AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Del Skrevet 30. mai 2021 Har en master i geologi, men har jobbet på Meny og blomsterbutikk siden masteren. Altså, har ikke hatt relevant jobb. Nå begynner det å bli noen år siden jeg tok master, og merker det er litt tungt å konkurrere med nyutdannede geologer. Hva tror dere jeg burde gjøre nå? Er som sagt vanskelig å gå napp på jobbintervju. Burde jeg ta noe etterutdanning? I så fall, hva? Noen tips? Anonymkode: 23c07...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Del Skrevet 30. mai 2021 Kanskje noe med data/programmering? Eller bygg og anlegg sånn at man kan jobbe med grunnforhold på byggeplasser. Anonymkode: 76f59...e7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Del Skrevet 30. mai 2021 Ta PPU og bli lærer? Det er et flott yrke, selv om det er tøft (ikke minst nå i koronatiden). Det er en variert hverdag, og du får unik kontakt med barn og unge. Anonymkode: 72ed8...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Del Skrevet 30. mai 2021 Hva med teologi? Det er bare en bokstav i forskjell. Anonymkode: 45e51...db5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Del Skrevet 30. mai 2021 Rådgiver i konsulentfirma? Anonymkode: 93ff3...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Del Skrevet 30. mai 2021 Kjenner en som har master i geologi og tok ny to årig master innen arealplanlegging. Nesten alle på studiet fikk jobb før ferdig mastergrad. Anonymkode: bd6b5...060 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Del Skrevet 1. juni 2021 Hva med å sende åpen søknad til konsulentselskap. De er ute etter folk, også med geologi kompetanse. Anonymkode: 6097f...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Del Skrevet 1. juni 2021 Hvor vanskelig er det å komme seg over på feks geoteknikk? Eller kanskje skred/flom-geologi? For det er jo det behov for. Anonymkode: 3a265...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 2. juni 2021 #9 Del Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 23.04): Har en master i geologi, men har jobbet på Meny og blomsterbutikk siden masteren. Altså, har ikke hatt relevant jobb. Nå begynner det å bli noen år siden jeg tok master, og merker det er litt tungt å konkurrere med nyutdannede geologer. Hva tror dere jeg burde gjøre nå? Er som sagt vanskelig å gå napp på jobbintervju. Burde jeg ta noe etterutdanning? I så fall, hva? Noen tips? Anonymkode: 23c07...ebe Søker du jobber da og hva slags geologi-master har du tatt? Om det er vanskelig å få jobb der du er ville jeg søkt rundt om i landet. Mitt inntrykk er at det er betraktelig greiere i en del mindre kommuner. Samtidig ville jeg studert ved siden av ikke-relevant jobb, gjerne nettkurs, i noe konkret du vet er etterspurt fra arbeidsgivere, eksempelvis geomatikkrettede fag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 2. juni 2021 #10 Del Skrevet 2. juni 2021 Det nærmer seg USA tendenser her nå, hvor de unge tar en masse Master og Bachelor grader i fag ingen trenger. Mange fine titler og stor studiegjeld. Papirjaget har gått over stokk og stein. Skal man utdanne seg tungt er det lurte å finne ut hvilke utdanning som sikrer jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Del Skrevet 2. juni 2021 Flere i kullet mitt har opplevd det samme, derfor droppet jeg masteren. Jeg ble nemlig forsinket på grunn av fødselsperm. Mange tok en master i geografi (gis, novapont, gemini) eller arealplanlegging etterpå. De fikk seg lett jobb. De med master i geologi sliter derimot enda, 2 år etter. Jeg har begynt på landmåling, med geomatikk, eiendsomfag og planleggingsfag stiller jeg forhåpentligvis sterkere nå som jeg begynner å søke igjen... Alternativt kam du søke i vegvesenet til stillinger utenfor allfarvei. Det er litt lettere å få innpass, men dersom det finnes lokale søkere velges de alltid først. Fordi det er mindre sjans for at de slutter etter 1 år for en jobb mer sentralt. Anonymkode: 4c794...