Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen som kan komme med løsningsforalg?image.png.05fd4bd3931ad6c258f6a55482afd13c.png

Anonymkode: a8176...274

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om det er en sammenheng mellom de røde og hvite prikkene i alle trekantene

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løser oppgave A på papir, men det står at jeg skal bruke GeoGebra .. jeg finner ikke noe måte å legge inn disse kulene i geogebra? Jeg skjønner veldig lite av GeoGebra, og har ikke funnet noen forklaring verken i boka eller på nett

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg løser oppgave A på papir, men det står at jeg skal bruke GeoGebra .. jeg finner ikke noe måte å legge inn disse kulene i geogebra? Jeg skjønner veldig lite av GeoGebra, og har ikke funnet noen forklaring verken i boka eller på nett

Altså, poenget er ikke kulene men tallmønsteret de utgjør. Formelen for å finne det n-te trekanttallet er n(n+1)/2, om du skriver inn a(n):=n(n+1)/2 i geogebra, kan du eks. Løse for hvilket trekanttall n = 9 er.

AnonymBruker
Skrevet

Når du har funnet formelen så kan du benytte deg av CAS i Geogebra som kan brukes til å løse likninger bla. Mulig du også kan legge inn verdiene i et regneark og utføre en regresjonsanalyse, da vil du jo få opp en formel.

Anonymkode: 6249d...1bc

Skrevet

Bruk regresjon. 

Punktene 

(1 1)

(2 3)

(3  6)

(4  10)

Tipper du får en andregrads sammenheng 

AnonymBruker
Skrevet

F1DCD208-0CC9-4534-9E0C-318D27B1C472.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

F1DCD208-0CC9-4534-9E0C-318D27B1C472.jpeg

Ts: nå la jeg inn verdiene i et regneark, utførte regresjon og valgte polynom 2. Tips for å finne  formel selv: man ser at for hver figur så øker kulene med det samme som figurtallet. I figur 3 så er det 3 flere kuler enn i forrige figur, i figur 4 så er det 4 kuler mer enn i forrige figur. Se etter hvor mye det øker, og så erstatter du figurnummeret med n for å regne ut totalt antall kuler. Dette kan være litt kronglete noen ganger, men plutselig så skjønner man det:)

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke :( jeg får noe helt annet enn dere

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke :( jeg får noe helt annet enn dere

Hva skjønner du ikke?

Hvilket fag er dette og hvilken lærebok?

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (4 minutter siden):

Hva skjønner du ikke?

Hvilket fag er dette og hvilken lærebok?

Jeg forstår ingenting av oppgaven. Jeg skjønner at det er 5 kuler mer på neste, men jeg skjønner ikke hva jeg skal putte inn i Geogebra? ingen lærebok, bruker NDLA, kapittel "modelering". Jeg skal ta matematikk som privatist :) 2PY
er bare en øvingsoppgave.  

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ingenting av oppgaven. Jeg skjønner at det er 5 kuler mer på neste, men jeg skjønner ikke hva jeg skal putte inn i Geogebra? ingen lærebok, bruker NDLA, kapittel "modelering". Jeg skal ta matematikk som privatist :) 2PY
er bare en øvingsoppgave.  

Du burde kjøpe Aschehoug sin lærebok, de har grundig gjennomgang av hvordan du løser ulike oppgaver med Geogebra. NDLA er ikke særlig bra (NDLA er egentlig ganske dårlig da de fokuserer på mye som ikke er eksamensrelevant, og har rare formuleringer). Du får den som brettbok ganske billig. 

Poenget er at dette er en rekke hvor du har n-ledd (n kan her være et valgfritt tall større enn 0), og du skal finne en formel for hvordan du kan finne ut hvilket tall et vilkårlig ledd er. Formelen er altså n(n+1)/2, så for å finne hvilket tall ledd nummer 5 er, bytter du ut n med 5, og får 15. 

For å gjøre en regresjonsanalyse velger du "regneark", og fyller i en kolonne hvilket nummer tallet er i rekken, og i den andre det aktuelle tallet. Resten gjøres i CAS. 

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (9 minutter siden):

Du burde kjøpe Aschehoug sin lærebok, de har grundig gjennomgang av hvordan du løser ulike oppgaver med Geogebra. NDLA er ikke særlig bra (NDLA er egentlig ganske dårlig da de fokuserer på mye som ikke er eksamensrelevant, og har rare formuleringer). Du får den som brettbok ganske billig. 

Poenget er at dette er en rekke hvor du har n-ledd (n kan her være et valgfritt tall større enn 0), og du skal finne en formel for hvordan du kan finne ut hvilket tall et vilkårlig ledd er. Formelen er altså n(n+1)/2, så for å finne hvilket tall ledd nummer 5 er, bytter du ut n med 5, og får 15. 

For å gjøre en regresjonsanalyse velger du "regneark", og fyller i en kolonne hvilket nummer tallet er i rekken, og i den andre det aktuelle tallet. Resten gjøres i CAS. 

Tusen takk :) Da fikk jeg værtfall frem noe i geogebra, som så litt bedre ut enn i sta. Jeg skal bestille den boka, takk for tips! :) Jeg finner ikke så mye om gyldighetsområde på nett heller? 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk :) Da fikk jeg værtfall frem noe i geogebra, som så litt bedre ut enn i sta. Jeg skal bestille den boka, takk for tips! :) Jeg finner ikke så mye om gyldighetsområde på nett heller? 

Gyldighetsområdet er forenklet innenfor hvilken n-verdi i dette tilfelle (eller x-verdi i funksjonsdrøfting) at modellens forklaring gjelder. 

I dette tilfellet tror jeg det er fra 0 til uendelig. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (8 minutter siden):

Gyldighetsområdet er forenklet innenfor hvilken n-verdi i dette tilfelle (eller x-verdi i funksjonsdrøfting) at modellens forklaring gjelder. 

I dette tilfellet tror jeg det er fra 0 til uendelig. 

Så et eksempel om en dieseltank, og da var gyldighetsområdet fra tom tank til full tank, så skjønte jeg ikke hvordan jeg kan vite hvor mange kuler som kan plasseres, takk :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...