Gå til innhold

Burde de som hetser uføre fått seg et opphold på ulike rehabiliteringsavdelinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår bare ikke at det er mulig å legge ut innlegg som "føler dere dere har vunnet i lotto?"

Vi vet jo at barna våre blir mer tolerante i forhold til legning, etnisitet og det aller meste. Da ungene var små elsket de en serie der en fikk følge barn med ulike sykdommer/ handikapp i hverdagen.

Jeg har vært innom forskjellige avdelinger de siste årene, og har opplevd tøff sykdom i nær familie. Jeg har vel aldri vært motstander av trygdesystemet, men nå har jeg virkelig fått opp øynene for hvor mye det betyr. Etter å ha møtte et titalls ungdommer som aldri fikk en vanlig ungdomstid, er jeg i hvertfall levende overbevist om at det er riktig at de skal være sikret økonomisk. Kanskje burde heller uføretrygden økes? Helt rørt over å se ungdommer som går frisk til pleietrengende, og som likevel holder humøret oppe. Mange flotte familier der ute.

Anonymkode: 70866...3af

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvem de "hetser". Om det er reelle uføre eller de som snylter trygd.

Anonymkode: c61ce...aad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg unner alle som hetser uføre å kjenne på smerter, fatigue, skam, angst og depresjon. 
Jeg har en usynlig sykdom og går på AAP. Det er så enormt stort stigma mot Navere og uføre at jeg blir helt oppgitt.  Kun mine aller nærmeste vet at jeg går på AAP, selv noen av de skjønner ikke at jeg ikke kan jobbe. Jeg får mange forslag til jobber jeg fint kunne passet til, men jeg vet at det ikke vil fungere.

Jeg dro ikke til legen og sa at jeg nå ville begynne på AAP. Jeg gikk dit utallige ganger fordi jeg ikke var i form. Til slutt ble det spesialist og jeg fikk en diagnose jeg gjerne gir bort til hvem som helst. Sorgen er at jeg aldri vil bli bra, jeg vil bli verre og verre. Jeg savner å jobbe, savner kolleger, savner å føle meg nyttig, savner det sosiale på jobb. Alt dette er ikke mulig lenger, samtidig sitter noen av mine nærmeste og mange andre rundt omkring og sprer møkk og trur vi storkoser oss på luselønn. Min lønn dekker mine utgifter akkurat, så sant jeg ikke skal kjøpe medisiner og legetimer. Det skal bare en liten regning til, så er jeg på utur økonomisk.

Jeg skulle ønske alle som hetser oss fikk kjenne på dette selv en dag, kanskje de ville fått mer forståelse for oss da.

Anonymkode: 1f780...607

• Liker 14
Skrevet

Jeg er mer av den oppfatning av at de som anser slike uskyldige spørsmål som hets bør få en innføring i reell hets, slik at de tenker seg litt bedre om neste gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal betale for all hjelpen dere får fra velferdssamfunnet, da? Er dere ikke takknemlig for å slippe å bo på gata? 🙈🙈🙈

Anonymkode: e1911...1f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem skal betale for all hjelpen dere får fra velferdssamfunnet, da? Er dere ikke takknemlig for å slippe å bo på gata? 🙈🙈🙈

Du vet at ingen er sikret mot å gå på en smell? I morra kan du bli utsatt for en ulykke og ende opp som ufør. Da tenker jeg du er jævlig glad for at vi lever i et velferdssamfunn. Men tanken slår visst ikke friske folk engang, at ting kan skje, både sykdommer og ulykker. De fleste som blir uføretrygdet har jobbet i flere tiår, det virker som om dere tror at ingen har vært i jobb, men bare har snylter seg til trygd.. Selv er jeg over femti, og i jobb. Men jeg tviler på at helsa holder til jeg blir 67. 

Anonymkode: 051ac...6b9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Innlegg 2 taes ikke hensyn til, som vanlig ser jeg.

Folk bøtter videre hodestups.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er hets egentlig i denne sammenhengen?

Og er man egentlig bedre enn de som hetser når man hetser selv? 

Anonymkode: 0eca9...9de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Putt friske på rehab. For det er jo ikke ventetid for oss andre heller 🏳

Anonymkode: b8d97...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jo litt, at om man kaver seg på jobb på tross av smerter og plager, kan man se seg litt sur på naboen som er på fjelltur og pusser opp mens han går hjemme. Og som orker mer enn deg hver helg.

Hadde en kollega som ble provosert av alle uføre som var på fjellet/ trente. Men det var jo bare fordi hun ikke var fornøyd med eget liv/ prioriteringer. Ingen kan vel egentlig misunne noen som er zyk?

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår jo litt, at om man kaver seg på jobb på tross av smerter og plager, kan man se seg litt sur på naboen som er på fjelltur og pusser opp mens han går hjemme. Og som orker mer enn deg hver helg.

Hadde en kollega som ble provosert av alle uføre som var på fjellet/ trente. Men det var jo bare fordi hun ikke var fornøyd med eget liv/ prioriteringer. Ingen kan vel egentlig misunne noen som er zyk?

Nei, det blir veldig rart. Det kollegaen din kanskje burde tenke på er at turer i fjellet og trening er bra for helsen, og faktisk kan bidra til og gjøre de noe arbeidsføre igjen. Nå aner heller ikke din kollega hva  det kostet dem og gjøre disse innsatsene for egen helse, hvor mye av tiden dagene før og etter lå de på sofaen i fosterstilling og tygget smertestillende. Det er rart at man blir provosert av syke som tar sunne valg, om det bare hadde sittet inne og ikke prøvd og gjøre ting bedre, så hadde det liksom vært greit. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Innlegg 2 taes ikke hensyn til, som vanlig ser jeg.

Folk bøtter videre hodestups.

Alle hetses, ser du

Skrevet (endret)

Én ting er å reagere på uførehets - for det er det mye av, men en annen er å ønske at andre skal bli syke for å kjenne på det samme. Det er stygt gjort å ønske sykdom på andre.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste som blir langvarig syke har da jobbet i ganske så mange år, så det gildet har de bidratt til selv :) 

Men jeg tror nok disse som lager alle kokkotrådene ikke er helt friske selv. 

Kan ikke se for meg at noen som orker lage endeløse tråder om samme tema har arbeidsevne rent mentalt. 

Anonymkode: 611a6...7d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Anonyminist said:

Det er rart at man blir provosert av syke som tar sunne valg, om det bare hadde sittet inne og ikke prøvd og gjøre ting bedre, så hadde det liksom vært greit. 

Nånei du! Alle vet jo at det er lite som er så provoserende og forkastelig som uføre som bare sitter inne og ikke prøver å gjøre noen ting. Det er faktsik så provoserende og forkastelig at det eneste som er verre er uføre som gjør noen ting. At de våger!

"Tenker ikke på de reelle uføre bare på de som snylter". Yeah right. Med alle trådene som omtaler "de uføre", "dere uføre", "uføre bør/må/skal" dag etter dag etter dag, så er det ganske tydelig at det er de uføre generelt som skal tas. Hele tiden begrunnes dette med at det er "så mange som snylter".

Evnen til å se at NAV, leger og spesialisterer er  de som er kompetente til å ta avgjørelser ang. uførhet, er fullstendig fraværende. Visstnok er alle leger idioter og alle uføre late lystløgnere.

Anonymkode: 0c2dd...363

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så turn off. 

AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (13 timer siden):

Én ting er å reagere på uførehets - for det er det mye av, men en annen er å ønske at andre skal bli syke for å kjenne på det samme. Det er stygt gjort å ønske sykdom på andre. Jeg er også syk, og det siste jeg vil er at andre skal ha det vondt. Det unner jeg ikke engang min verste fiende.

Og skamfull scrollet jeg tilbake og fjernet min reaksjon på det innlegget hvor det ble ønsket at hetserne fikk kjenne på sykdom...

Du har helt rett. Jeg ønsker ingen å kjenne på mine smerter.

Anonymkode: 619eb...a42

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og skamfull scrollet jeg tilbake og fjernet min reaksjon på det innlegget hvor det ble ønsket at hetserne fikk kjenne på sykdom...

Du har helt rett. Jeg ønsker ingen å kjenne på mine smerter.

Anonymkode: 619eb...a42

Jeg skjønner poenget deres. Jeg skal moderere meg litt. Jeg skulle ønske de som mener smerte kan fikses med en smertestillende og at smerte ikke er reell, kunne kjent på dine smerter i 10 minutter, ikke et år. Det er ikke for og være slem, men for og oppdra og opplyse de litt. 

Gjest byråkrati
Skrevet
13 hours ago, Gjenferdet said:

Én ting er å reagere på uførehets - for det er det mye av, men en annen er å ønske at andre skal bli syke for å kjenne på det samme. Det er stygt gjort å ønske sykdom på andre. Jeg er også syk, og det siste jeg vil er at andre skal ha det vondt. Det unner jeg ikke engang min verste fiende.

Uenig. Noen mennesker er så selvsentrerte at de ikke klarer forstå hvordan andre mennesker har det med mindre de opplever det selv. Jeg har sett sykdom på nært hold, og for de som lager hatefulle tråder om uføre tenker jeg de fint kunne følt på sykdom selv. Det hadde de lært mye av. De hadde kanskje til og med gjort dem til bedre mennesker, og de hadde vært mennesker som gjorde mer bra i sine sosiale sirkler. Kanskje andre mennesker til og med hadde begynt å tenke de hadde verdi fordi de endelig hadde blitt voksne og fått litt mer toleranse. 

AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet er rett og slett at folk tror at de fleste uføre snylter/lurer seg til uføretrygd. Selv om de får forklart gang på gang at veien til å i det hele tatt få lov til å sende inn en søknad om uføretrygd er årelang. De nekter å forstå at alt av behandlinger, omskolering og arbeidsutprøving skal være prøvd før Nav avgjør om de vil åpne for en søknad på uføretrygd. Og når man først har søkt så er det ikke veilederen man kjenner på det lokale Navkontoret som behandler søknaden. De som behandler søknaden er veiledere og leger som ikke kjenner deg i det hele tatt som befinner seg et helt annet sted i landet. Disse menneskene går kun ut fra skriftlig dokumentasjon fra leger, sykehus, behandlingssenter, arbeidsutprøving osv. Ser de at det er noe som mangler eller noe som er uprøvd så får man avslag på søknaden. 
Dette nekter friske arbeidsføre mennesker å forstå selv om de får det forklart gang på gang. Mye av grunnen er nok at det visstnok var mye enklere å få innvilget uføretrygd for et par tiar tilbake. Vel, slik er det ikke i dag. Skal man klare å «lure» systemet må man faktisk lyve og spille skuespill ovenfor veiledere og leger i årevis uten å bli gjennomskuet. Det sier seg selv at det er lite gjennomførbart. 

Anonymkode: 60c7b...1c5

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...