AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 I nesten alle tråder om barnehagestart kommer det opplysninger fra flere som sier de jobber i barnehage. De beskriver nesten uten unntak hvor grusomt det er for ettåringene å begynne i barnehagen, og noen beskriver det som «barnemishandling». Hvis dette er en utbredt oppfatning, hvorfor lager ikke barnehageansatte et opprør? Ønsker de ikke det beste for barna? Setter de ikke barna først? Er det ikke rimelig ansvarsfraskrivende å sitte helt stille i båten og se på at årskull etter årskull med ettåringer får en traumatisk barnehagestart? Mange foreldre sender barna i barnehagen uten innsikt i det som skjer, ofte tegner barnehagen et «glansbilde» av situasjonen. Det hjelper ikke å sitte på forum med «sannheten», hvorfor engasjerer ikke barnehageansatte seg mer? Anonymkode: 9c691...97f 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 #barnehageopprøret Anonymkode: 149f0...74d 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Barnehageopprøret. Vi har sagt fra lenge, men i form av kritikk og varslinger oppover. Utallige avvik er skrevet, men de blir bare henlagt. Om vi går ut offentlig er vi illojale, vil ikke miste jobben. Anonymkode: c5830...5c1 10
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Det er allerede et opprør. Men vi blir ikke hørt og ingenting nytter. Møkkayrke. Anonymkode: 178ac...887 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 Det har jo vært mange saker i media om manglende bemanning. Når det gjelder ettåringer i bhg er det forskning som viser at dette er stressende for dem, både nasjonal og internasjonal forskning viser dette. Barnehagene kan jo ikke nekte å ta imot ettåringer, det er jo politisk styrt. Anonymkode: 14dc6...4a7 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Hvorfor de ikke gjør det? De har jo holdt på i evigheter, flere år! De blir ikke hørt og politikere driter i barnehagebarna. Anonymkode: 79610...2f1 11
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ... Hvis dette er en utbredt oppfatning, hvorfor lager ikke barnehageansatte et opprør? Ønsker de ikke det beste for barna? Setter de ikke barna først? Er det ikke rimelig ansvarsfraskrivende å sitte helt stille i båten og se på at årskull etter årskull med ettåringer får en traumatisk barnehagestart? Mange foreldre sender barna i barnehagen uten innsikt i det som skjer, ofte tegner barnehagen et «glansbilde» av situasjonen. Det hjelper ikke å sitte på forum med «sannheten», hvorfor engasjerer ikke barnehageansatte seg mer? Anonymkode: 9c691...97f Du har ikke fulgt med, kanskje du burde gjøre litt reasearch før du slenger med leppa og sparker de som allerede ligger nede? Før du hisser deg opp burde du i det minste prøve å finne ut av ting. Morsomt at du brukte akkurat det ordet i innlegget ditt når det er akkurat det ordet som er brukt i akkurat et visst opprør. Fantastisk ironisk! Anonymkode: b1cfb...b6a 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Eh. Jeg er barnevernspedagog og har jobbet mye på småbarnsavdeling. Har ikke sett barn med traumatiske opplevelser som følge av bhg start.. noe sier meg at dette er late ansatte som vil ha «endring». Anonymkode: a2171...be5 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 Nei der heller kommunene som svikter barnehagene når de ikke gir nok penger til barnehagene pluss at de ikke gir nok penger sånn at de kan få flere ansatte i barnehagene. Mange barnehager har flest vikarer som jobber 100% men får ikke ansettelse av kommunene,bare der ser man at de trenger flere ansatte men kommunene hører ikke! Anonymkode: 27848...d93 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Jupp, det er kommunene det står på. Folk burde virkelig følge mer med og engasjere seg i hvordan egen kommune styres. Budsjetter til både barnehage, skole og ikke minst eldreomsorg er vanlige salderingsposter - når det skal bygges ‘fyrtårn’ som nytt, digert kulturbygg eller kommunehus. Er ikke før en selv får småbarn, gamle foreldre eller sykdom at en møter virkeligheten og blir sjokkert over hvor lite hjelp en egentlig får mange steder. Anonymkode: a999e...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Eh. Jeg er barnevernspedagog og har jobbet mye på småbarnsavdeling. Har ikke sett barn med traumatiske opplevelser som følge av bhg start.. noe sier meg at dette er late ansatte som vil ha «endring». Anonymkode: a2171...be5 Ha ha ha! Så hvis jeg kommer og skal levere min usikre 1,5 åring til den ene ansatte som er på jobb allerede, men den ansatte står midt i et bleieskift, en unge gråter hysterisk etter mamma og en unge driver og slår en annen, så er det latskap som gjør at den ansatte ikke kan ta i mot mitt barn på en hyggelig måte som ivaretar hennes behov? Anonymkode: 00554...0fd 13
