Gå til innhold

Stortinget innfører vaksinepass

Fremhevede innlegg

Skrevet
TeaSpoon skrev (1 time siden):

Ikke vanskelig å se hvor denne kommer fra. De på Stortinget har flyttet seg selv først i vaksinekøen. Stortinget tar snart ferie i 3 måneder. De ønsker seg så klart lang ferie uten begrensninger. 

De er ikke ferdig vaksinert før valgkampen begynner, så det hjelper ikke mye i forhold til ferien. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Example skrev (15 minutter siden):

Ser ikke helt hvorfor dette skulle være noe argument for. Spontane samlinger av uvaksinerte mennesker vil jo bli rimelig vanlig om de utestenges fra andre arenaer. 

Det er så, men det er jo kjernen i problemet. Det offentlige må ta ansvar, når man ikke viser evner til en gang å ta ansvar for seg selv, må man regulere.  Det blir aldri optimalt. 

Altså jeg skjønner problemet. Jeg også er lei. Og selv om jeg er "eldre", ser jeg ikke for meg at jeg vil være i stand til å reise noe særlig før i September; jeg kan håpe på 1. stikk i slutten av  juni. Men det blir ikke bedre av å drite i andre for det. Vi har hatt ett sett med regler siden mars i fjor. De er ikke så veldig gøy, men hadde vi klart å holde dem noenlunde konsekvent, hadde vi ikke vært der vi er i dag. 

Vi ser at crowd control feiler mer og mer ettersom tid går. Det finnes ingen tillit igjen i befolkningen for tiltakene. Det var ventet. Det er slik mennesker fungerer. Men det er fortsatt idiotisk. Samme idioti som har ført at vi har hatt flere bølger selv om alle er informert om hvordan å unngå dem. 

Jeg skjønner hvorfor de fester. Jeg begynner bare bli lei av å leve i en boble fordi så mange ikke klarer å følge grunnleggende enkle råd. Og at jeg etterpå skal synes synd på dem. 

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Sitronmelisse skrev (2 timer siden):

‘sier at sertifikatet gir muligheter, ikke begrensninger, for folk’

muligheter, my ass! Jeg har også bestilt Norgesferie i sommer. Får jeg ikke fly innenriks uten koronapass blir jeg dritforbanna! Og alt mulig annet passet skal brukes for å begrense tilgang til!

Det er jo bullshit. Er det en ting et slikt pass skaper, er det begrensninger, samtidig som det fratar folk muligheter. Noe annet er blank løgn.

Endret av Villfisker
Skrevet

Er det ingen partier som er i mot? Det partiet som åpent går i mot får min stemme i år. Det får være det samme med alt annet de står for. Jeg stemmer ikke på et parti som går for segregering av et demokratisk land som Norge. Segregering basert på en mulighet man ikke engang har fordi man ikke får tilbud om en vaksine.

• Liker 4
Skrevet
Druid skrev (7 minutter siden):

Det er så, men det er jo kjernen i problemet. Det offentlige må ta ansvar, når man ikke viser evner til en gang å ta ansvar for seg selv, må man regulere.  Det blir aldri optimalt. 

Altså jeg skjønner problemet. Jeg også er lei. Og selv om jeg er "eldre", ser jeg ikke for meg at jeg vil være i stand til å reise noe særlig før i September; jeg kan håpe på 1. stikk i slutten av  juni. Men det blir ikke bedre av å drite i andre for det. Vi har hatt ett sett med regler siden mars i fjor. De er ikke så veldig gøy, men hadde vi klart å holde dem noenlunde konsekvent, hadde vi ikke vært der vi er i dag. 

Vi ser at crowd control feiler mer og mer ettersom tid går. Det finnes ingen tillit igjen i befolkningen for tiltakene. Det var ventet. Det er slik mennesker fungerer. Men det er fortsatt idiotisk. Samme idioti som har ført at vi har hatt flere bølger selv om alle er informert om hvordan å unngå dem. 

Jeg skjønner hvorfor de fester. Jeg begynner bare bli lei av å leve i en boble fordi så mange ikke klarer å følge grunnleggende enkle råd. Og at jeg etterpå skal synes synd på dem. 

Det ansvaret tar de uansett ikke. Man ser politiet gi opp slike samlinger. Folk gidder ikke høre etter, og det er forventet.

Hadde man vært litt mer taktiske, hadde man vaksinert litt annerledes. Man har allerede bestemt seg for å vaksinere gruppen 18-25, men man har drøyd det til etter russetiden. De siste tre ukene har vaksinetempoet stått stille, fordi man prioriterer fullvaksinering fremfor å få flest mulig vaksinert. Det drøyer ut i tid.

Et vaksinepass vil nok permanent endre en dels oppfatning av staten. Er det verdt det? Det tviler jeg på. Det er mye å satse på for så lite, om man faktisk følger det man har sagt.

Jeg kan godt se for meg at dette passet vil bli brukt mye mer enn først lovet. Det blir stygt.

• Liker 5
Skrevet
Example skrev (11 minutter siden):

Jeg kan godt se for meg at dette passet vil bli brukt mye mer enn først lovet. Det blir stygt.

Jeg skjønner ikke grunnlaget for det. Det absolutt viktigste for regjeringen er å åpne samfunnet igjen, så pengerotasjonen kommer i gang igjen og budsjettene deres fungerer. Så lenge vaksineringen ikke går fort nok for premisset i passet, og testkapasiteten mange steder er dårlig, så virker det jo ikke.

Staten har jo ingen gevinst hvis bruken ikke fører til åpning. 

For øyeblikket er statens eneste håp at det kan kickstarte turistsesongen fra Europa. All reell bruk i Norge er egentlig alt for sent.   

Skrevet
Druid skrev (42 minutter siden):

Jeg skjønner ikke grunnlaget for det. Det absolutt viktigste for regjeringen er å åpne samfunnet igjen, så pengerotasjonen kommer i gang igjen og budsjettene deres fungerer. Så lenge vaksineringen ikke går fort nok for premisset i passet, og testkapasiteten mange steder er dårlig, så virker det jo ikke.

Staten har jo ingen gevinst hvis bruken ikke fører til åpning. 

For øyeblikket er statens eneste håp at det kan kickstarte turistsesongen fra Europa. All reell bruk i Norge er egentlig alt for sent.   

Det er det som er så spesielt. Man kjører ut dette på prestisje nå, men uten noen åpenbare bruksområder, utover reiser. Da er det all mulig grunn til å være mistenksom.

Jeg tror personlig man vil holde igjen med en del gjenåpning for noen, mens andre slipper unna. Samtidig tror jeg at det fint blir en hvilepute lokalt. Steng ned for de uønskede, og hold restriksjoner lenger.

• Liker 1
  • Opprett ny...