Pipaluk Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Jeg leste en artikkel om en person med utviklingshemming som fikk fast jobb på en ordinær arbeidsplass. Arbeidsstedet ønsker virkelig å inkludere, og det skal de ha honnør for. https://heltmed.no/de-gode-historiene/nyheter-fra-helt-med/a-bli-tatt-for-den-man-er jeg lurer likevel på om en som har utviklingshemming vil kunne komme til å føle seg veldig ensom på en slik arbeidsplass? Kan en slik ansatt som vil trenge mye oppfølging også risikere å bli et irritasjonsmoment for kolleger? Erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Det er ikke en ordinær jobb men en ordinær arbeidsplass. Jobben hennes er opprettet som en støtte til arbeidsplassen. Hørtes bra ut for kollegaer med avlastning. Hvem finansierer det? Anonymkode: 41f41...ad0 5
Pipaluk Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke en ordinær jobb men en ordinær arbeidsplass. Jobben hennes er opprettet som en støtte til arbeidsplassen. Hørtes bra ut for kollegaer med avlastning. Hvem finansierer det? Anonymkode: 41f41...ad0 Har de da en stillingsbeskrivelse til jobben ? Det er snakk om fast jobb dette her.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Pipaluk skrev (29 minutter siden): Har de da en stillingsbeskrivelse til jobben ? Det er snakk om fast jobb dette her. Det kom ikke frem om hun er ansatt hos dette prosjektet eller på Slemdal skole. Vet ikke om det er stillingsbeskrivelse men det må vel være en form for avklaring hva slags arbeidsoppgaver de skal ha. Anonymkode: 41f41...ad0 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Står om to fyrer på NRK.no i dag som også: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/forskere-ved-uit-mener-psykisk-utviklingshemmede-kan-bidra-mer-i-arbeidslivet-1.15513350 Bra å sysselsette psykisk utviklingshemmede. Alle uføretrygdede bør få en sånn mulighet. Anonymkode: 41f41...ad0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Siden det er så viktig med mangfold burde det jo være tilrettelagt for dem? Hele spekteret med intelligens! Blir jo ekskludering noe annet og inkludering er viktigere enn alt annet, ellers er vi onde og slemme. For eksempel hva med utviklingshemmede kirurger? Vi bor jo tross alt i verdens rikeste land. De burde ha en spesiell kvote på legestudiet, synes jeg, og sykepleierstudiet og ikke minst burde utviklingshemmede spesielt få jobbe i barnevernet, siden de uansett er på barns nivå og kan relatere seg til dem. Anonymkode: b375c...3d3 2
Tuba Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Utviklingshemmede er like forskjellige som oss andre, noen er supersosiale og finner seg godt til rette mens andre er mer reserverte. Veldig mange har mye å bidra mer, mye bedre for dem selv og samfunnet at de har en tilrettelagt jobb der de er til nytte og kan utvikle seg enn at de sitter hjemme på trygd. 3
Tuba Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Siden det er så viktig med mangfold burde det jo være tilrettelagt for dem? Hele spekteret med intelligens! Blir jo ekskludering noe annet og inkludering er viktigere enn alt annet, ellers er vi onde og slemme. For eksempel hva med utviklingshemmede kirurger? Vi bor jo tross alt i verdens rikeste land. De burde ha en spesiell kvote på legestudiet, synes jeg, og sykepleierstudiet og ikke minst burde utviklingshemmede spesielt få jobbe i barnevernet, siden de uansett er på barns nivå og kan relatere seg til dem. Anonymkode: b375c...3d3 Du er virkelig et sjarmtroll 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Siden det er så viktig med mangfold burde det jo være tilrettelagt for dem? Hele spekteret med intelligens! Blir jo ekskludering noe annet og inkludering er viktigere enn alt annet, ellers er vi onde og slemme. For eksempel hva med utviklingshemmede kirurger? Vi bor jo tross alt i verdens rikeste land. De burde ha en spesiell kvote på legestudiet, synes jeg, og sykepleierstudiet og ikke minst burde utviklingshemmede spesielt få jobbe i barnevernet, siden de uansett er på barns nivå og kan relatere seg til dem. Anonymkode: b375c...3d3 Hvorfor stoppe der? Jeg synes blinde skal kunne være bussjåfører og piloter, og at de med Downs skal få være tannleger. I tillegg skal lamme få være stillasjemontører. Det må være likt for alle, for pokker! Anonymkode: b2722...539 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 Pipaluk skrev (På 30.5.2021 den 17.52): Jeg leste en artikkel om en person med utviklingshemming som fikk fast jobb på en ordinær arbeidsplass. Arbeidsstedet ønsker virkelig å inkludere, og det skal de ha honnør for. https://heltmed.no/de-gode-historiene/nyheter-fra-helt-med/a-bli-tatt-for-den-man-er jeg lurer likevel på om en som har utviklingshemming vil kunne komme til å føle seg veldig ensom på en slik arbeidsplass? Kan en slik ansatt som vil trenge mye oppfølging også risikere å bli et irritasjonsmoment for kolleger? Erfaringer? Sysselsatt heter det vel. Vi hadde en sysselsatt som hjalp oss på sykehjemmet i mange år. Hun hadde sine faste timer og sine faste oppgaver og ja det var enkelte som begynte og slenge med leppa men da sa vi andre ifra at hun var sysselsatt og at hun teller ikke i arbeidsmengden og har sine egne oppgaver hun potler med. Så sluttet de med det. Utpå trygden sin fikk hun ca 1800kr ekstra for timene hun la ned på sykehjemmet. Anonymkode: 24aa4...682 1
Pipaluk Skrevet 31. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 31. mai 2021 Tuba skrev (48 minutter siden): Utviklingshemmede er like forskjellige som oss andre, noen er supersosiale og finner seg godt til rette mens andre er mer reserverte. Veldig mange har mye å bidra mer, mye bedre for dem selv og samfunnet at de har en tilrettelagt jobb der de er til nytte og kan utvikle seg enn at de sitter hjemme på trygd. Tenker du at de har det best sammen med sine "egne" eller bare sammen med funksjonsfriske? Selv om jeg synes det er flott med inkludering så ser jeg for meg at en slik jobb kan bli ensom i lengden. Jeg vet om vaktmestre på skoler som kjenner på ensomheten over å ikke ha samme jobbhverdag som lærerne. Da lurer jeg på hvordan en som er utviklingshemmet vil føle seg på den arbeidsplassen. 1
Pipaluk Skrevet 31. mai 2021 Forfatter #12 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sysselsatt heter det vel. Vi hadde en sysselsatt som hjalp oss på sykehjemmet i mange år. Hun hadde sine faste timer og sine faste oppgaver og ja det var enkelte som begynte og slenge med leppa men da sa vi andre ifra at hun var sysselsatt og at hun teller ikke i arbeidsmengden og har sine egne oppgaver hun potler med. Så sluttet de med det. Utpå trygden sin fikk hun ca 1800kr ekstra for timene hun la ned på sykehjemmet. Anonymkode: 24aa4...682 Hva slags arbeidsoppgaver hadde hun?
missmcbeal Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 Jeg har jobbet på bolig med psykisk utviklingshemmede, og de som hadde Downs Syndrom og som som var de som var mest motivert til å ha en egen jobb, var også de som elsket å henge med andre mennesker og som synest det var kjedelig å måtte delta på fellesaktiviteter i regi av bofellesskapet med ansatte og andre brukere. De ville altså være minst mulig med egne folk, men mest mulig med andre mennesker. Så jeg tror det er veldig bra og sunt for dem å ha en vanlig arbeidsplass. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 På arbeidsplassen vår er det en ansatt som etter lang utplasseringstid via NAV har fått fast deltidsjobb. Jeg er usikker på hva som feiler vedkommende, men h*n har en slags hjerneskade som gjør h*n enklere enn andre. Kan minnes litt om et voksent barn. Oppgavene er svært enkle, så det sparer øvrig personell for kjedelige oppgaver. Disse oppgavene ble tidligere nedprioritert siden folk ikke hadde tid til det (type oppgaver: levere pakker til posten, hente posten, vaske klær, rydde i skuffer og skap etc.). Har et innrykk av at personen trives, siden personen har kort dag har h*n ikke lunsj med oss andre. Men pleier alltid å dukke opp på fredager, da har vi litt ekstra kos. Anonymkode: 4034f...f2a 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 Pipaluk skrev (11 minutter siden): Hva slags arbeidsoppgaver hadde hun? Hun helte oppi saft til pasientene og samlet inn oppvasken. Hun var selv med å valgte hva oppgaver hun følte hun kunne ha ansvar for sammen med sjefen. Anonymkode: 24aa4...682 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #16 Skrevet 31. mai 2021 Tuba skrev (1 time siden): Du er virkelig et sjarmtroll Tenk hvor mye sysselsetting det innebærer, da de fleste av dem sikkert trenger 1-2 assistenter. Anonymkode: b375c...3d3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #17 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun helte oppi saft til pasientene og samlet inn oppvasken. Hun var selv med å valgte hva oppgaver hun følte hun kunne ha ansvar for sammen med sjefen. Anonymkode: 24aa4...682 ja og brettet vaske kluter. (vi får sekkevis 1 gang i uken) Anonymkode: 24aa4...682
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenk hvor mye sysselsetting det innebærer, da de fleste av dem sikkert trenger 1-2 assistenter. Anonymkode: b375c...3d3 Frekk er du iallfall. De skal ikke være der for din og min skyld, de skal være der for å ha noe meningsfullt å fylle dagene med. Anonymkode: 24aa4...682 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 For lettere psykisk utviklingshemmede klarer det nok like bra som alle andre. SÅ lav IQ har de ikke. Er værre med de med alvorlig. Anonymkode: 4c7de...c87 1
Pipaluk Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #20 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For lettere psykisk utviklingshemmede klarer det nok like bra som alle andre. SÅ lav IQ har de ikke. Er værre med de med alvorlig. Anonymkode: 4c7de...c87 Tenker du å ansette dem i n ordinær enkel stilling, eller helt spesifikke oppga er som frigjør tid for de ansatte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå