AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #121 Skrevet 1. juni 2021 skreppamedleppa skrev (3 minutter siden): Altså nå synes jeg nesten dere må bestemme dere... Er den ut fordi "ingen" butikker selger den, eller er den ut fordi "alle" butikkene selger den Begge deler. En trend når toppen når den når ut til massene, men det er og det tidspunktet den begynner nedgangen. Det er da relativt enkelt å forstå? Anonymkode: f3f49...10a
Frøkensina Skrevet 1. juni 2021 #122 Skrevet 1. juni 2021 skreppamedleppa skrev (2 minutter siden): Altså nå synes jeg nesten dere må bestemme dere... Er den ut fordi "ingen" butikker selger den, eller er den ut fordi "alle" butikkene selger den Haha ja jeg visste det var noe jeg glemte 😂👍Tviler forsåvidt på at denne inn-ut-gjengen gjengen har interessen for å jakte på sjeldne planter på egenhånd hvis ikke en eller annen dust i SoMe har sagt at den planten er hot stuff! 4
Frøkensina Skrevet 1. juni 2021 #123 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge deler. En trend når toppen når den når ut til massene, men det er og det tidspunktet den begynner nedgangen. Det er da relativt enkelt å forstå? Anonymkode: f3f49...10a Da har du ikke fulgt med lenge nok, for da skulle phalaenopsisorkideer vært ut for minst 20 år siden 😅 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #124 Skrevet 1. juni 2021 Frøkensina skrev (1 time siden): Da har du ikke fulgt med lenge nok, for da skulle phalaenopsisorkideer vært ut for minst 20 år siden 😅 Hvem sier den ikke var det? Anonymkode: f3f49...10a
Frøkensina Skrevet 1. juni 2021 #125 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvem sier den ikke var det? Anonymkode: f3f49...10a Så du mener den har vært ut og blitt inn igjen for så å bli ut igjen nå da? Spennende. Når skjedde dette? Eller har den vært så ut i 20 år at den har blitt avbildet på en haug interiørblogger i all sin uthet og solgt like mange av hele tiden? I tilfelle har dere en lei logisk brist å komme over for å forklare hva «ut» egentlig er. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #126 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 21.46): Ja, men trender beveger seg ikke like fort over hele norge.. la meg tenke.. Dypeste Grenland, type Skien? Eller, gud forby, Stavanger/Sandnes? 😅 Anonymkode: d4600...38a Vi selger faktisk hundrevis av orkideer hver eneste dag på CC-vest. Det samme skjer på Fornebu og Sandvika. Anonymkode: 42fc7...d89 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #127 Skrevet 1. juni 2021 Som plante- og hageentusiast lurer jeg bare på en ting til dere som snakker om at en plante er "ut" eller "harry".. Er dere 14 år eller? Anonymkode: 053d9...c76 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #128 Skrevet 2. juni 2021 Jeg bor i Bærum, og jeg har litt på følelsen av at orkideer er på vei tilbake etter å ha vært "allemannseie" og nesten harry i mange år. Det var altfor mange som hadde orkideer for 10-15 år siden. Anonymkode: e1662...ff0
Miss-Grey Skrevet 2. juni 2021 #129 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor i Bærum, og jeg har litt på følelsen av at orkideer er på vei tilbake etter å ha vært "allemannseie" og nesten harry i mange år. Det var altfor mange som hadde orkideer for 10-15 år siden. Anonymkode: e1662...ff0 Har litt det samme inntrykket. Men andre typer orkidéer enn tidligere. Har sett en del mer spesielle varianter, og samplantinger av flere orkidéer i samme potte. Ellers er det selvfølgelig bare vås at det ikke finnes trender når det gjelder blomster. For snart 15 år siden jobbet jeg i blomsterbutikk, og jeg kjøpte meg noen grønne inneplanter (av den typen som er veldig trendy i dag). Vi solgte veldig få grønne planter den gangen, det var virkelig ingen storselger. Kollegaene mine syntes at det var rart at jeg skulle ha slike planter til pynt i stua, de antok at jeg skulle ha dem på badet. På den tiden solgte vi mye phalaenopsis-orkidéer, Kala, enkeltstående germini (folk hadde små vaser med én germini-blomst), og en del andre trendplanter. Felles for mange av dem er at de er mindre synlige i blomsterbutikker nå i dag, eller at de brukes / styles på en helt annen måte enn den gang. Noen blomster (som roser og tulipaner) er mer tidløse, men det eksisterer likevel tydelige «trendplanter». For øyeblikket er Monstera et nærliggende eksempel. Det er ikke dermed sagt at folk er trendslaver, som må bytte ut ting som er «ut» fortløpende. De fleste av oss har egne preferanser og assosiasjoner, men lar oss påvirke litt av trender i tillegg. Jeg har for eksempel aldri likt Monstera, men hadde gjerne takket ja til en fin orkidé-sammenplantning til stua. Mest av alt ønsker jeg meg et fint fiken-tre til stua, selv om det er et par år siden det var «trendy».
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #130 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 22.10): Jeg tror dere misforstår ordet «trend». Trend betyr jo ikke at noen andre har bestemt, at noe er ut eller inn, printet det i magasin og nå må alle følge det. Trend er jo tendenser, det kommer like mye «nedenfra», for å formulere det slikt. Så hvis man sier at «orkideer er ut» = kan du like godt oversette det som «vi (i norge) kjøper ikke like mye orkideer som før». Det betyr selvsagt ikke at alle som har orkideer, og får de til å trives og blomstre hos seg, må umiddelbart kvitte seg med orkideer fordi de er nå ut. 🙈 Dette blir helt feiltolkning av hva trend er. Det er absolutt trender, også om planter. Gullregn og rhododendron er jo for eksempel planter, som bare aldersgruppa 60+ ønsker å ha i sine hager. Det er jo forklaring på det også, de er giftige, og småbarnsfamilier skyr de som pest. Eller en annen trend, er at ørken-plantene er blitt mer populære som stueplanter i det siste. Den trenden har også sine helt naturlige årsaker, er at vi bor i varmere, tettere leiligheter, med tørrere luft, og det er nå omtrent bare ørkenplanter som kan overleve i nye leiligheter, uten altfor mye innsats. Så ja, å si «jeg følger ikke trender» er fornektelse, du følger helst sikkert trender, for din egen målgruppa. Også har vi noen globale trender. Men trend betyr jo ikke at alle og en er må kaste orkidé og kjøpe monstera. Trend vil i så fall beskrives at det er nedgang i antall av de som eier orkidé, og vekst i tallene på monstera-eiere. Anonymkode: d4600...38a Sikkert de samme knølene som sier at de ikke blir påvirket av reklame. Hvis de hadde hatt så ekstremt god kritisk sans kunne de like gjerne levet livet i sus og dus som aksjespekulanter eller hatt evner som alminnelige mennesker kaller for spådomskunnskap. Anonymkode: 6ddf6...70c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå