Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en mann som er god, omsorgsfull, snill, åpen og ærlig. Han er en veldig fin person, som jeg er svært glad i og har det fint med mesteparten av tiden. Men, noen ganger blir han fryktelig sint. 

Da kan han være stygg med vilje, og eksempel si «du vet alle syns du er manipulerende». Eller kalle meg ting som fæl og lignende. Etterpå innrømmer han at ingen har sagt dette, men at han sier det for han vil være stygg med meg når han blir sint. Han har også sagt at moren hans syns jeg er fæl i sinne, for deretter å si det ikke er sant når han blir blid igjen. I tillegg truer han med å gå fra meg når han er sint. Jeg blir veldig lei meg og får ekstremt dårlig selvfølelse, da jeg ikke vet hva som er sant. Har noen råd her? Jeg er ikke perfekt selv og kan være irriterende mange ganger 

Anonymkode: 15a9e...221

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt helt nøytrale syn er at jeg forstår deg godt om du ikke gidder lenger. Å føle seg bedre ved å få noen andre til å føle seg verre er sannsynligvis det mest nedrige personlighetstrekket jeg kan tenke meg. At det bare skjer noen ganger synes jeg ikke spiller noen rolle.

Hvis du likevel skal fortsette med denne personen tror jeg rett og slett du skal begynne å verge deg mot dette. Pugg noen teflon-svar når han setter i gang. "Jeg er sikker på at du mener det." "Virkelig? Sa hun det? Det skal jeg ta opp med henne neste gang vi sees." "Hvorfor tror du jeg interesserer meg for hva X tenker om meg? Jeg tenker ikke på henne i det hele tatt." Du kan rett og slett ikke gi han responsen han ønsker seg. Og det kommer til å skje flere ganger, her får du bare stålsette deg og minne deg selv på at dette handler kun om han, ikke deg.

• Liker 12
Gjest Freakingawesome
Skrevet

Tror egentlig du vet svaret på dette selv. Måten han behandler deg på når han havner ut av balanse er ikke noe du skal måtte akseptere. Måten du beskriver han på får han til å virke vanvittig barnslig. 

Finne opp masse piss som ikke er sant fordi han vil være stygg mot deg når han blir sint.

Hadde baila på dagen om jeg hadde hatt en slik kjæreste 

Skrevet

Og neste gang han truer med å gå fra deg tror jeg du skal si "OK. Hvem tar potteplantene?" Og kom tilbake til tråden og fortell hvordan det gikk. Jeg hadde vært villig til å betale mye for å se reaksjonen hans.

Til deg som rapporterer fordi TS ville ha ett svar; dette er en forlengelse av mitt første.

• Liker 6
Skrevet

Hva er din reaksjon på dette? 

Jeg synes det er vanskelig å vurdere hvor «alvorlig» dette er. Det kan jo enten «tolkes» som en form for psykisk mishandling at han bevisst forsøker å tråkke deg ned.

Samtidig kan det også tolkes som at han er tidenes største dramaqueen og blir utrolig barnslig når han blir sint. 

Han er jo ærlig og innrømmer at han lyver og sier det i trass. Du vet jo dermed at neste gang han holder på så bunner det i hans dårlige mestringsevne når han er i konflikt. Han var ei lita verktøykasse å operere ut ifra, så når han havner i konflikt tyr han til barnslige hersketeknikker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (8 minutter siden):

Hvis du likevel skal fortsette med denne personen tror jeg rett og slett du skal begynne å verge deg mot dette. Pugg noen teflon-svar når han setter i gang. "Jeg er sikker på at du mener det." "Virkelig? Sa hun det? Det skal jeg ta opp med henne neste gang vi sees." "Hvorfor tror du jeg interesserer meg for hva X tenker om meg? Jeg tenker ikke på henne i det hele tatt." Du kan rett og slett ikke gi han responsen han ønsker seg. Og det kommer til å skje flere ganger, her får du bare stålsette deg og minne deg selv på at dette handler kun om han, ikke deg.

Jeg synes dette er en farlig vei å gå.

Kjæresten til TS er voldelig. Da bør hun først og fremst komme seg vekk, ikke tilpasse seg.

TS, jeg synes han høres ut som noen jeg kjenner som har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse/borderline personlighetsforstyrrelse. Jeg visste ikke noe om det før noen andre nevnte det, og hadde stor hjelp av å lese om det. Kan bare anbefale deg å lese om det og se om det passer.

Men jeg synes ikke du skal være kjæreste med han uansett. Du skal kunne være trygg og glad i et forhold, dersom du er redd og nedtrykt, er det bare å komme seg vekk, jo før jo bedre. 

Anonymkode: 642f3...7b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det at du også kan være irriterende er ikke noen grunn til å bli værende. Vi er alle irriterende til tider, uten at vi trykker ned kjæresten av den grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til;

Vær ikke redd for å ta kontakt med krisesenteret når du er i tvil om slike ting. De kan svare helt utrolig mye bedre på slike ting enn vi kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du innerst inne vet det ikke er bra for deg og at du må forlate han. 
Og det vanskeligste vi mennesker gjør, er forandringer og endringer. Vi liker det ikke. Men tror du også vet at når du først er kommet deg ut av dette, så vil du ha det mye bedre med deg selv.

Og husk en ting: 

En kan ikke kontrollere hva andre gjør, kun hvordan en selv reagerer.

Anonymkode: 85e96...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Problemet er også at når han sier sånt, så vet jeg ikke om han lyver eller om han faktisk snakker sant. Eksempel han sier at moren syns jeg er fæl, da sier jeg at jeg kan ikke være sammen med han om alle har ett slikt syn på meg. Da sier han plutselig at han løy for han ble sint. Jeg går bare med en ekkel følelse om meg selv, at jeg er en fæl og dårlig person av alt han sier og at ingen liker meg

• Liker 2
Skrevet

Han mobber deg altså. Den personen han liksom skal elske hetser han, og går inn for å såre. Lyver om nødvendig for å såre mest mulig, der det gjør mest vondt. 

Det er selvfølgelig ikke greit. Det er overhodet ikke greit. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike mennesker kalles fiender.

Alle slemme mennesker er snille av og til. Noen mer enn andre.

At de er slemme kun når de er sinte spiller ingen rolle. Slem er slem. Han er slem mot deg. Han VET at han er slem mot deg, og likevel har han ikke gått til fastlegen for å få henvisning til psykolog, eller fått hjelp til sinnemestring. Han har rett og slett tenkt å fortsette å være slem mot deg fordi det ikke plager HAN men DEG.

Han velger altså å være slem mot deg. Det får du ikke gjort så mye med. Jeg går ut i fra at du har bedt han om å slutte, men at han ikke ønsker det?

Du kan styre hva han gjør, men du kan styre hva DU gjør. Velger du å ta i mot dette? Hvor lenge skal du la han være slem mot deg? En uke til? En måned? Et år? 10 år? Resten av livet? Synes du at du fortjener at han er slem mot deg?

Anonymkode: 326c1...6d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: Du kan IKKE styre hva han gjør

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Problemet er også at når han sier sånt, så vet jeg ikke om han lyver eller om han faktisk snakker sant. Eksempel han sier at moren syns jeg er fæl, da sier jeg at jeg kan ikke være sammen med han om alle har ett slikt syn på meg. Da sier han plutselig at han løy for han ble sint. Jeg går bare med en ekkel følelse om meg selv, at jeg er en fæl og dårlig person av alt han sier og at ingen liker meg

Det er nettopp derfor du bør ta kontakt med krisesenter. De er eksperter på dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt moren hans om det rett foran han, selv om du vet 100% det ikke er sant. Kun for at han skal bli flau over egen oppførsel, kanskje det hjelper. 

spørr henne neste gang dere er sammen alle 3. «du, vi hadde en diskusjon her forleden og da sa x at du synes jeg var så fæl? Jeg tror ikke det stemmer da han sier mye stygt når han blir sint men ville bare dobbeltsjekke»

Anonymkode: f2c72...13f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn som dette du ønsker å oppdra ungene dine? For det er sånn han kommer til oppdra sine barn. Barn ser og lærer!

Oppførselen hans er direkte respektløs overfor deg. 

Anonymkode: 7642a...d11

• Liker 2
Skrevet

Han har en veldig liten konstruktiv måte å krangle på i hvert fall. Jeg ville tatt en alvorsprat med han i fredstid, og sagt at hvis han ikke endrer strategi og stopper trusler og stygg snakk til deg, så får han ÈN sjanse i terapi - blir han ikke bedre etter en liten stund i terapi så er det over og ut. Sett hardt mot hardt, han må være villig til å jobbe med problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er sammen med en mann som er god, omsorgsfull, snill, åpen og ærlig. Han er en veldig fin person, som jeg er svært glad i og har det fint med mesteparten av tiden. Men, noen ganger blir han fryktelig sint. 

Da kan han være stygg med vilje, og eksempel si «du vet alle syns du er manipulerende». Eller kalle meg ting som fæl og lignende. Etterpå innrømmer han at ingen har sagt dette, men at han sier det for han vil være stygg med meg når han blir sint. Han har også sagt at moren hans syns jeg er fæl i sinne, for deretter å si det ikke er sant når han blir blid igjen. I tillegg truer han med å gå fra meg når han er sint. Jeg blir veldig lei meg og får ekstremt dårlig selvfølelse, da jeg ikke vet hva som er sant. Har noen råd her? Jeg er ikke perfekt selv og kan være irriterende mange ganger 

Dette er ikke bra! Minner meg veldig om eksen min som er manipulerende og behandlet meg dårlig. Enden på visen var at jeg gikk fra han til slutt og har det mye bedre. Bør ikke finne deg i slik oppførsel. Vil du ha barn med noen som står og skjeller deg ut? Eller oppfører seg som en idiot?.. Folk som ikke kan kommunisere og oppføre seg normalt i settinger som er turbulente er ustabile. 

Anonymkode: 1ae86...b4e

Skrevet

Er han villig til å ta tak i dette og jobbe for å endre seg? Hvis ikke, så vet du svaret. 

Litt på siden av det du spør om, men jeg tror det er lurt at du jobber med deg selv også. Det å basere eget selvbilde på det ett annet sier menneske er ikke sunt, uavhengig av hvem det mennesket er. 

AnonymBruker
Skrevet

En person som er stygg med vilje er ikke snill.

Les det én gang til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...