Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at samboeren min har vært i et sjalusi forhold før, hun kontrollerte alt han gjorde og fulgte konstant med på Facebook insta osv og måtte vite absolutt alt..

«Jeg finnes ikke sjalu» har jeg sakt.. for jeg har aldri vært det.. 

... før nå.. jeg kjenner følelsen.. jeg bryr meg ikke om han snakker med andre og sånt altså, og han er kjempe åpen om alt. 
men jeg kjenner det stikker litt innimellom og jeg vet ikke om jeg burde si det eller ikke?

har snakket med noen venner om det og vi er litt delt i meningene.. noen mener at jeg er sjalu fordi jeg er skikkelig glad i han.. kan det være det? Jeg har liksom ikke hatt det sånn før.. 

Exen min var utro også men jeg var ikke sjalu da heller, jeg viste om det lenge fordi tegnene var så tydelig.. så jeg var ikke i tvil når jeg brakte det på banen.. men jeg følte aldri sjalusi.. jeg var bare sint🤣 

Anonymkode: 37c42...8c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo normalt å føle ett visst snev av usikkerhet i visse situasjoner. 

Anonymkode: 6e246...033

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

[...] noen mener at jeg er sjalu fordi jeg er skikkelig glad i han.. kan det være det?

Ja, jeg mener det skyldes noe i denne gata her. 

Eller, for å være mer presis;

Hvis man er den som sitter på mest makt i et forhold, den sterkeste, tøffeste, bautaen, teltstanga som holder alt oppe, da er man gjerne ikke så sjalu.

For det første, så trekker mennesker mot et slikt menneske, og forsvinner ikke så ofte.

For det andre, dersom de likevel forsvinner, så er de lett utskiftbare. Er man den som holder alt oppe, så åpner man ikke opp om sine sorger og bekymringer, man er lukket.

Er man derimot av den typen som åpner opp og gjør seg sårbar, og den andre er bautaen, så har man rett og slett mer å miste. Da er man mest sjalu. 

Så min anbefaling er å sørge for at forholdet er mest mulig i balanse. At ikke den ene bare er bauta og den andre bare nyter godt av det.

I ditt forrige forhold var det tydeligvis du som var den som holdt ting oppe. Du var sammen med en unge du ikke kunne stole på, eller åpne opp for, mens han utnyttet din modenhet.

I ditt nåværende forhold tipper jeg at du er sammen med en ansvarlig mann, som er lett å åpne opp for og stole på, og at du selv har blitt den mest sårbare, mens han gjerne er mer taus.  

For å jevne ut dette, må du våge å ta ansvaret og han må våge å være sårbar. Synes godt man kan si sånt direkte til mennesker, at hvis de ønsker å unngå sjalu kjærester, så må de våge å stille seg svak. 

AnonymBruker
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (1 minutt siden):

For å jevne ut dette, må du våge å ta ansvaret og han må våge å være sårbar. Synes godt man kan si sånt direkte til mennesker, at hvis de ønsker å unngå sjalu kjærester, så må de våge å stille seg svak. 

Så deilig med et godt svar.. kjenner meg veldig igjen i det du skriver, men keg er litt dårlig på å kommunisere sånt.. hvordan bringer man slikt på banen sånn uten videre? 

Skrevet

Man er ikke mer glad i kjæresten sin, selv om man er sjalu. Er jo ikke det sjalusi handler om. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så deilig med et godt svar.. kjenner meg veldig igjen i det du skriver, men jeg er litt dårlig på å kommunisere sånt.. hvordan bringer man slikt på banen sånn uten videre? 

Så bra :) 

Hvis jeg var deg så tror jeg at jeg ville startet med å si at ‘jeg aldri har vært sjalu før, men at jeg kjenner litt på sjalusi når jeg er med deg, og at derfor har jeg reflektert litt over saken’.

Så kan du godt komme trekkende med teltstang-lignelsen over her, om at man må bytte på å være telt og være den som sitter i teltet, bytte på å være sterk og svak, bytte på å lytte og å åpne opp.

Dette er ikke bare ditt ansvar. Det er ikke bare den sjalu som gjør noe dumt. Den som er lukket er også med på å ødelegge.

En teltstang som alltid er i bruk, vil før eller siden kollapse. Det skjer typisk ved at man blir syk eller ved at man plutselig flykter fra forhold og familie fordi de er for tunge (slik eksen hans ble).

Du kan gjerne også vise han denne tråden? 

AnonymBruker
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (1 time siden):

Så bra :) 

Hvis jeg var deg så tror jeg at jeg ville startet med å si at ‘jeg aldri har vært sjalu før, men at jeg kjenner litt på sjalusi når jeg er med deg, og at derfor har jeg reflektert litt over saken’.

Så kan du godt komme trekkende med teltstang-lignelsen over her, om at man må bytte på å være telt og være den som sitter i teltet, bytte på å være sterk og svak, bytte på å lytte og å åpne opp.

Dette er ikke bare ditt ansvar. Det er ikke bare den sjalu som gjør noe dumt. Den som er lukket er også med på å ødelegge.

En teltstang som alltid er i bruk, vil før eller siden kollapse. Det skjer typisk ved at man blir syk eller ved at man plutselig flykter fra forhold og familie fordi de er for tunge (slik eksen hans ble).

Du kan gjerne også vise han denne tråden? 

Ja takk for gode råd.. 

Han har sakt han er dårlig på å åpne seg og ihvertfall om han føler seg presset til det, og jeg vet egentlig ikke hvordan man kommer igjennom en sånn mur føler jeg.. så vi er kanskje like lukket begge to.. 

Hvordan blir man bedre på kommunikasjon? Er det noen triks tips man kan lære seg? Spørsmål man kan stille som ikke legger press på, men er utforskende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...