Gå til innhold

Hvorfor er det greit å kommentere at noen er tynne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

men ikke å kommentere at noen er tykke?

Anonymkode: aadcf...993

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette! Så ufattelig irriterende å få kommentarer på at man er tynn. Ja jeg er tynn, ja har alltid vært det, og kommer sikkert alltid til å være det. 

Anonymkode: 722df...08e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi at mange som ikke er slanke tror at vi hoverer/viser frem kroppen når vi går med skinny jeans eller feks bikini.

Er du slank skal du pakke inn kroppen for å ikke skape kroppspress. Er du tykk skal du vise den frem, det kalles «kroppspositivisme». Det er så selvsagt at alle slanke er fornøyde med kroppen, så da skal den ikke vises frem. 

Anonymkode: f743c...689

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Hadde en operasjon for noen måneder siden, og det var TO ulike sykepleiere som kommenterte at det var vanskelig å sette blodfortynnende på folk med lite magefett, og at jeg var så tynn 🙄 

Nå har jeg et helt greit forhold til min kropp, men de kan ikke vite det. Kanskje jeg hadde slitt med å gå opp i vekt eller lignende. Jeg er for øvrig ikke veldig tynn. Helt greit slank.

Anonymkode: 9a3e8...f10

Skrevet

Man burde ikke kommentere andres kropper med mindre de spør

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit å kommentere andres kropper, punktum. 

Det være sagt, er det langt vanligere at folk higer etter å være tynn enn å være feit, og store mennesker blir fremdeles i langt større grad diskriminert enn tynne. Dermed tenker nok ofte folk at det er ok å kommentere. 

Men, som jeg innledningsvis påpeker, er det absolutt best om folk bare lar være å kommentere andres kropper. 

Anonymkode: 41c4e...596

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke det. Er tjukk selv, kunne ikke fallt meg inn å kommentere andres kropp hverken positivt eller negativt.

Anonymkode: 5a056...d23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi at mange som ikke er slanke tror at vi hoverer/viser frem kroppen når vi går med skinny jeans eller feks bikini.

Er du slank skal du pakke inn kroppen for å ikke skape kroppspress. Er du tykk skal du vise den frem, det kalles «kroppspositivisme». Det er så selvsagt at alle slanke er fornøyde med kroppen, så da skal den ikke vises frem. 

Anonymkode: f743c...689

What? Hvor i alle dager har du dette fra? Kroppspositivisme handler jo om at alle kropper er bra.

Anonymkode: 5a056...d23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt merkelig ting å kommentere andre sin kropp. Gikk ned mye i vekt når jeg ble vegetarianer og da var det plutselig greit for hvem som helst å kommentere kroppen min. På et tidspunkt hadde jeg det dårlig psykisk og jeg husker at jeg innbilte meg at folk dyntes jeg var stygg og tynn selv om jeg fortsatt var normalvektig. Alle kommentarene gjorde meg veldig selvbevisst fikk liksom ikke ha kroppen min i fred.

Anonymkode: 320d3...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du gå rundt å kommentere andres kropper på den måten? Nei, det er ikke greit! Jeg skjønner virkelig ikke hva du får ut av å kommentere andres vekt?

Om du skal kommentere noe så bruker du ord som så flott du er, eller denne kjolen kledde du eller andre lignende positive ting. 

Anonymkode: 6a001...6f7

AnonymBruker
Skrevet

bare umodne drittunger (fra aldersgrupper dessverre!) kommenterer andres kropp. 

jeg kjenner dessverre ett par sånne, jeg også. Hvis det sitter noen overvektige folk rett ved siden av dem (og dem ser noen overvektige folk på TV eller noe) så kan dem for eksempel finne på å si at Så forbanna STYGGE sånne folk er. Synes ikke DU også?? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA 

Anonymkode: 1082c...dd4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

bare umodne drittunger (fra aldersgrupper dessverre!) kommenterer andres kropp. 

jeg kjenner dessverre ett par sånne, jeg også. Hvis det sitter noen overvektige folk rett ved siden av dem (og dem ser noen overvektige folk på TV eller noe) så kan dem for eksempel finne på å si at Så forbanna STYGGE sånne folk er. Synes ikke DU også?? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA 

Anonymkode: 1082c...dd4

Enig i at det er veldig umodent å kommentere andres kropp så åpenlyst, og på den måten. Selv er jeg et modent menneske, og nøyer meg derfor med å nynne forsiktig på denne sangen.

Anonymkode: 4a1b1...5c5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det greit å reklamere for klær med ekstremt overvektige folk, men ikke undervektige?

Jeg støtter ingen av delene som sunnhetsideal, men synes det er veldig rart at det ene er så godtatt fremfor det andre.

Før i tiden hadde HM et undermerke for store som het «Big is beautiful»

TENK om de hadde kalt noe for «Thin is beautiful»...

Hadde blitt RAMAskrik!

Anonymkode: 1758d...9b4

Skrevet

Funfact: min bestefar gikk bare med bukse om sommeren fordi han hadde tynne legger. I dag vet man heldigvis at det har like mange fordeler som ulemper. Folk kommenterer det vel fordi de liker å plage andre og komme unna med det eller for å gi komplimenter. Hvorfor man godtar det er et godt spm. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 22.26):

Hvorfor er det greit å reklamere for klær med ekstremt overvektige folk, men ikke undervektige?

Jeg støtter ingen av delene som sunnhetsideal, men synes det er veldig rart at det ene er så godtatt fremfor det andre.

Før i tiden hadde HM et undermerke for store som het «Big is beautiful»

TENK om de hadde kalt noe for «Thin is beautiful»...

Hadde blitt RAMAskrik!

Anonymkode: 1758d...9b4

Det kan være fordi klesindustrien tjener penger på å rette seg mot de som er overvektige, ettersom de er i stort flertall verden over. Det trenger ikke å handle om noe dypere enn nettopp penger. De færreste er sykelig undervektige, og det er også slik at om man er undervektig så klarer man å finne klær uansett, for alt vil jo passe. Om passformen er flatterende eller ikke er en annen sak, og det kan oppleves ydmykende å måtte handle klær på eksempelvis barneavdelingen. 

Nå er det også slik at samfunnet ikke ønsker å se tjukke mennesker, og helst skal de gjemme seg bort til de blir slanke. Men tjukke mennesker trenger klær de også. Det er også lov til å kle seg pent og føle seg fin, selv om man er tjukk. Zizzi er en kleskjede som har klesplagg for de som er overvektige. H&M, Lindex, Kappahl, Cubus, Zara +++ har klær for alle som er slanke og tynne. Når jeg som er størrelse XL/XXL, skal handle klær, blir det vanskelig for meg å finne klær på vanlige butikker. Som oftest er XL/XXL utsolgt, og ofte eksisterer heller ikke XXL. Men ser ofte at det henger igjen klær i størrelse XXS og XS. Noen kleskjeder har plus-size avdeling, men det er åpenbart at kleskjedene ikke har den avdelingen i fokus, for klærne ser som oftest ut som telt og er lite flatterende. 

Det har alltid vært akseptert å være slank og tynn i dagens samfunn. Men ofte blir det sett på som sykdom å være "for tynn", og da er folk dessverre spydige nok til å komme med kommentarer. Vi som er tjukke må heller leve med at andre prater om oss bak vår rygg, og lese dritt om oss selv på internett. Noen er frekke nok til å komme med kommentarer i det virkelige liv, men jeg personlig har opplevd lite/ingenting av det. Det handler nok om hvilke mennesker jeg omgås. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...