Gå til innhold

Kun drop-in test, barn med autisme skal ta koronatest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble nylig ringt og fikk beskjed om at en på eldste (4 år) sin avdeling i barnehagen har testet positivt på korona, og at vi må teste oss. Er noe galt med timebestilling, så de har kun drop-in og det står man må beregne mye venting. Hadde det bare vært 4-åringen så hadde det nok gått fint, men vi har også da en på 2 år med barneautisme og en baby på 2 måneder som vi skal ha med oss og teste. Minstemann må kanskje ikke testes(?).

JEG har ingen problemer med å stå i kø, og hadde det kun vært 4-åringen her som måtte teste seg så hadde jeg ikke giddet å tenke noe på dette, men jeg gruer meg veldig til å kanskje måtte stå i 1-2 timer kø med spesielt minstemann som fort kan bli hissig, og mellomste som ikke klarer å stå i ro og ikke skjønner hva en kø er (og som nå kanskje må stå i sitt livs lengste kø). Hvis jeg ringer inn i morgen og forklarer situasjonen, er det mulig å bli prioritert? Eller er ikke det sånt de tenker noe på? Noen som har noen erfaringer med testing av barn med autisme?

Ønsk oss forresten lykke til med å teste henne som ikke engang takler å få målt temperaturen sin med panne-måler som ikke engang treffer kroppen hennes😊😊

Anonymkode: d97bb...5d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt kommunen :) 

Anonymkode: 5ed6f...bad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt koronatelefon eller lignende i kommunen. Har selv et sykt barn (ikke autisme, men annet), og der har testpersonell kommet hjem til oss for å teste. 

Ellers er det vel ikke noe galt i å vente til timesystemet kommer seg opp igjen/køen er mindre heller, så lenge hele familien isolerer seg i mellomtiden er det vel ingen andre det går ut over. :) 

Anonymkode: 8c781...787

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal 2-åringen testes?

Anonymkode: 66736...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er vel å få testet det barnet som er nærkontakt? De gangene våre barn har havnet i karantene så har det ikke vært vanlig å teste resten av familien? Evt kan nærkontakten og dere foreldre teste dere. Hvis deres prøver er negative, så ser jeg ikke helt hvorfor 2 åringen trenger å teste seg? 

Jeg tenker forøvrig det er lurt å teste så fort dere har anledning, siden dere kanskje er nærkontakter på deres jobb osv. 

Anonymkode: 1a5ef...f2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar😊 Skal ringe i morgen uansett altså, men får helt vondt i magen av det her og tenker det verste med en gang. Ser for meg et helvete og en traumatisert unge😅

Er mye smitte her og masse folk som tester seg (var visst en kø på 150 meter i følge avisa), så håper inderlig at vi blir møtt med litt forståelse når vi ringer, hvis vi kommer igjennom..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal 2-åringen testes?

Det viktigste er vel å få testet det barnet som er nærkontakt? De gangene våre barn har havnet i karantene så har det ikke vært vanlig å teste resten av familien? Evt kan nærkontakten og dere foreldre teste dere. Hvis deres prøver er negative, så ser jeg ikke helt hvorfor 2 åringen trenger å teste seg? 

Jeg tenker forøvrig det er lurt å teste så fort dere har anledning, siden dere kanskje er nærkontakter på deres jobb osv. 

Anonymkode: 1a5ef...f2e

Personen som ringte fra barnehagen sa at hele familien må testes. Mannen er vaksinert ettersom han jobber innen helse, jeg er hjemme med baby. Så han slipper jo unna, og jeg har kun et par nærkontakter som jeg har snakket med som også skal ta en test. 

AnonymBruker
Skrevet

Var mannen min som ble ringt, han sier den ansatte ser sa «foreldre og barn» men som han sier, da kan det jo hende at det er ment hun eldste bare og ikke de to andre? 

Når jeg tenker meg om har broren min vært nærkontakt en gang; og det var kun han som måtte teste seg mens resten av husstanden måtte vente på hans svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Personen som ringte fra barnehagen sa at hele familien må testes. Mannen er vaksinert ettersom han jobber innen helse, jeg er hjemme med baby. Så han slipper jo unna, og jeg har kun et par nærkontakter som jeg har snakket med som også skal ta en test. 

Jeg ville nok ha sjekket opp i om dette er riktig. Det fornuftige her er jo at 4-åringen tester seg, og at dere andre avventer 4-åringens resultat. 
4-åringen er vel i karantene, og dere andre i ventekarantene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her blei alle satt i ventekarantene til eldste fikk svar på første corona test. Den var negativ og vi kunne forsette som før. Eldste var i karantene til test nr to kom ut negativ på dag 7.

Merkelig at det skal være så forskjell fra sted til sted. Bor i Drammen og her er de strenge.

Anonymkode: 1b7cf...bb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her blei alle satt i ventekarantene til eldste fikk svar på første corona test. Den var negativ og vi kunne forsette som før. Eldste var i karantene til test nr to kom ut negativ på dag 7.

Merkelig at det skal være så forskjell fra sted til sted. Bor i Drammen og her er de strenge.

Anonymkode: 1b7cf...bb8

Samme i Lindesnes, er nasjonale regler ettersom vi forsto. Men, når beskjeder går via skole, via barnehage, via bedrift osv kan det lett bli "alle under samme kam". Feks satt en av mine flere dager i karantene fordi skolen gav en generell beskjed og ikke skilte mellom nærkontakt og ventekarantene.

Anonymkode: da007...4b8

AnonymBruker
Skrevet

De tvinger vel ikke barn, så om barnet ikke vil testes- så testes det ikke. Ville også ringt og hørt i morgen. Vet ikke hvor du bor, men her (Bergen) har vi to teststasjoner. En hvor man møter opp til fots, og en hvor man venter i egen bil. Ser for meg at det sikkert er lettere? Da kan barna underholdes og man har der mer behagelig. 

Anonymkode: 9f2da...d62

AnonymBruker
Skrevet

Vi ringte smittesporinga som måtte ringe til barnehagen, for det var litt feil informasjon som ble gitt ut. Er bare hun eldste som er i karantene og må testes, vi andre var visst ikke engang i ventekarantene. Mannen er vaksinert og fortsetter som før (det er fra før avklart med kommuneoverlege og jobben hans), og jeg er hjemme med alle tre ungene frem til eldste er ute av karantenen sin.

Tusen takk for svar alle sammen😊 Dere hjalp ikke bare meg/oss, men en del andre sikkert forvirra foreldre som ble feilinformert av barnehagen som nå har fått ny, riktig informasjon😋

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring koronatelefonen, men da vi ringte var regelen: Test barnet som har hatt nærkontakt - dersom denne er negativ kan de andre droppe test.

Anonymkode: 4e410...bf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...