Gå til innhold

Kommisjon for å fjerne stygg offentlig kunst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I de siste tiårene har det vært utplassert mye offentlig kunst som er stygg, intetsigende eller malplassert. På mange måter utgjør dette en form for visuell forurensning, som forstyrrer bymiljøer og skaper fremmedgjøring og ubehag for mennesker som må gå forbi.

Bør det opprettes en kommisjon for fjerning av slik frastøtende «kunst»? Det å reversere tiår med visuell forsøpling er ikke lett, men jeg mener det er på høy tid å ta det opp til diskusjon.

7FC0AC00-120D-438F-A0EF-C43F90AAD5C4.webp

Anonymkode: 2316b...55f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha ha😁 Den var jo bare søt. Jeg hadde nok trukket på smilebåndet hver gang jeg passerte den. Og der har du svaret, hvem skal avgjøre hva som er visuell forsøpling? En kommisjon har jo alt bestemt at kunsten skal plasseres der, hvordan skal man da forsvare å lage en ny kommisjon som overprøver den første? Og hva som er kunst blir stadig vekk diskutert. Om det opprettes en slik kommisjon, må første oppgave være å male over all grafittikunst og tagging, for det er stygt det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tånegla skrev (Akkurat nå):

Ha ha😁 Den var jo bare søt. Jeg hadde nok trukket på smilebåndet hver gang jeg passerte den. Og der har du svaret, hvem skal avgjøre hva som er visuell forsøpling? En kommisjon har jo alt bestemt at kunsten skal plasseres der, hvordan skal man da forsvare å lage en ny kommisjon som overprøver den første? Og hva som er kunst blir stadig vekk diskutert. Om det opprettes en slik kommisjon, må første oppgave være å male over all grafittikunst og tagging, for det er stygt det. 

Nettopp derfor hører ikke kunstnere og kunstkritikere hjemme i en slik kommisjon.

Den må bestå av vanlige mennesker, som må bruke sin egen estetiske dømmekraft til å rydde opp i årtier der kunsteliten har fått lov til å «bæsje på» vanlige folks byrom.

• Liker 2
Skrevet

Anser ikke meg selv for å være mer bevandret enn andre i kunstverdenen. Men kan ha noen ganske heftige diskusjoner med samboer som er like lite bevandret. Når 2 vanlige mennesker kan være så uenig, hvordan tror du en kommisjon med flere «normale» borgere hadde utartet seg? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tånegla skrev (Akkurat nå):

Anser ikke meg selv for å være mer bevandret enn andre i kunstverdenen. Men kan ha noen ganske heftige diskusjoner med samboer som er like lite bevandret. Når 2 vanlige mennesker kan være så uenig, hvordan tror du en kommisjon med flere «normale» borgere hadde utartet seg? 

Det er bedre å fjerne noen stygge kunstverk, enn ingen. 

Jeg forstår at det kan bli tøffe diskusjoner, men det er bedre enn at kunstnere fritt får forurense det offentlige rom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den var søt! Hvem er kunstneren?

Anonymkode: f972f...a69

Jeg prøvde å finne ut av det, uten å lykkes.

Den inngår i skulpturparken ved Astrup Fearnley i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...