AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Hvordan kan jeg sikre gressfrøene vann hvis jeg må droppe en hel dag vanning? Oddetall og partall dager å vanne plenen ... Anonymkode: c0d19...721
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Lagra vann på vannedagen din, vanne manuelt på ikke vannedagen? Anonymkode: e8371...429 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Ja, det er jo bare å fylle opp noen kanner hvis du må vanne hver dag Ellers er det jo tross alt Norge og plutselig er regnet tilbake Anonymkode: 9cd61...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, det er jo bare å fylle opp noen kanner hvis du må vanne hver dag Ellers er det jo tross alt Norge og plutselig er regnet tilbake Anonymkode: 9cd61...8ca Jeeeg tror ikke man skal håpe for mye på regnet. Vi har mista to hekker på 15 meter på grunn av mangel på regn og vanningsforbud. Endte med å legge skjult dryppslange sist gang. Anonymkode: a811c...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeeeg tror ikke man skal håpe for mye på regnet. Vi har mista to hekker på 15 meter på grunn av mangel på regn og vanningsforbud. Endte med å legge skjult dryppslange sist gang. Anonymkode: a811c...c8b Vanning annenhver dag er jo på ingen måte krise da Og nå aner jeg jo ikke hvor du bor men leste nettopp en artikkel om at det blir bygevær i Sør-Norge til uka Anonymkode: 9cd61...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vanning annenhver dag er jo på ingen måte krise da Og nå aner jeg jo ikke hvor du bor men leste nettopp en artikkel om at det blir bygevær i Sør-Norge til uka Anonymkode: 9cd61...8ca På nysådd plen kan det være litt krise, faktisk. TS, jeg ville ha vannet godt sent på kvelden og tidlig om morgenen den dagen du kan vanne, og satset på at det holdt. På dagen du ikke kan vanne, kan du også være våken til over midnatt og vanne litt da, sånn at du får vannet på riktig dag. Anonymkode: bbb35...c04 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: På nysådd plen kan det være litt krise, faktisk. TS, jeg ville ha vannet godt sent på kvelden og tidlig om morgenen den dagen du kan vanne, og satset på at det holdt. På dagen du ikke kan vanne, kan du også være våken til over midnatt og vanne litt da, sånn at du får vannet på riktig dag. Anonymkode: bbb35...c04 Det med plenen har jeg jo allerede svart på. Men du mister ikke to 15 meter hekker om man kan vanne annenhver dag. Med mindre det er noe regnskog man prøver å gro frem.😂 Anonymkode: 9cd61...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Nå skal det jo først vannes i det frøene spirer - og ikke på frøene. Som regel tar det 1,5 uke før de første frøtypene spirer. Men spar opp litt bøtter og sånn rundt forbi i tilfelle 😊 Anonymkode: 76b39...45f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 er det vanningsforbud mot nysådd plen? i min kommune har nylagt plen vært unntatt vanningsforbud, og barn i barnehagealder får lov til å leke i sprederen og ha basseng. Anonymkode: 8cb3d...763 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det med plenen har jeg jo allerede svart på. Men du mister ikke to 15 meter hekker om man kan vanne annenhver dag. Med mindre det er noe regnskog man prøver å gro frem.😂 Anonymkode: 9cd61...8ca Vel, det gjør du faktisk, for det har skjedd her. Vet ikke hvor du bor, men på Østlandet de siste årene har det vært rimelig hett og tørt under vanningsforbudet. Så fort vi fikk vannet hver dag overlevde hekken. Anonymkode: a811c...c8b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 Her i kommunen har vi vanningsrestriksjoner fra juni og ut august. Her blir det gitt dispensasjon for vanning av nysådd plen, man må bare sende en søknad til kommunen. Kanskje er det slik i din kommune også? Anonymkode: d28a9...93a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 Du skal ikke vanne nysådd plen hver dag. Du risikerer å vaske bort frøene. vann godt før du sår, rak frøene nedi i plena. Vent med å vanne til du ser ett grønnskjær. Da har frøene begynt å rote seg. Unntakket er ved lange perioder uten regn. Da skal man vanne svært forsiktig for ikke å vaske frøene avgårde Vanner du "hele tida" vil ikke plena sette røtter dypt. Da får du en plen som takler tørke svært dårlig. Når plena ikke får for mye vann søker røttene dypere i jorda etter vann og du vil dermed få en plen som tåler tørke mye bedre. Anbefaler en frøblanding med mye rødsvingel (feks Plantasjens "skygge"blanding eller frø fra Europris) og en hvit fiberduk over frøene etter at de er sådd. Da slipper du at fuglene spiser opp frøene og du holder mer på fukten. Fiberduken slipper lys igjennom Anonymkode: fbbcf...55e 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 I vår kommune kan man søke dispensasjon fra vanningsrestriksjonene for å vanne nysådd plen eller nylagt ferdigplen. Bare å sende søknad til kommunen. Anonymkode: cca80...e85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå