Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har siste tiden hatt en del tanker rundt min egen jobbsituasjon, karriere eller ikke noe særlig karriere? Kall det hva du vil. Jeg har fagbrev og jobber i helsesektoren. Har samboer som tjener over det dobbelte. Vi er mellom 25-30 år. Vi har hus og hver sin nyere bil. Vi sliter ikke økonomisk per idag. 

Jeg trives godt i jobben min, og har vel egentlig ikke noe ønske om å gå mer skole. Er ikke særlig opptatt av å ha en kul jobb om jeg kan si det sånn. Ikke har jeg gjort det særlig bra på skolen tidligere heller. 

Men, jeg kommer ikke unna å føle at jeg burde gå mer skole. Jeg bekymrer meg mye for fremtiden. Tenk om sånn eller sånn. Er jeg dum som ikke går mer skole? Jeg tenker på fremtidige barn. Kan jeg gi de alt de trenger? 

Hva tenker dere? Overdriver jeg? Burde jeg gå mer skole? Jeg føler jeg trenger gode svar!!

Anonymkode: f0ac5...bba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fagbrev og fagarbeidere blir bare mer og mer ettertraktet. Man er garantert jobb, og norge as går ikke rundt uten. Fagbrev er også mer enn godt nok! Vi må snu denne trenden med «bare» fagbrev. Fagbrev er et smart valg! 

Men, det er også et men; utvikling av kompetanse er lurt, både for egen del og samfunnsutvikling generelt. Hva med fagskole? 

Anonymkode: c65bc...f10

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fagbrev er da mer en godt nok, å om du har en jobb du trives i med en inntekt du kan leve med så ser jeg ikke hvorfor du skal jobbe mot noe annet :) 

Anonymkode: 50b27...15d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fagbrev er et smart valg:tommelopp:

Anonymkode: 55962...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på å gå videre på fagbrevet. Har undersøkt litt rundt det og er et par veier som er av interesse. Takk for fine svar dere!!

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Yrkesfag er jo det viktigste vi har i samfunnet.

Er verre med alle som har mastegrad i noe tull som er lite samfunnsnyttig, uten jobb også.

Det er faktisk penger vi lever av.

Skole er slitsomt, spesielt når man ikke er motivert for det.

Selv har jeg ikke vgs, starter i byggebransjen som 18åring. Tjent mye penger, er i dag 38år og gjeldsfri. Klarer meg fint på en deltid om jeg vil. Bruker heller tid på hobbyer.

Jobben er ikke stedet man skal realisere seg.

Anonymkode: 6619c...405

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo at dere klarer dere greit økonomisk og slikt, så Hva er da grunnen til at du er bekymret? Handler det om sikkerhet ift lønn og klare å forsørge seg selv dersom forholdet går over?,  om status og mindreverdighetskomplekser, eller handler det om at du innerst inne misliker jobben og er redd for å bli værende i en jobb du egentlig ikke trives i? Hvis du vurderer mer utdanning burde du gjøre det mens du er ung, for jo eldre du blir jo mer tiltak blir det å hoppe i det. 

Anonymkode: 37ba8...178

Skrevet

Markedet skriker etter folk med fagbrev, og det kommer til å bli enda mer etterspørsel etter dette i fremtiden. Yrkesfag fortjener en større plass og et skikkelig løft. I mine øyne er fagbrevet like mye verdt som en bachelorgrad og mesterbrevet som en mastergrad. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i mye av det som skrives her. Fagbrev er mer enn bra nok, og det er ettertraktet på arbeidsmarkedet.
Men å investere i utdanning nå, kanskje ta noen ekstra fag eller ha noe ekstra kompetanse å kunne vise til, det er aldri feil!
Du må jo ikke tenke på det som en plikt, at dette er noe du MÅ gjøre for å være "god nok" på en måte. Er det noe du har lyst til å studere mens du har muligheten? Og som er relevant? Kanskje ha et lederkurs på CV'en, ernæring, språk, rehabilitering? 

Anonymkode: 78a99...ef2

• Liker 1
Skrevet
Sprinkle skrev (7 minutter siden):

Markedet skriker etter folk med fagbrev, og det kommer til å bli enda mer etterspørsel etter dette i fremtiden. Yrkesfag fortjener en større plass og et skikkelig løft. I mine øyne er fagbrevet like mye verdt som en bachelorgrad og mesterbrevet som en mastergrad. 

Gjør de? Er vel så vidt norske gutter får seg lærlingeplass med all den utenlandske konkurransen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har siste tiden hatt en del tanker rundt min egen jobbsituasjon, karriere eller ikke noe særlig karriere? Kall det hva du vil. Jeg har fagbrev og jobber i helsesektoren. Har samboer som tjener over det dobbelte. Vi er mellom 25-30 år. Vi har hus og hver sin nyere bil. Vi sliter ikke økonomisk per idag. 

Jeg trives godt i jobben min, og har vel egentlig ikke noe ønske om å gå mer skole. Er ikke særlig opptatt av å ha en kul jobb om jeg kan si det sånn. Ikke har jeg gjort det særlig bra på skolen tidligere heller. 

Men, jeg kommer ikke unna å føle at jeg burde gå mer skole. Jeg bekymrer meg mye for fremtiden. Tenk om sånn eller sånn. Er jeg dum som ikke går mer skole? Jeg tenker på fremtidige barn. Kan jeg gi de alt de trenger? 

Hva tenker dere? Overdriver jeg? Burde jeg gå mer skole? Jeg føler jeg trenger gode svar!!

Du skal gjøre det du har det bra med og er fornøyd med. Skole er ikke synonymt med å være vellykket!!!

Anonymkode: 8244d...1d8

AnonymBruker
Skrevet
Sprinkle skrev (10 minutter siden):

100 % enig i dette. 

Anonymkode: 8244d...1d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både min mann og jeg har "bare" fagbrev, men vi lever et helt fint liv med faste, gode jobber begge to. Vi har alt vi trenger, hus, bil, campingvogn og penger til sparing hver måned. Økonomisk sett kommer det helt an på hvordan man disponerer pengene, og det er fint å lære barn at man ikke trenger en høy utdannelse og masse penger men kan klare seg uansett. 

Anonymkode: e8a40...f57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du sier jo at dere klarer dere greit økonomisk og slikt, så Hva er da grunnen til at du er bekymret? Handler det om sikkerhet ift lønn og klare å forsørge seg selv dersom forholdet går over?,  om status og mindreverdighetskomplekser, eller handler det om at du innerst inne misliker jobben og er redd for å bli værende i en jobb du egentlig ikke trives i? Hvis du vurderer mer utdanning burde du gjøre det mens du er ung, for jo eldre du blir jo mer tiltak blir det å hoppe i det. 

Anonymkode: 37ba8...178

Bekymringen kommer vel av at jeg ikke vet hva andre tjener, hva de vil være i stand til å gi sine barn som jeg ikke kan gi mine. Min samboer tjener jo gode penger men vil ikke lene meg på han til alt mulig. 
jeg mistrives ikke på jobben jeg har idag heller. 
har en tanke om at dersom det var opp til meg så kunne jeg jobba 50% og ellers vært hjemme me barn. Skjønner dette ikke er ideelt og hører ikke helt til dagens samfunn. Men sier det for å prøve beskrive mitt forhold til karriere 😂 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (2 timer siden):

Gjør de? Er vel så vidt norske gutter får seg lærlingeplass med all den utenlandske konkurransen.

Norge er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for vi har ikke nok arb.folk. sliter faktisk med å skaffe lærlinger om dagen. 

Anonymkode: 76f15...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norge er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for vi har ikke nok arb.folk. sliter faktisk med å skaffe lærlinger om dagen. 

Tviler jeg for. Så snart tilbudet av billig utenlandsk arbeidskraft tørker inn, vil lønningene stige såpass at nordmenne kommer tilbake fra bartender og telefonselgerjobbene sine for å svinge hammeren. Det er Ivar Tollefsenog andre milliardærer som tjener på dagens utenlandsk arbeidskraft. Vi arbeidstakere er IKKE tjent med polsk konkurranse.

AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (10 minutter siden):

Tviler jeg for. Så snart tilbudet av billig utenlandsk arbeidskraft tørker inn, vil lønningene stige såpass at nordmenne kommer tilbake fra bartender og telefonselgerjobbene sine for å svinge hammeren. Det er Ivar Tollefsenog andre milliardærer som tjener på dagens utenlandsk arbeidskraft. Vi arbeidstakere er IKKE tjent med polsk konkurranse.

Håndverksfag er ikke dårlig betalt,  jeg har 300kr/t 600 000 i året som elektriker. Fordi det er vanskelig å få tak i dyktige håndverkere. Hvis du tror det er bare å ansette bartendere og telefonselgere tar du feil,  det er et fag som må læres. det gjør at lønna mi og etterspørsel øker kraftig siden det har et så dårlig rykte å være håndverker. Jeg er stolt av faget og syns jeg har god lønn.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håndverksfag er ikke dårlig betalt,  jeg har 300kr/t 600 000 i året som elektriker. Fordi det er vanskelig å få tak i dyktige håndverkere. Hvis du tror det er bare å ansette bartendere og telefonselgere tar du feil,  det er et fag som må læres. det gjør at lønna mi og etterspørsel øker kraftig siden det har et så dårlig rykte å være håndverker. Jeg er stolt av faget og syns jeg har god lønn.  

Nå snakket jeg om hammer og tømrer/snekker. Dere elektrikere og rørleggere er ikke utkonkurrert enda på grunn av en del krav ved håndtverket, som du sier, som må være oppfylt. Bare vent noen år, så starter utenlandske selskaper opp i de største byene våre med polske 'norsk sertifiserte' brigader i også disse feltene.

Skrevet
Realverdien skrev (20 minutter siden):

Nå snakket jeg om hammer og tømrer/snekker. Dere elektrikere og rørleggere er ikke utkonkurrert enda på grunn av en del krav ved håndtverket, som du sier, som må være oppfylt. Bare vent noen år, så starter utenlandske selskaper opp i de største byene våre med polske 'norsk sertifiserte' brigader i også disse feltene.

Tømrere har ikke dårlig betalt de heller, og mange lærlingeplasser står ledig i faget. Men det er litt mindre betalt enn elektriker/rørlegger.

En av de store fordelene er at det krever så lite investering om man ønsker sitt eget foretak innen faget.

AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (23 minutter siden):

De er allerede igang de, og vi er avhengige av de.skulle gjerne hatt flere norske men kvier oss for å lyse ut for det kommer det kommer et tonn med  søknader fra hele Europa. Framtida er nok dyktige  norske håndverkere med høy lønn i service og spesialist markedet og som arbeidsledere. Dårlige håndverkere fins det både blant norske og polske og omvendt 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...