Gå til innhold

Haster: fastlege i Oslo med kunnskap om smerte/fibromyalgi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er litt desperat så prøver en tråd her. Håper noen kan hjelpe!! 

Jeg har kroniske smerter (10 mnd+) og har tegn på begynnende fibromyalgi. Jeg har lest meg opp på temaet og skjønner at for bedre prognoser er det viktig at problemene utredes og tas tak i så hurtig som mulig. Vi snakker stress ned, søvn opp, behandling av smertetilstander og opplæring i smerte-sensitering. 

Min fastlege er horribel i så måte og vil ikke høre på noe annet en at jeg skal gå til psykolog. Sliter i perioder med særs mye smerter men hun lar meg ikke engang snakke ferdig når jeg nevner smertelindring. Hun hører kun på info som passer hennes modell. 

SÅ: Jeg trenger en ny fastlege i Oslo! Jeg ønsker meg noen som spiller på lag med pasient og prøver å finne løsning sammen. Hører GJERNE fra deg med lignende diagnose og gode erfaringer med spesifikke leger.  

Dette haster da jeg ønsker å skifte lege før månedsskiftet (ellers må jeg vente en måned til). Jeg har altså 1,5 dag på meg :/

Alt av tips tas i mot med takk. Gjerne også om andre ressurser. 

Anonymkode: a0c0e...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det haster, må man til en privat lege. 

Anonymkode: 3531f...d74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser hele innlegget så ser du at jeg skriver det haster fordi jeg ønsker å bytte lege innen månedsskiftet... Ellers må jeg vente en måned til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TrineTuba skrev (20 minutter siden):

Hvis du leser hele innlegget så ser du at jeg skriver det haster fordi jeg ønsker å bytte lege innen månedsskiftet... Ellers må jeg vente en måned til. 

Det skjønner jeg jo, men fastlege er jo allmennlege, altså ikke spesialist. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spesifikasjon:

Jeg ber om tips om en fastlege som hører på det jeg sier og er villig til å sende meg videre til spesialist der det er nødvendig. Om noen som leser denne posten har fibromyalgi/kroniske smerter og har en fastlege som tar deg på alvor som du er fornøyd med så blir jeg supertakknemlig om jeg får navn på denne. Det må være i Oslo-området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville vurdert privat, selvom det ikke er det du spør om. De gode fastlegene har sjeldent ledig plass på listene sine, og nå er det snart fellesferie. Om du er misfornøyd med legen du har nå vil kanskje hvilken som helst lege være bedre? 

Anonymkode: 3d9bf...2c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg blir kanskje nødt til å gå privat først.. Og du har nok rett ang. det å ha plass. Det er ikke lett det her altså. Jeg har tenkt tanken at jeg kunne prøvd hvem som helst. Det som holder meg tilbake er at jeg vet at legen tar sykemeldingsbehovet mitt på alvor, selv om hun ikke stiller opp på det andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville vurdert privat, selvom det ikke er det du spør om. De gode fastlegene har sjeldent ledig plass på listene sine, og nå er det snart fellesferie. Om du er misfornøyd med legen du har nå vil kanskje hvilken som helst lege være bedre? 

Dette stemmer nok godt, jeg byttet for en stund til bake og var på venteliste i ett år, det var 50-60 stk foran meg  :( 

Anonymkode: eb440...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, jeg har byttet litt fastleger pluss vert på smerterehab på sunnås. Ta imot psykolog du, veldig mange med fibro har det fordi følelser, traumer etc undertrykkes. Tro meg. 

Anonymkode: b2fe8...d16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, helt enig i det du sier. Jeg har selvfølgelig tatt i mot psykolog og jeg er godt kjent med hvordan baggasje kan sette seg i kroppen. Etter 3 mnd er smertene verre, så jeg ønsker også å satse på andre "hester". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan en privatlege henvise meg videre og skrive ut smertelindring, eller må dette gå gjennom fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjønner jeg jo, men fastlege er jo allmennlege, altså ikke spesialist. 

Fastlege er spesialist innen allmennmedisin.

Anonymkode: 5700e...ee4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler deg si til legen din å henvise deg til Frisk sentralen i Oslo, der har de også psykolog (om han er så sabla bestemt på at det er veien). Men de har også leger og fysioterapeuter. Man får først 2 uker grundig utredelse, så finner de riktig behandling for deg. Man kan betale dette selv og få time allerede denne uken på frisk sentralen, ellers så kan man få henvisning og få det dekket. Men da er det ventetid på et par mnd

Anonymkode: ea8ea...6c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler deg si til legen din å henvise deg til Frisk sentralen i Oslo, der har de også psykolog (om han er så sabla bestemt på at det er veien). Men de har også leger og fysioterapeuter. Man får først 2 uker grundig utredelse, så finner de riktig behandling for deg. Man kan betale dette selv og få time allerede denne uken på frisk sentralen, ellers så kan man få henvisning og få det dekket. Men da er det ventetid på et par mnd

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.frisksht.no

Supert. Takk for link! Jeg hadde kommet inn på feil nettside når jeg googla så dette så jo mye bedre ut.

Spørsmålet er da, hvordan få henvisning hit når fastlegen min er totalt uinteressert i en gang å høre på at jeg har smerter....? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har fibromyalgi. Fikk diagnosen stilt av spesialist som jeg fikk kiropraktoren min til å henvise meg til. På sykehuset får du også hjelp til videre behandling. 

Anonymkode: e43de...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fibromyalgi. Fikk diagnosen stilt av spesialist som jeg fikk kiropraktoren min til å henvise meg til. På sykehuset får du også hjelp til videre behandling. 

Anonymkode: e43de...ec1

Takk for tilbakemelding :)

Har du navn på kiropraktor? (Om han er i Oslo)

Hvem henviste til sykehus? Hvilken avdeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Supert. Takk for link! Jeg hadde kommet inn på feil nettside når jeg googla så dette så jo mye bedre ut.

Spørsmålet er da, hvordan få henvisning hit når fastlegen min er totalt uinteressert i en gang å høre på at jeg har smerter....? 

Fordi de har psykolog, og si det er DER du vil gå til psykolog 😅 På kjøpet så får du en hel gruppe smerte spesialister som kan hjelpe deg finne en diagnose og behandling tilpasset deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En liten oppdatering i tilfelle noen skulle være interessert :P

Jeg byttet fastlege i dag og byttet trer i kraft fra i morgen allerede.. Jeg gikk for ei som ikke har noen kommentarer på legelisten så dette er rimelig full gambling.. Men hun hadde bare en ledig på listen, så det er i alle fall ikke full flukt fra henne.

Ellers fikk jeg time hos kiropraktor med smerteproblematikk som erfaringsområde på dagen i dag. Ble veldig godt møtt og trodd med mine snodige symptomer :)

Takk til alle som tok seg tid til å sende meg tilbakemelding! Dere er gull 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...