Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. For noen mnd siden tok jeg en selvbestemt abort. Jeg hadde spiral, men likevel ble jeg gravid. Helt utrolig. Per dags dato har jeg ikke fast stilling eller fast forhold, og ellers lå ikke de andre forholdene til rette for at jeg kunne ta bare på et barn nå, både psykisk og fysisk.

valget falt derfor på abort. Det var et ufattelig tungt valg å ta, og jeg sørger enda over at jeg måtte gjennom det... 

jeg opplevde ufattelig lite støtte fra mine nærmeste... det har kommentarene som «du valgte det selv» og ingen ville anerkjenne at det var et tøft valg.

jeg har i ettertid gått til psykolog grunna aborten og følelsene jeg slet med.

hvorfor blir abort så stigmatisert? Tror folk at en gjør det på gøy?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ingen tror det er så gøy, men mange er nok bare usikre på hvordan de skal reagere og så blir det litt keitete framfor noe støttende. 

Anonymkode: 96aa1...726

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med det at så lenge du har sex, så er det alltid en sjanse med å bli gravid selvom du går på prevensjon. 

Er du ikke klar for barn, da venter du med sex..

Anonymkode: 7edbe...a06

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er noe med det at så lenge du har sex, så er det alltid en sjanse med å bli gravid selvom du går på prevensjon. 

Er du ikke klar for barn, da venter du med sex..

Anonymkode: 7edbe...a06

Det er jo sånne holdninger som gjorde det vanskelig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg kjempegodt og ville bare sende deg en stor god og varm klem ❤️ 

Selv om du føler deg alene er du ikke det! Mange sørget selvbestemt abort, klart det er sårt 💔 

Anonymkode: 24a4f...b56

AnonymBruker
Skrevet

Er det så stigmatisert da? Jeg har tatt abort flere ganger, har mange venninner som tok samme valg. Hadde noen av de gitt utrykk for at de synes valgene var tunge, hadde vi støttet dem. Kanskje de rundt deg rett og slett ikke skjønner hvor tungt du synes det var? 

Anonymkode: 28a35...0c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde støttet deg hvis du hadde tatt det opp. Jeg hadde ikke tatt opp temaet selv fordi jeg hadde vært så redd for å rippe opp i noe du ikke ville snakke om.

Anonymkode: cc6c0...7b2

AnonymBruker
Skrevet
Ingvelina87 skrev (5 timer siden):

Hei. For noen mnd siden tok jeg en selvbestemt abort. Jeg hadde spiral, men likevel ble jeg gravid. Helt utrolig. Per dags dato har jeg ikke fast stilling eller fast forhold, og ellers lå ikke de andre forholdene til rette for at jeg kunne ta bare på et barn nå, både psykisk og fysisk.

valget falt derfor på abort. Det var et ufattelig tungt valg å ta, og jeg sørger enda over at jeg måtte gjennom det... 

jeg opplevde ufattelig lite støtte fra mine nærmeste... det har kommentarene som «du valgte det selv» og ingen ville anerkjenne at det var et tøft valg.

jeg har i ettertid gått til psykolog grunna aborten og følelsene jeg slet med.

hvorfor blir abort så stigmatisert? Tror folk at en gjør det på gøy?

Føler med deg ❤️

Det kan være forferdelig tungt å gå igjennom en såkalt selvvalgt abort. Hørte en gang en kvinnelig lege som hadde forsket på reaksjonene etter abort si: «En fri abort er aldri helt fri». Det er jeg helt enig i. Det er et svært vanskelig valg.  Jeg har opplevd både en selvvalgt abort og en spontanabort. Og selv om spontanaborten var et planlagt barn, var det mye enklere å gå igjennom psykisk enn den selvvalgte.

Spontanaborten var selvsagt trist, men naturen hadde truffet valget. Med den selvvalgte aborten måtte jeg selv treffe avgjørelsen og det er det tyngste valg jeg noensinne har måtte ta. På sykehuset merket jeg dessuten stor forskjell i måten de ansatte forholdt seg til meg. (Måtte innlegges begge gangene pga store blødninger).

Ved den planlagte aborten lå jeg alene på et iskaldt 4-mannsrom og det var sjelden noen kom inn og spurte hvordan det gikk, selv om jeg blødde kraftig. Det var så kaldt der inne at jeg lå i sengen og skalv men da jeg prøvde å gi beskjed fikk jeg bare til svar at det kunne de ikke gjøre noe med. Jeg måtte hente mat selv nede i gangen, selv om jeg var så svimmel av blodtap at jeg nesten ikke klarte å gå over gulvet. 

Ved spontanaborten var det mye mer oppfølging og støtte. De kom ofte inn på rommet og alle viste så stor omsorg for meg. Det er selvsagt fint å tenke på, men kontrasten mellom de to sykehusinnleggelsene gjør meg bare trist. Er ingen tvil om at selvvalgt abort er veldig stigmatisert.

Nå er jeg gravid igjen og merker at minnene etter den selvbestemte aborten har blitt litt lettere å bære. Men kommer alltid til å slite med det tror jeg. Har ingen gode råd å komme med, men bra du får hjelp av psykolog. Som en overlege på gynekologisk avdeling sa til meg da jeg fortalte jeg slet med dette:» Du gjorde det du mente var best der og da». Prøv å fokuser på det, og vær snill mot deg selv ❤️

Anonymkode: dc936...5d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...