Gå til innhold

Stortinget innfører vaksinepass

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Diskusjonen om koronasertifikatet er urettferdig eller offentlig forskjellsbehandling, er over.

For noen kanskje. 

Sitat

Stortingets helsekomité avgir innstilling om sertifikatet onsdag 2. juni. I tillegg til regjeringspartiene støtter Ap, SV og Frp forslaget.

Ikke overraskende. 

Sitat

Samtidig erkjenner regjeringen at «differensierte smitteverntiltak som forutsetter bruk av koronasertifikat, kan innebære forskjellsbehandling mellom personer».

Dette kan gripe inn i menneskerettigheter som retten til et privatliv, bevegelsesfriheten og diskrimineringsvernet.

Regjeringen mener likevel at et sertifikat er smart:

– Koronasertifikatet skal benyttes for å kunne gi fordeler, ikke for å sette begrensninger.

Det er fint å ha politikere som ikke bryr seg om disse tingene. Virkelig legitimt. Regner med at Norge nå fremover lar være å snakke om menneskerettigheter i andre land også. Om vi noen gang mener vi har hatt legitimitet på dette feltet, skrotes det for alvor nå.

Sitat

Frps helsetalsperson Morten Stordalen sier at sertifikatet gir muligheter, ikke begrensninger, for folk.

– Selv for dem som ikke er vaksinerte, ikke kan eller ikke vil ta vaksine, vil det være en stor fordel. Det handler om å inkludere slik at folk kan føle seg tryggere på at de ikke blir smittet, sier han

Denne likte jeg. Inkludering ved å ekskludere. Det er nok betryggende å vite for de som ikke kan ta eller har fått tilbud om vaksine vet at andre har "trygge arenaer" for sosialt samkvem, hvor de selv ikke får delta. 

Og til de som hevder det er feil å kalle det vaksinepass, må jeg be de komme med noen bevis at det politiske Norge har lagt noen planer for en omfattende oppskalering av testkapasitet for å gi alle som vil en mulighet til å ha et slikt pass. 

Og de som virker sjokkerte over ungdommer som møtes til fester og rånertreff i helgen - ikke  vær det. Dette her er jo selve grunnlaget for slik oppførsel. De fleste som deltok på disse vil jo være ekskludert fra det offentlige utover sommeren også, så det vil bare fortsette. A-laget har sin arena, B-laget en annen. Politiet har allerede gitt opp å stoppe det, og det gjør de nok lurt i, for det vil sette en uoppnåelig presedens for hvordan  man skal takle resten av sommeren.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/41MvlR/stort-flertall-i-stortinget-for-koronasertifikat-vil-gjoere-det-letter

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Fin" måte å innføre parallellsamfunn på dette, og potensielt sette døra på gløtt for kriminelle aktører som inviterer til "uoffisielle" partysteder og fester. 

• Liker 7
Skrevet

Legg merke til at AP og SV også er for dette, som liksom skulle være mot forskjeller...

• Liker 7
Gjest Dr.Oetker
Skrevet
Sitat

– Det er ikke snakk om å gi begrensninger for noen, men lettelser der det er rom for det, sier saksordfører Mari Holm Lønseth (H).

Den setningen skjønner jeg ikke helt. Vil ikke et slikt pass gi akkurat det, begrensninger for noen? Det er jo mange som ikke har fått tilbud om vaksine enda. Men FHI sier at alle skal ha fått tilbud i løpet av september. Er det ikke litt tullete å sette inn så mange ressurser for å utarbeide et slikt pass som har et meget tidsbegrenset brukstid? Eller tenker de at dette skal være en varig løsning? 6 mnd i Norge. Hva med EU og deres arbeid med dette passet?

Sitat

Det vil ikke være tale om en permanent eller langvarig bruk av koronasertifikat i Norge. Departementet foreslår at det norske regelverket skal gjelde i 6 måneder.

Og hva med etter denne sommeren? Når viruset muterer og nåværende vaksiner ikke virker lenger? Skal dette vaksinepasset da oppdateres for hver virusversjon som krever en ny vaksine på samme måte som influensavaksinen?

Og hva når den neste pandemien kommer? Det er kun spørsmål om tid.

Skrevet
Dr.Oetker skrev (1 minutt siden):

Den setningen skjønner jeg ikke helt. Vil ikke et slikt pass gi akkurat det, begrensninger for noen? Det er jo mange som ikke har fått tilbud om vaksine enda. Men FHI sier at alle skal ha fått tilbud i løpet av september. Er det ikke litt tullete å sette inn så mange ressurser for å utarbeide et slikt pass som har et meget tidsbegrenset brukstid? Eller tenker de at dette skal være en varig løsning? 6 mnd i Norge. Hva med EU og deres arbeid med dette passet?

Og hva med etter denne sommeren? Når viruset muterer og nåværende vaksiner ikke virker lenger? Skal dette vaksinepasset da oppdateres for hver virusversjon som krever en ny vaksine på samme måte som influensavaksinen?

Og hva når den neste pandemien kommer? Det er kun spørsmål om tid.

Den setningen er en politisk måte å pakke inn budskapet på, men selvsagt skjønner de fleste at det jo vil utelukke de som ikke er vaksinerte fra mange arenaer, det er ikke til å komme bort fra, da det ikke finnes kapasitet til å teste seg for hver eneste ting man skal gjøre. 

Jeg stusser også på at man går til disse skrittene for noe som etter sigende kun skal brukes i 3-4 måneder fremover. Men stoler ikke helt på det, dette kommer nok til å bli svært langvarig. Når man først har tatt noe slikt i bruk "midlertidig" har det en tendens til å bli permanent. Man hadde heller ikke satt så store ressurser inn på å utvikle det hvis det bare skulle ha blitt brukt i 3 måneder. 

• Liker 9
Skrevet
Capt. Obvious skrev (28 minutter siden):

Den setningen er en politisk måte å pakke inn budskapet på, men selvsagt skjønner de fleste at det jo vil utelukke de som ikke er vaksinerte fra mange arenaer, det er ikke til å komme bort fra, da det ikke finnes kapasitet til å teste seg for hver eneste ting man skal gjøre. 

Jeg stusser også på at man går til disse skrittene for noe som etter sigende kun skal brukes i 3-4 måneder fremover. Men stoler ikke helt på det, dette kommer nok til å bli svært langvarig. Når man først har tatt noe slikt i bruk "midlertidig" har det en tendens til å bli permanent. Man hadde heller ikke satt så store ressurser inn på å utvikle det hvis det bare skulle ha blitt brukt i 3 måneder. 

Hvis de regner at en er beskyttet av vaksinen i 6 mnd så må jo også passet fornyes etter 6 mnd. Tror dette har kommet for å bli. Da er dette på plass i forkant av neste epidemi.

• Liker 4
Skrevet

Dette blir bra business for svartebørsen.  En får ha troa på at myndighetene klarer å printe ut vaksinekort da, det er vel hakket mindre avansert enn ID-kortene. Kanskje det blir flere distriktsarbeidsplasser også❤️

• Liker 2
Skrevet

Det er også en fin måte å skape et megaproblem før neste pandemi. Om den kommer fort vil man ha mange unge som ikke ser noen grunn til noe "dugnad", og man vil få en mye tøffere diskusjon for hvem som bør prioriteres for vaksinering. Man knytter goder opp mot vaksiner, og da er det ikke kun et helsespørsmål. For det har man jo effektivt sørget for at det ikke er.

• Liker 7
Skrevet
heavyheart skrev (59 minutter siden):

Dette blir bra business for svartebørsen.  En får ha troa på at myndighetene klarer å printe ut vaksinekort da, det er vel hakket mindre avansert enn ID-kortene. Kanskje det blir flere distriktsarbeidsplasser også❤️

Grunnlaget for vaksinepasset er at man trenger en løsning som ikke er så følsom for svartebørs som dagens er.

men dette er veldig enkelt teknisk sett.

Skrevet

R.I.P Norge😪

Liker ikke denne utviklingen som skjer i samfunnet nå. Segregering er vi tydeligvis ok med. Wake up!!

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, Druid said:

Grunnlaget for vaksinepasset er at man trenger en løsning som ikke er så følsom for svartebørs som dagens er.

men dette er veldig enkelt teknisk sett.

Eller man kan drite fullstendig i noen form for vaksinepass.

• Liker 2
Skrevet
Tunique skrev (54 minutter siden):

R.I.P Norge😪

Liker ikke denne utviklingen som skjer i samfunnet nå. Segregering er vi tydeligvis ok med. Wake up!!

Det ville vært utenkelig for kort tid siden. Nå er det ikke det.

Jeg håper, og tror, at man på sikt vil ta et oppgjør med dette. Dette må være Norges flaueste vedtak på mange tiår. Det skremmer meg faktisk litt at ingen norske politiske partier tar skikkelig avstand til dette. De serveres egentlig en gavepakke her. Så får vi se hvem som stemmer mot til slutt. Det er vel Rødt, MDG og eventuelt SP som ikke har gått inn for dette enda.

Blir spennende å se hvordan ferien blir. Personlig er jeg der at jeg har allerede bestilt litt ferie I Norge, og vil reise uansett. Så får vi se om lokalt næringsliv er interessert i få kunder der man reiser. Jeg vil tro det egentlig, men man vet aldri. Regjeringen har ikke sett seg villig til å avgrense bruksområdene på dette passet, så det blir fort litt fritt vilt, vil jeg anta. 

Venter fortsatt i spenning på nyheter om oppskalering av testkapasiteten. Jeg vil tro at det ikke lar seg gjøre over natta, så de begynner å få dårlig tid.

• Liker 8
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Og de som virker sjokkerte over ungdommer som møtes til fester og rånertreff i helgen - ikke  vær det. Dette her er jo selve grunnlaget for slik oppførsel. De fleste som deltok på disse vil jo være ekskludert fra det offentlige utover sommeren også, så det vil bare fortsette.

Du setter kjerra foran hesten her.  Vi var langt på vei til å sikre at vaksinepasset kun ble brukt til de nødvendige oppgavene i grensepasseringer.  
Etter høringen har det blitt begrenset ned og SV har til og med krevd 2/3 flertall for enkeltvedtak på hjemmelen, og de kunne fått gjennomslag 10 000 høringssvar gir makt.

Alt det gikk i dass med disse festene.

Det som ble skreket ut her, var

« Vi er så åndsvake at vi er ute av stand til å ta vare på oss selv og følge enkle retningslinjer hele resten av verden prøver på, for å få tilbake et normalt liv. Det driter vi i. Det eneste vi forstår er politi og batong , for ord i setninger er for vanskelige.»

• Liker 2
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Herregud, slik politisk NyTale! 

‘sier at sertifikatet gir muligheter, ikke begrensninger, for folk’

muligheter, my ass! Jeg har også bestilt Norgesferie i sommer. Får jeg ikke fly innenriks uten koronapass blir jeg dritforbanna! Og alt mulig annet passet skal brukes for å begrense tilgang til!

Skrevet
Betasuppe skrev (3 timer siden):

Eller man kan drite fullstendig i noen form for vaksinepass.

Det hadde jeg egentlig håp om vi skulle klare, men det ser Dessverre ikke sånn ut. Det krever en disiplin blant folk Nordmenn tydeligvis sliter med.

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Druid said:

Det hadde jeg egentlig håp om vi skulle klare, men det ser Dessverre ikke sånn ut. Det krever en disiplin blant folk Nordmenn tydeligvis sliter med.

Hvis du kun får tunnelsyn på smittetall ja. Jo bedre de er til å teste jo mer smittede blir det. Man må se på antall som dør og aldersgruppen de ligger i. Ser man kun på smittetall så er ikke det noen god objektiv indikator på hvor farlig det er . For det var folks sikkerhet det var snakk om ikke sant?

Det er andre usynlige faktorer som selvmord, psykiske problemer, konkurser og følger av dette, vold i hjemmet som blir påvirket av lockdowns, som blir diktert av smittetallene. Skulle tro noen med bilde av Bill Hicks tenkte litt utenfor boksen :P

Endret av Betasuppe
  • Liker 3
Skrevet
Sitronmelisse skrev (25 minutter siden):

Herregud, slik politisk NyTale! 

‘sier at sertifikatet gir muligheter, ikke begrensninger, for folk’

muligheter, my ass! Jeg har også bestilt Norgesferie i sommer. Får jeg ikke fly innenriks uten koronapass blir jeg dritforbanna! Og alt mulig annet passet skal brukes for å begrense tilgang til!

Jeg skjønner ikke tankegangen her: HVIS de skulle velge å begrense på dette nivået på flyet, noe som ville være strengere begrensning enn det som har vært brukt på fly til nå, og det er vanskelig å se de vil få hjemmel til, så vil ikke det hindre deg å reise, det vil bare bety at de kan sjekke inn med en QR kode, og du må sjekke inn en time tidligere med nesa di. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke vanskelig å se hvor denne kommer fra. De på Stortinget har flyttet seg selv først i vaksinekøen. Stortinget tar snart ferie i 3 måneder. De ønsker seg så klart lang ferie uten begrensninger. 

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, Druid said:

Jeg skjønner ikke tankegangen her: HVIS de skulle velge å begrense på dette nivået på flyet, noe som ville være strengere begrensning enn det som har vært brukt på fly til nå, og det er vanskelig å se de vil få hjemmel til, så vil ikke det hindre deg å reise, det vil bare bety at de kan sjekke inn med en QR kode, og du må sjekke inn en time tidligere med nesa di. 

Er det som er greia. De vil gjøre det så vanskelig å fly uten vaksine at du i praksis må ta den. Eller så vil det bli slik at testingen tar så lang tid, eller at den gjelder så kort, at du må sette av uhyrlig mye tid , og ha perfekte flyoverganger. Og vil testen være gratis for å få resultat innen du skal fly?

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Du setter kjerra foran hesten her.  Vi var langt på vei til å sikre at vaksinepasset kun ble brukt til de nødvendige oppgavene i grensepasseringer.  
Etter høringen har det blitt begrenset ned og SV har til og med krevd 2/3 flertall for enkeltvedtak på hjemmelen, og de kunne fått gjennomslag 10 000 høringssvar gir makt.

Alt det gikk i dass med disse festene.

Det som ble skreket ut her, var

« Vi er så åndsvake at vi er ute av stand til å ta vare på oss selv og følge enkle retningslinjer hele resten av verden prøver på, for å få tilbake et normalt liv. Det driter vi i. Det eneste vi forstår er politi og batong , for ord i setninger er for vanskelige.»

Ser ikke helt hvorfor dette skulle være noe argument for. Spontane samlinger av uvaksinerte mennesker vil jo bli rimelig vanlig om de utestenges fra andre arenaer. 

Ingen tar ansvar for smitteverntiltak i en park eller på en rånersamling. Smittesporing blir vanskelig. Dette er et problem man har skapt seg.

Vaksineprioriteringen og det påfølgende passet taler et tydelig språk om hvem som storsamfunnet prioriterer. Konsekvensen av det ser vi her, og på sikt er jeg redd det vil gå utover andre ting også. 

Det er nesten så jeg tror at det beste hadde vært om Nakstad og co holdt kjeft etter slike helger. Det gir kun bensin på bålet, og man får en reaksjon. 

• Liker 1
  • Opprett ny...