Gå til innhold

Hvorfor mener sykepleiere at de fortjener mer lønn en lærere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i tråder at de ofte vil sammenligne lønnsnivået sitt med ingeniører o.l, men det mest nærliggende er jo å sammenligne med lærere. De fleste lærere har 3-årig utdannelse, og grunnlønna er så og si det samme.

På toppen av grunnlønna får sykepleiere tillegg der det er på sin plass (turnusarbeid). Begge yrkesgrupper er visst truet av bemanningskrise, begge jobber med mennesker og begge har en del ansvar på det menneskelige plan. 

Grunnlønn nyutdannede uten ansiennitet:

grunnlønn lærer 3-årig: 411.400,-

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks-2020/
grunnlønn sykepleier: 414.000,-

https://www.nsf.no/lonn-og-tariff/spekter

Anonymkode: db99f...39c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være fordi både sykepleier og lærer er typisk kvinneyrker som ligger lavere i lønn en typiske manneyrker med samme utdanning. 

Anonymkode: 3876b...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste lærere har nå 5års utdannelse. 

Vi som er barnevernspedagoger, som har samme utdanningslengde (enn så lenge) som sykepleiere, tjener mindre. Snart må vi også ha master, med bedre lønn,  og da vil kanskje sykepleiere med bachelor begynne å sammenligne seg med oss. 

Anonymkode: e542a...9be

• Liker 19
Skrevet

Bare for å presisere: de fleste lærere har IKKE treårig utdannelse lenger. Lærerutdanningen er nå en master på fem år, og var før det på fire år. Det er svært lenge siden den var på bare tre år...

Når det er sagt, synes jeg det er fornuftig å sammenligne grunnlønn mellom sykepleiere og lærer med treårig utdanning, siden det er samme utdanningsnivå.

Det som kan gjøre at en sykepleier tjener mer, er kvelds- og helgetillegg. Det bør kompenseres bedre for turnus og kjipe arbeidstider synes jeg.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje for sykepleiere har en jobb der det bokstavlig talt er snakk om liv eller død om de gjør en feil.

Anonymkode: 5e298...896

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan være fordi både sykepleier og lærer er typisk kvinneyrker som ligger lavere i lønn en typiske manneyrker med samme utdanning. 

Anonymkode: 3876b...e3c

Godt poeng. Men grunnen til at ingeniører tjener bedre er jo at de som regel er ansatt i private bedrifter som kan lønne dem bedre. De som er ansatt kommunalt tjener også bedre da, men det er på grunn av de konkurrerende arbeidsmarkedet. Her er det jo markedskreftene som rår, og ikke så lett å gjøre noe med. Men det et vel en form for systemisk kjønnsdiskriminering oppi dette ja..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje for sykepleiere har en jobb der det bokstavlig talt er snakk om liv eller død om de gjør en feil.

Da snakker vi om flere ansatte, bedre internkontroll og at leger må holde bedre oppsyn, og ta ansvar. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke folk tenker på hvor mye ansvar lærer har også. Og det med liv og død er litt flåsete, ja i ytterste konsekvens stemmer det, men som regel er det faktisk legene som bærer på hovedansvaret. Og de fleste pasienter ikke en sykepleiefeil fra døden liksom. Folk får feil medisiner hele tiden, ofte er eneste konsekvens et skuldertrekk fra ansvarlig lege, for det betyr som regel ikke så mye. Jeg sier ikke at sykepleierene ikke har ansvar altså, men de er lang ifra alene om det. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen lærere med 3 års utdannelse. 

Selv hadde jeg 7 års universitetsutdannelse da jeg begynte som lektor. (Master, så et årsstudium, så ppu). 

Og så har jeg tatt 1.5 årsstudium parallelt med jobb. 

Jeg er jo lektor med opprykk. Men selv de fleste som er adjunkter har 6-7 år med universitetsutdanning, de mangler bare mastergraden. 

Anonymkode: f371f...355

• Liker 9
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det samme gjelder eks. ingeniører. Om vannledninger ryker eller strømmen går i et området er det ikke spesielt usannsynlig at liv går tapt. Det er også flere ingeniører som jobber med vedlikehold av utstyr som benyttes på sykehuset. 

Forøvrig er det ikke urimelig å mene at lærerne sin jobb er mer viktig for samfunnet som helhet, uten lærere kunne man like gjerne brukt personer en henter fra gata som helsepersonell. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser jeg tok feil av varighet for lærerutdannelse, stemmer dette for barnetrinnet og? Uansett mener jeg det er riktig å sammenligne lønningene ut fra utdanningslengde. Skulle bare mangle at lærere som har 5-7 årig utdannelse tjener mer en sykepleiere med 3-årig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det ganske få sykepleiere som opplever i hverdagen. Og man kan si det samme om mange andre yrkesgrupper. Lastebilsjåfører for eksempel. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er spesialsykepleier med mastergrad, og grunnlønnen min er 450.000. Grunnlønnen til lektor som har like lang utdannelse er 516.400. 

Anonymkode: 795f0...e02

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er det ganske få sykepleiere som opplever i hverdagen. Og man kan si det samme om mange andre yrkesgrupper. Lastebilsjåfører for eksempel. 

For ikke å snakke om leger, brannmenn, politi, ansatte i barnevernet, ambulansepersonell osv. De fleste har stort ansvar på jobb og ulikt utdanningsnivå gir seg utslag i lønn. Vi som ‘kun’ har bachelor tjener mindre. Lærere har lengre utdannelse og bør tjene mer 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser jeg tok feil av varighet for lærerutdannelse, stemmer dette for barnetrinnet og? Uansett mener jeg det er riktig å sammenligne lønningene ut fra utdanningslengde. Skulle bare mangle at lærere som har 5-7 årig utdannelse tjener mer en sykepleiere med 3-årig.

Du må jo sammenligne utdannelser som er like lange. Altså må du sammenligne en lektor med en spesialsykepleier som har mastergrad. Sykepleiere som har mastergrad får ikke uttelling for å ha mastergrad. Så om man sammenligner det med læreryrket ville det betydd at lektorer fikk adjunktlønn. Tror du lektorer hadde akseptert å få adjunktlønn? Om ikke, hvorfor skal sykepleiere akseptere å ikke få lønn for mastergraden?

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må jo sammenligne utdannelser som er like lange. Altså må du sammenligne en lektor med en spesialsykepleier som har mastergrad. Sykepleiere som har mastergrad får ikke uttelling for å ha mastergrad. Så om man sammenligner det med læreryrket ville det betydd at lektorer fikk adjunktlønn. Tror du lektorer hadde akseptert å få adjunktlønn? Om ikke, hvorfor skal sykepleiere akseptere å ikke få lønn for mastergraden?

Du er jo fullstendig på bærtur. Minstelønnen for spesialsykepleiere er 460 000kr, mens den er 414 000kr for en sykepleier. Videre jobber de fleste sykepleiere 50% ved siden av en sykepleiemaster og får lønn under utdannelsen. Om lærere hadde hatt samme mulighet ville de selvfølgelig kunne hatt lavere minstelønn. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

Du er jo fullstendig på bærtur. Minstelønnen for spesialsykepleiere er 460 000kr, mens den er 414 000kr for en sykepleier. Videre jobber de fleste sykepleiere 50% ved siden av en sykepleiemaster og får lønn under utdannelsen. Om lærere hadde hatt samme mulighet ville de selvfølgelig kunne hatt lavere minstelønn. 

Nei, det stemmer absolutt ikke. Selvfølgelig får ikke de fleste sykepleiere lønn under master selv om det finnes noen få utdanningsstillinger for noen få masterutdannelser!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da snakker vi om flere ansatte, bedre internkontroll og at leger må holde bedre oppsyn, og ta ansvar. 

Kanskje ansette flere professorer som kan holde oppsyn med lærerne også da, eller..? Eller henger det kanskje ikke på griep å skulle ansette en yrkesgruppe for å holde oppsyn med en annen…

Anonymkode: 8acdc...c1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje ansette flere professorer som kan holde oppsyn med lærerne også da, eller..? Eller henger det kanskje ikke på griep å skulle ansette en yrkesgruppe for å holde oppsyn med en annen…

Anonymkode: 8acdc...c1c

Vil tro at rektor tar ansvar for lærerne. Lærere opphøyer heller ikke seg selv, men uten lærere ville vi hatt verken leger eller sykepleiere

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ser i tråder at de ofte vil sammenligne lønnsnivået sitt med ingeniører o.l, men det mest nærliggende er jo å sammenligne med lærere. De fleste lærere har 3-årig utdannelse, og grunnlønna er så og si det samme.

På toppen av grunnlønna får sykepleiere tillegg der det er på sin plass (turnusarbeid). Begge yrkesgrupper er visst truet av bemanningskrise, begge jobber med mennesker og begge har en del ansvar på det menneskelige plan. 

Grunnlønn nyutdannede uten ansiennitet:

grunnlønn lærer 3-årig: 411.400,-

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks-2020/
grunnlønn sykepleier: 414.000,-

https://www.nsf.no/lonn-og-tariff/spekter

Det var vel på 70-tallet at lærerskolen var 3-årig. For de lærerne som går i gang med lærerutdanning i dag, er det krav om mastergrad.

Anonymkode: c3ca1...621

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...