Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overvåking må vi bare leve med...

Skrevet

Når skjedde dette?

Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (22 minutter siden):

Når skjedde dette?

Dette er resultatet av Dansk etterretning sine internundersøkelser i tilknytningen til Snowden avsløringene. Det er ikke egentlig noe nytt, det er bare bevist gjennom andre kanaler.

Legg merke til berøringsangsten i forhold til USA.

Endret av Druid
  • Liker 3
Skrevet
Druid skrev (8 minutter siden):

Dette er resultatet av Dansk etterretning sine internundersøkelser i tilknytningen til Snowden avsløringene. Det er ikke egentlig noe nytt, det er bare bevist gjennom andre kanaler.

Legg merke til berøringsangsten i forhold til USA.

Så det skjedde under perioden Obama var president?

• Liker 1
Skrevet

Dette skjer nok i enda større skala nå. Norge er helt på bærtur når det kommer til personvern og IT-sikkerhet. 

• Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (24 minutter siden):

Så det skjedde under perioden Obama var president?

Iallefall.

Jeg tror problemet oppsto under Bush jr. Men Obama var den som fikk Snowden i fanget og ikke gjorde en ting av det som var riktig. Så jeg mener Obama er mer ansvarlig i forhold til å sedimentere overgrep, selv om han ikke var ansvarlig for den orginale krigsforbrytelsen.

( Nå er jeg ikke i stand til å tillegge Bush jr mye ansvar for noen ting, men dette er egentlig administrasjon på ville veier, ikke direkte politikk.)

Men det skulle fått konsekvenser og ingen ansvarlig mellom Bush jr, Obama, Trump eller Biden har ryddet opp, og ingen allierte eller NATO generalsekretærer har irettesatt USA (og  Storbritannia) og krevd opprydding.

• Liker 3
Skrevet
Druid skrev (På 31.5.2021 den 19.00):

Iallefall.

Jeg tror problemet oppsto under Bush jr. Men Obama var den som fikk Snowden i fanget og ikke gjorde en ting av det som var riktig. Så jeg mener Obama er mer ansvarlig i forhold til å sedimentere overgrep, selv om han ikke var ansvarlig for den orginale krigsforbrytelsen.

( Nå er jeg ikke i stand til å tillegge Bush jr mye ansvar for noen ting, men dette er egentlig administrasjon på ville veier, ikke direkte politikk.)

Men det skulle fått konsekvenser og ingen ansvarlig mellom Bush jr, Obama, Trump eller Biden har ryddet opp, og ingen allierte eller NATO generalsekretærer har irettesatt USA (og  Storbritannia) og krevd opprydding.

Ja det skurrer her. I følge Erna er Norge NATO i Europa og President Putin er kun en kynisk diktator fikk vi høre på NRK for noen år siden. Frittstående er dette folkeopplysning hun burde spart oss og resten av verden for.

Vi hadde jo en hendelse med USA for noen år siden også. I USA gikk det ut melding fra en høytstående general, Innkalling til full beredskap og forflytning til Norge. Det var til den Amerikanske spesialstyrken på 3000 mann som Norge har avtale på.  " Vi skal til Norge og foreta en bad-ass krig."

Eneste som tok det opp var Torp i sitt kveldsprogram. Torp fikk ikke noen tilfredsstillende forklaring på saken som jeg husker.

Hva slags avtale har USA med Norge? Er de villige til og trekke seg tilbake etter assistanse. Er det i det heletatt mulig.

I mangel på informasjon kan vi prøve spekulasjon.  Er USA tjent med og ha en liten bad-ass krig i Norge. 

Skrevet
Ole Brum skrev (3 timer siden):

De har vel interesser ang. suverenitet.

Sikkert, USA bryr seg lite om andre lands suverenitet. Jeg frykter USA er vår venn så lenge det tjener deres interesser. 

• Liker 2
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Sikkert, USA bryr seg lite om andre lands suverenitet. Jeg frykter USA er vår venn så lenge det tjener deres interesser. 

Den frykten er ikke uberettiget. Deler den.

• Liker 2
Skrevet

Alle land spionerer på andre land. Det er helt normalt å spionere på andre land og mye av politikken skjer bak kulissene, basert på informasjon fra etterretningen. Det er selvfølgelig skuffende at USA spionerer på sine allierte, men det burde ikke være overraskende. Den skuffende delen er at det ble kjent ;)

Skrevet
Drizzt skrev (På 8.6.2021 den 9.01):

Alle land spionerer på andre land. Det er helt normalt å spionere på andre land og mye av politikken skjer bak kulissene, basert på informasjon fra etterretningen. Det er selvfølgelig skuffende at USA spionerer på sine allierte, men det burde ikke være overraskende. Den skuffende delen er at det ble kjent ;)

Tror ikke det stemmer at alle land spionerer på alle land. Feks er jeg ganske sikker på at Perus spionasje på Norge er tilnærmet null. Og selv om det stemmer, blir det ikke greit av den grunn. 

At land skaffer seg etteretning fra land de har interesser i, det er kjent. Men så er det et stort trinn videre å direkte overvåke telefonen til statsoverhoder. 

Hvordan hadde USA reagert om noen lyttet inn på presidentens telefon? Kina eller Russland? Tror ikke det ville blitt tatt nådig opp. 

Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Tror ikke det stemmer at alle land spionerer på alle land. Feks er jeg ganske sikker på at Perus spionasje på Norge er tilnærmet null. Og selv om det stemmer, blir det ikke greit av den grunn. 

At land skaffer seg etteretning fra land de har interesser i, det er kjent. Men så er det et stort trinn videre å direkte overvåke telefonen til statsoverhoder. 

Hvordan hadde USA reagert om noen lyttet inn på presidentens telefon? Kina eller Russland? Tror ikke det ville blitt tatt nådig opp. 

Jeg skrev at alle land spionerer på andre land. Du skrev at alle land spionerer på alle land. Det er to forskjellige ting :)

Ellers enig med deg.

• Liker 2
Skrevet

On 5/30/2021 at 7:49 PM, stan said:

Er det ikke betryggende at USA passer på oss? 

Jo, såklart, noe annet tør vi jo ikke skrive. Var det ikke nå i august det stabile geniet skulle gjenoppstå der borte?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...