Gå til innhold

Arbeidsgiver forventer at vi jobber noen minutter gratis ved åpning og stenging - er det lov? Hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en liten butikk på senter og irriterer meg over at arbeidsgiver forventer at jeg jobber noen minutter gratis hver gang jeg jobber.

Tidligvakt er 9 til 17. Senteret åpner 9 og da skal butikken være åpen og klar for kundene. Altså kan jeg ikke komme akkurat 9, jeg må komme før for å rekke å gjøre diverse åpningsrutiner som tar ca 10 minutter.

Senvakt er 12 til 20. Da går det som regel 10-15 minutter på å gjøre opp kassa og resten av stengerutinene.

I løpet av en uke blir det ca en time jeg jobber ekstra uten å få betalt for det. Vi har ikke noe stemplingssystem og får betalt for tiden vi er satt opp til å jobbe. Jeg har prøvd å ta det opp med sjøen til ingen nytte. Fikk en spydig kommentar om at det ikke var nødvendig å telle minutter og sekunder på den måten. Det var lite hyggelig og jeg har ikke lyst til å ta det opp igjen, for jeg regner ikke med noe triveligere respons i runde 2...

Er det egentlig lov å holde på sånn? Å forvente at ansatte jobber litt gratis før eller etter vaktene sine for å følge rutiner butikken pålegger oss å følge?

Anonymkode: 620d2...57d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Er vel det korte svaret på dette. Arbeidsoppgaver skal gjøres i arbeidstiden, og en skal ha overtidsbetaling for tid ut over normal arbeidstid.

Du skal betalt for hver påbegynte time.

Er du organisert i fagforening? Om ikke kan du prøve deg hos Arbeidstilsynet. Kanskje LO’s sommerpatrulje.

Anonymkode: 1721f...a26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et senter som har nogen lunde samme åpningstider som ditt. Når jeg begynner 9 om morgenen gjør jeg ingenting før 9, akkurat klokka 9 åpner jeg porten og begynner da med å ordne i stand butikken. 
Når jeg har stengevakt tar jeg oppgjøret ca. 10 minutter før stengetid, kommer det kunder i mellomtiden lar jeg oppgjøret stå til neste dag, da er jeg ute av butikken 1 minutt over 9. 
Vi får kun betalt ekstra hvis det er kunder som oppholder tiden vår utover stengetid. Hva slags type butikk er det? Hvorfor er det ikke mulig å ta åpningsrutinene etter klokka 9? 

Anonymkode: cb3ca...535

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lar du deg hersje med? Nei, du skal ikke jobbe gratis. Nei, sjefen kan ikke kreve det. Enten får sjefen gi deg betalt for tiden, eller så går du når du er ferdig. Uavhengig av om alt er gjort

Anonymkode: d54fc...dd6

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er holdningen så ville jeg konsekvent begynt å stenge butikken ti min før stengetid og åpnet 5 min for sent. Hvis sjefen sier noe ville jeg sagt at han burde ikke telle minutter og sekunder på den måten.

Hvis det ikke er mulig å gjøre disse tingene i åpningstiden, så skal du ha betalt for tiden det tar. 

Jeg jobbet i butikk før og da begynte vakten min 09:30 (butikken åpnet 10) og kveldsskiftet sluttet 21:30 (stengte 21) fordi vi trengte tid til oppgjør, gulvvask etc. 

Hvis du kan, så ville jeg sett meg om etter noe annet. Det lure er dessverre å finne seg i det slik at du har en god attest til neste jobb. Og å ringe Arbeidstilsynet med en gang du har ny jobb. Jeg hadde nok gått for mitt første forslag, men taktisk er det ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis sjefen ikke er så nøye med på minuttene så må det da være greit at du kommer litt for sent noen dager og? OK, det er kanskje litt flåsete, men det må jo gå begge veier.

Nei, sjefen får enten betale for at dere gjør åpningsrutiner før åpningstid eller så gjøres åpningsrutinene etter åpningstid.

Anonymkode: 8c976...5da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du ikke får betalt, selv etter at du har gitt beskjed, så hadde jeg gjort tingene i åpningstiden.
At det går utover kundene på slutten og starten, det hadde ikke jeg brydd meg om når du har tatt opp problemet med sjefen din.
De fleste butikker begynner å telle kassen før de stenger, alt man kan gjøre før gitteret taes ned, gjør man før det stenger.

Anonymkode: 2cd80...1cd

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags butikk? Var det samme da jeg jobbet på Glassmagasinet da jeg jobbet der for mange år siden. Ble ofte stående en halvtime på overtid hver kveld i jula uten å få betalt. Jeg sluttet pga dette. 

Anonymkode: 9c06c...7a1

AnonymBruker
Skrevet

Gode minner! Jeg fikk tilsnakk for å begynne på stengerutinene ti på! Men betalt for å være over tiden var det ikke snakk om

Anonymkode: 0053e...832

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar.

Senteret er strenge på at butikkene skal være åpne klokka 9. Det vil si åpent gitter, lyset på og kassa klar til å ta i mot betaling. Det holder ikke at man åpner gitteret klokka 9, det anser de som å åpne for sent og butikken risikerer bot for det (får advarsel første gangen, bot om det gjentar seg). Dette ble visstnok innført etter en periode der det var et problem at mange butikkansatte kom akkurat 9 eller et minutt eller fem for sent, noe senteret fikk en del klager på. 

Det vil si at jeg må komme 10-15 minutter før ni for å rekke å åpne "godt nok", noe sjefen er klar over. Når sjefen jobber tidligvakt starter hen kl. 8 og slutter 16, hen har ting å gjøre på kontoret, så sjefen er på plass i god tid før åpningstid og har ikke samme "problem" som oss ansatte.

Når det gjelder stenging er det sjefens regel at vi ikke skal telle penger før butikken er stengt. Må innrømme at jeg stort sett gjør det, men får jo ikke slått ut kassa, fylt ut skjemaet med oppgjøret, puttet pengene i nattsafepose etc. før butikken er stengt. Så det er nesten umulig å gå akkurat 20 uansett. 

Dette er et lite sted, alle kjenner alle og det er ikke så mange jobber her, så jeg tør ikke risikere jobben min ved å "stå på krava", men det er fryktelig irriterende. Bortsett fra dette trives jeg. Det er i en bransje jeg finner interessant, kundene er hyggelige og vi har mange fine varer, så det er jo ikke bare sorgen. ;) 

Anonymkode: 620d2...57d

AnonymBruker
Skrevet

Ta  det med fagforeningen, det er det eneste realistiske. Og er dere ikke organisert så ville jeg egentlig sette etter ny jobb, da det krever mye å stå i arbeidskamp alene. Man kommer som regel ingen ved ved å forhandle med sånne ledere, og da må man sette makt bak kravene, noe som regel betyr juridisk kompetanse og krav. 

Anonymkode: ecd03...042

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss prøvde vi å ta det opp, ledelsen ble mildt sagt forbanna over at vi klagde på «noen få minutter», skulle vi få betalt for de ubetydelige minuttene måtte de visst kutte timer fra resten av året for å kunne betale oss, og det gikk jo ikke. 
Har heldigvis ny jobb hvor vi får betalt fra vi stempler inn til vi stempler ut. 

Anonymkode: 0053e...832

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...