AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #101 Skrevet 31. mai 2021 5 hours ago, skreppamedleppa said: Har nettopp vert på meny og så mange orkideer til 100-120 kr. Tror ikke jeg har opplevd å gå I den butikken uten å sett orkideer, både halvtomme hyller, tomme hyller og fulle hyller av orkideer.. samme med de butikkene du nevner.. Ja, men trender beveger seg ikke like fort over hele norge.. la meg tenke.. Dypeste Grenland, type Skien? Eller, gud forby, Stavanger/Sandnes? 😅 Anonymkode: d4600...38a
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2021 #102 Skrevet 31. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, men trender beveger seg ikke like fort over hele norge.. la meg tenke.. Dypeste Grenland, type Skien? Eller, gud forby, Stavanger/Sandnes? 😅 Anonymkode: d4600...38a Tjukkeste Bergen du siden du lurer så veldigså her 'tenker' du nok veldig feil altså... Som en vanligvis gjør når en hevder å kjenne noen uten å ha snøring... Endret 31. mai 2021 av skreppamedleppa 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #103 Skrevet 31. mai 2021 De har vært ute så lenge at de er på vei inn igjen nå. Anonymkode: fc0b0...4b7 1
Raven.Writingdesk Skrevet 31. mai 2021 #104 Skrevet 31. mai 2021 (endret) Navani skrev (10 timer siden): Blomstertrender? Virkelig? Nei, jeg har tenkt å nyte blomstene mine, uansett farge og fasong. Jeg bryr meg ikke om motebildet når det gjelder klær, og har definitivt ikke tenkt å begynne å bry meg om blomster-trender. Jeg skaffer blomster som trives der de skal være (sol eller skygge), og som er lettstelt. Så enkelt er det for meg Enig. Jeg leste også artikkelen som TS refererer til og synes det var merkelig å lese at en blomst/plante var «ut». Jeg tenker dog det handler om overeksponering, slik en annen sier i tråden vedr. Monstera planter. Det handler altså ikke om at en plante er Harry men når man har hamstret opp ti - tolv stk av dem og bruker dem over alt i huset.. Men; Uansett, - det driter jeg i, whatever floats Your boat. Har nettopp sett ferdig «Halston» og faen heller: Orkide er like kult igjen som mammabukser og scrunchies.. Endret 31. mai 2021 av Raven.Writingdesk 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #105 Skrevet 31. mai 2021 10 minutter siden, skreppamedleppa said: Tjukkeste Bergen du siden du lurer så veldigså her 'tenker' du nok veldig feil altså... Som en vanligvis gjør når en hevder å kjenne noen uten å ha snøring... Det var vil gjetting men det gikk mest ut at på jeg er hundre prosent sikker at du ikke bor i Oslo og omegn, og jeg fikk jo rett. 😘 Anonymkode: d4600...38a
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2021 #106 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var vil gjetting men det gikk mest ut at på jeg er hundre prosent sikker at du ikke bor i Oslo og omegn, og jeg fikk jo rett. 😘 Anonymkode: d4600...38a Hehe tja norges nest største by og du hevder alle som bor her er utrendy 😅 Tidig resurme må jeg si.. 3
Perleugla Skrevet 31. mai 2021 #107 Skrevet 31. mai 2021 Jeg tar livet av alle blomster i løpet av en måned. Det er min superkraft. Så for å unngå store og jevnlige massakrer har vi plantefritt hus. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #108 Skrevet 31. mai 2021 Jeg tror dere misforstår ordet «trend». Trend betyr jo ikke at noen andre har bestemt, at noe er ut eller inn, printet det i magasin og nå må alle følge det. Trend er jo tendenser, det kommer like mye «nedenfra», for å formulere det slikt. Så hvis man sier at «orkideer er ut» = kan du like godt oversette det som «vi (i norge) kjøper ikke like mye orkideer som før». Det betyr selvsagt ikke at alle som har orkideer, og får de til å trives og blomstre hos seg, må umiddelbart kvitte seg med orkideer fordi de er nå ut. 🙈 Dette blir helt feiltolkning av hva trend er. Det er absolutt trender, også om planter. Gullregn og rhododendron er jo for eksempel planter, som bare aldersgruppa 60+ ønsker å ha i sine hager. Det er jo forklaring på det også, de er giftige, og småbarnsfamilier skyr de som pest. Eller en annen trend, er at ørken-plantene er blitt mer populære som stueplanter i det siste. Den trenden har også sine helt naturlige årsaker, er at vi bor i varmere, tettere leiligheter, med tørrere luft, og det er nå omtrent bare ørkenplanter som kan overleve i nye leiligheter, uten altfor mye innsats. Så ja, å si «jeg følger ikke trender» er fornektelse, du følger helst sikkert trender, for din egen målgruppa. Også har vi noen globale trender. Men trend betyr jo ikke at alle og en er må kaste orkidé og kjøpe monstera. Trend vil i så fall beskrives at det er nedgang i antall av de som eier orkidé, og vekst i tallene på monstera-eiere. Anonymkode: d4600...38a 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #109 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 19.20): Det var visst en artikkel i vg om dette nylig. At orkideer har blitt en utrendy blomst. Er du enig? Anonymkode: 15da9...8f3 Det er så harry, vært det i flere år for min del. De blå er grusomme. Anonymkode: 15b1b...db1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #110 Skrevet 31. mai 2021 8 minutter siden, skreppamedleppa said: Hehe tja norges nest største by og du hevder alle som bor her er utrendy 😅 Tidig resurme må jeg si.. Bergen følger vel ikke nødvendigvis samme trender som Oslo? det tror jeg de aldri har gjort. Bare se på klesstil. I Oslo er alle kledd som om de enten jobber som meglere eller i bank, eller skal på trening nå, eller er tilbake fra trening, og ingenting imellom. I Bergen derimot er alle alltid kledd som om det skal begynne å regne i neste minutt - uansett om det er +20 ute. Jepp, i +20 har jeg sett folk i regnfrakker og regnstøvler, bedre å være safe. Fascinerende men også forståelig. 😅 uansett, jeg er høyst uvitende om orkidé-trender i Bergen, men antar at det er nedgang der også. Anonymkode: d4600...38a
Frøkensina Skrevet 31. mai 2021 #111 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var vil gjetting men det gikk mest ut at på jeg er hundre prosent sikker at du ikke bor i Oslo og omegn, og jeg fikk jo rett. 😘 Anonymkode: d4600...38a Jeg bor i Oslo og omegn og det selges da fortsatt phalaenopsiser mange steder. Men hvis man vil orkideen sin vel så kjøper man den ikke på matbutikken fordi de ofte har blitt mishandlet og orkideer bruker veldig lang tid på å sakte, men sikkert dø av mishandelen (spesielt kulde). 3
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2021 #112 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bergen følger vel ikke nødvendigvis samme trender som Oslo? det tror jeg de aldri har gjort. Bare se på klesstil. I Oslo er alle kledd som om de enten jobber som meglere eller i bank, eller skal på trening nå, eller er tilbake fra trening, og ingenting imellom. I Bergen derimot er alle alltid kledd som om det skal begynne å regne i neste minutt - uansett om det er +20 ute. Jepp, i +20 har jeg sett folk i regnfrakker og regnstøvler, bedre å være safe. Fascinerende men også forståelig. 😅 uansett, jeg er høyst uvitende om orkidé-trender i Bergen, men antar at det er nedgang der også. Anonymkode: d4600...38a En blomstertrend vil jeg si er en trend. Nå nevnte verken ts eller andre her i tråden hvor de bodde og således kan en vel ikke si at dette bare gjelder Oslo, da må en spesifisere dette, da kg er landsdekkende. Når en hevder at orkideer er en trend handler dette om blomsten og ikke om geografisk opprinnelse, men nå ser jeg at @Frøkensinasvarer for de som bor i Oslo så ser ikke at trenden er så veldig anerledes over fjellet. Og igjen, nei den er ikke nedslående i Bergen. Her ser jeg orkideer i alle butikker og folk kjøper den stadig vekk og har den i hjemmet sitt. Om de liker blomsten vel å merke 3
Frøkensina Skrevet 31. mai 2021 #113 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tror dere misforstår ordet «trend». Trend betyr jo ikke at noen andre har bestemt, at noe er ut eller inn, printet det i magasin og nå må alle følge det. Trend er jo tendenser, det kommer like mye «nedenfra», for å formulere det slikt. Så hvis man sier at «orkideer er ut» = kan du like godt oversette det som «vi (i norge) kjøper ikke like mye orkideer som før». Det betyr selvsagt ikke at alle som har orkideer, og får de til å trives og blomstre hos seg, må umiddelbart kvitte seg med orkideer fordi de er nå ut. 🙈 Dette blir helt feiltolkning av hva trend er. Det er absolutt trender, også om planter. Gullregn og rhododendron er jo for eksempel planter, som bare aldersgruppa 60+ ønsker å ha i sine hager. Det er jo forklaring på det også, de er giftige, og småbarnsfamilier skyr de som pest. Eller en annen trend, er at ørken-plantene er blitt mer populære som stueplanter i det siste. Den trenden har også sine helt naturlige årsaker, er at vi bor i varmere, tettere leiligheter, med tørrere luft, og det er nå omtrent bare ørkenplanter som kan overleve i nye leiligheter, uten altfor mye innsats. Så ja, å si «jeg følger ikke trender» er fornektelse, du følger helst sikkert trender, for din egen målgruppa. Også har vi noen globale trender. Men trend betyr jo ikke at alle og en er må kaste orkidé og kjøpe monstera. Trend vil i så fall beskrives at det er nedgang i antall av de som eier orkidé, og vekst i tallene på monstera-eiere. Anonymkode: d4600...38a Jeg er enig i at det er trender etter hva som etterspørres mest. Men eksemplene dine på gullregn og rhododendron er bare fjerne, gullregn er nå svartelistet og forbudt å selge pga biorisiko for spredning. Og rhododendron øker i salg, utvalget bare vokser hvert år. Du motsier deg selv om de over 60 plutselig ikke regnes med som drivere av en plantetrend hvis det er disse som står bak rhododendronboomen, men i min erfaring har du virkelig ikke rett i at bare barnløse eller de over 60 kjøper de Jeg kan ikke komme på et eneste tilfelle av rhododendronforgiftning av barn, men kanskje du vet om noen? Kanskje jeg burde legge til at jeg ikke følger noen «influensere» på nettet og at hagefolk (inkludert på sosiale medier) aldri dikterer på den måten, hagefolk er rett og slett rause og inkluderende og synes ofte det er mer spennende enn uinteressant hvis andre har andre typer planter og stiler i hagen enn de selv har. 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #115 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): for meg er det mye mer merkelig at der bruker så mye tid på å rakke ned på mote og interiør. Jeg tror dere gjør det for å vise at dere er kule som står på egne bein, og at dere ikke er en del av "saueflokken." Jeg har lest SÅ mange kommentarer her hvor det prates stygt om de som liker mote og trender. Det JEG får ut av disse kommentarene er at dere er en gjeng kjipe folk. Sure damer... Jeg tviler på at de som følger trender snakker like stygt om dere som ikke gjør det. Er det ikke fantastisk at folk gjør det som gjør de mest lykkelig?? Anonymkode: d0341...1da Det er fantastisk at det du skriver får deg til å høres ut som en som går for bruk og kast. Jeg er såkalt etablert med bolig og jobb og har vært det i mange år. Jeg kjøper nesten aldri noe nytt til hjemmet så lenge det jeg har fungerer til sitt bruk. Folk må slutte å gi meg håndklær i julegave. Det har jeg nok av på grunn av givere. Min klesstil er min, og hvert år det dukker opp et sært motebilde rygger jeg tilbake. Det året pastellfarger var in gikk jeg i svart. Da var jeg ung. Mine foreldre klarte ikke endre stilen min selv om de ville spandere ti tusen på klær og sko. Nå bruker jeg mer farger, men hater store mønstre og striper. Det var en ab her som skrev om trender og hva som er mote /in. Det er en stor forskjell. En trend er noe vi forbrukere bestemmer mer eller mindre selv. Mote er ofte det ungdommen begir seg inn i og blir konsument av. Men tilbake til planter. Jeg har en orkide, den blomstret en gang til, men nå står den stille. Skal gi den en sjanse til, sist den blomstret var vinterstid. Ellers har jeg grønne planter som har overlevd i mange år. Kjøpte orkide før jul en gang fordi jeg ville ha den ved vinduet for å skape litt farger i desember. Tilbake til tagetes. Den er populær hos de som driver med grønnsaker på hobbybasis fordi den tiltrekker seg bier, humler og pollinerende insekter og sies å holde skadedyr borte. Det er forskjell på hva min mor har av blomster og hva jeg har. Det er også forskjell på hva min bestemor og mamma hadde, men noe er avhengig av plass, smak og interesse og ikke bare trender. Har planter som stammer fra min bestemor. De er grønne og lettstelte. Vet ikke om de er en del av hva som anses være stilige akkurat i dag. Anonymkode: d2809...ee8 3
Million Skrevet 1. juni 2021 #116 Skrevet 1. juni 2021 (endret) Jeg ante ikke at orkideer er "ut". De er jo en enormt stor familie med planter, som mange faktisk har som hobby å dyrke og samle på. Mange sjeldne og utrolig vakre arter finnes. Det finnes tusenvis av arter, ikke bare den ene og litt kjedelige Phalaenopsis som man kjøper overalt! Dersom jeg ville ha en orkide, så hadde jeg kjøpt den uansett hva som er inn og ut. Jeg synes det er mange fine orkideer, men jeg ville hatt en som er litt mer interessant enn den ene man får kjøpt hos Mester Grønn og på supermarkeder. Endret 1. juni 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #117 Skrevet 1. juni 2021 10 hours ago, Frøkensina said: Jeg er enig i at det er trender etter hva som etterspørres mest. Men eksemplene dine på gullregn og rhododendron er bare fjerne, gullregn er nå svartelistet og forbudt å selge pga biorisiko for spredning. Og rhododendron øker i salg, utvalget bare vokser hvert år. Du motsier deg selv om de over 60 plutselig ikke regnes med som drivere av en plantetrend hvis det er disse som står bak rhododendronboomen, men i min erfaring har du virkelig ikke rett i at bare barnløse eller de over 60 kjøper de Jeg kan ikke komme på et eneste tilfelle av rhododendronforgiftning av barn, men kanskje du vet om noen? Kanskje jeg burde legge til at jeg ikke følger noen «influensere» på nettet og at hagefolk (inkludert på sosiale medier) aldri dikterer på den måten, hagefolk er rett og slett rause og inkluderende og synes ofte det er mer spennende enn uinteressant hvis andre har andre typer planter og stiler i hagen enn de selv har. Nå tror jeg du bare kverulerer, eller misforstår med vilje? 🙄 På en side, ja, det er ungdommer som vi alle forbinder med å være trendsettere. De kaster seg raskest på trender. Det tror jeg er en faktum, som alle vedkjenner? Ingen i sine fulle fem, tror at det er gruppe 60+ som er de mest trendy? Samtidig, det jeg prøvde å vise, er at forskjellige grupper følger forskjellige "trender", men alle følger jo noe, fordi alle ønsker å ha en tilhørighet. Slik som en dame på 60 i Sandnes, og en kvinne på 20 i Oslo, begge følger noen trender, men ikke sikkert samme trender. Om du ser tre venninner ute på byen, vil disse ofte være temmelig likt kledd i mellom seg, uansett hvilken alder de er i. Og jeg nevner spesielt gullregn og rhododendron, fordi det er disse to som går igjen i opphetete debatter, om hvilke planter skal man ha i borettslag og sameier. Der er det ofte to aldersgrupper som står på forskjellige sider av debatten. Gullregn er forbudt, men ikke pålagt å fjerne om man allerede har den. Anonymkode: d4600...38a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #118 Skrevet 1. juni 2021 skreppamedleppa skrev (18 timer siden): Har nettopp vert på meny og så mange orkideer til 100-120 kr. Tror ikke jeg har opplevd å gå I den butikken uten å sett orkideer, både halvtomme hyller, tomme hyller og fulle hyller av orkideer.. samme med de butikkene du nevner.. nettopp. Det er jo det som er lakmustesten på om en trend er på hell. Når du finner dem masseprodusert på matbutikken, da er trenden død. I forrige uke solgte de monstera for en billig penge på coop mega, og det er et meget tydelig signal om hvilken vei den trenden går. Først skal den innom en salgstopp og bli spredt i millioner av hjem hos folk som ikke bryr seg og ikke følger med, mens trendsetterne går videre. Så skal den erstattes av det neste som trendsetterne er ferdige med. Anonymkode: f3f49...10a
Frøkensina Skrevet 1. juni 2021 #119 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): nettopp. Det er jo det som er lakmustesten på om en trend er på hell. Når du finner dem masseprodusert på matbutikken, da er trenden død. I forrige uke solgte de monstera for en billig penge på coop mega, og det er et meget tydelig signal om hvilken vei den trenden går. Først skal den innom en salgstopp og bli spredt i millioner av hjem hos folk som ikke bryr seg og ikke følger med, mens trendsetterne går videre. Så skal den erstattes av det neste som trendsetterne er ferdige med. Anonymkode: f3f49...10a Monstera har aldri vært en dyr plante, med unntak av den rare plutselige moten av variegert monstera. Den har vært veldig vanlig i norske hjem minst siden 80-tallet. Roser, tulipaner og påskeliljer både masseproduseres og selges det massevis av på matbutikker, det betyr ikke at de er «ut» for de selges det vitterlig mye av hvert eneste år. De som først kjøpte orkideer er heller ikke de som «satte trenden». Det kom senere. Og det kom pga at de var nye i masseprodukjson og dermed ble fort populære planter, altså det ble ikke oppfunnet av noen som postet interiører med phalaenopsiser, men omvendt. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå tror jeg du bare kverulerer, eller misforstår med vilje? 🙄 På en side, ja, det er ungdommer som vi alle forbinder med å være trendsettere. De kaster seg raskest på trender. Det tror jeg er en faktum, som alle vedkjenner? Ingen i sine fulle fem, tror at det er gruppe 60+ som er de mest trendy? Samtidig, det jeg prøvde å vise, er at forskjellige grupper følger forskjellige "trender", men alle følger jo noe, fordi alle ønsker å ha en tilhørighet. Slik som en dame på 60 i Sandnes, og en kvinne på 20 i Oslo, begge følger noen trender, men ikke sikkert samme trender. Om du ser tre venninner ute på byen, vil disse ofte være temmelig likt kledd i mellom seg, uansett hvilken alder de er i. Og jeg nevner spesielt gullregn og rhododendron, fordi det er disse to som går igjen i opphetete debatter, om hvilke planter skal man ha i borettslag og sameier. Der er det ofte to aldersgrupper som står på forskjellige sider av debatten. Gullregn er forbudt, men ikke pålagt å fjerne om man allerede har den. Anonymkode: d4600...38a Og jeg prøver å forklare deg at du ikke kan direkte overføre interiørmote og klesmote drevet av influensere, før i tiden av moteblader over på planter og hager. Det er ikke slik at en gjeng tenåringer og 20 åringer som er opptatte av hva som er «inn» er ledende for dette markedet, med små rare unntak som variegert-monstera moten. Mulig du har vært vitne til en opphetet rhododendrondebatt i et sameie, men det er like anekdotisk som at andre sameier med småbarnsfamilier aldri har brydd seg om hvor mange rhododendroner som blir plantet. 3
skreppamedleppa Skrevet 1. juni 2021 #120 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 9.54): Ja, i store trekk, vi alle kjøper det som er inn. 🙈 Fordi nettopp det som er inn, og det som er etterspurt, er det som blir solgt i butikkene. Du ser ikke lengre orkideer til 99,00 kr på enhver Rema og Coop, det er jo fordi de er ut. Anonymkode: d4600...38a AnonymBruker skrev (1 time siden): nettopp. Det er jo det som er lakmustesten på om en trend er på hell. Når du finner dem masseprodusert på matbutikken, da er trenden død. I forrige uke solgte de monstera for en billig penge på coop mega, og det er et meget tydelig signal om hvilken vei den trenden går. Først skal den innom en salgstopp og bli spredt i millioner av hjem hos folk som ikke bryr seg og ikke følger med, mens trendsetterne går videre. Så skal den erstattes av det neste som trendsetterne er ferdige med. Anonymkode: f3f49...10a Altså nå synes jeg nesten dere må bestemme dere... Er den ut fordi "ingen" butikker selger den, eller er den ut fordi "alle" butikkene selger den 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå