Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bedriften jeg jobber i legges ned 31.desember. Prøver å søke etter nye jobber men det er for små prosent i stillingene jeg finner. Må klare å leve og betale regningene mine. Det får jeg ikke til på 10 og 20% stillinger. Nav stoler jeg ikke på. De eksisterer for å trampe deg ned i sølepytten og ta fra deg alt av rettigheter av hjelp. Å helst ha null kroner på kontoen så du føler deg helt verdiløs. Havner jeg der så er jeg redd jeg blir så frustrert at jeg orker ikke leve.

Tenkt å skrive cv å legg igjen på forskjellige plasser.

Hva bør jeg ha med der? Kan ikke å skrive cv.

Ha med alder, sivilstaus, grunn til at jeg søker jobb. Hva mere er lurt å skrive?

Anonymkode: bb5d4...f2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha med alder, sivilstaus, grunn til at jeg søker jobb. Hva mere er lurt å skrive?

Du bør ha med personalinfo, altså navn, bosted, fødselsdato og kanskje sivilstatus.

Gjerne ta med noen hobbyer også. 

Så bør du ha med utdanning. Rangert etter dato/årstall. 

Så bør du ha med arbeidserfaring. Rangert etter dato/årstall. 

Så bør du ha med diverse verv. 

Så tar du gjerne et profesjonelt passbilde av deg selv, og legger opp ved siden av navn og personalinfoen fin. 

En CV bør være "faktabasert". Ikke skriv noe subjektivt, altså hva dine styrker og lignende er. For dette og alt annet tar du med i jobbsøknaden. Altså hvordan din personlighet passer jobben, hvorfor du søker jobb, hva din motivasjon er, hva du kan tilføye en arbeidsplass osv osv. 

Anonymkode: 45a5c...a9d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bedriften jeg jobber i legges ned 31.desember. Prøver å søke etter nye jobber men det er for små prosent i stillingene jeg finner. Må klare å leve og betale regningene mine. Det får jeg ikke til på 10 og 20% stillinger. Nav stoler jeg ikke på. De eksisterer for å trampe deg ned i sølepytten og ta fra deg alt av rettigheter av hjelp. Å helst ha null kroner på kontoen så du føler deg helt verdiløs. Havner jeg der så er jeg redd jeg blir så frustrert at jeg orker ikke leve.

Tenkt å skrive cv å legg igjen på forskjellige plasser.

En cv/søknadtekst skal ikke være et personlig brev. Les her du: https://cvnerden.no

Ang NAV, har du tjent nok til å motta dagpenger. Så må du bruke den muligheten, dette har du krav på. Bedriften skal jo også sende melding til NAV om dem legges ned og det er minst 10stk som sier opp i løpet av 30dager.

Dagpenger: https://www.nav.no/arbeid/no/arbeidsledig

Anonymkode: 9b022...c1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, når du legger inn arbeidserfaring skriv arbeidstittel og gjerne kort om hva du gjorde. F.eks:

Mix Handleriet Bjørnøya Aug 2016 - Desember 2018
Ekstrahjelp/tilkallingsvikar - Ansvarlig for vareutfylling, kassaekspedering kasse og Norsk Tipping, fast food, renhold. 

Equinor Sept 2013 - Juli 2016
Regnskapskonsulent - Delaktig i et team på 200 personer. Fakturering, budsjettering, lønnsbehandling og postering av regnskap iht. gjeldende lovgivning og frister. Bla bla bla bla

Du tar poenget. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forresten, når du legger inn arbeidserfaring skriv arbeidstittel og gjerne kort om hva du gjorde. F.eks:

Mix Handleriet Bjørnøya Aug 2016 - Desember 2018
Ekstrahjelp/tilkallingsvikar - Ansvarlig for vareutfylling, kassaekspedering kasse og Norsk Tipping, fast food, renhold. 

Equinor Sept 2013 - Juli 2016
Regnskapskonsulent - Delaktig i et team på 200 personer. Fakturering, budsjettering, lønnsbehandling og postering av regnskap iht. gjeldende lovgivning og frister. Bla bla bla bla

Du tar poenget. 

Slik bør det skrives.

Alt må være så enkelt og informativt som mulig.

Søknadstekster som starter med: "Hei! :) Jeg heter Britt Nordmann, er 44år med 2 barn. Bor i et gult hus. Er gift på 5året....bla blaaa bla"

Slike sletter vi med en gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slik bør det skrives.

Alt må være så enkelt og informativt som mulig.

Søknadstekster som starter med: "Hei! :) Jeg heter Britt Nordmann, er 44år med 2 barn. Bor i et gult hus. Er gift på 5året....bla blaaa bla"

Slike sletter vi med en gang.

Ja, jeg har lest 1000vis av søknader og CV'er, så jeg har et visst innblikk. En CV skal være en 100% faktaorientering. Det skal være en oppsummering av deg i papirformat. Kort, konkret og objektivt, men samtidig svært informativt. Det er en forkleinelse å lese subjektive "opplysninger" i en CV. For eksempel som mange gjør: "Nøkkelopplysninger: Effektiv, strukturert, blid og hyggelig". Dette er det jeg kaller for unødvendig vissvass i en CV. Pinlig. For det er 100% subjektivt, og ofte svært feilaktig/tillaget. 

Skal du skrive nøkkelopplysninger om deg selv, så skriver du det i søknaden, og så legger du det inn i kontekst stillingen du søker på. 

Angående søknadstekster så er jeg enig i at det er en grusom start. Jeg liker søknader som momentant er formell, altså refererer til utlysningsplasseringen og gjør det klinkende klart på at det søkes på en stilling med en spesiell tittel. 

"Henviser til deres stillingsutlysning på www.nav.no om deres ledige stilling som Multebærplukker, ansattkode 13525, og søker herved [med stor entusiasme] på stillingen." 

Da formaliseres hele søknadsteksten, og du er i gang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg har lest 1000vis av søknader og CV'er, så jeg har et visst innblikk. En CV skal være en 100% faktaorientering. Det skal være en oppsummering av deg i papirformat. Kort, konkret og objektivt, men samtidig svært informativt. Det er en forkleinelse å lese subjektive "opplysninger" i en CV. For eksempel som mange gjør: "Nøkkelopplysninger: Effektiv, strukturert, blid og hyggelig". Dette er det jeg kaller for unødvendig vissvass i en CV. Pinlig. For det er 100% subjektivt, og ofte svært feilaktig/tillaget. 

Skal du skrive nøkkelopplysninger om deg selv, så skriver du det i søknaden, og så legger du det inn i kontekst stillingen du søker på. 

Angående søknadstekster så er jeg enig i at det er en grusom start. Jeg liker søknader som momentant er formell, altså refererer til utlysningsplasseringen og gjør det klinkende klart på at det søkes på en stilling med en spesiell tittel. 

"Henviser til deres stillingsutlysning på www.nav.no om deres ledige stilling som Multebærplukker, ansattkode 13525, og søker herved [med stor entusiasme] på stillingen." 

Nøkkelopplysninger er helt tåpelig, men dette lærer mange på CV-kurs hos NAV. 

En annen ting man bør unngå, er de som kaller seg sosiale og utadvente. Samt som du skriver: blid og hyggelig. 

Men problemet er jo også hvordan annonser utformes i dag, alle skal jo være utadvente og sosiale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En annen ting man bør unngå, er de som kaller seg sosiale og utadvente. Samt som du skriver: blid og hyggelig. 

Men problemet er jo også hvordan annonser utformes i dag, alle skal jo være utadvente og sosiale.

Ja, nøkkelopplysninger er kun kleint. 

Hvis man er sosial og utadvent så kan det fint skrives i søknaden hvis dette er noe som står som "ønskede kvaliteter" o.l.. Hvis ikke, så lar man være å påpeke dette. Dessuten er det en liten ironi, eventuelt løgn, at man betegner seg som "sosial og utadvent", men samtidig skriver opp "tegne og male", "serier og strikking" og "rolige familieturer" som hobbyer på CV'en. Eller oppgir det som hobbyer på intervju. Motstridende der altså. Altså, her blir du tatt i en løgn. 

Greit nok at man er "blid og hyggelig", men det skriver man ikke i en søknad eller CV. Det er faktisk VÅR jobb å finne ut om du er blid og hyggelig. På et jobbintervju. Og tro meg, det tester vi fort. Så det har ingen verdi å påpeke det på egenhånd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og fremoverlente. 