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Del Skrevet 2. juni 2021 Høyskoler og universitet som lektor kanskje? Anonymkode: 3f86e...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Del Skrevet 2. juni 2021 Jeg har også master i geologi og sliter med å få en ordentlig relevant geologi-jobb. Jeg har for så vidt hatt mer relevante jobber enn deg, men likevel en del på siden av det jeg egentlig er utdannet til. Har vel skjønt at jeg ikke er attraktiv på arbeidsmarkedet, spesielt på grunn av mangel på felt-erfaring. Konsultentbransjen er vanskelig å komme inn i. Du (og jeg) er jo ikke nyutdannet lenger og da er det ikke lett å få nyutdannet-stilling, men samtidig mangler du relevant erfaring, som egentlig er forventet at du har så lenge etter studiene. Jeg skal bli lærer og begynner å studere nå til høsten. Gleder meg! Så det er jo en mulighet for deg og om du ønsker det. Alternativt ville jeg sett i retning arealplanlegging eller landmåling f.eks, hvis det å bli lærer ikke er interessant. Eller hva med å videreutdanne deg innen miljøgeologi/forurensning? Forslag til konkrete jobber har jeg lite av, men hvis du er flyttbar og fleksibel har man jo alltids gruvebransjen eller bygg og anlegg (prosjektingeniør på tunnel f.eks.). Anonymkode: 84d56...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. juni 2021 #14 Del Skrevet 7. juni 2021 Jeg vett dette er litt sent svar, men jeg kan anbefale NTNU Gjøvik! De har praktiske og veldig anvendelige utdanninger. Bygg på med årstudium og søk stilinger utenfor de største byene så er du nesten garantert jobb 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava+, Skrevet 7. juni 2021 #15 Del Skrevet 7. juni 2021 Pippi Lotta skrev (15 minutter siden): Jeg vett dette er litt sent svar, men jeg kan anbefale NTNU Gjøvik! De har praktiske og veldig anvendelige utdanninger. Bygg på med årstudium og søk stilinger utenfor de største byene så er du nesten garantert jobb 🙂 Dette! Stemmer 100% 👌👌 Alle i mitt kull fikk jobb før endt årsstudium😎 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #16 Del Skrevet 7. juni 2021 Jeg fikk jobb som ingeniørgeolog. Kjenner meg veldig igjen i denne situasjonen din, ettersom jeg var ferdig utdannet geolog fra UiB midt under oljekrisen, når 99% av relevante jobber gikk opp i tynn luft. Plutselig ble det vanskelig for alle å få jobb – det som før var så lekende lett. Nå er det 5-6 år siden, men det er fortsatt noen som ikke har fått relevant jobb. Grunnen til at jeg fikk jobb, er en kombinasjon av mange faktorer: tilpasningsdyktig, ståpå vilje og litt flaks. På universitetet hadde de fulltidsansatte som hjalp studenter med å skrive søknader. Hun sa at søknaden min var den mest velformulerte og spissa søknaden hun hadde lest (det betyr vertfall at den var bra), men jeg hadde ikke relevant kompetanse rettet mot byggebransjen. Da hjelper det ikke å være en racer på å skrive søknader. Løsningen min ble derfor å ta en ny master utenlands (geotechnical engineering), der man kunne komme inn uten de mange kravene som er på NTNU, som rettet seg spesifikt mot ingeniørgeologi. Det var et par medstudenter som gjorde tilsvarende. I tillegg tok jeg diverse enkeltemner innen geoteknikk og anleggsteknikk. Det tok meg dermed tre ekstraår før jeg fikk napp. Først fikk jeg skrive masteroppgave hos et firma (ingen forpliktelser fra deres side), deretter sommerjobb og så til slutt: fast jobb. Siden jeg jobbet så hardt, så fortsetter jeg å levere resultater og er nå en svært verdsatt ansatt – i følge ledelsen. Noen studiekamerater fikk jobb offshore etter x antall søknader over y år, men det virker mer som tilfeldigheter at de fikk jobb. Andre flytter nordpå for å ta seg jobb som byggeleder i Vegvesenet, eller som prosjektingeniør i firmaer som Mesta, Skanska og Veidekke. Disse har gjerne jobbet lengre enn meg, men har derimot mindre muligheter på kort sikt. Noen søker seg hjem til bygda de kommer fra, og får dekket opplæring til å jobbe som GIS-rådgiver. Anonymkode: 13d4a...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå