AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Vurderer å bytte etternavn til mannens navn. Mitt første barn har mitt navn (ingen far involvert), og nå venter jeg og mannen vårt første. Fint om alle i familien heter det samme, men er det mye styr? Må jo ha nytt bankkort, pass, førerkort. Hva med Facebook, LinkedIn osv? Får jeg beholde pikenavn søkbart, så de får opp Line Jentenavn når de søker på det selv om jeg da heter Line Mannensnavn? De to etternavnene lar seg ikke kombinere, det høres dessverre veldig rart ut. Anonymkode: 8e2f0...745
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Litt styr er det jo, men ikke så vanskelig. Jeg byttet navn i fjor. Jeg har beholdt pikenavnet som mellomnavn. Bestilte time på biltilsynet for nytt førerkort. Pass venter jeg med til jeg evt skal ut å reise igjen. Bankkort venter jeg også med til jeg uansett skal få nytt neste år. Tror det er en funksjon på Facebook hvor du kan beholde det gamle navnet, at det står i parentes under det nye. Mener jeg har sett noen som har det. Men vet dessverre ikke hvordan man gjør det. Anonymkode: 448e0...59f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Så da skal alle hete det samme bortsett fra ungen din? Anonymkode: 27649...ab5 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Nei, det er jo litt jobb, men når det er gjort så er det over. Holder på å bytte navn nå, på nett er det enkelt (FB osv, og der kan du beholde ditt gamle i parentes ja), mens for pass, bankkort og førerkort må du jo møte opp. Så må man endre hos forsikringer, strøm, alle man får regning fra. Sjekke alle kontoer når man netthandler. Kanskje bytte e-post, men det er bare å opprette ny og videresende stort sett. Noen steder henger det igjen, så man må nesten godta at det tar sin tid Anonymkode: a9c44...481
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så da skal alle hete det samme bortsett fra ungen din? Anonymkode: 27649...ab5 Nei, begge skal få nytt navn. Det er hele poenget at vi alle skal hete det samme. Anonymkode: 8e2f0...745 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Det er veldig enkelt. Problemet for meg var å bytte tilbake da vi ble skilt, jeg heter fortsatt eksmannens navn i banken, fordi de aldri klarer å rette det opp. Vi ble skilt for ti år siden Anonymkode: ecedd...e9b 2
Egirl Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Giftet meg ifjor og det var veldig lett å faktisk bytte etternavn. Planla bankkort, pass osv. på forhånd så hadde allerede ordnet tid for dette. Passet tok vel lengst tid (måtte vente en stund på time). I nettbutikker o.l. tar jeg det når jeg ser det. Opprettet også en ny epost. Bank, regninger og litt annet fikk det nye navnet mitt automatisk da det ble byttet. Det tok vel litt over en uke før banken hadde det nye etternavnet mitt.
bullehurk Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 Jeg tok et mellomnavn 2. pinsedag kl halv elleve om kvelden. Jeg vet ikke hvordan det er med å bytte etternavn helt, men et mellomnavn gikk automatisk. Jeg logget meg inn på skatteetaten sine sider, og trykket på "endre navn". Så kom navnet mitt opp, så kunne jeg føre inn et mellomnavn. Fikk det godkjent der og da. Pass, førerkort og bank venter jeg med til det skal fornyes. Det som er viktig er når man er ute å reiser, så MÅ reisedokumenter og pass være med samme navn. Det andre er ikke så viktig om man ikke er så nøye på det selv.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 Syns det var litt kjipt å betale for nytt pass. Utenom det så var bel det største problemet at det tok over ett år før jeg klarte å signere noe uten å måtte ta det på nytt, med riktig navn 😂 Anonymkode: a682c...6d0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns det var litt kjipt å betale for nytt pass. Utenom det så var bel det største problemet at det tok over ett år før jeg klarte å signere noe uten å måtte ta det på nytt, med riktig navn 😂 Anonymkode: a682c...6d0 Gikk raskt og effektivt, eneste jeg ikke har byttet ut er bankkortet fordi jeg uansett får nytt snart. Anonymkode: 43e1f...4e7
bullehurk Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Syns det var litt kjipt å betale for nytt pass. Behøvde ikke det, det som er viktig er at reisedokumenter og pass stemmer overens. Jeg venter til det skal fornyes, i mellomtiden passer jg på å bestile blletter i "gamlenavnet". 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gikk raskt og effektivt, eneste jeg ikke har byttet ut er bankkortet fordi jeg uansett får nytt snart. Anonymkode: 43e1f...4e7 Du må jo uansett ta bilde og signere med det nye navnet, det nye bankkortet kommer ikke med det inkludert Uansett er alt dette engangsting, og det kjedeligste er å måtte møte opp og få gjort endringen. Ellers er det bare å informere om endringer der det dukker opp regninger, brev, nettbestillinger etc. Anonymkode: a9c44...481
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 21.39): Vurderer å bytte etternavn til mannens navn. Mitt første barn har mitt navn (ingen far involvert), og nå venter jeg og mannen vårt første. Fint om alle i familien heter det samme, men er det mye styr? Må jo ha nytt bankkort, pass, førerkort. Hva med Facebook, LinkedIn osv? Får jeg beholde pikenavn søkbart, så de får opp Line Jentenavn når de søker på det selv om jeg da heter Line Mannensnavn? De to etternavnene lar seg ikke kombinere, det høres dessverre veldig rart ut. Anonymkode: 8e2f0...745 Ikke noe stress jeg fyllte bare ut skjema og sendte inn. Måtte jo fornye id kort og pass da men det er jo sånt man må regne med. Dere har ikke vurdert om han skal adoptere det første barnet ditt slik at han blir registrert offisielt som barnets far om han ønsker da selv om han ikke er biologisk knyttet opp mot det barnet. Anonymkode: dad1b...76a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 5 år siden jeg bytta. Har kjørt med det gamle navnet på førerkortet siden jeg bytta😅 Anonymkode: fe824...38f 1
bullehurk Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): 5 år siden jeg bytta. Har kjørt med det gamle navnet på førerkortet siden jeg bytta😅 Anonymkode: fe824...38f ja, riktig. Det er ingen ide å stresse me.d disse dokumentene
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2021 #16 Skrevet 31. mai 2021 (endret) Syntes ikke det var så mye pes. "Thoresen Hværsaagod Takkskalduha" har jo skiftet et par ganger noe jeg finner helt lendarisk Skiftet selv til mitt mors pikenavn for 9 år siden og det var bare et par enkle tastetrykk på noen nettsider og skifte pass.. vel verdt bryet. I dag bør vel alle egentlig skifte til sånnederre ID pass uansett så noe pes i de offentlige om hvem en er vil det alltid være føler jeg.. Endret 31. mai 2021 av skreppamedleppa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå