Gå til innhold

Det skal så lite til som sommer for å få nordmenn til å elske livet igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er så trist og merkelig hvor sinnsykt lykkelig de fleste blir om sommeren og sier at livet er perfekt nå, og er nedfor/likegyldig til livet når det er vinter og kaldt. Bruker vi seriøst 9 måneder i året på å ha det kjipt/dritt, og deretter gå over til å elske livet i 2-3 mnd? Hvorfor kan ikke vi elske livet selv om det er mørkt og kaldt? 

Det er jo bare sol og sommer som gjør oss litt gladere, men vi overdriver så sinnsykt mye med å si at livet er perfekt når man uansett snart går over til å være sliten, utmattet og trist så fort kulden kommer igjen. Det er ikke rart at vi nyter sommeren siden det er åpentbart er sjeldent vi opplever det, men jesus! Det er opp til hver enkelt person å jobbe med holdningen og elske livet uansett vær eller situasjon! En sommer gjør ikke livet perfekt.

Anonymkode: c8ebc...922

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har også reagert på denne kontrasten ... kan dere ikke være litt mer stabile, tenker da jeg. Virker jo mentalt ustabile som blir så påvirka av ytre forhold. 

Anonymkode: 71de1...9c0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om en ikke kan glede seg over de små tingene i livet som sommer, en kopp te, en god sex hendelse, morenkaffen, en blomsterkvast, pils og pizza kveld med venner etc men bare glede seg over de eksta ordinære tingene så har en problemer tenker jeg. Så jeg tenker helt motsatt av deg ts. Og synes det er "trist og merkelig sinnsykt" det må være å bare glede seg over store ting i livet sitt men ikke det små som reker på bryggen eller en kurv jordbær og sol om sommeren...

Vinterdepresjon og mørke,kulde spiller inn på vår psykiske helse. Dette er helt naturlig. Ting blir som regel lysere og bedre nå om sommeren hvor en ikke må kle på seg som en stuffet snømann bare en skal ut å hente posten. Eller det er mørkt 23 timer i døgnet..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er noe ganske naturlig med å synes at lys, sol og varme er hyggeligere enn mørke, snø og kulde. Det gjelder kanskje ikke majoriteten av folk her på KG, men om du ser deg litt rundt i den virkelige verden tror jeg du vil se at de fleste foretrekker det første. Lys og varme påvirker oss positivt, jeg tror ikke man skal undervurdere det. 

For egen del følte jeg ikke livet var så veldig gøyalt i februar, da det føltes som det var 100 minusgrader ute, brøytekantene var rundt en meter høye og jeg var på hjemmekontor når det knapt var et menneske å se ute. Media skrev om gode råd for å holde ut, man burde være ute litt hver dag, men det gikk på et tidspunkt opp for meg at det var kaldere ute enn i fryseboksen min så det fristet ikke noe særlig. Ikke var det gøy å behøve å kle på seg alt jeg eide for å gå ut med søpla heller. Og når jeg først måtte ut så mistenker jeg at jeg så ut som en mellomting mellom den avskyelige snømannen og en bankraner, lue godt ned i panna, minst 20 lag klær, og munnbind som kronen på verket. Det var i hvert fall ikke noe poeng i å prøve å se presentabel ut. 

Denne helgen derimot har livet vært helt annerledes. Jeg har våknet tidlig fordi solen skinner, og det har vært så varmt at jeg har kunnet sette meg rett på verandaen. Har følt meg uthvilt og fornøyd og er klar for en ny uke på jobb. Det er folk ute, det skjer ting, fuglene synger og elven bruser. Og jeg trenger ikke kle på meg alt jeg eier, og når jeg har kjøpt is må jeg skynde meg hjem fordi det er mye varmere ute enn i fryseboksen min. ingen tvil hos meg hvilken årstid jeg foretrekker, når livet er enklest og mest behagelig.

Jada, jeg kan flytte, og jada, jeg har lekt med tanken. Men så er det noe meg at man gjerne skal ha noe å flytte til, og selv om jeg ikke er så glad i vinteren at det plager meg så har jeg også noe å flytte fra. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å dra fra foreldre, søsken, venner, jobb og hobbyer for å bo på en eller annen sydhavsøy med sommer hele året. Så jeg bor her, og aksepterer vinteren, men jeg kommer aldri til å elske den. Og jeg tror ikke jeg er den eneste som har det sånn, jeg tror det er veldig naturlig å foretrekke det som føles behagelig og det som gir glede og overskudd, og at mange bare lærer å leve med vinteren uten å være veldig glad i den. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, jeg har også reagert på denne kontrasten ... kan dere ikke være litt mer stabile, tenker da jeg. Virker jo mentalt ustabile som blir så påvirka av ytre forhold. 

Anonymkode: 71de1...9c0

Alle blir vi påvirket av ytre forhold, fra familieforhold, lys/mørke, temperatur, økonomi, jobb, etc etc... Mennesker er ingen øy som bare lever for seg selv og ikke blir påvirket av noe annet enn "følelsen inni seg selv".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir for dumt ts. Tenk på alle de som blir noen tullinger bare fordi det er jul. Bare fordi du misliker sommeren eller misliker de som liker sommeren så betyr jo ikke det noe. Det er normalt å like den lyse årstiden best.

Anonymkode: 97530...08e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg er lykkelig nå er fordi nå er jeg så og si ferdig med de viktige tingene på skolen, så nå er det bare kos. Tidligere har jeg hatt dårlig samvittighet fordi jeg har skolearbeid osv som må gjøres. Liker både vår, høst og vinter også, det eneste som er kjipt er at her jeg bor regner det gjerne mer enn det snør i løpet av en vinter, kjedelig når jeg elsker å gå på ski. Derfor flytter jeg når jeg er ferdig med skolen.

Anonymkode: 3a4a7...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk for det selv. Sommeren er den årstiden jeg liker minst. Resten av året, syns jeg er helt supert.

Anonymkode: b38f9...58f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...