Gå til innhold

Synes du orkideer er "ut"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tagetes er et must for alle hobbygartnere som dyrker grønnsaker. Så det er nok mer moderne enn du tror om du er så opptatt av trender innen planter.

Anonymkode: 2fda7...1c9

Hvorfor det? Hilsen gartnernoob

Anonymkode: c960d...9d4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var et forsøk på å vise med et svært tydelig eksempel at moten skifter også innenfor plantevalg. Hvis du er under 95 år, så har du neppe tagetes i hagen. 

Anonymkode: f3f49...10a

Selger faktisk overraskende mye tagetes. Rådyrene spiser ikke tagetes, så det er særs praktisk i områder med mye rådyr. 

Anonymkode: 42fc7...d89

• Liker 8
Skrevet

Blomstertrender? Virkelig?

Nei, jeg har tenkt å nyte blomstene mine, uansett farge og fasong. Jeg bryr meg ikke om motebildet når det gjelder klær, og har definitivt ikke tenkt å begynne å bry meg om blomster-trender.

Jeg skaffer blomster som trives der de skal være (sol eller skygge), og som er lettstelt. Så enkelt er det for meg :)

• Liker 4
Skrevet
Eeemil skrev (12 timer siden):

Det finnes jo ikke finere blomster! Jo mer man leser om orkideer jo mer spesielt blir det. Hver eneste orkidé blir dyrket fram med manuelt arbeid i et avansert laboratorium over flere år før første blomstring. De vokser naturlig på steiner og trestammer, så det føles litt som å ha en bit av regnskogen i stua. 

Ja det er kjempefascinerende! Orkideer er de mest spesialiserte blomstene på planeten derfor er de så ulike fra hverandre også. De har veldig spesifikke symbiotiske forhold med sopper som hjelper frøene å spire, derfor må de behandles i sterile glass under kommersiell dyrking.

• Liker 5
Skrevet (endret)
vinterdekor skrev (4 timer siden):

Hvordan får man avlegger på orkide?

Phalaenopsis og noen andre orkideer lager avleggere selv om de blir litt stresset. Noen «individer» lager lettere avleggere enn andre. De kalles keiki -orkidebaby :lillesky: De kan lage keikier på blomsterstengelen etter den er avblomstret eller i noen tilfeller ved siden av hovedbladrosetten. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Hilsen gartnernoob

Anonymkode: c960d...9d4

Tagetes brukes kjempemye sammen med grønnsaker og roser fordi de holder mange insekter unna. De sies å hjelpe mot skadelige organismer i jorda også.  Jeg liker dem fordi de har mange fine oransje farger for å plante sammen med feks rosa og fordi jeg faktisk liker lukten av de. Dessuten er de alltid tilgjengelige i handelen. Men jeg skulle ønske flere sorter ble solgt som planter og ikke bare frø for det finnes mye fint! Er langt fra 95 enda :fnise:

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg himler like mye over folk som tror de IKKE følger trender. Det er kunnskapsløst og naivt. Et meget god forklaring:

Anonymkode: f3f49...10a

Selv om plantemarkedet også påvirkes av trender kan det ikke sammenlignes med klesindustrien, det er ingen ledende/dyre 

toppdesignere som resten kopierer. Tilbud og etterspørsel gjelder som i alle markeder.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (12 timer siden):

😅

Enig.. orkideer som ut og inn må vel være siste symptomer på brakkesyken. "Nei nå har jeg snakket med mikroen i en time så nå hiver jeg ut en påstand om at orkide er harry ass", så skriver jeg noen innlegg om at taco er den nyeste hockey sveisen og lager en ny tictok video om at det er harry å være menneske..

for meg er det mye mer merkelig at der bruker så mye tid på å rakke ned på mote og interiør. Jeg tror dere gjør det for å vise at dere er kule som står på egne bein, og at dere ikke er en del av "saueflokken." Jeg har lest SÅ mange kommentarer her hvor det prates stygt om de som liker mote og trender. 

Det JEG får ut av disse kommentarene er at dere er en gjeng kjipe folk. Sure damer... 

Jeg tviler på at de som følger trender snakker like stygt om dere som ikke gjør det.  

Er det ikke fantastisk at folk gjør det som gjør de mest lykkelig??

Anonymkode: d0341...1da

• Liker 5
Skrevet

Ja. Jeg er drit lei orkidéer. 

Skrevet

Ja jeg syns de er virkelig ute 😂😂 

men jeg elsker grønne planter, har sikkert 50 forskjellige og flere av de jeg liker best, men planter med blomster... nei... det liker jeg bare ikke, har ikke funnet en eneste som er fin. syns det da ser plastikk og billig ut,ja jeg er nok litt rar 😂😂

Skrevet
Misanthropis skrev (14 minutter siden):

Ja jeg syns de er virkelig ute 😂😂 

men jeg elsker grønne planter, har sikkert 50 forskjellige og flere av de jeg liker best, men planter med blomster... nei... det liker jeg bare ikke, har ikke funnet en eneste som er fin. syns det da ser plastikk og billig ut,ja jeg er nok litt rar 😂😂

Jeg prøver å forstå hva som er morsomt, men fatter det ikke helt. Du liker ikke blomster på noen planter da? Ikke ute heller? Alle grønnplantene som finnes til innendørsbruk har blomster i sine naturlige miljø, det er tross alt plantenes reproduksjonsorganer.

• Liker 6
Skrevet
Rullerusk skrev (12 timer siden):

Phaelenopsis er ut, men nye orkideer er trendy.
Generelt vil jeg si at blomster i seg selv er mer trendy nå enn i 2001 da orkideene kom for fult.  Før var det minimalisme, alt hvitt og en orkidé. Prikken over i en. 
Nå er det mer lov å meske seg med mange ulike inneplanter og f. Eks coleus som min farmor hadde en skog av, er nå totalt in igjen. 

Det er en nydelig potteplante! Coleus, eller praktspragle eller palettblad som de kalles, hadde min bestefar også en hel skog av i vinduene sine. Har alltid likt dem, er vokst opp med at mamma hadde tatt med seg masse avleggere fra bestefar og hadde mange av de hjemme mens jeg vokste opp på 70- og 80-tallet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, orkide er ut og grønne planter er inn.

Anonymkode: 1d73e...320

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det var visst en artikkel i vg om dette nylig. At orkideer har blitt en utrendy blomst. Er du enig?

Anonymkode: 15da9...8f3

Old news. Orkideer har vært utrendy en lang stund nå men er på veg tilbake og er dermed ultratrendy igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, orkide er ut og grønne planter er inn.

Anonymkode: 1d73e...320

Feil. Orkideer er på full fart inn igjen, men gjerne litt mer spesielle varianter enn sist gang. Sier litt når Plantasjen plutselig begynner å få mye orkideer igjen. 

Anonymkode: b15bc...84c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, i store trekk, vi alle kjøper det som er inn. 🙈 Fordi nettopp det som er inn, og det som er etterspurt, er det som blir solgt i butikkene. Du ser ikke lengre orkideer til 99,00 kr på enhver Rema og Coop, det er jo fordi de er ut.

Anonymkode: d4600...38a

Har nettopp vert på meny og så mange orkideer til 100-120 kr. Tror ikke jeg har opplevd å gå I den butikken uten å sett orkideer, både halvtomme hyller, tomme hyller og fulle hyller av orkideer.. samme med de butikkene du nevner..

• Liker 2
Skrevet

Rema har, Bunnpris har, Kiwi har og Coop har. Dette er butikkene i nærheten her, så strøket er nok veldig lite trendy! :fnise:

• Liker 2
Skrevet
Frøkensina skrev (7 timer siden):

Jeg prøver å forstå hva som er morsomt, men fatter det ikke helt. Du liker ikke blomster på noen planter da? Ikke ute heller? Alle grønnplantene som finnes til innendørsbruk har blomster i sine naturlige miljø, det er tross alt plantenes reproduksjonsorganer.

Jeg ler av meg selv fordi jeg skjønner at det er tullete 😉

men for å svare så jeg syns visse markblomster er vakre, eller en hel blomstereng ute er vakkert i sitt fargespill.

men har fortsatt til gode å se en stueplante med blomst, som jeg syns er vakker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

for meg er det mye mer merkelig at der bruker så mye tid på å rakke ned på mote og interiør. Jeg tror dere gjør det for å vise at dere er kule som står på egne bein, og at dere ikke er en del av "saueflokken." Jeg har lest SÅ mange kommentarer her hvor det prates stygt om de som liker mote og trender. 

Det JEG får ut av disse kommentarene er at dere er en gjeng kjipe folk. Sure damer... 

Jeg tviler på at de som følger trender snakker like stygt om dere som ikke gjør det.  

Er det ikke fantastisk at folk gjør det som gjør de mest lykkelig??

Anonymkode: d0341...1da

For meg må du gjøre hva du vil. Men ja det er et sært fenomen når voksne selvstendige mennesker må følge motemagasiner i et og alt.. ikke har sin egen smak eller stil og kaster alt etter en liten stund fordi det ikke er mote. Dette er noe jeg forbinder med tenårene, og usikre fjollejenter og ikke noe voksne mennesker gjør. Og det er vel så sært når en da mener at andre er harry som er kanskje det mest brukte ordet på kg. Jeg har lest like mange stygge kommentarer fra 'motefolket' her inne enten det gjelder mat, klær, interiør og nå til og med med planter..

Lik det eller ei, men å kaste planter fordi det er mote er en tulleting å drive på med, og jeg harselerer med det uten å ha noe dårlig samvittighet for det.

• Liker 4
Skrevet
Misanthropis skrev (55 minutter siden):

Jeg ler av meg selv fordi jeg skjønner at det er tullete 😉

men for å svare så jeg syns visse markblomster er vakre, eller en hel blomstereng ute er vakkert i sitt fargespill.

men har fortsatt til gode å se en stueplante med blomst, som jeg syns er vakker. 

Ok takk for svar 😊 Alle kan ikke like det samme selvsagt, men da handler det iallefall om personlig smak og ikke hva som er  «inn» eller «ut» som for meg og en del andre virker ekstra tullete når det gjelder planter. Blomsterenger er vi enige om.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...