Jeg er lei den beskrivelsen. 

Anonymkode: d697d...ec7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det ønskelig med en formell og" kald" søknad? Og lite om hvem man er som person? Det er så mange motstridende tips om dette. Noen vil vite om du passer inn i gruppen, men fra hva du skriver får jeg inntrykk av at man skriver like kort og formelt som på CV? Og hva hvis man ikke har en lang og imponerende CV? Hva skriver man i søknaden da? Den vil jo bli forholdsvis kort. 

Anonymkode: 80041...338

Skrevet

Du nevner at du ikke kan skrive CV. 
Mye av fokuset her går på CV. Du må ha på plass en åpen søknad. Det er der man kan skrive om hvorfor du vil søke hos dem. 
Så ha fokus på jobbsøknad, men CV skal også være på plass. 
En CV er ofte faktabasert, men... Man har jo det med nøkkelkvalifikasjoner. 
Ser det blir skrevet at alt skal være faktabasert. Må si jeg er veldig uenig i de fleste tilfeller. I doktorgrad stillinger så er det faktabasert. I andre jobber så får man frem dine kvalifikasjoner og egenskaper. Og en jobbrettet kvalifikasjon er jo superviktig for en arbeidsgiver. 
Nå kan man jo få hjelp til å lage åpen søknad eller CVer.  Ser det er nevnt flere her. En annen kan være CV-Hjelpen som trolig kan hjelpe her. 
Nå har du god tid fremover, men få en god søknad på plass og tilpass den til de stedene du søker. 
Og tilpass søknaden til hvert sted du søker. Få helt klart med hvorfor du vil akkurat til dem. Får du frem din passion så er sjansen mye større.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er det ønskelig med en formell og" kald" søknad? Og lite om hvem man er som person? Det er så mange motstridende tips om dette. Noen vil vite om du passer inn i gruppen, men fra hva du skriver får jeg inntrykk av at man skriver like kort og formelt som på CV? Og hva hvis man ikke har en lang og imponerende CV? Hva skriver man i søknaden da? Den vil jo bli forholdsvis kort. 

En søknadsprosess er en formell prosess, uansett om du vil det eller ikke. Det er jo så formelt som du kan få det. Derav bør du jo ha en noenlunde formell tone du også. I alle fall i starten. 

Det handler ikke om å være kald. Men det handler om å legge et grunnlag for det du skriver. Denne formelle starten jeg oppga er en god start for å skrive resten av søknaden. 

"Hei! :) Jeg heter Kari, har to barn, er gift og bor i et grønt hus ved siden av et laksevann, og er lykkelig med det, søker jobb hos dere." 

Dette er ikke en god start, uansett om du ønsker det eller ikke. For setningen er full av irrelevante opplysninger. For alt dette burde strengt talt stå i CV'en din. Navn, sivilstatus, bosted og kanskje barn er objektive opplysninger som jeg ikke trenger å få to ganger. At du er lykkelig er en tom frase uten mål og mening, for det kan like fort være løgn for anledningen...

For å finne ut av om du passer inn i gruppen og hvordan du er og hvor lykkelig du er, finner man ut av på jobbintervju. 

Man trenger ikke ha en lang og imponerende CV. Men skriv det du har i CV'en. Ikke pynt på det. Det handler om å fortelle oss hvem du er, uansett hva du har eller ikke har. 

Nei, en søknad vil ikke bli kort. Hvis den blir kort så har du gjort en dårlig jobb. Tar du med det du bør ta med så vil du slite med å holde den innenfor normene for lengden på søknad, fordi det er såpass mye å skrive om. Uansett hvor mye erfaring eller kunnskap du har eller ikke. Du må jo formidle din motivasjon for oss, hva du kan tilby oss, hvordan du ser for deg at denne stillingen påvirker deg, hvorfor du tror dette er en god jobb for både deg og oss, hva dine ambisjoner er, hvordan stillingen treffer med dine interesser og kunnskaper, hvordan du innfrir krav og ønskede kvaliteter iht. stillingsannonsen... og ikke minst så må den være en energibombe som speiler at du har en motivasjon, et driv og et ønske om å få jobben.... Gjør du alt dette, uavhengig av kompetanse og kvalifikasjoner, så har du en søknad som er så lang at du mest sannsynlig bør korte den ned litt... Så med andre ord, har søknaden din blitt fort kort, så er søknaden din automatisk dårlig. For da bommer du på innholdet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En søknadsprosess er en formell prosess, uansett om du vil det eller ikke. Det er jo så formelt som du kan få det. Derav bør du jo ha en noenlunde formell tone du også. I alle fall i starten. 

Det handler ikke om å være kald. Men det handler om å legge et grunnlag for det du skriver. Denne formelle starten jeg oppga er en god start for å skrive resten av søknaden. 

"Hei! :) Jeg heter Kari, har to barn, er gift og bor i et grønt hus ved siden av et laksevann, og er lykkelig med det, søker jobb hos dere." 

Dette er ikke en god start, uansett om du ønsker det eller ikke. For setningen er full av irrelevante opplysninger. For alt dette burde strengt talt stå i CV'en din. Navn, sivilstatus, bosted og kanskje barn er objektive opplysninger som jeg ikke trenger å få to ganger. At du er lykkelig er en tom frase uten mål og mening, for det kan like fort være løgn for anledningen...

For å finne ut av om du passer inn i gruppen og hvordan du er og hvor lykkelig du er, finner man ut av på jobbintervju. 

Man trenger ikke ha en lang og imponerende CV. Men skriv det du har i CV'en. Ikke pynt på det. Det handler om å fortelle oss hvem du er, uansett hva du har eller ikke har. 

Nei, en søknad vil ikke bli kort. Hvis den blir kort så har du gjort en dårlig jobb. Tar du med det du bør ta med så vil du slite med å holde den innenfor normene for lengden på søknad, fordi det er såpass mye å skrive om. Uansett hvor mye erfaring eller kunnskap du har eller ikke. Du må jo formidle din motivasjon for oss, hva du kan tilby oss, hvordan du ser for deg at denne stillingen påvirker deg, hvorfor du tror dette er en god jobb for både deg og oss, hva dine ambisjoner er, hvordan stillingen treffer med dine interesser og kunnskaper, hvordan du innfrir krav og ønskede kvaliteter iht. stillingsannonsen... og ikke minst så må den være en energibombe som speiler at du har en motivasjon, et driv og et ønske om å få jobben.... Gjør du alt dette, uavhengig av kompetanse og kvalifikasjoner, så har du en søknad som er så lang at du mest sannsynlig bør korte den ned litt... Så med andre ord, har søknaden din blitt fort kort, så er søknaden din automatisk dårlig. For da bommer du på innholdet. 

Takk for mange gode tips. Jeg føler det er litt vanskelig å skrive en god søknad som nyutdannet, med lite erfaring fra arbeidslivet, og strengt tatt lite kunnskap om hva som kreves i enkelte av de ulike typene jobb jeg er kvalifisert til. Derfor er jeg litt usikker på hvilke kvaliteter og motivasjon jeg "bør" ha for å nå opp. Men min første jobb må jeg jo ha...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for mange gode tips. Jeg føler det er litt vanskelig å skrive en god søknad som nyutdannet, med lite erfaring fra arbeidslivet, og strengt tatt lite kunnskap om hva som kreves i enkelte av de ulike typene jobb jeg er kvalifisert til. Derfor er jeg litt usikker på hvilke kvaliteter og motivasjon jeg "bør" ha for å nå opp. Men min første jobb må jeg jo ha...

Men hva som kreves av kunnskap og de ulike jobbene står jo i utlysningsteksten. Du må ha utlysningsteksten foran deg hele tiden, og skrive ut ifra den. Samtidig kan det være en fordel å søke opp ledere og ansatte på facebook, se over hjemmesiden og høste inn litt informasjon, slik at du vet hvordan du skal tilpasse deg søknadsteksten. 

Her kan være en liten oppskrift på en god søknad: 

Først din navn og adresse, sted og dato og vår navn og adresse (formelt brev).

Overskrift med referanse til ansattnummer/merknader.

Formell intro (som tidligere eksemplifisert i tråden)

Hvordan du innfrir kvalifikasjonene (MÅ-krav) i utlysningsteksten gjennom utdanning og/eller erfaring. Et kort avsnitt (for det står i CV'en), men likevel påpek at du innfrir kvalifikasjonene. 

Så tar du et avsnitt om hvordan du passer til jobben og disse "ønskede kvalifikasjonene" (BØR-krav) i utlysningsteksten.

Så tar du et avsnitt om hvorfor vi bør ansette deg og hva er det med deg som passer oss så godt (personlige egenskaper i utlysningsteksten). 

Så tar du et avsnitt om hva du kan tilby oss, og hva du tror vi kan tilby deg (som speiler et sunt bytteforhold). NB! I utlysningsteksten finner du ofte en "VI TILBYR"-kolonne. Sett dette i perspektiv det du kan tilby oss.  

Så tar du et avsnitt om dine ambisjoner og visjoner hos oss og fremtiden, og om dine motivasjoner for jobben. Hva er det som gjør at du ønsker denne jobben så mye? Dette avsnittet legger også et grunnlag for et potensielt jobbintervju, som igjen gjør intervjuet ditt enklere.

Så tar du en kort avslutning, hvor du refererer til at du stiller gjerne til videre samtaler, kan kontaktes på ditt og datt, og at du ser frem til prosessen videre. o.l. "Med vennlig hilsen, XXX XXX" 

På denne måten har du nærmest plukket hele utlysningsteksten ifra hverandre, analysert den, satt den opp mot deg selv og tenkt igjennom alt. Som igjen gjør at du leverer ifra deg en innholdsrik, interessant og konkret søknad hvor hvert et ord betyr noe. Husk å skriv med energi, gjerne en mer uformell energi hvis stillingen er i mer uformell art. Bruk da litt humor og glimt i øyet hvis du kan, men du trenger ikke det. Definitivt ikke gjør det hvis du søker på formelle stillinger. 

HUSK: IKKE følg søknaden opp! Er du aktuell, så tar arbeidsgiver kontakt. Det lønner seg ALDRI å mase. Smør deg med tålmodighet, og sluk skuffelsen hvis du ikke blir tatt inn eller hører noe. En ansettelsesprosess er aldri personlig, så ikke tro det! Prøv heller på nytt en annen plass. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

OT, men jeg har hatt med nøkkelkvalifikasjoner på CV i alle år.... Driver å søker ny jobb nå. Bør jeg droppe å ha med den linja?

Jeg har ganske divers bakgrunn, erfaring og kvalifikasjoner, så har med en linje om nøkkelkvalifikasjoner i starten, etter personopplysninger.

Typ: Nøkkelkvalifikasjoner - Økonomi og regnskap, kundebehandling, pedagogikk og undervisning. 

Dette for å belyse de emnene jeg har mest erfaring med, siden CV'en viser at jeg har utdanning og erfaring innen flere ting. Burde jeg droppe det? 

Anonymkode: 1fe28...585

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

OT, men jeg har hatt med nøkkelkvalifikasjoner på CV i alle år.... Driver å søker ny jobb nå. Bør jeg droppe å ha med den linja?

Jeg har ganske divers bakgrunn, erfaring og kvalifikasjoner, så har med en linje om nøkkelkvalifikasjoner i starten, etter personopplysninger.

Typ: Nøkkelkvalifikasjoner - Økonomi og regnskap, kundebehandling, pedagogikk og undervisning. 

Dette for å belyse de emnene jeg har mest erfaring med, siden CV'en viser at jeg har utdanning og erfaring innen flere ting. Burde jeg droppe det? 

Anonymkode: 1fe28...585

Du har vektlagt objektive nøkkelkvalifikasjoner, nærmest for å highlighte disse på CV'en din. Det blir litt annerledes da. 

Vi snakker vel om nøkkelkvalifikasjoner som går på personlighet. Typ: "Effektiv, utadvent og motivert", som absolutt ikke bør stå i en CV. 

Det er forsåvidt greit at du har valgt å oppsummere CV'en din med det aller viktigste du kan. Det er ingen krise, og kan fungere greit så fremt helheten byr opp til det. Likevel, det er jo en repetisjon av CV'en din, og noe du mest sannsynlig også vil skrive om i søknaden, så det blir litt smør på flesk oppå fettet. ;) For tro meg, vi får det nok med oss. Uansett, fortsatt ingen krise. Du får ta ei avveiing på det. Det er nok ikke et element som gjør at du ikke får jobben, hvis det bare er det det går på :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...