AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 I barnehagen til barna mine er det noe ansatte som spør og graver om alt mulig rart. Jeg har turnusarbeid og når de har spurt meg om når jeg jobber natt så har det igjen blitt brukt mot meg når barna er i barnehagen dagen før for da kan de jo få fri mtp at jeg har «fri». Er det slik at vi må fortelle barnehageansatte alt om våre liv eller kan man sette en grense ved innvandring av privatliv? Anonymkode: ded2e...fb0 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Nei, du har ikke informasjonsplikt. Dette hadde jeg tatt opp med styrer i barnehagen. Anonymkode: ababb...85d 33
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Høres ut som kjipe barnehagearbeidere. Har de sagt eksplisitt at du burde ta ut barna når du har fri? Kan det være en annen grunn enn det åpenbare at de nevner dette? Store forandringer i barnas liv osv? jeg og mannen jobber begge turnus. Vi er veldig åpne med bhg med alt egnt 😅 men ped.lederen er så grei at vi kunne lett vært venninner. De vet som regel når vi har fri. Men de vet til gjengjeld at vi begge jobber mye helger og helligdager og har korte dager for barnet i bhg de få dagene vi har fri før natt osv. Du har ikke informasjonsplikt, men det er vel best for alle å være transparente? Anonymkode: c58dc...a2e 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Du må ikle svare på sånt. Og du får jo en følelse med hva deres agenda er. Du kan jo si litt bestemt "vi har fullplass i denne barnehagen, og benytter plassen som det passer vår familie best". De ansatte skal ikke hinte om at barnet bør ha fri for å skaffe mindre jobb til seg selv. Uprofft. De skal kun ta det opp forsiktig hvis barnet viser tegn til å være for mye i bhg. Anonymkode: add0d...308 11
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Man bestemmer selv hvor mye man deler av eget liv. Det man skal ha fokus på er barnets beste. Barnehageansatte kommer i alle typer mennesker, også de som blander seg litt for mye. Ikke tenk på det - tenk på barnets beste. Hilsen pedagogisk medarbeider Anonymkode: f8700...d30 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Man trenger ikke å dele det man ikke vil, Jeg jobber selv i barnehage, men har selv vært arbeidsledig og jobbet deltid. Sendte barnet i barnehagen hver dag, rett og slett pga sosialisering med andre barn. Hjemme hadde barnet kjedet seg. Men jeg hentet selvsagt senest 15.30, og leverte tidligst 9. Men det som mange barnehageansatte reagerer på, er når en eller begge av foreldrene er hjemme på dagtid, og barnet blir hentet 16.55. Barnet kjeder seg alene de siste 40 minuttene etter at nest siste mann er hentet 16.15. Man burde kunne ha korte dager på barnet når man er hjemme Anonymkode: 8045b...b51 12
vinterdekor Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 Du trenger ikke å forsvare deg, ei heller å forklare. Dere betaler for barnehagen og har rett til å levere barnet der. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 Er så lei av disse trådene. Håper det blir som i Sverige i Norge også, at man må loggføre i en app når barnet skal være i barnehagen, og at det kun får være der i foreldrenes arbeidstid. Anonymkode: edb8a...1db 5
Gjest kruspersilletaco Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er så lei av disse trådene. Håper det blir som i Sverige i Norge også, at man må loggføre i en app når barnet skal være i barnehagen, og at det kun får være der i foreldrenes arbeidstid. Anonymkode: edb8a...1db Når skal man sove når man jobber skift da?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 kruspersilletaco skrev (3 timer siden): Når skal man sove når man jobber skift da? Vi som jobber turnus trenger visst ikke søvn 🤪 ts Anonymkode: ded2e...fb0 12
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 For de som har langturnus vil jo det bli veldig mye tid borte fra barnehagen for barna viss de må vere hjenme hele friperioden til foreldrene. Går glipp av mye, vanskelig å komme inn i gruppa og å få/holde på venner. Jeg har 4åringen hjemme både 1 og 2 dager i uka om jeg har langfri, men tror barnet hadde kjedet seg i lengden om det skulle vert hjemme hele friperioden min, da alle vi kjenner er i barnehagen/skolen. Anonymkode: dbdac...843 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man bestemmer selv hvor mye man deler av eget liv. Det man skal ha fokus på er barnets beste. Barnehageansatte kommer i alle typer mennesker, også de som blander seg litt for mye. Ikke tenk på det - tenk på barnets beste. Hilsen pedagogisk medarbeider Anonymkode: f8700...d30 Pedagogisk medarbeider? Er det det dere kaller ufaglærte assistenter nå? Anonymkode: 54649...891 1