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 Det er nå fortsatt primært foreldrenes eget ansvar hva de velger å utsette barna for, mener jeg. Så lenge foreldre er med på å opprettholde et system som institusjonaliserer barn, og velger å sette skylappene på så de kan prioritere andre ting enn tilstedeværelse i barnas liv, er det absurd å forvente at barnehageansatte selv skal sette det her på agendaen. Det er tross alt ikke deres unger. Anonymkode: 0fb83...693 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #13 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ha ha ha! Så hvis jeg kommer og skal levere min usikre 1,5 åring til den ene ansatte som er på jobb allerede, men den ansatte står midt i et bleieskift, en unge gråter hysterisk etter mamma og en unge driver og slår en annen, så er det latskap som gjør at den ansatte ikke kan ta i mot mitt barn på en hyggelig måte som ivaretar hennes behov? Anonymkode: 00554...0fd Er visst det i følge enkelte ja. 😅 Helt sinnsykt at folk kaller ansatte for late når de selv ikke hadde klart å være alene med ni bleiebarn alene uten at de måtte løpe hele dagen. Jeg er en av de som klager. Når jeg bruker skritteller eller pulsklokke på jobb viser den over 20.000skritt. Jeg er kjempelat, sitter bare og drikker kaffe ja... Anonymkode: b1cfb...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er visst det i følge enkelte ja. 😅 Helt sinnsykt at folk kaller ansatte for late når de selv ikke hadde klart å være alene med ni bleiebarn alene uten at de måtte løpe hele dagen. Jeg er en av de som klager. Når jeg bruker skritteller eller pulsklokke på jobb viser den over 20.000skritt. Jeg er kjempelat, sitter bare og drikker kaffe ja... Anonymkode: b1cfb...b6a Drikker ikke kaffe, så lurer på hva jeg skal drikke når jeg til høsten skal begynne med et åringer igjen. Får håpe jeg får i meg nok vann i løpe av dagen. Blir en god del skritt i løpet av dagen. Gleder meg, men kommer til å savne barna som skal på storbarn avdeling Anonymkode: 82d23...88c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 Av samme grunn som vi i eldreomsorgen nesten er pliktet til å gi pårørende et glansbilde av hvordan de gamle har det; kommunen gir f og tenker bare på penger. Hvis jeg og mine kollegaer skulle gått til media f eks, hva tror du hadde skjedd? Vi hadde blitt kalt inn på teppet alle mann og truet med både det ene og andre av ledelsen. Ikke hadde vi fått jobb noen andre steder heller. Det skrives avvik på avvik, alt som skjer er nøye dokumentert, men de som styrer bryr seg ikke. Anonymkode: 17af3...685 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #16 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Av samme grunn som vi i eldreomsorgen nesten er pliktet til å gi pårørende et glansbilde av hvordan de gamle har det; kommunen gir f og tenker bare på penger. Hvis jeg og mine kollegaer skulle gått til media f eks, hva tror du hadde skjedd? Vi hadde blitt kalt inn på teppet alle mann og truet med både det ene og andre av ledelsen. Ikke hadde vi fått jobb noen andre steder heller. Det skrives avvik på avvik, alt som skjer er nøye dokumentert, men de som styrer bryr seg ikke. Anonymkode: 17af3...685 Avvik må uansett godkjennes internt hvis det skal sendes videre. Mange avviksmeldinger blir nok liggende. Anonymkode: aaf1a...0c5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #17 Skrevet 30. mai 2021 Vi ansatte har ikke noe vi skulle sagt, dette er bestemt fra regjeringen. kontantstøtten sekker ikke opp nok til at foreldre har råd til å være hjemme ett ekstra år. Regningene må betales og foreldre må tilbake til jobben. jeg jobber på småbarns avd med de aller minste. 1 åringene er for små til barnehage er mitt subjektive syn, samtidig blir de godt ivaretatt, de får mye kos og nærhet. Våre ettåringer har det godt i barnehagen, selv om vi aldri kan erstatte mamma og pappa Anonymkode: a0fe7...550 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #18 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Avvik må uansett godkjennes internt hvis det skal sendes videre. Mange avviksmeldinger blir nok liggende. Anonymkode: aaf1a...0c5 Det blir de nok. Og de som er modige nok til å varsle om dårlige forhold i f eks eldreomsorg, de blir det laget personalsak på. Skumle greier. Leste nylig i sykepleien (medlemsblad), om flere varslere dette har hendt med. Og til slutt får de sparken. Så du kan prøve å forstå litt ts, hvor lite ansatte har å stille opp med i realiteten. Den eneste gangen politikere gidder å høre etter er når foreldre eller pårørende går til media og klager. Først DA kan du regne med at de kanskje reagerer! Anonymkode: 17af3...685 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #19 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Avvik må uansett godkjennes internt hvis det skal sendes videre. Mange avviksmeldinger blir nok liggende. Anonymkode: aaf1a...0c5 *Alle Rettet innlegget for deg. 😅 Anonymkode: b1cfb...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #20 Skrevet 30. mai 2021 Jeg jobber på småbarnsavdeling. Åpningstiden er 10 timer. De fleste av barna er der godt over 9 timer. Alle tre ansatte er på i 5 av 10 timer. På de timene er der pauser x3, morgenmøte, ledermøte, avdelingsmøter, handling, planleggingstid for pedagoger, møter med andre instanser (PPT, psykisk hese, invandrertjenesten, barnevern). Vi har konkludert med at vi er 3 ansatte ca. 1,5 time pr. dag. Resten av tiden er vi 2 ansatte på 9 1-åringer. Det er IKKE til barnas beste. De blir sett og trøstet når vi har tid. Ikke når barnet har behov. Brutalt, men sant. Anonymkode: 115bf...a4d 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå