Gå til innhold

Synes du orkideer er "ut"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det som er harry i mine øyne er at folk er nødt til å lese hva som er på mote for å finne noe de liker. Slik som monstera-planten, som plutselig «alle» synes er så fin 🤯(den er sikkert allerede ut den også)

Anonymkode: 5df5f...e83

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er kjedelige blomster. Har det helt fint med at de er ut. Da kan kanskje folk bli litt mere kreative med hva de gir folk i gave når de skal gi noe botanisk. 

Skrevet

Ikke følg trender, skap dem😉🙃 Kjøper alltid det jeg liker. Ønsker ikke å blindt følge trender, liker bedre å gjøre min greie. Orkideer er fine, syns jeg. Samme hva trendbildet er. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de er kjempefine, dessverre klarer jeg ikke å holde liv i dem. Dersom jeg får en, beholder jeg den til den er ferdig blomstret og så gir jeg den til modern, for hun klarer å få de til å blomstre igjen. 

Anonymkode: 32d00...b9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var visst en artikkel i vg om dette nylig. At orkideer har blitt en utrendy blomst. Er du enig?

Anonymkode: 15da9...8f3

Aldri likt dem 😅 min mor og svigermor elske dem

Anonymkode: 83ad8...359

• Liker 1
Skrevet

Regner med at det menes de vanligste phalaenopsisene med «orkideer». Og nei for meg blir hverken de eller andre arter orkideer ut, ikke noen andre planter heller. Orkideene mine er en gjeng hardføre survivors :fnise: Både de vanlige phalaenopsisene og de tre jeg har igjen fra spesialisthandelen, en cattleya, en jordbær/vaniljeduftende oncidium og en australsk dendrobium. 

Orkideer er verdens største og mest mangfoldige blomsterfamilie med over 20 000 arter i tillegg til alle hybridene.

• Liker 9
Skrevet

Jeg driter i hva som er in og hva som er ut. Er så deilig. Kjøper det jeg liker. Trives ikke som sau.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

det er vel helst grønne planter med store blader som er trendy for tiden, men jeg elsker orkideer og. Men jeg synes det er my finere hvis man slipper dem fri fra den blomsterpinnen de alltid er festet til, og heller lar dem henge fritt og naturlig.

Anonymkode: f3f49...10a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en plante så om det er inn eller ikke spiller vel ingen rolle. Og finnes vel i tusenvis av forskjellige arter, så kjedelige kan de vel ikke være. 

Anonymkode: 2fda7...1c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns de ser litt kjipe og samtidig rotete ut.... litt spinkle og... meh... vet ikke... får litt «ungkar har kjøpt blomst på IKEA» følelse...

Anonymkode: 2268a...71f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker orkideer 🤩 eneste jeg klarer å holde i live, de er fine å se på og enkle å stelle 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 0665b...551

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Guppy88 skrev (2 timer siden):

Det er en plante!

Folk som kjøper planter basert på fremmede menneskers preferanser, mangler selvstendighet.

Planter kan da umulig være "in" og "ut", det er jo helt latterlig.

hvorfor er det latterlig? blomster og planter er utpreget dekorative innslag i et hjem, så selvfølgelig er det trender der, som for alle andre ting. Jeg er så gammel at jeg husker "masse grønne planter"-trenden fra 80- og 90-tallet, og ble så lei av det blomsterløse grønne at jeg elsket orkideene da de kom på markedet ca 1997.  De var et markert brudd med trenden med grønne planter som bjørkefiken og yuccaplamer som hadde dominert trendbildet lenge. Nå er altså de grønne plantene tilbake, men med en vri ift 80-tallet, da det er store, skulpturelle blader som gjelder, og orkideen som var hip og kul og bare ble solgt i de mest trendy blomsterbutikkene på slutten av 90-tallet er blitt allemannseie som selges billig på Rema.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns de ser litt kjipe og samtidig rotete ut.... litt spinkle og... meh... vet ikke... får litt «ungkar har kjøpt blomst på IKEA» følelse...

Anonymkode: 2268a...71f

Men altså... enten liker du de, som er helt greit, ellers liker du de ikke, som er helt greit. Har jo ingenting med hva som er ut og inn å gjøre. Hvem er det som kjøper planter pga trender sånn egentlig? En skal være rimelig desperat etter moter og trender om selv planter følger dette motesystemet. Da er en rimelig hvit sau vil jeg si..

• Liker 7
Skrevet

Jeg har aldri likt orkideer og har prøvd å unngå å få dem i hus, og har lyktes inntil ifjor.. 

Mannen hadde bursdag, og svigermor kom med nummer 1. Nummer 2 kom i hus da jeg hadde bursdag. Siden vi da hadde 2 tenkte svigermor at vi liker orkideer, så det kom jaggu en til jul også. Og så passet vi kanarifuglen til naboen forrige mnd. Hva fikk vi? Joda, en orkide.. 

Så nå har vi 4.... 🙁

• Liker 3
Skrevet

Liker orkideer jeg :) Men det er en av de eneste blomstene jeg klarer å holde i live så sikkert derfor.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes jo ikke finere blomster! Jo mer man leser om orkideer jo mer spesielt blir det. Hver eneste orkidé blir dyrket fram med manuelt arbeid i et avansert laboratorium over flere år før første blomstring. De vokser naturlig på steiner og trestammer, så det føles litt som å ha en bit av regnskogen i stua. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

hvorfor er det latterlig? blomster og planter er utpreget dekorative innslag i et hjem, så selvfølgelig er det trender der, som for alle andre ting. Jeg er så gammel at jeg husker "masse grønne planter"-trenden fra 80- og 90-tallet, og ble så lei av det blomsterløse grønne at jeg elsket orkideene da de kom på markedet ca 1997.  De var et markert brudd med trenden med grønne planter som bjørkefiken og yuccaplamer som hadde dominert trendbildet lenge. Nå er altså de grønne plantene tilbake, men med en vri ift 80-tallet, da det er store, skulpturelle blader som gjelder, og orkideen som var hip og kul og bare ble solgt i de mest trendy blomsterbutikkene på slutten av 90-tallet er blitt allemannseie som selges billig på Rema.

Det er latterlig fordi hvis man er så selvutslettende at man må lytte til moteråd fremfor hva man selv synes er pent i en BLOMSTERBUTIKK, da har jeg ikke ord.

Klær kan jeg til en viss grad forstå, for å ikke skille seg altfor mye ut fra flokken. Interiør er trist om man velger kun ut fra mote og ikke faktiske, egne preferanser.

Men PLANTER??? Det er jo virkelig utenfor enhver logikk.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er første gang jeg hører om at det finnes trender innen blomster.

Anonymkode: fb0f7...cad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er første gang jeg hører om at det finnes trender innen blomster.

Anonymkode: fb0f7...cad

Da kan du ikke følge særlig godt med. Og det er helt greit, for all del. 

Anonymkode: 14d49...59b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg himler ærlig talt litt med øynene over folk som er opptatt av trender. DET er harry.

Anonymkode: a4370...cdf

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...