Slaskepott Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er så lei av disse trådene. Håper det blir som i Sverige i Norge også, at man må loggføre i en app når barnet skal være i barnehagen, og at det kun får være der i foreldrenes arbeidstid. Anonymkode: edb8a...1db Deg om det. Jeg er godt fornøyd med at man i Norge anerkjenner viktigheten av barnehagen som pedagogisk institusjon, ikke bare som rent barnepass. 13
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 Har vel blitt litt annerledes nå i corona. Feks: folk med samfunnskritiske yrker som har fri, men utnytter plassen for egentid. (Snakker ikke om kritisk helsepersonell), men er mange på lista nå. Frustrerende at noen barn må være hjemme, mens andre foreldre har utnyttet plassen pga yrke (Og fri). Anonymkode: 40690...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #16 Skrevet 31. mai 2021 Slaskepott skrev (6 timer siden): Deg om det. Jeg er godt fornøyd med at man i Norge anerkjenner viktigheten av barnehagen som pedagogisk institusjon, ikke bare som rent barnepass. Men det er jo barnepass det er redusert til store deler av dagen. Det er ikke ansatte nok til å dekke opp hele dagen, kun midt på. De fleste barna er i barnehagen hele åpningstiden, er det nødvendig for alle? Anonymkode: 4de85...eb1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #17 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men det er jo barnepass det er redusert til store deler av dagen. Det er ikke ansatte nok til å dekke opp hele dagen, kun midt på. De fleste barna er i barnehagen hele åpningstiden, er det nødvendig for alle? Anonymkode: 4de85...eb1 Dette spørs jo helt hva åpningstiden til barnehagen er. Er den 06-17 som vår bhg, så burde det ikke være nødvendig nei. Er den 08-16 som hos min svigerinne, er det høyst nødvendig ja. Du stiller et spm det er umulig å svare på. Ikke alle barnehager er nærmest døgnåpne. TS; nei, du har ingen opplysningsplikt her. Jeg var borti en slik ansatt, og løy på meg flexitid i situasjonen. «Skal på et møte» eller «skal på et kurs» hvis jeg leverte til rare tider. Dette var dog en vikar som mistenkelig nok forsvant fort. Ingen av de fast ansatte har noen sinne spurt om dette. Jeg snakket med ped.leder (mitt barns primærkontakt) på foreldresamtale om dette, sa at jeg jobbet litt natt og da måtte bruke bhg for å Få sovet på forhånd, da søvn med barnet i huset er klin umulig for meg (sykt mammadalt). Ped.leder bare avfeide det og sa at det måtte jeg IKKE tenke på, og at vi løste det som vi trengte for vår familie. De var der, de var åpne og vi hadde 100% plass. Møtte full forståelse. Så nei, dette skal du ikke bry deg om, og du har ingen plikt til å informere om din turnus. Anonymkode: 51d4a...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 Slaskepott skrev (7 timer siden): Deg om det. Jeg er godt fornøyd med at man i Norge anerkjenner viktigheten av barnehagen som pedagogisk institusjon, ikke bare som rent barnepass. Da håper jeg du er engasjert i foreldreopprøret/barnehageopprøret og er med å kjemper for at barnehagen kan bli en fullgod pedagogisk institusjon hvor det ikke er en masseflukt av utdannet personale til andre yrker. Anonymkode: 6a773...328 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #19 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er så lei av disse trådene. Håper det blir som i Sverige i Norge også, at man må loggføre i en app når barnet skal være i barnehagen, og at det kun får være der i foreldrenes arbeidstid. Anonymkode: edb8a...1db Så hvis en av foreldrene er sykemeldt skal barnet fratas muligheten til å sosialisere seg med vennene sine i barnehagen, da? Anonymkode: 0270b...390 10
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #20 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men det er jo barnepass det er redusert til store deler av dagen. Det er ikke ansatte nok til å dekke opp hele dagen, kun midt på. De fleste barna er i barnehagen hele åpningstiden, er det nødvendig for alle? Anonymkode: 4de85...eb1 Det finnes visst ikke veldig nye tall, men i 2010 var gjennomsnittlig oppholdstid i barnehage 35 i uka. "Det store flertall barnehagebarn, om lag 70 prosent, oppholder seg i barnehagen i 25-40 timer i uken." (https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/barnetilsynsundersokelsen-fra-ssb-for-20/id644573/) . Så med mindre alt har forandret seg veldig på ti år, er de fleste barna ikke der hele åpningstiden. I "min" barnehage er de definitivt ikke det, det hender jeg henter kvart over fire, og da er det nesten bare mitt barn igjen på avdelingen. Barnehagen stenger fem. Anonymkode: 1f7cb...add 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå