Gå til innhold

Farge stue og kjøkken som passer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Liten stue i første etasje(to roms leilighet, Gulv ikke bestemt.) Hvilken farge ville dere valgt?

Halvveis åpen kjøkken skal også males, vil gjerne ha en litt annen farge der, hva passer? Hvit kjøkkeninnredning 

Synes det er så vanskelig å velge farge, sett på både blå, grå og grønnfarger. Å ikke så god å sette sammen farger 

Anonymkode: 92f16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du sjekka ut Jotun inspirasjonsblogg?

Anonymkode: 66e4f...34f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gulvet og veggene må ses i sammenheng. Jeg hadde valgt tregulv, feks eik eller furu, og antageligvis en lys beige farge på veggene, kanskje ton-i-ton på de to rommene. Avhengig av rommet, taket, lister, lysforhold, andre møbler, benkeplate og hva jeg følte mest for der og da hadde kanskje en vegg på kjøkkenet blitt gul eller grønn. 

Den enkle løsningen er å se på feks Jotun sine sider, og velge en av palettene du synes er fin. 

Anonymkode: b2c10...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gulvet og veggene må ses i sammenheng. Jeg hadde valgt tregulv, feks eik eller furu, og antageligvis en lys beige farge på veggene, kanskje ton-i-ton på de to rommene. Avhengig av rommet, taket, lister, lysforhold, andre møbler, benkeplate og hva jeg følte mest for der og da hadde kanskje en vegg på kjøkkenet blitt gul eller grønn. 

Den enkle løsningen er å se på feks Jotun sine sider, og velge en av palettene du synes er fin. 

Takk for svar. Benkeplate på kjøkkenet er Delano eik, tak hvitt.  Har ettermiddagssol inn i leiligheten, store vinduer. 

Er det lurt å ta en sånn palett, å så male stuedelen i en farge, å så male kjøkkenet i en av de andre fagene i paletten?  Eller kanskje best å holde seg til en farge?  Stue og kjøkken er skilt med en halv lettvegg, så du ser ikke kjøkkeninnredningen fra stua, men du går forbi det når du kommer inn å går til stuen. 

Har du forslag til en beige farge?  Har liksom ikke sett det for meg, men så er jeg ganske så håpløs når det gjelder farge og interiør. Stort sett hatt mer eller mindre hvite vegger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du sjekka ut Jotun inspirasjonsblogg?

Anonymkode: 66e4f...34f

Hadde ikke sett så mye der nei, mest sett på farger. Skal utforske det mer. Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Benkeplate på kjøkkenet er Delano eik, tak hvitt.  Har ettermiddagssol inn i leiligheten, store vinduer. 

Er det lurt å ta en sånn palett, å så male stuedelen i en farge, å så male kjøkkenet i en av de andre fagene i paletten?  Eller kanskje best å holde seg til en farge?  Stue og kjøkken er skilt med en halv lettvegg, så du ser ikke kjøkkeninnredningen fra stua, men du går forbi det når du kommer inn å går til stuen. 

Har du forslag til en beige farge?  Har liksom ikke sett det for meg, men så er jeg ganske så håpløs når det gjelder farge og interiør. Stort sett hatt mer eller mindre hvite vegger...

Benkeplaten ser ut som at den har en del grått i seg? Er taket helt hvitt, eller har det gult i seg? Hva med listene? (Legg et vanlig A4-ark inntil for å sammenligne). Hvilken nyanse hvitt det er vil påvirke fargene du velger.

Jeg ville enten gått ton-i-ton eller mer  kontrast i fargene, men det avhenger av så mye. Du kan eventuelt spandere på deg råd fra en interiørarkitekt? Det kan bli billigere enn å male noe du misliker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Hi her.

Jeg ente opp med fargen balanse fra jotun på kjøkkenet og soft mint på stue. Bare fått malt kjøkkenet, og må si jeg synes fargen er skikkelig fin. 

Neste punkt etter å malt stue er gulv. Til de valgte fargene, balanse og soft mint, hvilken gulv tror dere passer? 

Har forresten en pipe i stuen som skal pusse å males. Den er hvit, men lure på om den skulle få en grå farge, kan det bli fint? 

Lister og dører blir nok ferdigmalte i fargen bommul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...