AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 «Jeg måtte bare tømme meg!» «Dagens utblåsing!» «Ja, det ble visst mye, men det var DU som spurte hvordan jeg hadde det!» Jeg opplever av og til denne typen utsagn i virkeligheten, riktignok sjeldnere og sjeldnere etter som jeg tar avstand til de som holder på slik, og ser stadig slike utsagn her inne. Man spør noen hvordan det går, og før man vet ordet av det, har man fått en timelang tirade om hvor ond verden er, og hvor teit sjefen er, og hvor mye man selv finner seg i. Eller man lager eller deltar en tråd, og så kommer det en slik en inn fra sidelinjen, med et helsikes utbrudd. Og så, gjerne som en avslutning på det hele; «Det var jo du som spurte! Du må ikke delta her inne hvis du ikke vil! Du kan vel bare la være å lese?» Nei nei, riktig fremgangsmåte er å si fra på forhånd, og deretter la mennesker få lov å forlate situasjonen. Det å holde på sånn, er å sammenligne med de som bruker andre mennesker til å tømme seg i, seksuelt. Det er en helt forferdelig måte å bruke andre mennesker på. Her inne på samlivsforumet snakker man ofte om mennesker som stikker av, og andre som står forbauset igjen og ikke forstår hvorfor. Samtidig så holder enkelte på sånn som det over her. Jeg ser for meg at det er en nokså formidabel overlapping mellom de som misbruker og forbruker andre mennesker, og de som står igjen og ikke forstår hvorfor partner dro sin kos. Vil du ha et godt forhold, så slutt å behandle dine medmennesker og din partner som en søppelbøtte! Anonymkode: 44d88...67b 1
Cuntzilla Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Har du noen spørsmål du ville diskutere, eller måtte du bare ha en liten utblåsning selv? 15
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Cuntzilla skrev (16 minutter siden): Har du noen spørsmål du ville diskutere, eller måtte du bare ha en liten utblåsning selv? Nei til begge. Anonymkode: 44d88...67b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Enig! Det er ikke så hyggelig å gjort å stadig drive med emosjonell dumping på andre. Anonymkode: f1fc1...47b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Enig! Det er ikke så hyggelig å gjort å stadig drive med emosjonell dumping på andre. Anonymkode: f1fc1...47b Nemlig Og hvis noen har gode tips til hvordan man stopper slike mennesker, så er dere hjertelig velkommen til å dele! Jeg opplevde et menneske slik for ikke lenge siden, og har endt opp med at jeg bare har tatt avstand i påvente av å finne ut hva jeg gjør. Anonymkode: 44d88...67b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Jeg måtte bare tømme meg!» «Dagens utblåsing!» «Ja, det ble visst mye, men det var DU som spurte hvordan jeg hadde det!» Jeg opplever av og til denne typen utsagn i virkeligheten, riktignok sjeldnere og sjeldnere etter som jeg tar avstand til de som holder på slik, og ser stadig slike utsagn her inne. Man spør noen hvordan det går, og før man vet ordet av det, har man fått en timelang tirade om hvor ond verden er, og hvor teit sjefen er, og hvor mye man selv finner seg i. Eller man lager eller deltar en tråd, og så kommer det en slik en inn fra sidelinjen, med et helsikes utbrudd. Og så, gjerne som en avslutning på det hele; «Det var jo du som spurte! Du må ikke delta her inne hvis du ikke vil! Du kan vel bare la være å lese?» Nei nei, riktig fremgangsmåte er å si fra på forhånd, og deretter la mennesker få lov å forlate situasjonen. Det å holde på sånn, er å sammenligne med de som bruker andre mennesker til å tømme seg i, seksuelt. Det er en helt forferdelig måte å bruke andre mennesker på. Her inne på samlivsforumet snakker man ofte om mennesker som stikker av, og andre som står forbauset igjen og ikke forstår hvorfor. Samtidig så holder enkelte på sånn som det over her. Jeg ser for meg at det er en nokså formidabel overlapping mellom de som misbruker og forbruker andre mennesker, og de som står igjen og ikke forstår hvorfor partner dro sin kos. Vil du ha et godt forhold, så slutt å behandle dine medmennesker og din partner som en søppelbøtte! Anonymkode: 44d88...67b Jeg sier som regel "kjipt å høre at du har det sånn. Men nå har du fått blåst ut litt." Jeg sier det med et smil og går over til et annet tema. Småsnakker litt om noe positivt og forlater situasjonen alt etter hvor det bærer. Blåses det ut mer har jeg det veldig travelt "hyggelig å se deg, men jeg må dessverre gå". At den andre har mye å bære på er ikke mitt problem. Jeg har sluttet å ta det innover meg. Men jeg prøver å avslutte på en positiv måte, både for den andres og min egen del. Litt sånn "jaja, du har det kjipt, men verden er fremdeles ganske ok, likevel." Anonymkode: a84a0...00a 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 Jeg skulle akkurat til å spørre om du ikke så ironien i dette innlegget, men det virker som noen var før meg gitt. Glad du fikk tømt deg😁 Anonymkode: 87c3c...53f 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg sier som regel "kjipt å høre at du har det sånn. Men nå har du fått blåst ut litt." Jeg sier det med et smil og går over til et annet tema. Småsnakker litt om noe positivt og forlater situasjonen alt etter hvor det bærer. Blåses det ut mer har jeg det veldig travelt "hyggelig å se deg, men jeg må dessverre gå". At den andre har mye å bære på er ikke mitt problem. Jeg har sluttet å ta det innover meg. Men jeg prøver å avslutte på en positiv måte, både for den andres og min egen del. Litt sånn "jaja, du har det kjipt, men verden er fremdeles ganske ok, likevel." Anonymkode: a84a0...00a Joda, men hadde jeg måttet stadig oppføre meg slik mot et voksent menneske, så hadde jeg følt meg som en mamma. Det går greit overfor noen man bare treffer i ny og ne, som gamle tanter og svigerfedre, men det er uaktuelt å være mamma for en venn, og i alle fall overfor en partner. Men er dette snakk om en (potensiell) partner, så er vel kanskje det eneste valget å avslutte. For da er det jo noe galt med de sosiale antennene. Anonymkode: 44d88...67b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skulle akkurat til å spørre om du ikke så ironien i dette innlegget, men det virker som noen var før meg gitt. Glad du fikk tømt deg😁 Anonymkode: 87c3c...53f Jeg ser at flere av dere forveksler det å snakke om et tema, med det å tømme seg emosjonelt. Det å ikke se forskjell er kanskje årsaken til at man gjør det? Anonymkode: 44d88...67b 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Joda, men hadde jeg måttet stadig oppføre meg slik mot et voksent menneske, så hadde jeg følt meg som en mamma. Det går greit overfor noen man bare treffer i ny og ne, som gamle tanter og svigerfedre, men det er uaktuelt å være mamma for en venn, og i alle fall overfor en partner. Men er dette snakk om en (potensiell) partner, så er vel kanskje det eneste valget å avslutte. For da er det jo noe galt med de sosiale antennene. Anonymkode: 44d88...67b Du velger selv hvem du vil omgås. Så hvis du har en venn som stadig blåser ut er det kanskje på tide å enten si ifra at dette orker du ikke å høre på lenger, eller avvikle vennskapet. Å være en søppelbøtte for andres møkk burde ingen akseptere. Anonymkode: a84a0...00a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du velger selv hvem du vil omgås. Så hvis du har en venn som stadig blåser ut er det kanskje på tide å enten si ifra at dette orker du ikke å høre på lenger, eller avvikle vennskapet. Å være en søppelbøtte for andres møkk burde ingen akseptere. Anonymkode: a84a0...00a Ja, når det gjelder de næreste vennskapene så har det endt opp med at jeg har sagt fra at jeg ikke vil godta alt mulig (da har det vært snakk om alt fra de som presser besøkstiden til langt på kveld, enda jeg sier tydelig fra, eller drøye ting som suicidal-tanker fra noen som nekter for å være deprimert eller ville motta hjelp). Jeg har ikke avviklet vennskapet, men etter at jeg satte ned foten var jeg plutselig ikke så interessant lengre. Dette gjør at jeg tenker at vi som ender opp med å bli søppelbøtte, eller tiltrekke oss slike mennesker, har noe ved oss, som ikke alle har. Noe som minner om det å være hyggelig og så få høre at det ble tolket som flørt. Vi har noe ved oss som får mennesker til å åpne seg. Man må da velge om man vil legge om stilen og bli hardere og tøffere, eller om man heller vil sile mennesker litt bedre. Jeg har valgt det siste. Det er kun når det gjelder litt mer perifere bekjente at jeg godt kunne ha bruk for noen tips og triks. Men de som er av typen som tømmer seg, har jo også et problem, hvis de stadig opplever at partner forsvinner, vennene setter grenser, og relasjonene stadig går fløyten. Det kan jo være nyttig å spørre seg selv om man er så velkommen som man føler seg. Filmen He is just not that into you spiller litt på dette med at mange tolker andre mennesker som mer interessert enn det de er. Jeg tror neppe den hadde blitt så populær om ikke dette med å mistolke andres vennskapelighet og alminnelige høflighet, var gjenkjennbart for svært mange. Anonymkode: 44d88...67b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, når det gjelder de næreste vennskapene så har det endt opp med at jeg har sagt fra at jeg ikke vil godta alt mulig (da har det vært snakk om alt fra de som presser besøkstiden til langt på kveld, enda jeg sier tydelig fra, eller drøye ting som suicidal-tanker fra noen som nekter for å være deprimert eller ville motta hjelp). Jeg har ikke avviklet vennskapet, men etter at jeg satte ned foten var jeg plutselig ikke så interessant lengre. Dette gjør at jeg tenker at vi som ender opp med å bli søppelbøtte, eller tiltrekke oss slike mennesker, har noe ved oss, som ikke alle har. Noe som minner om det å være hyggelig og så få høre at det ble tolket som flørt. Vi har noe ved oss som får mennesker til å åpne seg. Man må da velge om man vil legge om stilen og bli hardere og tøffere, eller om man heller vil sile mennesker litt bedre. Jeg har valgt det siste. Det er kun når det gjelder litt mer perifere bekjente at jeg godt kunne ha bruk for noen tips og triks. Men de som er av typen som tømmer seg, har jo også et problem, hvis de stadig opplever at partner forsvinner, vennene setter grenser, og relasjonene stadig går fløyten. Det kan jo være nyttig å spørre seg selv om man er så velkommen som man føler seg. Filmen He is just not that into you spiller litt på dette med at mange tolker andre mennesker som mer interessert enn det de er. Jeg tror neppe den hadde blitt så populær om ikke dette med å mistolke andres vennskapelighet og alminnelige høflighet, var gjenkjennbart for svært mange. Anonymkode: 44d88...67b Litt usikker på hvorfor du blander inn flørt og det å være interessert her..? 🤔 Jeg tenker at det du sier om at de som har behov for en søppelbøtte kan generelt ha problemer med relasjoner. Og at de som ender opp som søppelbøtte kanskje er vant til å ta imot mye, og misforstår dette med empati. Hva mener du med at du ønsker hjelp til å håndtere søppelbøttesituasjonen med perifere bekjente? Jeg tenker at det ikke er så mye annerledes. Vis at du ikke er interessert i å høre om dette snakket og tving samtalen inn på noe annet. Hvis det ikke fungerer gjør du deg opptatt og forlater situasjonen. Anonymkode: a84a0...00a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 Det er nok mange årsaker til at vennskap og forhold ryker. Når folk klikker og jeg ikke helt skjønner hvorfor, prøver jeg å nøste meg fram til kjernen i det det dreier seg om for dem. Feks om de vil beskytte barna sine eller seg sjøl eller noen andre. Ofte eksploderer folk når de føler seg utrygge eller noen har utløst et ømt punkt hos dem. Noen her diagnoser som gjør at de lett klikker over småting. Man får sjøl finne ut hva man tåler i en relasjon. Anonymkode: 9ca20...8bf
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Litt usikker på hvorfor du blander inn flørt og det å være interessert her..? 🤔 Det var ment som en sammenligning. Noen mennesker er åpne og hyggelige, og dermed blir de feiltolket som mer interessert enn de er, og mottakelig for en flørt. Noen mennesker er åpne og hyggelige, og dermed blir de feiltolket som mer interessert enn de er, og mottakelig for en hel masse emosjonelt avfall. Det er noe likt mellom de to, tenkte jeg. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tenker at det du sier om at de som har behov for en søppelbøtte kan generelt ha problemer med relasjoner. Og at de som ender opp som søppelbøtte kanskje er vant til å ta imot mye, og misforstår dette med empati. Ja, jeg tror det er snakk om hånd-mennesker og hanske-mennesker. Noen er mer tilpasset andre, og dermed havner de lettere i rollen som den som beskytter andre og lytter til andre. Men før eller siden pleier disse menneskene å få nok. Og i en løsrivingsfase så er det ofte enkelt å bli veldig sort/hvit. Man forkaster litt vel mange, og tenker at alle er ute etter å utnytte. Det å finne balansen er viktig. Det kan være fint med tips. Men altså, tråden var i utgangspunktet ment litt...jeg vet ikke. Jeg fikk litt nok, etter å ha lest nok en sånn «Dette var dagens utblåsning!» som en hadde skrevet i en tråd. Man leser om kvinner som føler seg som en kontainer som menn tømmer seg i. Nå vet ikke jeg om dette er de samme damene som tømmer seg emosjonelt. Men om det er det, da må de feie for sin egen dør, først og fremst. Det er jo den samme tendensen. Anonymkode: 44d88...67b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er nok mange årsaker til at vennskap og forhold ryker. Når folk klikker og jeg ikke helt skjønner hvorfor, prøver jeg å nøste meg fram til kjernen i det det dreier seg om for dem. Feks om de vil beskytte barna sine eller seg sjøl eller noen andre. Ofte eksploderer folk når de føler seg utrygge eller noen har utløst et ømt punkt hos dem. Noen her diagnoser som gjør at de lett klikker over småting. Man får sjøl finne ut hva man tåler i en relasjon. Anonymkode: 9ca20...8bf For all del, ditt valg. Selv mener jeg at voksne mennesker har ansvar for å nøste opp i egne ting, det er ikke noe jeg skal behøve å gjøre. Anonymkode: 44d88...67b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #16 Skrevet 31. mai 2021 Men så er også feil når man sier "det går bra" når noen spør, men egentlig går det ikke bra... Man kan liksom ikke vinne. Anonymkode: 65fbe...7c8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #17 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 15.29): Jeg ser at flere av dere forveksler det å snakke om et tema, med det å tømme seg emosjonelt. Det å ikke se forskjell er kanskje årsaken til at man gjør det? Anonymkode: 44d88...67b Ro ro ro din båt 🙈 Anonymkode: 87c3c...53f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men så er også feil når man sier "det går bra" når noen spør, men egentlig går det ikke bra... Man kan liksom ikke vinne. Anonymkode: 65fbe...7c8 Joda, men man kan jo nærme seg mennesker forsiktig, og forsøke å finne ut hva de er komfortabel med; - Hvordan står det til? - Joooh...stort sett bra. Har vært litt tøft nå i det siste, sikkert nedstengingen og all isolasjonen. - Lyst til å fortelle mer? Og så kan man eventuelt fortelle. Men å bare åpne slusene så fort noen sier hei, eller slenge bena opp i sofaen når den andre blinker med lysene og nikker mot døren, det er feil. Anonymkode: 44d88...67b 2
Cuntzilla Skrevet 31. mai 2021 #19 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 15.29): Jeg ser at flere av dere forveksler det å snakke om et tema, med det å tømme seg emosjonelt. Det å ikke se forskjell er kanskje årsaken til at man gjør det? Anonymkode: 44d88...67b Du ser ikke at du kunne avsluttet med "det var dagens utblåsning fra meg", og at det hadde gitt fullstendig mening å gjøre i konteksten av den type innlegg du skrev? At du selv hevder at du bare "snakker om et tema" tar jo ikke bort fra hvordan det kan oppfattes av andre, kommunikasjon går to veier. De som er overdrevent negative og dumper negativiteten sin på andre kan jo også bare hevde at de snakker om et tema. Jeg forstår du ønsker å skille på to forskjellige måter å blåse ut på her, selv om jeg helt ærlig ikke ser hvor det klare skillet går. Det er mulig det bare er en diskusjon om begreper Men det du skrev er en utblåsning. For en utblåsning er ikke bare å si at du selv har det kjipt, det kan veldig fint handle om at andre folk er teite også. Det er en meningsytring uttrykt med litt temperament om noe du er misfornøyd med og gjerne har gnagd litt på, sånn løst tatt fra ordboksdefinisjonen. Begreper til side så er jeg sikkert noe enig med deg. Jeg liker den type utblåsninger som man ser på KG da, diskusjoner som gjerne starter med en "nå er jeg så lei av ...", "nå må folk ta seg sammen" osv. De tapper meg ikke for energi. Jeg kan også like å ha utblåsninger sammen med noen, man er med på klagingen på et vis. Men noen mennesker er bare en evig strøm av negativitet som ikke alltid er så hyggelig å høre på og som kan gjøre en sliten og lei. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #20 Skrevet 31. mai 2021 Jeg hadde egentlig ikke tenkt at dette skulle bli en metadiskusjon, om hva forskjellen er på min sinte tirade og emosjonelle tirader. Men jeg innser at det muligens er dette med å se forskjell som utgjør selve problemet. Så her kommer forskjellene; 1. Min tirade var ment offensivt. Det var meningen å ramme de som holder på sånn. Nå er riktignok poenget mitt at et emosjonelt utbrudd har en offensiv effekt; man ødelegger dagen til den andre og man bryter ned forholdet og de gode følelsene. Men jeg tviler på at det er ment sånn. Jeg mente det sånn, jeg mente ikke å være snill og grei, jeg mente å si at noen må skjerpe seg. Det er én forskjell. 2. Min tirade var rettet mot de som holder på sånn. Nå kan jeg ikke holde på i hver eneste tråd hvor jeg ser noen som holder på, så dette ble en egen tråd. Men poenget er å snakke direkte til de som gjør dumme ting, ikke å lesse min misnøye over på noen jeg er trygg på og håper vil trøste. Jeg har ryggrad nok til å ta det direkte, og ikke forventer jeg trøst. Det er én forskjell. 3. Jeg har ikke daglige, ukentlige eller månedlige utbrudd. Jeg kan ha ti slike utbrudd på rappen, eller jeg kan gå i lengre tid uten et eneste ett. I motsetning til de som har emosjonelle utbrudd, som lar ting bygge seg opp inni seg, og få utløp når de ser noen de stoler på, så handler mitt utbrudd om noe som er eksternt, en reaksjon når noen plager andre mennesker. Det er én forskjell. Det enkleste måten å forstå forskjellen på disse er ved å lese om god sinnemestring vs passiv aggresjon. Det ene fører frem - ikke alltid man får det som man vil, men man har i alle fall sagt sitt - mens det andre bare fører til uvennskap og brutte forbindelser. Så altså; Ta ting direkte mot den det gjelder, vær klar over at det du kommer med er offensivt, og så vil du slippe at ting bygger seg opp inni deg og at du mister dine venner. (med mindre det faktisk er de som irriterere deg da, men da er de nok good riddance uansett) Anonymkode: 44d88...67b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå