Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #1 Skrevet 7. september 2005 Vi har en blokkleilighet i Oslo området der badet er gammelt og trenger full rehabilitering, dvs skifte av sluk, mm. Vi har hatt firma til å se på det, og vi får priser fra 100-150.000,- Og dette er da uten ny vask, do og dusjkabinett som vi også må ha nytt. Dette har vi ikke penger til. Er det noen som har rehabilitert badet sitt rimeligere enn dette og som har tips om hvordan vi kan gjøre det? Må det virkelig koste så mye?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #2 Skrevet 7. september 2005 Kommer an på hva som må rehabiliteres: Må du skifte rør og det elektriske så må du ha fagfolk til å gjøre det. Videre så må du ha fagfolk til å legge belegg eller membran hvis du skal ha fliser. Vi skal også pusse opp badet nå (6 kvm)og har tenkt å gjøre det billig! Vi skal ha plater på veggene (Fibo-Treso) som vi setter opp selv, hvilke er mye billigere enn fliser. Vi skal ha belegg på gulvet uten varmekabler (men må ha noen til å legge belegget slik at det blir tett). Det elektriske skal vi ikke gjøre noe med (bare sette opp noen lamper og det gjør vi selv). Dette kommer på ca 15.000,- inkl det lille vi skal ha av møbler og lamper (porselenet beholder vi). Vi gjør da alt selv untatt å legge belegget. Vi tar en billig lkøsning som dette på grunn av at vi ser for oss at vi flytter om 3-5 år og vi vil ikke få igjen det vi investerer når vi selger. Så da får vi et billig og OK bad! Men det går fint an å legge fliser selv om dere er litt fingernem. Varmekabler kan du også legge selv, men bør ha elektriker til å koble det til. Det har også kommet noen våtromsplater nå med "innebygget" membran slik at du kan slippe å legge membran som et steg for seg (disse koster 398,- pr stk såvidt jeg husker). Porselen og badmøbler og fliser er det stadig tilbud på, spesielt på de store byggvarehusene, så om du følger litt med så kan du spare en del lapper der.
hilli Skrevet 7. september 2005 #3 Skrevet 7. september 2005 Vi betalte 110000 da vi rehabiliterte badet vårt, dette var inkludert alle møbler. Vi måtte skifte sluk og støpe gulv. Det som var dyrest var mureren (ca. 35000), og det de brukte lengst tid på var flislegging så der er det nok en del å spare. Siden dere allikevel må skifte sluk ville jeg absolutt ha lagt varmekabler selv om det koster litt. Nå bor ikke vi i Oslo og jeg er klar over at det er dyrere med håndverkere i hovedstaden. En artikkel jeg leste brukte de billigste firmaene håndverkere utenbys fra. Det kunne jo være en ide å ta kontakt med håndverkere fra steder utenfor byen selv. Hadeland var nevnt, det er ikke så langt fra Oslo samtidig som det ikke bor like mye folk der som sør og østover tror jeg.
sixx Skrevet 7. september 2005 #4 Skrevet 7. september 2005 Baderenovasjon i Norge er så overpriset at det nesten er utrolig at det er lov. Dere må ha elektriker til å utføre arbeid på det elektriske, og rørlegger til å fikse eventuelt nytt røropplegg + skifte sluket. Når det gjelder membran....så kan dere smøre på det selv....det er veldig viktig at dere da smører på mange nok ganger, så membranen blir så tykk som må være. Sveiset membran er det egne fagfolk som må ta seg av. Det er litt vanskelig å rådgi dere når jeg ikke vet hvilke forutsetninger dere har for å gjøre jobben selv. Har dere gjort dere opp noen tanker om hva dere kan/vil gjøre selv? Hvis dere skal ha flislagte vegger....så er det viktig at alle skjøtene på gipsplatene under flisene blir sparklet med papirstrimmel...dette finnes det knapt fagfolk som gjør, men det er veldig viktig + at det skal gjøres iflg. våtromsnormen. Men dette blir mye pjatt....fortell heller litt mer om hva dere kan gjøre selv, og hvordan dere vil at badet skal bli....så vil det være lettere å si noe om det.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. september 2005 #5 Skrevet 7. september 2005 Takk for gode råd. Det vi i utg pkt har tenkt å gjøre selv er å hugge bort gamle fliser og fjerne gammel tapet slik at alt på en måte er klart til å fikses. Så må vi vel overlate gulvet til fagfolk; tenker sluk, varmekabler, ev lavtbyggende, samt membran og fliser, men har deretter tenkt å legge våtromssystem på veggene, og dette kan vi vel kanskje gjøre selv, selv om det i alle artikler står at man også må overlate dette til fagfolk.... Så vil vi sette inn dusjkabinett slik at vi slipper å tenkt på fuktskader ol. Og lenger har vi ikke tenkt selv.....
Apple- Skrevet 7. september 2005 #6 Skrevet 7. september 2005 Det er faktisk ikke så vanskelig å legge fliser selv, og dette kan du spare masse penger på! Dessuten kan du spare en del penger på å shoppe rundt etter fliser. Jeg handlet på Megaflis på Alnabru (hvis du bor i nærheten av Oslo) da jeg pusset opp bad for noen år siden, sparte masse penger på dette. De har ofte veldig gode tilbud! Da jeg pusset opp badet mitt, rev jeg alt selv (med god hjelp av venner ) og smurte flere lag med smøremembran på alle veggene. Det er like godt å dekke alt hvis du har lite bad. Fagfolk la membran på gulv, varmekabler og støp. Så la vi (les: eks-svigers ) fliser selv. En kompis av eksen er rørlegger, han la nye rør til dusjen, ellers var alt det 'gamle' i veggen, og vi brukte de samme lyspunktene i taket og over vasken. Brukte dessuten det gamle porselenet og de gamle møblene. NYTT flislagt bad med varmekabler og dusjkabinett kom på under 25 000 - det var jeg fornøyd med!
sixx Skrevet 7. september 2005 #7 Skrevet 7. september 2005 har deretter tenkt å legge våtromssystem på veggene, og dette kan vi vel kanskje gjøre selv, selv om det i alle artikler står at man også må overlate dette til fagfolkDu tenker på litex-platene? Er dere nøye og undersøker hvordan alt skal gjøres...så kan dere utmerket gjøre det meste selv.....antageligvis blir resultatt bedre og riktiger enn om fagfolk skulle gjort det (bransjen er gjennområtten). Fliser kan dere også fint legge selv. Der sparer mye penger på å selv stå for den nedrivingen du nevner. Flislegging er også grei skuring.
Pauline Skrevet 7. september 2005 #8 Skrevet 7. september 2005 Et godt tips iss dere legger membraner ol. selv er å ta bilder underveis for å dokumentere. Dette er spesielt viktig viss dere planlegger å selge etter noen år. Vi har også laget bad selv og gjort alt som det var lov å gjøre inkl.flising. Det går kjrmpefint viss dere bare er nøye. Kan heller spandere dyrere fliser og sanitær for det dere sparer på arbeidet. Lykke til
sixx Skrevet 7. september 2005 #9 Skrevet 7. september 2005 Yepp Pauline...godt råd. Det spiller ingen rolle hvem som har lagt membranen...bare den er riktig lagt. Når det gjelder smøremembran....så finnes det vel ikke et bad som er bygd av fagfolk som har tykt nok sjikt. Ellers er det viktig å ikke ha diffusjonssperre i de veggene som skal påføres smøremembran.
Grooo Skrevet 8. september 2005 #10 Skrevet 8. september 2005 Ofte er det lurt å bestille murer, rørlegger, elekriker osv fra samme firma, finn et av disse som har alle håndtverkere i samme firma. Da tar de seg av å koordinere hvem som skal komme når og slikt, så du slipper døtid eller at noen ikke får gjort jobben de skal fordi rørleggeren var forsinka eller noe...
Tosca Skrevet 9. september 2005 #11 Skrevet 9. september 2005 Vi rehabiliterte badet vår for totalt ca. 50 000 kroner. Da gjorde vi alt selv, bortsett fra elektriker (feteren til mannen min, så vi fikk det billig) og rørlegger. Vi støpte nytt gulv og la ned varmekabler. Førte på membran og fliset alt selv. Det var en helsikens jobb som jeg aldri vi gjøre igjen. Men skal en ha det rimeligst mulig så må en gjøre det på denne måten.
Tusenfryd Skrevet 9. september 2005 #12 Skrevet 9. september 2005 Hvis du bor i blokk i Oslo som er bygget for mer enn 50 år siden og det ikke er membran, legg IKKE penger i et nytt bad til så mye. Da vil det sannsynligvis være en oppussing og renovering på gang i selskapet/borettslaget/sameiet og da må alt rives opp igjen. Bor dere i blokk, har dere soilrør og de skal ikke være mer enn 60 år. Og dette er noe som gjøre i alle leilighetene samtidig, det lønner seg overhodet ikke å gjøre dette på ett bad. Noe av det dere sikkert også har i anbudet deres, er reperasjon av leiligheten under. For skal dere legge membran og bytte sluk, må deres gulv selvsagt, men også taket til dem under rives opp. Det er 10' i rep for dem under bare det. Når det er sagt, så kan bad pusses opp på mange måter. Bor dere fx midlertidig og skal kunne pusse litt på det kosmetiske, så kan fliser males med heftgrunn og oljemaling. baderomsmøbler kan du få for en par titusenlapper og plater kan legges. Det behøver ikke koste så inmari mye. Men som sagt, sjekk hva som er planlagt. Er deres sluk så dårlig at det må byttes, gjelder det sannsynligvis flere og da bør alle gjøre det samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå