Gå til innhold

11-åring kledde seg naken på nett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestevenninna mi har en datter på 11 år, som alltid har hatt et anstrengt forhold til regler, trenger ikke gå inn i detaljene her nå. Hun er også ekstremt opptatt av utseende, sminke, klær osv. Bestevenninna mi forteller meg alt og hun er fortvila, samtidig som hun verner om og forsvarer datteras handlinger. Hun tror ikke på «straff» sier hun og er opptatt av at dattera skal «finne seg selv».
Før helga fortalte dattera moren sin at hun hadde chattet med noen på nett og kledd av seg på kamera. Foreldrene ble veldig lei seg (forståelig nok) og tror noen har lokket henne til å gjøre det (som er godt mulig, selvfølgelig). De politianmeldte saken og leverte inn telefonen, men politiet fant ingenting på den. Jenta nekter å fortelle mer enn at hun har kledd av seg på kamera - hun vil ikke si hva som skjedde.

Dette er jo selvfølgelig veldig trist og vondt. Samtidig kjenner jeg at jeg blir overgitt. Dette får absolutt ingen konsekvenser. Hun får fortsette som før, med mobilen, apper, sosiale medier osv. Jeg er nokså direkte med venninna mi, det har jeg alltid vært. Jeg sa til henne at hun burde gjøre noe?? Fortalte hva jeg hadde gjort i samme situasjon;

a) jeg hadde enten tatt fra henne telefonen, og gitt henne en enkel telefon uten kamera. (Ok, kanskje litt hardt, men jeg ville jo passet på at noe slikt ikke skulle skje igjen!)
..eller om hun absolutt måtte ha telefonen;

b) jeg hadde stilt inn telefonen hennes slik at hun ikke kan laste ned apper uten min godkjenning. Deretter ville jeg fulgt henne på tiktok, Snapchat osv så jeg så hva hun la ut. Og jeg ville ha fullt innsyn i telefonen når jeg måtte ville. For eksempel. Jeg hadde hvertfall ikke bare fortsatt livet som før, iom hun havner i farlige situasjoner. Hun er jo fremdeles et lite barn som trenger å bli passet på! 

Venninna mi sier at hun ikke er tilhenger av straff «sånn som meg», og at hun vil vise tillit til barnet sitt. Men hallo, tilliten er jo brutt for lengst og dattera må jo gjøre seg fortjent til den tilliten? Venninna mi sier at hun nå stoler på at hun ikke vil gjøre det igjen. Hun vet jo ikke en gang hva som egentlig skjedde, dattera nekter å fortelle, kun at hun har vært naken på videochat. Ikke vil hun si hvem hun snakket med eller hva som ble sagt eller gjort. Så hun får fortsette nøyaktig som før; avhengig av telefon og SoMe, Ingenting blir kontrollert.

Er det bare jeg som reagerer på dette? Hva kan jeg si for å få henne til å forstå? Jeg vil jo det beste for barnet, jeg og. Er livredd for at hun skal havne veldig skjevt utpå om det ikke settes inn noen grep nå mens hun er så ung som hun er. Om noen år er det ingenting hun kan gjøre, tenker jeg.

Anonymkode: 24d7c...ffd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du kan trylle frem en pappa og en tidsmaskin er det ikke så mye du kan gjøre.

Anonymkode: dd65e...1a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med mindre du kan trylle frem en pappa og en tidsmaskin er det ikke så mye du kan gjøre.

Hun har da en pappa. Han er helt enig med mor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

b) jeg hadde stilt inn telefonen hennes slik at hun ikke kan laste ned apper uten min godkjenning. Deretter ville jeg fulgt henne på tiktok, Snapchat osv så jeg så hva hun la ut. Og jeg ville ha fullt innsyn i telefonen når jeg måtte ville. For eksempel. Jeg hadde hvertfall ikke bare fortsatt livet som før, iom hun havner i farlige situasjoner. Hun er jo fremdeles et lite barn som trenger å bli passet på! 

Snapchat, tiktok o.l er noe en 11-åring ikke skal ha. Du kan ikke følge med på hva en bestemt person legger ut eller ser til enhver tid. Innstillingene kan endres slik at kun enkelte kan se det som legges ut.

Men at apper skal godkjennes før nedlastning har jeg alltid hatt på ungen min sin telefon. Hun er snart 11 år, men snap og tiktok osv får hun ikke.

Ungen må få konsekvenser av det som er gjort. Det er ikke nødvendigvis ungen sin feil, hun forstår sikkert ikke konsekvensene av det som har skjedd. Men hun trenger en realitetsorientering, om at mange i verden ikke ønsker det beste for henne.

Anonymkode: efe7e...b3f

• Liker 4
Skrevet

Helt vannvittig at så mange foreldre ikke evner å opptre som foreldre. Nitrist. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har da en pappa. Han er helt enig med mor. 

Helgepappa?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helgepappa?

Tror du det gjør store forskjellen? De jeg kjente i min ungdom som rotet seg borti dritt var de som kom fra etablerte familier med mor, far og søsken. De som var barn av aleneforeldre klarte seg bra for de visste de måtte jobbe for å få livet på stell.

Anonymkode: c882a...be1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er det med dette pappa-gnålet? Hva insinuerer du? At det ikke hadde skjedd om hun hadde hatt en tilstedeværende far? Hun har jo det!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helgepappa?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Hva er det med dette pappa-gnålet? Hva insinuerer du? At det ikke hadde skjedd om hun hadde hatt en tilstedeværende far? Hun har jo det!

Enig. Om faren er til stede eller ikke, har ingenting med saken å gjøre. Jeg kjenner alenemødre som er flinke til å gi konsekvenser og oppdra barna sine fint på egen hånd. 
Men er altså ikke tilfelle med denne familien her, nei. De er for «fri oppdragelse» eller hva det kalles. Det viktige for dem er at barna deres skal finne seg selv sier de. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med deg her. Telefon kommer med et ansvar og hun er tydeligvis ikke moden nok. Det finnes apper for foreldrekontroll, kontroll over tidsbruk etc. Hjelper lite når moren ikke er villig til å bruke de. 
Ja, barn har rett på privat liv. Den balansegangen er kanskje vanskelig for mange. Men så lenge man kan stole på barna, så er det ikke et problem for de fleste. Man trenger ikke å finkjemme hver enkel melding med venner. Det å følge med på hvilke apper de er på og hva slags bilder de tar og legger ut på nett er absolutt innafor. Det å ha fri tilgang til private meldinger er jeg personlig imot, fordi barn har rett på et privat liv og de har rett til å ha noe for seg selv de også.
Så lenge det ikke er mistanke om mobbing, overgrep, utnyttelse på nett eller annet farlig og skadelig for barnet eller for andre, så er det ikke en selvfølge at foreldre bør få lese alle meldinger.
Barn har hemmeligheter og barn vil snakke med venner om private ting og det har de all rett til. Det er opp til foreldre å bli så trygge og gode foreldre at barn kan komme til dem med alt uten unntak, uten frykt for straff, avvisning eller annet negative konsekvenser. Barn gjør feil, de tenker ikke konsekvenser før de oppstår og de gjør mye de angrer på. Så lenge de har foreldre de kan stole på, så vil de oppsøke foreldre for hjelp når ting går galt også lærer de av de feilene de gjør. Men som sagt, det krever gode og trygge foreldre med en god relasjon til sine barn og ikke minst, god oppdragelse med gode verdier i bunnen.  

Dette er ikke en unge som man kan stole på og det er moren sin skyld. Hun har gravd sin egen grav og er tydelig ikke villig til å oppdra og lære opp ungen sin. 
Så forstår frustrasjonen din svært godt. Det er ikke enkelt å fortelle en voksen hvordan de skal være en god forelder. 

Anonymkode: a3994...36e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...