Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en del på helgeturer med venner. Flere av de er tilhengere av at vi kjøper alt på "fellesen". Jeg foretrekker egentlig å handle hver for oss, med unntak av felles middager selvfølgelig, men går med på å dele på regningen siden de andre vil det. Det jeg derimot stusser på er at noen av de kjøper med seg mye varer som åpenbart er til seg selv (typ dyre proteinbarer, hygieniske produkter og mye forskjellig mat) som de aldri åpner, men heller ender opp med å ta med hjem. Jeg kjøper selv minimalt, og forsøker å belaste fellesskapet minst mulig.

Jeg tenker derfor å foreslå at vi kan ta middager på felles, men ellers ordne oss selv. Jeg har stort sett selv stålkontroll på hva jeg trenger, og er smått lei sløsing fra resten. Er det rart av meg? Jeg blir ganske irritert av dette til tider, spesielt han ene som tar veldig mye til seg selv.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 7f3ee...cee

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de andre kjøper ting til seg selv, så skal det jo selvsagt ikke gå på felles :) Det er jo bare å stjele penger fra dere andre.

Stå på ditt, betalt for ditt eget og del kun på middagsingredienser. Hvorfor skal du sponse deres proteinbarer og deodoranter?? Hvis de blir frekke, så kan du bare svare tilbake at du får jo ikke så mye bruk for deres mat eller hygieneprodukter, så du ser ingen poeng i å betale for det.

Anonymkode: dc719...558

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Best å handle hver for seg, ellers kan det føre til mange uenigheter og krangling. Skjønner egentlig ikke dette med folk som absolutt skal ha en slik felleskasse. Noen spiser og drikker også mye mer enn andre f.eks, så da blir det jo ikke rettferdig.

Anonymkode: 1e9f0...90f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Okei bra, jeg lar det passere for denne gang men insisterer på å betale hver for oss neste gang. Tusen takk for svar!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei bra, jeg lar det passere for denne gang men insisterer på å betale hver for oss neste gang. Tusen takk for svar!

Måtte du virkelig få svar på internett for å rydde opp i dette?

Anonymkode: ac298...9c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Best å handle hver for seg, ellers kan det føre til mange uenigheter og krangling. Skjønner egentlig ikke dette med folk som absolutt skal ha en slik felleskasse. Noen spiser og drikker også mye mer enn andre f.eks, så da blir det jo ikke rettferdig.

Anonymkode: 1e9f0...90f

Felles blir bare tull, blir alltid noen som får mer enn andre.

Kjøp din egen mat og drikke, ferdig snakka.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, er det ikke greit å få lov å spørre om noe som angår mange andre ? 
Det er ikke første gangen at det med spleis ikke fungerer ..

Anonymkode: 12430...d49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spør vel egentlig bare på nett fordi det er en hel gjeng som virker ut til å mene det samme, og da føles det som jeg er den rare. Heldigvis ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kjempedårlig erfaring når det kommer til dette. Var på ferie med noen familievenner som skulle spleise på alt, det ble til at de alltid kjøpte mye greier til seg selv som liksom var til «fellesen» - aldri mer.

Anonymkode: f9905...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Man betaler for en selv. Det eneste man evt deler på, er husleie e.l.

Anonymkode: b3d83...28f

AnonymBruker
Skrevet

Når vennegjengen min er på tur så tar vi en felles handlerunde for felles mat. Vi har en måltidsplan og går sammen rundt og legger i handlevogna, en betaler og resten vippser. Vi har samtidig adskilt personlige ting og betaler det i en separat transaksjon. Er det et stort problem ville jeg lagt ut for maten selv og krevd tilbake på vipps. 

Anonymkode: f51bd...4dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, er det ikke greit å få lov å spørre om noe som angår mange andre ? 
Det er ikke første gangen at det med spleis ikke fungerer ..

Anonymkode: 12430...d49

Men det er jo ikke verre enn at du sier fra, ts. Synes du ikke ting fordeles rettferdig? Si det. Er drikke interessert i å betale for andres proteinbarer? Si det. «Gidder ikke betale for proteinbarene og deoen din». Enkelt og likefrem og intuitivt.

Kan folk bli sure og lage drama om du sier fra? Ja. Gjør det noe? Nei. Skal du unngå å gjøre eller si noe bare fordi «andre kan mislike det»? Nei. Dette, ts, kalles grensesetting. Det er egentlig så enkelt at du sier det du tenker og så tar konsekvensene av det. Veldig grei måte å leve på.

Anonymkode: cb28f...b30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Når vennegjengen min er på tur så tar vi en felles handlerunde for felles mat. Vi har en måltidsplan og går sammen rundt og legger i handlevogna, en betaler og resten vippser. Vi har samtidig adskilt personlige ting og betaler det i en separat transaksjon. Er det et stort problem ville jeg lagt ut for maten selv og krevd tilbake på vipps. 

Anonymkode: f51bd...4dc

Dette, slik gjør vi det også. Vi betaler mat og slikt på felles, men samtidig kjøper alle ting separate også, som egen snacks (hvis man ønsker i tillegg til chipsposene og dop som vi planlegger på felleslista), toalettsaker, alkoholen man selv ønsker. Det er så store variabler mtp hvor mye folk spiser og drikker at det blir det mest rettferdige.

Anonymkode: 12c47...14b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette, slik gjør vi det også. Vi betaler mat og slikt på felles, men samtidig kjøper alle ting separate også, som egen snacks (hvis man ønsker i tillegg til chipsposene og dop som vi planlegger på felleslista), toalettsaker, alkoholen man selv ønsker. Det er så store variabler mtp hvor mye folk spiser og drikker at det blir det mest rettferdige.

"Og DIP***" skulle det stå 😅😂😂😂

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spør vel egentlig bare på nett fordi det er en hel gjeng som virker ut til å mene det samme, og da føles det som jeg er den rare. Heldigvis ikke.

Hehe, akkurat derfor man aldri skal leve etter regimet som er i en gjeng!

Man skal tenke selv, ta sine egne valg i livet. Lær deg dette, en gang for alle. Ellers blir du bare en som er kuet heletiden.

Mitt beste tips er å ikke høre til "gjenger", men nordmenn er jo så flokkrelaterte at de ikke eier selvstendighet. Livredde for å bryte ut av diktaturgjengen sin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant med felles.

Men har virkelig, aldri opplevd noe annet enn at folk er ydmyke og forsiktige med tanke på hva som havner i vogna. Og å ikke forsyne seg for mye av en ting som er kjøpt til fellesskapet. 

Anonymkode: 8ff43...261

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det var en viktig kommentar..

AnonymBruker
Skrevet

Dere som driver med dette å dele utgifter, er dere i 20åra? Eller eldre.

Dette er vel lite vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som driver med dette å dele utgifter, er dere i 20åra? Eller eldre.

Dette er vel lite vanlig.

I min vennegjeng er vi 30-40 år. Vi har en runde med felles innkjøp, men alle kjøper som sagt også ting individuelt dersom de ønsker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vennene mine hadde aldri gjort noe sånt, men når vi  drar på tur med venner så kjøper vi noen ting felles til f.eks. middag som pizza osv. Også kjøper de inn selv proteinbarer, drikke og diverse ting som de selv skal spise/drikke. Vi kjøper ikke hygieneprodukter, da folk tar med sine egne produkter. 

Anonymkode: c1a6f...e96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...