Gå til innhold

Hvem skal betale for Elbil-ladestasjon hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og kjæresten eier en leilighet sammen. Han har nettopp kjøpt seg elbil, og skal installere ladestasjon hjemme. Det er hans bil, jeg låner den aldri. Vi bruker den dog til felles bruk av og til. Vi har derfor blitt enig om å dele på kostnadene for strøm hjemme (er snakk om et par hundrelapper i måneden bare) og han tar alle andre kostnader. 

Hva blir mest rettferdig ang kostnad til ladestasjon? Det er jo hans bil, men samtidig vil den kanskje øke verdien på leiligheten, noe som gagner begge.

Anonymkode: 3fb19...c76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rundt 17-18 tusen en plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ladestasjon er en del som vil tilhøre leiligheten, og skal følgelig betales av begge uavhengig av hvem som bruker den og hva den koster. Litt som å sette inn et nytt vindu. 

Anonymkode: 15c69...728

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ladestasjon er en del som vil tilhøre leiligheten, og skal følgelig betales av begge uavhengig av hvem som bruker den og hva den koster. Litt som å sette inn et nytt vindu. 

Anonymkode: 15c69...728

Nja, det vil unektelig bli en god del mer slitasje på en ladestasjon som brukes daglig enn et vindu.
Hvor lang er levetiden på den ladestasjonen dere skal installere? 

Hvorfor skal du betale for lading av hans bil? Betaler han bensin for din bil?

Anonymkode: 13091...4fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nja, det vil unektelig bli en god del mer slitasje på en ladestasjon som brukes daglig enn et vindu.

Er ikke en ladestasjon bare en litt avansert ledning? Tipper den holder i 20 år minst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ladestasjon øker verdien på leiligheten

Anonymkode: 08e33...8e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ladestasjon øker verdien på leiligheten

Anonymkode: 08e33...8e4

En ladestasjon i seg selv har neppe noen betydning for boligens verdi. Det er ikke slik at en bolig er verdt 4 570 000,- med ladestasjon og 4 585 000,- med ladestasjon. Det er muligheten for ladestasjon som har verdi.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (22 minutter siden):

Er ikke en ladestasjon bare en litt avansert ledning? Tipper den holder i 20 år minst.

Vi fikk beskjed om å forvente en levetid på 10 år men at den kanskje vil holde oppmot femten år, men på femten år vil teknologien antagelig ha endret seg såpass mye at man uansett må bytte ut ladestasjonen. Så synes ikke man kan sammenligne det med et vindu som antagelig har en levetid på 30 år. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da kan han vel heller betale for den ekstra strømmen han bruker.

Anonymkode: a65a7...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Grunnen til at jeg er med og betaler er fordi lading av elbil er bakt inn i husleia, og fastpris 200 kr. 100 kr synes jeg derfor er en helt grei symbolsk sum å betale, ettersom jeg sitter med dersom vi skal noe om ettermiddagen/helgene. Jeg har ikke bil, siden vi bor like ved jobben min og vi bruker hans på ettermiddagene/helgene. Det han bruker i strøm utover det han lader hjemme/på jobb betaler han for.

Når det kommer til levetid vet jeg ikke, men vi tenker å bo i denne leiligheten i ca 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er noe jeg hadde delt på.

Her er det mannen som har elbil, som vi begge benytter oss av ved behov. At du har fordelen av den skriver du jo (ettermiddager og helger) så jeg syns dette er helt fair å dele på.

Det er en engangsavgift også, ikke noe dere betaler hver måned :) så lenge dere begge eier leiligheten er dette en fordel ved salg, og igjen bør deles på.

Anonymkode: b53ff...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

60 / 40 % kanskje (du betaler 40 %). Dette er jo et verdiøkende tiltak for leiligheten. Samtidig, om det skulle vært en ren investering, så hadde dere ventet og kjøpt det rett før salg, for å få den eventuelt siste teknologien på ladere. Derfor foreslår jeg 40, og ikke 50 % på deg. Men det er kanskje litt gnient å tenke sånn, 50 / 50 % funker og.

Anonymkode: 929e1...4cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at det er naturlig at dere deler denne utgiften. Du skriver at du ikke har bil fordi du bor nær jobben. Men den felles bilen blir vel brukt til handling, ferie, besøk osv. Så alt i alt har vel du mye glede og nytte av den også? 

Jeg og mannen har en felles bil. Det er uten tvil jeg som bruker bilen mest, da han som deg bor nær jobben. Men det er allikevel vår familiebil og vi deler utgifter. Jeg betaler vanligvis mer drivstoff, men nå bytter vi til elbil og strøm går jo på fellesen. 

Anonymkode: 5e4db...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått med på å dele utgiften, det er jo penger du får tilbake ved salg av leiligheten, jeg hadde heller tenkt at den ladeavgiften på 200 i mnd får han betale selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en avtale på at han skal få forfordelt det han har betalt for ladestasjon, den dagen dere selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Løken skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde gått med på å dele utgiften, det er jo penger du får tilbake ved salg av leiligheten, jeg hadde heller tenkt at den ladeavgiften på 200 i mnd får han betale selv. 

Så hun skal ikke bidra til å betale strøm om hun sitter på i bilen altså? :) Det blir jo som bensin, bare mye rimeligere.

Jeg hadde fint bidratt der også, jeg. Kun om jeg aldri satt på eller hadde fordel av bilen hadde jeg latt vær. De 200 kr bør ikke være det som gjør at forholdet ryker. Ikke sikkert det blir så dyrt engang, her lader vi for 50 kr i mnd nå som vi kjører lite. For 200 skulle vi ha kjørt veldig mye.

Men bompenger til/fra jobb hvor kun han sitter på, det kunne han ha betalt selv om vi hadde separat økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg hadde vært i den situasjonen ville jeg delt. 

Mannen hadde bil tidlig i forholdet, jeg hadde ikke. Selv om jeg ikke kjørte selv hadde jeg jo stor nytte av bilen. Vi dro på besøk, på helgeturer, handlet mat, møbler. 

Jeg dro kortet på bensin her og der. Men det slo meg først da jeg fikk egen bil hvor mye bilen koster i avskrivninger, nye dekk, forsikring, verksted, og utstyr. Så 10 000 for en elbillader er noe jeg ikke hadde gjort en sak ut av. 

Anonymkode: a6a7a...c6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Epictetus skrev (3 timer siden):

Skriv en avtale på at han skal få forfordelt det han har betalt for ladestasjon, den dagen dere selger.

Forfordelt: å få mindre enn man har krav på/forventer å få.

Anonymkode: b5957...0e4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så hun skal ikke bidra til å betale strøm om hun sitter på i bilen altså? :) Det blir jo som bensin, bare mye rimeligere.

Jeg hadde fint bidratt der også, jeg. Kun om jeg aldri satt på eller hadde fordel av bilen hadde jeg latt vær. De 200 kr bør ikke være det som gjør at forholdet ryker. Ikke sikkert det blir så dyrt engang, her lader vi for 50 kr i mnd nå som vi kjører lite. For 200 skulle vi ha kjørt veldig mye.

Men bompenger til/fra jobb hvor kun han sitter på, det kunne han ha betalt selv om vi hadde separat økonomi.

Om hun skal være med på en av utgiftene, så tenker jeg heller lader enn den summen i mnd. 

Om hun sitter mye på, så kan hun vel være med på å betale den avgiften og. Det er jo ikke snakk om så mye, så jeg hadde nok ikke laget noe diskusjon av det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...