AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Vi har stor tomt og to voksne barn. Vi snakket med de om å skille ut to tomter på tomta vår som de kunne bygge på. Ene barnet ble glad, andre mente dette var dårlig gjort da hen ikke vil bo her, men ønsker å få tomta til å selge. Dette sa vi nei til. da mener dette barnet at vi forskjellsbehandler om vi gir tomt til kun ene barnet og ikke den andre. Hvis vi skal ha folk boende tett innpå oss ønsker vi at det skal være familie, og ikke fremmede. syntes dere vi er kjipe? Anonymkode: 5ebf6...155 14
Gjest loveli Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 (endret) Dere er ikke kjipe, men det er kjipt for det barnet som ikke ønsker å bo der. Det blir jo også feil å gi penger tilsvarende det tomten eventuelt ville vært verdt til det barnet som ikke vil bo på tomten. Ikke sikkert dere har mulighet til å gi bort en sum med penger heller. Samtidig er det jo kjipt at ett barn får noe det andre barnet ikke får, men det kan man rette opp i testamentet. Endret 30. mai 2021 av loveli
Populært innlegg Anonym90059005 Skrevet 30. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 30. mai 2021 (endret) Jeg syns dere forskjellsbehandler ja, naturlig at barn ikke vil bo oppå foreldrene sine. Ville kompensert for det på en annen måte senere om det var mine barn. Verdien av arven vil jo forringes ved at dere gir bort deler av tomta til ene barnet. Skill ut tomt til ene barnet og gi forskudd på arv tilsvarende til det andre barnet. Endret 30. mai 2021 av Anonym90059005 59
cerruti Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har stor tomt og to voksne barn. Vi snakket med de om å skille ut to tomter på tomta vår som de kunne bygge på. Ene barnet ble glad, andre mente dette var dårlig gjort da hen ikke vil bo her, men ønsker å få tomta til å selge. Dette sa vi nei til. da mener dette barnet at vi forskjellsbehandler om vi gir tomt til kun ene barnet og ikke den andre. Hvis vi skal ha folk boende tett innpå oss ønsker vi at det skal være familie, og ikke fremmede. syntes dere vi er kjipe? Anonymkode: 5ebf6...155 100% støtte til at barnet ikke kan selge til noen andre. 34
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 30. mai 2021 Nei, det er ikke kjipt. Begge barna fikk tilbud om tomt for å bygge, men det ene takker nei. Det er ikke dårlig gjort. Anonymkode: 49f79...aac 104
cerruti Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Men regner med at barnet likevel eier tomten da. 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke kjipt. Begge barna fikk tilbud om tomt for å bygge, men det ene takker nei. Det er ikke dårlig gjort. Anonymkode: 49f79...aac Dette. Er ikke forskjellsbehandling når det ene barnet selv velger bort gaven. Anonymkode: 273be...4ad 53
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Ja, barnet kan eie tomten uten å selge den. Anonymkode: d633d...44a 12
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 Her har vi alle barna fått dette tilbudet. Foreldrene mine ønsker heller ikke at noen fremmede skal bo innpå seg. Jeg har valgt å takke ja. Et annet søsken har foreløpig ikke tatt stilling til det. Et siste søsken ønsker å bygge hytte på sikt. Anonymkode: 0fcba...791 10
Realverdien Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Er ikke forskjellsbehandling å gi tomt til barn som vil bo nært. Andre tullingen velger jo bort dette! Blir som om far låner bilene sine til barna. Den ene kjører'n på jobb. Den andre krever å få selge den andre siden han ikke liker å kjøre bil. Sykt. Psykt. 15
Ulven Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 Begge har fått nøyaktig samme tilbud. At den ene ikke ønsker å benytte seg av tilbudet er ikke deres problem. Dere driver overhodet ikke forskjellsbehandling. Forskjellsbehandling hadde vært å skille ut tomt til et av barna og ikke det andre. 33
Anonym90059005 Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 "Gjør dere ikke som vi vil, så er det bare å drite i arven, da får brodern/søstern alt" Høres ut som oppskriften på et godt familieforhold. 38
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #13 Skrevet 30. mai 2021 Nei, jeg synes ikke dere er kjipe. Begge barna har fått samme tilbud, da er de ikke forskjellsbehandlet. Skill nå ut to tomter, og så får barna velge om de vil overta og bo nå, eller om de først vil overta når dere går bort. Forstår veldig godt at dere ikke vil skille ut for å ha fremmede tett opptil dere. Anonymkode: b907d...c13 17
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 Hva om ungen tar i mot tomten og så selger den ut av familien? Anonymkode: 49c00...dcc 14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 Mine foreldre hadde samme problemstilling. De hadde stor gård, mye skog og mange aktuelle tomter. Da de ble generasjonsskifte på gården fikk vi 4 andre søsken en avtale/rett til gratis tomt på gården. Den måtte bebygges innen 20 år (av oss selvsagt) ellers går den tilbake til gården, dvs. vårt søsken. Dette synes jeg er en klok og rettferdig løsning. Bygger ikke vi søsken får neste generasjon som vokser opp på gården mulighet og rett på de tomtene. Anonymkode: 3a163...4f4 37
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #16 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva om ungen tar i mot tomten og så selger den ut av familien? Anonymkode: 49c00...dcc Det hadde jeg gjort👍🏻 Kan godt være det den andre ungen tenker 😅 Anonymkode: 5dbf6...bfa 7
Morten1 Skrevet 30. mai 2021 #17 Skrevet 30. mai 2021 Her burde den som takket nei tatt i mot. En trenger jo ikke å bygge. De kunne brukt tomten som kausjon til noe annet. Eventuellt kunne de bygget en lite aneks der og brukt det når de var på besøk. Men jeg synes ikke dere forskjellsbehandler. Begge får ett tilbud, om man velger å ikke benytte seg av det så får en ta konsekvensen. Skill ut og si at den andre er tilgjengelig senere tid eventuellt. 19
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #18 Skrevet 30. mai 2021 Dette høres ut som noe som i utgangspunktet var en fin tanke, men som fort blir kilde til splid i familien. En tomt med mer eller mindre boplikt er ikke en gave det bare er å ta imot. Det kan være mange grunner til at det ene barnet ikke ønsker å bo der. Og kanskje spesielt hvis foreldrene også visste barnas synspunkt før tilbudet kom skjønner jeg godt at dette oppleves som forskjellsbehandling. Jeg skjønner likevel godt dere ønsker å gi tomter til barna, dette er veldig generøst. At dere ikke ønsker å skille ut tomt for videresalg skjønner jeg også. Her ville jeg ha gitt tomt som forskudd på arv til barnet som ønsker tomten, og i den sammenheng sikret at det andre barnet får tilsvarende i et fremtidig arveoppgjør. Evt, hvis dere har kapital til det utbetale tomteverdien til barnet som ikke ønsker tomt. Anonymkode: 97cb7...115 22
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #19 Skrevet 30. mai 2021 Spørsmålet er vel hva som skjer når barnet som får tomt og bygger hus, bestemmer seg for å flytte. Anonymkode: ed0b9...213 39
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #20 Skrevet 30. mai 2021 Ja, god tanke men vanskelig å gjøre «rettferdig» i praksis. Dere kan evt selge tomten til det barnet som ønsker å bo nære? Anonymkode: cf4d7...e63 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå