AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Jeg fullfører utdanningen min neste år og har omsider begynt å få opp interessen for jobbsøking og min første arbeidsgiver. Jeg har ikke tidligere vært motivert av lønn, og det viktigste i bunn og grunn er en jobb med et hyggelig arbeidsmiljø hvor jeg også kan utvikle meg faglig. Jeg ser for meg å flytte til distriktet for en periode når jeg er ferdigutdannet, utvikle meg faglig og generelt forsøke å leve relativt billig, da jeg har et ønske om å flytte til Oslo etter noen år. I det siste har jeg hørt mye snakk om at «startlønnen er definerende for lønn videre i karrieren», og at man derfor ikke burde undervurdere viktigheten av startlønn også hos sin første arbeidsgiver. En god startlønn er også viktig dersom jeg etter noen år skal håpe å komme inn på boligmarkedet i Oslo, slik boligprisene utvikler seg. Jeg lurer derfor på hvilke tips og erfaringer KG har rundt anskaffelse av sin første jobb som nyutdannet, hvordan få jobbtilbud fra én eller flere bedrifter, lønnsforhandlinger, videre lønnsutvikling i samme bedrift eller ved jobbskifte. Selv om dette er veldig få forunt, hadde det vært en drøm å fått mer enn ett tilbud, slik at jeg kunne vektlegge faktorer som arbeidsmiljø, lønn og ansvarsområder til min første jobb, og eventuelt ha et forhandlingskort i ansettelsesprosessen. Vil det være fordelaktig å søke jobber utlyst av bemanningsselskaper, evt. tilby seg selv til et bemanningsselskap? Ønsker også gjerne tips til networking i form av Linkedin, karrieredager eller andre rekrutteringsverktøy og metoder. For kontekst er jeg utdannet siv.ing innen bygg med C/B-snitt. Regionen jeg søker til har veldig mange forskjellige konsulentselskaper, entreprenører samt egne trainee-stillinger i regionen. Jeg er fleksibel og har bred faglig interesse, hvilket gjør at jeg gjerne tar en jobb innenfor alle disse, enten som rådgiver, prosjektleder, prosjektingeniør eller annet. Tips mottas med stor takk, og kan både være spesifikke for min bransje, eller generelle slik at det også kan være til inspirasjon for andre :) Anonymkode: a664e...ed9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå