Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 uker gammel baby nå og syns det er så behagelig. Han sover hele tiden og gråter nesten aldri. Håper det fortsetter sånn. 

men hvilken mnd eller fase det første året syns du var mest krevende?

Anonymkode: e4a41...0cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må være den perioden når barnet begynner å krype og reise seg opp og prøve å gå. Da må man følge med hele tiden.

Anonymkode: 33ebf...6d1

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Tja. Alle 🤣

Nei, jeg vil si 0-2 mnd og 4-12 om første året var premisset. 

AnonymBruker
Skrevet

Første tannfrembrudd ved 6-8 mnd

Anonymkode: 9f81e...986

Skrevet

Jeg sier rundt 8-9 mnd. Da kom det masse tenner hos min hvertfall, og han var så utrolig frustrert hele tiden, fordi han ville bevege seg mer enn han fikk til 🤭 Er ikke alle barn som bryr seg så veldig mye om tannfrembrudd da, men min gjorde hvertfall det.

AnonymBruker
Skrevet

Fra 4-mnds alderen. Alt ble snudd på hodet med 4 month sleep regression. Kom en ny heftig periode rundt 8 mnd og 12 mnd. 

Anonymkode: 1e460...058

AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig den alderen nå, rundt 2, 3 mnd. Når de ikke kan bli holdt på hoften fordi de ikke er sterke nok, begynner å bli tunge, men skal bli bært hele tiden, oppreist... 

Anonymkode: dd4ed...8e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes egentlig den alderen nå, rundt 2, 3 mnd. Når de ikke kan bli holdt på hoften fordi de ikke er sterke nok, begynner å bli tunge, men skal bli bært hele tiden, oppreist... 

Han veier 8 kg da.. Så alt er relativt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må være den perioden når barnet begynner å krype og reise seg opp og prøve å gå. Da må man følge med hele tiden.

Anonymkode: 33ebf...6d1

Dette er nok veldig individuelt, for min baby er der nå og har aldri vært lettere. Her var det først kolikk en stund, veldig dårlig søvn som varte lenge og en baby som måtte bytte aktivitet hele tiden på dagtid for å ikke gråte. Nå som hn krabber og prøver å gå, så kan jeg faktisk sitte med kaffekoppen i sofaen mens babyen underholder seg selv på gulvet. Må selvfølgelig passe på nå også, men før kunne jeg som regel ikke legge hn fra meg uten at det ble gråt.

Anonymkode: 1f6c9...63a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

0-3 måneder var verst her 😅 Sliten etter fødsel og svangerskap, lite søvn og veldig uforutsigbar baby. 

Alt ble bedre da rutiner kom på plass ☺️

Skal sies at alle barn er veldig ulike. Vår var veldig rolig og begynte sent å reise seg etter ting, og selv da foregikk det meste i rolig tempo. Var jo slik at vi måtte holde øye med så klart, men ikke like hektisk som hos noen andre. :) 

Anonymkode: 7a448...782

AnonymBruker
Skrevet

4 mnd og oppover. Da sov han 20 min på hver dupp

Anonymkode: aa9a6...9a6

AnonymBruker
Skrevet

0-3 måneder, synes jeg var verst. Alt var nytt, jeg var så usikker, stresset og redd for å gjøre feil. Dessuten hadde han mye vondt i magen i starten. 

Anonymkode: 00892...9fc

• Liker 1
Skrevet

Synes babytiden for det meste var kos. Utenom noen perioder med magevondt og tenner. Ble mer slitsomt når hun nærmet seg året og begynte å gå. Men hver alder har sin sjarm synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns de første 6 mnd var ille, fordi jeg hadde baby som nektet både smokk og vogn... Han sov lite, skrek mye og ville henge på puppen hele tiden... Fra han lærte seg å rulle rundt, åle, krabbe og sitte så ble det som en deilig eventyrverden for oss med unge som sov godt og som utviklet en fantastisk personlighet også 🥰  Er så rart å lese at andre syns tiden fra 6 mnd var slitsom, den var så sjukt fin for oss.

Anonymkode: 92260...aef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt rolige babyer, og syns egentlig hele det første året var nydelig. Rundt tre måneder og rundt 6 måneder husker jeg som spesielt fint, fordi begge hadde et lite sprang i utviklingen da. Det mest krevende var da den eldste hadde falsk krupp og langvarige plager i forbindelse med forkjølelser, men det kom jo uavhengig av alder. Med nr. to var jeg også mer sliten de aller første månedene, fordi babyen gråt på kveldstid, var en del våken om natten og den eldste syntes det var tøft å bli storesøster. Det ble gradvis lettere fram mot 3 mnd. Første baby sov relativt godt fra start. 

Anonymkode: 65a3b...d13

AnonymBruker
Skrevet

Med første: 0-3 mnd. Han hadde kolikk, og gråt mye på ettermiddag/kveld. På dagtid sov han lite, og trengte mye hjelp for å sovne. Følte jeg brukte hele dagene på å få babyen til å sove. Når han først sov, måtte jeg liste meg rundt fordi han sov så lett at den minste lyd vekket ham. I tillegg var alt nytt og ukjent, og jeg var nok litt stressa og usikker.

Med andre: kanskje nå som han er 7-8 mnd...? Han vil veldig gjerne opp og fram, men får det ikke til. Myyye frustrasjon, og enkelte dager er det nærmest konstant klaging og sutring når han er våken. Sover dårlig på nettene, og våkner gjerne hver time fra han legges på kvelden til 1-2-tiden på natta. I motsetning til første var 0-3 mnd rene ferien denne gang. Babyen sov nesten hele tiden på dagtid, og sov også lange strekk sammenhengende på natt. Selv om det er litt slitsomt nå, er denne babyperioden alt i alt veldig mye enklere, og det handler nok aller mest om meg selv. Jeg er mye mer avslappa denne gang!

Anonymkode: a169d...d90

AnonymBruker
Skrevet

5-12 mnd. Da begynte søvnmangelen å virkelig tære på, og etter hvert i kombinasjon med full jobb. Helt grusomt. 

Anonymkode: 71e21...6be

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en rolig baby som sov natten igjennom fra hun var 3 mnd. Den mest krevende tiden var nok når hun begynte å krabbe og gå, og skulle ta på alt/rive ned ting. Men aller mest krevende synes jeg det er nå som hun er 3 år 😅 Våkner hver natt, er svært viljesterk og som alle barn på den alderen trenger hun mye oppmerksomhet for å lære ting.

Anonymkode: f0bf7...06c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en 3 uker gammel baby nå og syns det er så behagelig. Han sover hele tiden og gråter nesten aldri. Håper det fortsetter sånn. 

men hvilken mnd eller fase det første året syns du var mest krevende?

Anonymkode: e4a41...0cc

Den mest slitsomme fasen er de første 7 årene. Etter det begynner ting å sette seg.

tuller jo litt nå, men også noe sant i det. Husker jeg også tenkte en del på hvordan de ulike fasene og periodene ville bli. Opplevde litt at ting bare raste av gårde frem til første skoleår var gjennomført.

baby og småbarnsårene er bare et tåkete minne jeg ikke klarer å skille de ulike periodene i.

AnonymBruker
Skrevet

Og vi, har en på 11 mnd - som bare smiler og er blid hele tiden. Han har sovet hele natten siden han kom, vært matglad så lenge han har levd, vært med på alt, likt å utforske nye mennesker og ting og leker.. ikke spesielt preget av tannfrembrudd, ikke kolikk, aldri vært syk, ingenting. Får sikkert et realt sjokk med nestemann, fordi jeg føler virkelig ikke at dette her har vært noen big deal. ÉNESTE jeg synes var litt slitsomt var rundt 8-9 mnd når han hadde en periode på noen uker hvor han våknet forbanna tidlig, men utover det - ingenting.

Anonymkode: 4dc14...772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...