Gå til innhold

Veie før eller etter koking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Når man teller kalorier som f.eks pasta/ris ect, skal man veie det før eller etter koking? 

Anonymkode: e2d23...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå har jeg aldri drevet med sånt, så jeg vet ikke hva som er "riktig" å gjøre, men min første tanke er at det vil være teit å måle etter at det er kokt. 

Anonymkode: 00d94...fbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om kaloriene er oppgitt for tørr eller kokt vare. Men oftest tørr, tror pakka oppgir tørr feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg aldri drevet med sånt, så jeg vet ikke hva som er "riktig" å gjøre, men min første tanke er at det vil være teit å måle etter at det er kokt. 

Anonymkode: 00d94...fbc

Pasta sveller mye ved koking, og trekker til seg en del vann. Vann har ikke kalorier, og derfor tenker jeg at pasta skal veies før koking. 

Anonymkode: 2b2f1...cc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Når man teller kalorier som f.eks pasta/ris ect, skal man veie det før eller etter koking? 

før. fordi 1) i sammensatte retter er det ikke alltid mulig å veie etter 2) vekttap/økning etter koking/steking er stort sett vann=0 kalorier

Anonymkode: a6e94...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eldorado fullkornsris i poser står det ikke om det er tørr vare eller ikke, og da er det også vanskelig og veie før? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå veier jeg heller ikke mat, men det mest logiske er jo å veie det før du skal koke det. Det blir mer korrekt med tanke på at det tar til seg mye vann ved koking (som ikke har noen kalorier, men selve veiingen blir mer unøyaktig), samt at det er jo utrolig dumt å veie det i etterkant for så å kaste/legge til side det som er til overs. Veldig bortkastet. Gjør det så enkelt som mulig, så er det gjerne det riktige. 

Anonymkode: 109ab...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg veier etter (og velger da selvfølgelig kalorier pr 100 gram tilberedt vare), for når man lager mat til en hel familie er det umulig å vite hvor mine tilmålte 50 gran tørr pasta er. ;)

Da jeg var alene veide jeg tørr vare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nesten alle matvarer oppgir næringsinnhold for tørr vare. De unntakene som er spesifiserer som regel «ferdig tilberedt vare» på deklarasjonen. 

Anonymkode: 5e027...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...