå er at jeg spiser lunsj og må ha noe å fokusere på for å ikke kaste den opp igjen :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...