Gå til innhold

Kreve at ny partner sjekker seg for kjønnssykdommer når man går over fra kondom til p-piller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ganske ung så usikker på hva som er vanlig eller om jeg er for streng. 

Men hvordan gjør dere det når dere går over fra kondom til p piller, er det vanlig at begge bestiller time for å sjekke seg for kjønnssykdommer? Det er dette jeg vil. Selv tror jeg ikke at jeg gar noe men jeg vil være sikker, også for hans del sånn at han kan vite at det er trygt å ha sex med meg uten kondomen. 

Han er irritert fordi han sier han sjekket seg for ikke lenge siden og ikke har hatt noen sexpartnere etter det. Men skal man bare stole på at han snakker sant? Er redd det bare er noe han sier for å få slippe. Hilsen usikker 😔

Anonymkode: 6dce2...b85

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et forhold uten tillit er ikke liv laga. Så det er allerede veldig problematisk om du tror han lyver når han sier han har testet seg. Man trenger ikke teste seg på nytt om man allerede har testet seg mellom hver partner.

Anonymkode: 7da12...e76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg krever ikke, jeg sier til partner at "hei, nå får vi sjekke oss siden vi skal kutte kondom. Greit å gjøre det til uka?". 

Det er noe som er helt normalt, og veldig sunt å gjøre :) Om partneren din nekter så hadde ikke jeg hatt sex uten kondom. 

Hvorfor blir han irritert når du vil være trygg? Ja, det er kanskje litt stress, men for de fleste er sex uten kondom bedre så jeg syns det er rart han klager. Stå på ditt. Det handler ikke om at du ikke stoler på han, det handler om egen helse. Ikke gi deg på det her :) 

Anonymkode: 04e30...e5d

• Liker 13
Skrevet

Du burde hvertfall teste deg en liten stund etter dere har begynt med sex uten kondom for å se at du ikke har fått noe fra han. Du kan selvsagt ønske fra han å teste seg, men du kan ikke kreve det.

• Liker 1
Skrevet

Ditt underliv, du bestemmer hvem og hvordan du vil slippe andre til. Og så lenge begge sjekker seg ser jeg virkelig ikke problemet 😊

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til han at jeg hadde testet meg før jeg gikk til sengs med han, og nevnte at det var lurt å gjøre ved bytte av sexpartner. Han har bare vært i lengre forhold, så han sa at han aldri har testet seg. Jeg testet meg i en bisetning noen måneder etter vi først hadde sex, og det var ikke noen funn der heller. 

Jeg er egentlig litt ukomfortabel med at folk ikke tester seg, men jeg kan jo ikke bestemme over andre. Men det er jo absolutt mest forsvarlig å bruke kondom hvis man ikke vil teste seg. Så det er helt innenfor å si at man vil fortsette å bruke kondom til begge har testet seg. Det er ikke problematisk i det hele tatt. Da vil han nok teste seg, for det er over på null komma niks, og er verdt det når man slipper å bruke kondom og heller kan bruke andre prevensjonsmidler. :)

Ikke vær redd for å si ifra. Det er utrolig kjipt å pådra seg noe for noe som enkelt kan testes. 

Anonymkode: a4dd7...74e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg sa til han at jeg hadde testet meg før jeg gikk til sengs med han, og nevnte at det var lurt å gjøre ved bytte av sexpartner.

Men er ikke det dumt, tenk hvis han hadde kjønnssykdom når du hadde sex med han? Da var det jo nytteløst at du sjekket deg? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan se det fra hans side at det kan oppfattes som at du ikke stoler på han. MEN, det er ekstremt viktig å respektere andres grenser når det kommer til sex. Hvis det at han tester seg er det som skal til for at du skal være komfortabel med å droppe kondomet, så er det helt greit. Hvis han ikke gidder å strekker seg litt for deg, er han egentlig en du vil være sammen med?

Anonymkode: 41fb7...6e1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta

Men er ikke det dumt, tenk hvis han hadde kjønnssykdom når du hadde sex med han? Da var det jo nytteløst at du sjekket deg? 

Jeg sa det i forkant før jeg hadde sex med han. Det er jo ikke nytteløst, og det er i alle fall ikke nytteløst å sjekke seg. Verken før eller etter bytte av sexpartner som jeg gjorde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig så har du har til å kreve det for å beskytte deg selv, skulle bare mangle !  Å ende opp med herpes, kjønnsvorter osv er ergelig i frykt for å krenke mannen som  har løyet til deg..

Anonymkode: c42e6...d23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja selvfølgelig så har du har til å kreve det for å beskytte deg selv, skulle bare mangle !  Å ende opp med herpes, kjønnsvorter osv er ergelig i frykt for å krenke mannen som  har løyet til deg..

Selvfølgelig så har du rett til det. 

AnonymBruker
Skrevet

JA. 
Han har sjekket seg for hva? Klamydia? Hva med hepatitt og hiv? Akkurat. Din helse, dine regler! 

Anonymkode: 5b876...f7c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå sjekkes det vel normalt ikke for verken herpes eller kjønnsvorter når man tester seg for kjønnssykdommer…

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en selvfølge, og har gjort det i de forholdene jeg har hatt. Senest med mannen jeg nå har vært sammen med i 15 år. 

Helt ærlig, hadde en mann blitt irritert om jeg stilte dette kravet, ville det vært uaktuelt med et forhold. Selv om han selv vet/tenker det er unødvendig, gjør man det jo om det betyr noe for den man er glad i. 

Anonymkode: 3af38...7e1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (12 minutter siden):

Nå sjekkes det vel normalt ikke for verken herpes eller kjønnsvorter når man tester seg for kjønnssykdommer…

Stemmer det. Ved herpes tar man prøve av et eventuelt utbrudd hvis man er usikker. Så lenge man ikke har utbrudd er man så å si ikke smittefarlig, og det er ganske safe. Men vær forsiktig med både utbrudd rundt munn og i genitalia. Veldig kjedelig å få overført herpes til underlivet gjennom oralsex. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er en selvfølge, og har gjort det i de forholdene jeg har hatt. Senest med mannen jeg nå har vært sammen med i 15 år. 

Helt ærlig, hadde en mann blitt irritert om jeg stilte dette kravet, ville det vært uaktuelt med et forhold. Selv om han selv vet/tenker det er unødvendig, gjør man det jo om det betyr noe for den man er glad i. 

Anonymkode: 3af38...7e1

Veldig enig i dette her. 

• Liker 2
Skrevet

Det er helt innafor å kreve testing. Du risikerer jo Turid Laila sine viruser resten av livet. Om han nekter får du bare nekte ham å kjøre uten dong.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei. Jeg er ganske ung så usikker på hva som er vanlig eller om jeg er for streng. 

Men hvordan gjør dere det når dere går over fra kondom til p piller, er det vanlig at begge bestiller time for å sjekke seg for kjønnssykdommer? Det er dette jeg vil. Selv tror jeg ikke at jeg gar noe men jeg vil være sikker, også for hans del sånn at han kan vite at det er trygt å ha sex med meg uten kondomen. 

Han er irritert fordi han sier han sjekket seg for ikke lenge siden og ikke har hatt noen sexpartnere etter det. Men skal man bare stole på at han snakker sant? Er redd det bare er noe han sier for å få slippe. Hilsen usikker 😔

Tenker det er kjempefint at du har tatt opp temaet. Hadde valgt å stole på han. Så kan du selv gå å teste deg om du trenger det. Vet du at du ikke har noe kan du teste deg etter at dere har hatt ubeskyttet sex uten at han vet det så er du sikker:)

Anonymkode: 51bf2...d5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo uansett lyge og si at han tester seg nå om han ikke vil teste seg, eller om han vet at han har sykdommer. Han kan også lyge om resultatet. Og herpes tester de ikke for, og det er så vanlig at det ikke er opplysningsplikt på heller

Anonymkode: 89939...310

AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (1 minutt siden):

Det er helt innafor å kreve testing. Du risikerer jo Turid Laila sine viruser resten av livet. Om han nekter får du bare nekte ham å kjøre uten dong.

Det handler jo om tillitt. Skjønner at kjæresten vil at hun skal stole på han hva er forhold uten tillitt. Så kan hun teste seg eterpå for å være sikker. 

Anonymkode: 51bf2...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...